avlivning av äldre dam

VippeViper

Trådstartare
Jag behöver er hjälp igen!
Mitt sto född -91 har börjat falla ur. Tyvärr köpte jag henne för bara en månad sedan så var verkligen inte bredd på detta. Jag har dålig inkomst just nu på grund av att jag har fler hästar och en massa andra saker som jag betalar. Därför vill jag veta det bästa sättet att göra det på men samtidigt det billigaste. Jag har ingen egen mark att begrava henne på så det är tyvärr inget alternativ även fast det är vad jag hade velat.
Jag har läst andra trådar och många har varit otrevliga och pratar om att har man inte råd att avliva hästen så ska man inte äga en häst. Så dessa människor kan gärna låta bli att skriva.
Jag har varit osäker nu senaste veckan och bett andra kollat på henne, kompisar och hovslagare då det är svårt för mig att se att hon faller ur redan nu. Men de ser verkligen att hon visar att hon är på sina äldre dagar och hon kommer inte klara vintern om hon inte är uppstallad och har fri tillgång till hö. Jag har mina hästar på lösdrift så jag kan inte erbjuda detta och jag har inte heller hittat någon annan som kan.
Jag fick hästen utan pass.
De som har tidigare erfarenheter om denna hemska situation får jätte gärna skriva till mig och berätta. Snälla hjälp!:(

Sv: avlivning av äldre dam

Köper man en häst så får man vara beredd på allt. Hur tänkte du när du skaffade en häst till om du har ont om pengar?

Kan du inte ta ur hästen ur hagen någon gång om dagen och stödfodra? Ge nånting energirikt som tex kornkross, lucern och olja. Tycker det känns överdrivet att avliva en häst som man haft en månad bara för att den faller ur.

Tack och lov har jag själv inga liknande erfarenheter sedan tidigare. Har avlivat en häst pga obotlig skada och den avlivningen skedde på klinik.

Vad menar du egentligen..? Du köpte hästen för en månad sedan och nu ska du avliva den för att den har tappat vikt? Betet är mycket näringsfattigt så här års så självklart faller hästen ur om du inte ger den tillräcklig mängd av rätt foder.

Mellan 5-8000 kr kostar det dig. Ska du ge bort hästen till nån annan som ska göda upp henne? Eller så får du göda upp henne vilket också kostar.

Du får väl ge hästen det foder och den omsorg hon förtjänar, en gammal häst behöver ofta ganska mycket mat. Har man hästar på lösdrift måste man kunna erbjuda boxplats åt dem vid eventuell skada så boxar måste du ju ändå ha där hästen bor antar jag..?
Känns ju lite konstigt att köpa en äldre häst och sedan bli förvånad att den faller ur om den går på lösdrift och inte får ordentligt med foder (en äldre häst klarar sig oftast inte på enbart hö utan kräver tillskott). Vad hade du tänkt ha hästen till?

Det är de andra som säger att jag måste ta bort henne. Jag har ingen tidigare erfarenhet utav detta. Därför jag skriver här om råd och att jag vill ha trevliga svar och inte en massa idioter som dömer....
Hon har stort bete och har fått foder varje dag de senaste veckorna. Hon går bara som sällskapshäst. Det hon köptes för.

Varför kan du inte erbjuda fri tillgång på mat för att den går på lösdrift? Hade ett äldre (20+) fullblodssto (jätte svårfödd) som gick på lösdrift, hon föll lätt ut på hösten och våren så jag var tvungen att stödutfodra i princip året om. Och när det regnar fick hon ha täcke, även ofta vintertid fick hon ha rätt tjockt täcke på sig, försökte dock ha henne naken så ofta det gick. Fanns inga stallplatser där men när det var riktigt ruggväder stängde jag in henne i en del av ligghallen så hon fick vila lite. Hon höll hullet fint då men det krävdes ju lite arbete.

Känns fult att ta bort henne bara för du inte har råd att fodra henne med det hon behöver, hur tänkte du när du skaffade en äldre häst om du har så ont om ekonomi? Hade du ingen budget för det så du var förberedd om ekonomin skulle tryta?

Ursäkta, men jag börjar nästan gråta när jag läser detta. Du köper en gammal häst, hon börjar falla ur efter någon månad och då tänker du avliva henne. Det är ett liv, inte en gammal cykel du köpt. :(

Om du inte har pass kan du inte låta henne gå till livsmedelsproduktion (slakt).

Jag tog akut bort min gamling i januari, då kostade det 3600 kr för veterinär som avlivade plus 4400 kr för destruktion = 8000 kr

Hade jag anlitat lantbrukstjänst för avlivning genom bult samt destruktion hade det kostat 5000 kr.

Det är nog de alternativen du har omn du vill avliva och varken har mark eller pass.

Eller om du känner någon som har mark där du kan gräva ner hästen.
500 kr för ansökan för nedgrävning plus avlivning. Eventuell kostnad för grävning tillkommer såklart.

Senast ändrad:

Och som jag ser det så är inte ts boven här. Utan den före detta ägaren som väljer att sälja en så gammal häst för att slippa ta bort den själv...

Till ts
Lantbrukstjänst är nog bäst kostar ca 5000 då bultar de och tar med sig kroppen.
Jag har bara haft bra erfarenheter av dem, de har varit trevliga, avlivningen har gått lungt och smidigt och de tar med sig kroppen på en gång.

Det snällaste du kan göra mot hästen är att ta bort den, sälj den inte vidare. En så gammal häst förtjänar inte att bli en vandringspokal.

Men snälla ni, läs på innan ni anklagar mig, står även att jag inte klarar av era otrevliga svar.
Men ännu en gång nu då. Jag ger henne mat varje dag, har hon fått i 2 veckor nu.
Och anledningen till att avlivning kom på frågan är för att de som kollat på henne säger att det är det som jag måste göra. Men tack för det du skrev i början i alla fall om att det funkade för dig med täcke och mat. Det är skönt att jag kan visa detta till kvinnan som är på mig hela tiden om att hon måste bort så jag kan testa detta. Tack!
Jag vill inte ta bort henne, absolut inte. Men som jag sagt innan så har jag inte så mycket erfarenheter utav detta. Jag har haft en gammal häst innan som började falla ur men vi tog hand om henne och hon levde i flera år till och var hur pigg som helst. Därför kom detta som en chock för mig när de kommer och säga att hon är redo för avlivning. Jag känner när jag tittar på henne att vi inte är riktigt redo än. Så ditt svar hjälpte jätte mycket. Även fast det var otrevligt

Och som jag ser det så är inte ts boven här. Utan den före detta ägaren som väljer att sälja en så gammal häst för att slippa ta bort den själv...

Till ts
Lantbrukstjänst är nog bäst kostar ca 5000 då bultar de och tar med sig kroppen.
Jag har bara haft bra erfarenheter av dem, de har varit trevliga, avlivningen har gått lungt och smidigt och de tar med sig kroppen på en gång.

Det snällaste du kan göra mot hästen är att ta bort den, sälj den inte vidare. En så gammal häst förtjänar inte att bli en vandringspokal.

Tack så mycket!!!
Förra ägaren avlivade många utav deras hästar i stallet men tyckte det var synd att avliva denna så dom sålde den vidare.
Men hon ska absolut inte säljas vidare. Jag ska göra så gott jag kan för att hitta ett stall att stalla in henne på annars får det tyvärr bli avlivning. För jag är i alla fall det absoluta sista hemmet.

Jag kan hålla med många andra i tråden att det är oansvarigt att ta sig an ett liv och sedan överväga att avliva efter kort tid när det blir kämpigt. För mig är inte 22 gammalt på en häst.
Samtidigt får jag känslan av att du är oerfaren som hästägare och inte har så mycket koll på hästvård så? Är du ung? Eller första hästen? Eller något liknande? Oavsett vilket - det hjälper ju inte varken dig eller hästen att få en massa hårda ord, så istället tänker jag försöka komma med lite råd och tips. :)

Först lite frågor:
Vad är hästen för ras? Det gör en viss skillnad om vi pratar om ett kallblod, en ponny eller ett fullblod tex.
Är hon avmaskad? Köp ett kollamasken för säkerhetsskull och skicka in, kostar några hundralappar.
Hur ser tänderna ut?
Hur har utfodringen sett ut innan hon kom till dig? Och vad får hon att äta idag? Precisera gärna! På vilka tider äter hon?
Om hon går i flock och fodras i hagen, får hon äta ordentligt för de andra hästarna eller jagas hon bort?

Har du någon bild att lägga in? Isåfall kan vi hjälpa dig att bedöma hull.

Vi börjar så! :)

Vad är det du menar att du inte var beredd på? En såpass gammal häst har ju andra behov än en häst i sin glans dagar, det måste du väl ha vetat?

Vad är det för ras? Det är ju skillnad om det är en lättfödd fjording eller om det är ett fullblod.

Innan du börjar fundera på avlivning så är det några saker du måste ha rett ut och eller uteslutit. Har du kollat tänder och parasitstatus? Om inte så gör det omgående. Ta ut en veterinär som har vidareutbildning på tänder eller åk in till en klinik som har en veterinär som är duktig på tänder. Åk absolut inte till någon hästtandtekniker. De förstör mer än de gör nytta. En gammal häst kan ha dåliga tänder och då kan den inte tugga ordentligt och då behöver den specialmat. Vad äter hon idag? Går de fortfarande på bete eller äter de hö/ensilage och isåfall vad har det för värden? Kanske behöver hon mer mat eller annan mat?

Har hon täcke på iallafall på nätterna? Nu vet jag inte var du bor men här har det varit runt 4-5 grader vissa nätter och en gammal häst behöver ofta täcke när det är såpass kallt och då inte bara ett tunt regntäcke utan ett fleecefodrat eller motsvarande tjocklek. Samma gäller när det regnar för även om det är 14-15 grader så blir det väldigt kallt när regnet häller ner i timmar. Att frysa tar massor med energi.

Om du ger tillräckligt mycket av rätt mat och du har kollat tänderna och de ser bra ut och att hon inte har några parasiter och du använder (tillräckligt tjockt) täcke och hon ändå faller ur, då kan du börja fundera på avlivning om någon månad om det inte har vänt då.

Du måste ju ge hästen en ärlig chans och tills dess så kan den som tjatar på dig enbart hålla tyst. Du måste ju hinna möta det faktum att gräset inte är så innehållsrikt längre.

En gammal häst mår ofta bra på lösdrift så länge den trivs i flocken och den får komma in i lösdriften och att lösdriften sköts så att den känner att den kan ligga ner och sova. Den slipper då de svullna benen som ofta kommer av stillaståendet i boxen eftersom den kan röra sig som den vill.

En avlivning med bult och destruering av kroppen går på mellan 6-8000 kr. Om du googlar på lantbrukstjänst så hittar du telefonnummer för ditt område.

Jag fick hästen utan pass.

Hästar får inte byta ägare utan pass.
Man får inte ens ha en häst utan pass.

Skicka tillbaka hästen till förra ägaren.

Man måste f.ö. inte ha egen mark för att gräva ner en häst.
Man kan be om att få göra det på någon annans mark.

Senast ändrad:

Jättetråkig situation du har hamnat i :(

och jag tycker du gör helt rätt som planerar beslutet att ta bort henne, vilket den förra ägaren så smidigt skjutit över på dig :mad:

Att välja det billigaste alternativet för avlivning tycker jag inte är något att skämmas för, att kolla priser gör väl de flesta som inte är födda med silversked i hand..?

Jag tycker att du ska ta kontakt med den gamla ägaren och kräva att ni delar på kostnaden, alternativt att de tar tillbaka hästen. Om du känner att du inte är så karsk som kanske behövs, be någon som har skinn på näsan att vara med och stötta dig.

Att en gammal häst blir dålig snabbt händer tyvärr, de har inte samma motståndskraft som en ung häst. Det är bra att du inte vill hålla liv i henne bara för att folk tycker att det är oetiskt att ta bort djur innan de är mer döda än levande... Att få somna in medan man har ett uns av värdighet kvar borde få vara fler förunnat.

En gammal häst som kommit till ett nytt hem kan ju, som många hästar, ha det jobbigt innan de bott in sig i nya hemmet och gjort upp rangordningen.
Dessutom är det höst och pälssättningen kan ha kommit igång.
Har den gått på lösdrift tidigare?
Får den vila det den behöver eller finns det någon/några hästar som vallar den hela tiden?
Vilken orsak är det till att den faller ut säger de? Dåliga tänder?

Det är mycket möjligt att det är bäst att ta bort hästen, vad vet jag, men det kan ju vara orsaker till att den fallit ur och att den kan hämta sig igen.
Vet du vilket/hur mycket foder den fick tidigare? Har den fallit ur tidigare?

Kräva att man delar på kostnaden?

Nu skulle jag förvisso inte sälja en så gammal häst men hade jag gjort det är det ju för att den ska få leva ett tag till. Hade den hull vid försäljning så lär det ju ha varit möjligt att hålla den i bra hull även om det såklart kostar. Säg att ts köpt en yngre, svårfödd häst. Skulle hen begära att hästen tas tillbaka då med? Det är sånt man får kolla upp innan köp. Aldrig att jag skulle göra det, då får köpare bevisa att det är fel på hästen och inte dennes kunskap om foder och skötsel av svårfödd häst. Det är ju ingen lastgammal häst det är tal om direkt.

Nä, TS kan avliva hästen om hen tycker att det är en bra idé, på egen bekostnad. Alternativet är att kolla mask, tänder och se över foderstaten ordentligt. Fri tillgång på hö/silage, särskilt vid den här tiden på året. Betet hos mina hästar var slut för flera veckor sedan pga torka. En äldre häst kan dessutom behöva "hinkmat" (protein, energi osv) beroende på hur hö-värdet är.

Bjäldra kom utan pass.
Det är åtgärdat nu.
Hon är också 92a men i gott hull ;)

IMAG0260_1_zps3d00f965.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 676
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 904
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V