avlivning av äldre dam

Sv: avlivning av äldre dam

Hästen behöver inte avlivas, den behöver bara mer mat. Stödfodra med tex lusern och betfiber och använda täcke så inte all energi går åt för att hålla värmen.

Gamla hästar behöver massa mat!

Men herregud en månad är ju ingenting, hur kan man överväga avlivning för att hästen vid denna tiden på året börjar falla ur.
Betet har ju inte någon speciell näring nu och hästen kanske är av svårfödd typ, det vet du ju inte om du bara haft henne så kort tid.
Vad får hon för mat när du stödfodrar och hur mycket?
Vad är det för ras? 22 är ju ingen ålder hos vissa raser.
Har tänderna kollats?
Ibland undrar man varför folk skaffar häst :banghead:

Mycket mat är viktigt, våran 89:a får både betfiber, lusern, krafft groov, havre och hö samt hösilage för att hålla hull.

Intressant tråd. På buke har jag många ggr läst att en död häst inte lider och att det är ju "bara" att avliva. I denna tråd är det minsann inte så.

TS: Kontakta förra ägaren och fråga hur de gjorde med maten.

Men att avliva en nyinköpt häst för att den behöver mer mat känns lite väl drastiskt. Men har man inte råd att mäta den så är ju avlivning ett bra alternativ.

Jag är en av de som anser att det inte är det värsta man kan göra en häst om man avlivar den. Dock bör man försöka hitta andra lösningar om man tror att hästen rimligen kan funka hos andra och få ett gott fortsatt liv.

Jag kan förstå att man måste avliva en häst som riskerar fara illa hos andra iom problembeteende, fysiska defekter som kan triggas om man inte sköter den på ett för gemene man för avancerat sätt etc.
Men i min värld handlar det då om en häst man haft en längre tid.
Man måste planera för längre tid än en månad framåt och ha en buffert som hästmänniska.

En äldre häst kan absolut behöva stödfodras. Den kan också behöva få tid att äta ifred iom att de inte helt sällan äter långsammare.

KL
Som jag fattar det har TS av gott hjärta köpt den här hästen och vill inget hellre än att hästen ska få leva. Men det finns folk i omgivningen som tycker att hästen ska avlivas.
TS verkar verkligen vilja hästens bästa och har tagit till sig vad andra sagt. Men som andra redan konstaterat så har TS inte haft hästen så länge och det är dessutom den tiden på året när betet inte längre har så mycket kraft. Så det går inte att säga att den verkligen inte kan ta upp sig och må bra i vinter om den får rätt foder.

Så VipeViper se till så att hästen får rätt foder för sin ålder. Vilket kan innebära att den behöver ett mer lättuggat foder än bara hö. Många gamla hästar får dåliga och slitna tänder som gör att dom får svårt att tugga både grovfoder (hö/ensilage) och även vissa sorters kraftfoder. Jag har själv en bunke gamlingar som går på lösdrift men så också får tillskott. Pluset med lösdrift och fri tillgång på ensilage är att dom kan sortera ut de strån som passar deras tänder. Tittar man på gamla hästar när de äter som ser dom verkligen kräsna ut för dom liksom letar igenom höet och "slänger" bort en hel del.
Som tillskott får mina uppblött lusernpellets ett par kilo, betfor eller betfiber mix och även uppblött avelsfoder som innehåller lite mer näring än vad vanliga kraftfoder gör. Hur mycket dom får är ju individuellt. Vissa får också någon/några deciliter olja på maten.
Utöver det får dom täcke vid behov. Vissa behöver redan nu ha täcke om det regnar, vissa bara om det väldigt kallt och en behöver än så länge inte alls något. Jag har i år fem hästar som är 18 + och den äldste är 22 år. Det jag kan säga är att dom är lika krävande när det gäller foder som växande unghästar och dräktiga ston.

Jag kan hålla med många andra i tråden att det är oansvarigt att ta sig an ett liv och sedan överväga att avliva efter kort tid när det blir kämpigt. För mig är inte 22 gammalt på en häst.
Samtidigt får jag känslan av att du är oerfaren som hästägare och inte har så mycket koll på hästvård så? Är du ung? Eller första hästen? Eller något liknande? Oavsett vilket - det hjälper ju inte varken dig eller hästen att få en massa hårda ord, så istället tänker jag försöka komma med lite råd och tips. :)

Först lite frågor:
Vad är hästen för ras? Det gör en viss skillnad om vi pratar om ett kallblod, en ponny eller ett fullblod tex.
Är hon avmaskad? Köp ett kollamasken för säkerhetsskull och skicka in, kostar några hundralappar.
Hur ser tänderna ut?
Hur har utfodringen sett ut innan hon kom till dig? Och vad får hon att äta idag? Precisera gärna! På vilka tider äter hon?
Om hon går i flock och fodras i hagen, får hon äta ordentligt för de andra hästarna eller jagas hon bort?

Har du någon bild att lägga in? Isåfall kan vi hjälpa dig att bedöma hull.

Vi börjar så! :)

Nu är jag den mest otekniskaste människan i världen så jag vet inte hur jag lägger in bilder :( Jag har försökt men fungerar inte. Förstår inte detta att man ska ha en internetlänk?
Det stämmer bra att jag är mycket ovetande om hästvård. Det här är första gången jag har egen häst, har innan varit mycket medryttare men då har ägaren tagit hand om hästen men det har aldrig hänt något då heller. Därför jag vänder mig hit. Tycker inte om att bara lyssna på en människas åsikt. Jag är även inte mycket skinn på näsan av många personliga erfarenheter så har svårt att säga emot. Därför tycker jag om att alla olika människor hjälper mig! :)
Hon är ett varmblods travare. Hur hon hade det hos förra ägaren med mat vet jag inte, men hon gick på lösdrift då också. Därför jag tyckte att hon skulle passa bra hos mig.
Kolla masken test kommer göras snarast. Hästarna ska flyttas och ska då kolla så ingen mask finns när de kommer till nya hagen.
Hon har mycket stort bete att gå på med 2 andra hästar. Fint gräs och hon får även en halv "hipposkopa" om dagen tillsammans med äpplen men kommer nu öka till 2 gånger om dagen. Just nu får hon hippobas basic. Det var det dom rekomenderade i butik när jag berättade om min situation men tänkt byta till musli eller har även kollat på Pavos mat.
När det gäller rang är hon högt upp. Hon blir aldrig bortjagad utan hon står alltid och äter gräs.
Täcke har hon på sig så fort det regnar, hon blir snabbt mycket kall så när det regnar har hon fleecetäcke och regntäcke på sig nu när det blir mycket kallare så fort solen försvinner.
Tänder vet jag ingenting om, är det något sätt jag kan se? Det är planerat ett besök av veterinär för att kolla på dom. Vet dock inte när hon kommer. Hon ska göra alla 3 hästarnas tänder.
Tror det var allt?

KL
Som jag fattar det har TS av gott hjärta köpt den här hästen och vill inget hellre än att hästen ska få leva. Men det finns folk i omgivningen som tycker att hästen ska avlivas.
TS verkar verkligen vilja hästens bästa och har tagit till sig vad andra sagt. Men som andra redan konstaterat så har TS inte haft hästen så länge och det är dessutom den tiden på året när betet inte längre har så mycket kraft. Så det går inte att säga att den verkligen inte kan ta upp sig och må bra i vinter om den får rätt foder.

Så VipeViper se till så att hästen får rätt foder för sin ålder. Vilket kan innebära att den behöver ett mer lättuggat foder än bara hö. Många gamla hästar får dåliga och slitna tänder som gör att dom får svårt att tugga både grovfoder (hö/ensilage) och även vissa sorters kraftfoder. Jag har själv en bunke gamlingar som går på lösdrift men så också får tillskott. Pluset med lösdrift och fri tillgång på ensilage är att dom kan sortera ut de strån som passar deras tänder. Tittar man på gamla hästar när de äter som ser dom verkligen kräsna ut för dom liksom letar igenom höet och "slänger" bort en hel del.
Som tillskott får mina uppblött lusernpellets ett par kilo, betfor eller betfiber mix och även uppblött avelsfoder som innehåller lite mer näring än vad vanliga kraftfoder gör. Hur mycket dom får är ju individuellt. Vissa får också någon/några deciliter olja på maten.
Utöver det får dom täcke vid behov. Vissa behöver redan nu ha täcke om det regnar, vissa bara om det väldigt kallt och en behöver än så länge inte alls något. Jag har i år fem hästar som är 18 + och den äldste är 22 år. Det jag kan säga är att dom är lika krävande när det gäller foder som växande unghästar och dräktiga ston.

Det här stoet är en helt underbar häst och jag gör verkligen mitt bästa. Det folk inte förstår är just det att jag tar in mig vad de andra säger och antar att det måste vara så att hon ska avlivas. Men med det här inlägget så har jag äntligen fått upp hoppet att det finns fler alternativ.
Det många verkar har fattat fel är att jag är villig att ge henne den mat hon behöver. Det är absolut inget problem jag kan dock inte ge henne tillgång till box om nätterna. Det jag menade!
Mat är en självklarhet att hon ska få det hon behöver. Jag behöver bara råd om bra mat och en bra mängd mat. De andra hästar jag har haft i mitt liv har man fått vara försiktig med så de inte blir för feta så att tänka att hon ska ha hur mycket som helst blir svårt.

Tyvärr syns inga bilder på din facebook.

Näringshalten i gräset den här årstiden är dessvärre ganska knapp och därför är det jättebra att du tillskottsfodrar henne.
Hade det varit jag som skulle fodra upp henne hade jag gett en blanding av kornkross, sojamjöl, betfor, olja och mineraler. Det är klassiskt och har för mig funkat varje gång.
Andra alternativ är ju olika proteinfoder, Lusern, müslis osv - men det ovanstående är det jag skulle ge.

Jättebra att du ska göra ett kollamasken! :)

Jättebra också att du täckar henne när det är regnigt, lägg täcke på henne om nätterna också - hösten börjar komma allt mer och nätterna är kallare än man tror, här i dagarna har vi haft temperaturer ända ned till ynka 3grader! Och man vill ju att hon använder energin för att gå upp i vikt och inte för att hålla sig varm. :)

Tänderna kan en veterinär kolla, så jättebra att det är inbokat! :)

Näringshalten i gräset den här årstiden är dessvärre ganska knapp och därför är det jättebra att du tillskottsfodrar henne.
Nja, inte nödvändigtvis. Det brukar vara bra krut i andra- och tredjeskörd när man skördar hö/hösilage. Frågan är väl snarare om det finns tillräckligt mycket gräs så att det räcker för att täcka näringsbehovet? (hos mig är betet i princip slut)

Det går tyvärr inte att se dina bilder. Man måste lägga upp dem på ett fotoalbum på nätet först, tex photobucket.

Ang din häst är det jättefint om du vill hjälpa henne!

Ang tänderna så kan tandutbildad veterinär hjälpa dig att kolla dem. Om hon har problem med dem kan det göra att hon får svårt att äta nog.
Mask kan som sagt också ställa till det.

En del varmblodstravare har svårt att hålla hullet. Det är inte ovanligt med dem ens som unga.

Är hästen stressad kan den därför ha svårt att lägga på sig. För en gammal häst kan det vara stressigt att flytta. En del yngre kan också reagera så.

Gräset som finns nu är det inte så mycket näring i.
Jag har också häst på lösdrift. Han är yngre och en sån som lätt blir fet. Men tom han får extrakäk nu. Den äldre i hagen måste stödfodras och har fallit ur lite, lite.

Om jag vore du skulle jag kolla mask, kolla tänderna och köpa lucern och betfiber. Ev kanske också ge henne kraftfoder också. En halv skopa kraftfoder är inte mycket näring för en häst som är äldre och faller ur.
Men det finns olika foder, grovfoder och kraftfoder.
Jag hade börjat med grovfoder, hösilage/hö eller lucern.
Lucern kan en del tycka smakar äckligt. Så man kan behöva blanda det med något. Då är betfiber bra. Det är också näring i dem.
Linfrökaka/linfröpellets är mkt energi i också.

Är stoet dålig i magen kan man också ge något för tarmfloran.

Du kan gå in och kika i underforumet Foder här på buke också och läsa på om hur andra fodrat sina gamlingar.

När hästen fryser så går det åt energi för att hålla värmen.
Vill man att de ska kunna lägga på sig är det bra att hålla dem varma. Så täcke är bra!

Om du vill ha hjälp att lägga upp dina bilder så kan du pm:a mig, så får du min mailadress och så lägger jag upp dem. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 676
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 904
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V