Avlivning, hur går den till?

R8n

Trådstartare
Har varit med och avlivat en liten hund, 5 kg en gång. Då fick hon först ett stick i nacken sedan när hon somnat fick hon stick i buken och hjärtat. Men hur går det till när man avlivar en stor hund på 30 kg?

Sv: Avlivning, hur går den till?

När jag skulle avliva min schäfer så fick hon först lugnande så hon skulle somna, sen satte dem en kanyl i benet, där avlivingsvätskan skulle sprutas in. Tyvärr så dög min vet. inget till, utan satte kanylen fel, så det slutade med ett stick i hjärtat istället

Usch så hemskt :(
Men då är det ungefär samma tillvägagångsätt iaf.
Fick din hund ligga på bordet hela tiden eftar att hon fått lugnande?

Jag var med min bästa kompis när hon avlivade sin hund (schäfer/bordercollie). Han fick lugnande först, sen gick veterinären ut en kvart ungefär och lät oss vara ifred med honom. När hon kom tillbaka lyfte vi upp honom på bordet också satte hon en kanyl i benet och gav honom avlivningsvätskan där. Vi klappade och pratade med honom hela tiden tills han var borta. Efteråt lyssnade hon på hjärtat och konstaterade att han var död, sen lämnade hon oss igen och sa att vi fick stanna så länge vi ville. :cry:

Jo det var hemskt, hela situationen. Det sprang folk med sjuka djur imellan osv...:cry:

Hon fick lugnande, sen gick vi ut en sväng, sen fick vi komma in igen, men hon låg på golvet hela tiden.

:crazy::(

Det låter väl ganska bra iaf, att ni fick gå ut ifrån stressen.

Men det måste väl vara skönt att hinna ta farväl av hunden iaf, även fast det känns svårt. :(

Våran hund låg hemma i sin korg och veterinären gav en lugnande spruta först och vi satt bredvid och klappade och pratade. Sedan fick den en avlivningsspruta. Det gick hur lungt och fint som helst. När vi ska avliva flera gånger så ska jag absolut göra det hemma.

Min GD fick först lugnande i benet, sen lämnade veterinären rummet i ca 15 min. När hon började bli sömnig kröp hon upp i mitt knä och lade sig tillrätta, och somnade sen. Jag grät, pratade, klappade, pussade och bara höll om henne.

När hon sov djupt så kom han tillbaka in, och gav henne 2 sprutor (Dosen fick inte plats i en) in i hjärtat. Hon försvann ganska fort efter det, och utstötte tyvärr en suckning/gnäll när hjärtat stannade, det var lite jobbigt. Hon rörde även på ena benet, en ryckning som kom efter att hjärtat stannat.

Sen lämnade veterinären oss igen, och jag sade hejdå en sista gång. Sen lämnade jag henne där inne, och gick.
En av dom svåraste dagarna i mitt livl

Gick till på samma sätt som Bebben och hennes GD när jag tog bort min rottweiler.

:( Väldigt saknad.

Efter att ha läst alla dessa inlägg kom tårarna. Fy :devil:, finns det nåt värre än att genomgå detta?

Så sorgligt. Men skönt ändå att man kan vara med och säga farväl till dem.

Det är snart dags för min tik att somna, troligen nästa vecka. Hon börjar bli dålig nu :cry:

Ja, det är obeskrivligt svårt och jobbigt, men en av de plikter vi har mot våra djur - att se till att de får en smärtfri och ångestfri död INNAN de blivit för gamla/sjuka/plågade för att livet längre är njutbart för dem!
Min GordonSetter var 14 år gammal, jag var väldigt ung och hade ingen bil när han blev dålig (andningssvårigheter) så veterinären kom hem till oss. Bamse fick en kanyl i frambenet och veterinären sprutade in medlet - min fine vovve slöt ögonen och drog sitt sista andetag inom ... jag skulle tippa 4 sekunder! Sen fick han en spruta till, veterinären lyssnade och sa, att -Nu sover han! Och oj ... detta var över 20 år sedan och jag får fortfarande tårar i ögonen!!!:cry:

Usch, det är en ingen lätt stund alls. Jag gråter fortfarande när jag tänker/skriver om det, och det har gått över 2 år nu.. Men jag känner ändå till 100% att jag tog rätt beslut, så att hon inte skulle behöva lida (Dåligt mentalitet) och det hjälper litegrann i alla fall.

En annan av mina hundar blev inte avlivad hos veterinär, utan av jägare. Han ogillade alla människor utom mig, och hatade veterinären där han fick bli fasthållen med munkorg på. Jag ville inte att han skulle behöva avsluta sina dagar så, arg och frustrerad, utan han fick dö ute på gården istället, med någon han kände och inte var arg på. Det var ännu svårare, för jag vågade inte vara med under tiden. Så vårt farväl blev lite fel, på något sätt. Men han slapp åtminstone att må dåligt sin sista stund i livet, och det är ju viktigast.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 358
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter