Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan hålla med många andra i tråden att det är oansvarigt att ta sig an ett liv och sedan överväga att avliva efter kort tid när det blir kämpigt. För mig är inte 22 gammalt på en häst.
Samtidigt får jag känslan av att du är oerfaren som hästägare och inte har så mycket koll på hästvård så? Är du ung? Eller första hästen? Eller något liknande? Oavsett vilket - det hjälper ju inte varken dig eller hästen att få en massa hårda ord, så istället tänker jag försöka komma med lite råd och tips.
Först lite frågor:
Vad är hästen för ras? Det gör en viss skillnad om vi pratar om ett kallblod, en ponny eller ett fullblod tex.
Är hon avmaskad? Köp ett kollamasken för säkerhetsskull och skicka in, kostar några hundralappar.
Hur ser tänderna ut?
Hur har utfodringen sett ut innan hon kom till dig? Och vad får hon att äta idag? Precisera gärna! På vilka tider äter hon?
Om hon går i flock och fodras i hagen, får hon äta ordentligt för de andra hästarna eller jagas hon bort?
Har du någon bild att lägga in? Isåfall kan vi hjälpa dig att bedöma hull.
Vi börjar så!![]()
KL
Som jag fattar det har TS av gott hjärta köpt den här hästen och vill inget hellre än att hästen ska få leva. Men det finns folk i omgivningen som tycker att hästen ska avlivas.
TS verkar verkligen vilja hästens bästa och har tagit till sig vad andra sagt. Men som andra redan konstaterat så har TS inte haft hästen så länge och det är dessutom den tiden på året när betet inte längre har så mycket kraft. Så det går inte att säga att den verkligen inte kan ta upp sig och må bra i vinter om den får rätt foder.
Så VipeViper se till så att hästen får rätt foder för sin ålder. Vilket kan innebära att den behöver ett mer lättuggat foder än bara hö. Många gamla hästar får dåliga och slitna tänder som gör att dom får svårt att tugga både grovfoder (hö/ensilage) och även vissa sorters kraftfoder. Jag har själv en bunke gamlingar som går på lösdrift men så också får tillskott. Pluset med lösdrift och fri tillgång på ensilage är att dom kan sortera ut de strån som passar deras tänder. Tittar man på gamla hästar när de äter som ser dom verkligen kräsna ut för dom liksom letar igenom höet och "slänger" bort en hel del.
Som tillskott får mina uppblött lusernpellets ett par kilo, betfor eller betfiber mix och även uppblött avelsfoder som innehåller lite mer näring än vad vanliga kraftfoder gör. Hur mycket dom får är ju individuellt. Vissa får också någon/några deciliter olja på maten.
Utöver det får dom täcke vid behov. Vissa behöver redan nu ha täcke om det regnar, vissa bara om det väldigt kallt och en behöver än så länge inte alls något. Jag har i år fem hästar som är 18 + och den äldste är 22 år. Det jag kan säga är att dom är lika krävande när det gäller foder som växande unghästar och dräktiga ston.
Nja, inte nödvändigtvis. Det brukar vara bra krut i andra- och tredjeskörd när man skördar hö/hösilage. Frågan är väl snarare om det finns tillräckligt mycket gräs så att det räcker för att täcka näringsbehovet? (hos mig är betet i princip slut)Näringshalten i gräset den här årstiden är dessvärre ganska knapp och därför är det jättebra att du tillskottsfodrar henne.