avlivning av äldre dam

Sv: avlivning av äldre dam

Den dag din häst börjar se ut så här, trots att den får stora mängder mat - DÅ är det dags att fundera på avlivning.

(bild funnen med hjälp av google)

terrible.jpg

Eller gärna innan den ser ut så .

Jag brukar vara förste man att gnälla eller använda släggan när hästar är tunna,men inte ens jag tycker TS häst ser ut att lida på något vis.
Så jag säger som någon annan sa,byt umgänges krets eller i alla fall sålla bort några/någon "vän"

Nä men så skönt, då är det bara att hålla ut och skratta när hon börjar.

Hästen är fin och du har säkert flera goda år tillsammans med den :)

Men Jesus Christ!

Det här händer inte mig ofta men jag måste säga att jag blev tårögd av den här tråden.

När bilderna kom upp blev man ju chockad i någon slags positiv bemärkelse.

Fy fan va dåligt jag blev att må över att ts på fullt allvar övervägde avlivning. :eek:

Hästen ser ju ut att må BRA. Hoppas det går bra för er, att ni skaffar er bättre umgängeskrets (med mindre avlivningshets...) och att hon fortsätter se så pass fin ut länge till. Lyssna inte på första bästa idiot, vänd dig till vet eller liknande om du skulle bli osäker på hennes "status" igen i framtiden.

Shit alltså

Jag har nu börjat täcka henne på nätterna men använder just nu regntäcke då jag inte har något annat som passar henne. Håller på att leta efter fina och bra täcken till henne. Funderar bara på vilket täcke som är bäst? Ska man ha regntäcke eller något annat som utetäcke eller liknande?

Jag brukar ha som regel till mina hästar att vid ihållande regn ner till 5+ grader så har de ofodrade regntäcke.
Under 5+ ner till 5- grader så har de fleecefodrat regntäcke eller ett 100 grams täcke.
Är det kallare än 5- grader så använder de 300 grams täcke. Temperatur angivelserna är givetvis ungefärliga. Jag bor på en ganska blåsig plats och har ganska frusna hästar men jag skulle gissa att för en äldre häst som behöver hålla/få upp hullet så skulle nog den skalan passa ganska bra.
Om du vill ha tag på bra billiga täcken så kolla på Börjes. Jag har använt deras Himalaya täcken i många år och jag tycker att de är mycket väl värda sitt pris. De täckena jag har nu är 8 år gamla och nu börjar de bli såpass slitna att de kommer vara reservtäcken i höst och vinter.

Jag har inte annat än hålla med övriga i den här tråden, den här hästen är inte undernärd, något muskelfattig kanske men inte så konstigt om hon bara går som sällskap. Jag tycker hon ser ut att må hur bra som helst!

Finns det något jag kan göra för att få upp musklerna tror du? Eller är detta normalt?

Regntäcke räcker gott än så länge. Visserligen kan det snart vara dags för dig att lägga på ett lite fodrat täcke på natten om hon fortsätter att gå ute dygnet runt.

Angående musklerna så se till att hennes grovfoder har bra värden på både protein och energi. Om inte så tillskottsfodrar du. Eftersom hon bara är sällskapshäst så tycker jag inte att hon behöver musklas mer än vad hon gör av att röra sig naturligt i hagen och så, men förutsättningarna genom bra foder måste ju finnas.

strunta i vad den där människan säger till dig

kl

Den här tråden var sorglig att läsa..och ger mig här, så som i verkliga livet en klarhet i hur personer verkligen kan anse hur hästar ska se ut eller inte..utan att tänka sig för gällande ras eller hästtyp, möjligen andra faktorer tex om hästen motioneras eller inte. Folk i överlag är dåliga på både fodervett och hullbedömning tycker jag.

Det är absolut inget fel på hästens hull utan den ser välmående ut.

För mig låter det här nästan som en historia där dessa personer som anser hästen är mager inte lärt sig att olika hästtyper kan se olika ut utan att det är något fel på hästen.
Vad tusan har de kollat på för att anse att hästen är mager, i pannluggen eller??

Här är en bedömning som anses vara normal att följa i hullbedömning.
Att hästar är magra idag hör till ovanligheten för en frisk häst..Jag tycker snarare att 8 av 10 hästar är feta, men det anses ju sällan vara ett hälsoproblem..trots att det också leder till stora lidanden för djuret i slutändan.

http://www.slu.se/PageFiles/7727/Hullbedomning_av_hast.pdf

Senast ändrad:

För övrigt så har tråden en rätt galen rubrik - jag associerar till en människa !

Eller hur!!! Nog för att Buke är ett hästforum och vi som håller oss här kan antas föstå att det är en häst som avses, men ändå :nailbiting:Har ömsom fnissat ömsom ryst förfärat varenda gång jag sett rubriken, men det var ju ett så allvarligt ämne, så jag tordes inte skriva något raljerande om den:o
Skönt att hästen ser ut att må gott, för övrigt.

Jag tycker din häst ser strålande ut, blank o fin i pälsen , gratulerar till ett fint hästköp

Senast ändrad:

Jag tycker bilderna på din häst visar en fin gamling, som ser ut att må bra!

Som flera andra i tråden redan skrivit, lägg på täcke vid ruskväder/kallt väder så hjälper du hästen att spara lite energi. Se till att foderstaten innehåller tillräckligt med protein och energi.

Börjar hon däremot att tappa vikt snabbt, så du kan se revbenen tydligt och massor av mat inte hjälper är det tyvärr till att avliva.

Håller med övriga, din häst ser inte undernärd ut!

Hade nästan väntat mig en bild på ett benrangel men stoet ser ju ut att vara i fin form och hull för att vara äldre sällskapsdam :)

Hej att en häst är gammal behöver inte betyda att det är orsaken till att de faller ur. Dina vänner och hovslagaren tittade dom bara på födelseåret eller är det någon som faktiskt har sett den här hästen (kanske dom håller på att bli gamla och behöver glasögon), "goda råd" kan man få hur många som helst inte minst här på forumet. Som ny hästägare så var skeptisk till alla goda råd speciellt från den vännen och den hovslagaren. Hästen är ju i fint skick i alla fall långt ifrån urfallen. Frågan är om du ska ha kvar en så okunnig hovslagare visserligen så är de hovarna han ska kunna men det är ju bra om han eller hon har sett en hel häst förr ;)

Har du skickat träckprov? jag tror att det är billigast på equippo lab. Det bör du för övrigt göra på alla hästarna som behöver det innan flytt till vinterhagen för att minska risken för smitta. Om du inte gjort det förr behöver det göras på alla för då har du ingen aning om vilka det behöver göras på och hur hög smitta du har på betet.
Har en hästtandläkare tittat till tänderna? vilket man bör göra en gång per år eller oftare eller mer sällan beroende på vad tandläkaren tycker.

Lycka till och försök att skaffa dig någon i din bekantskapskrets som haft häst länge och är kunnig, ett bra sätt att veta vem som är kunnig är att de inte är tvärsäkra på allt utan tar många faktorer i beaktande när du ber om råd :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 676
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 904
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V