avlivning av äldre dam

Sv: avlivning av äldre dam

Då tycker jag du ska sanera i kretsen runt dig. Vad anger människan ifråga som anledning till att hästen skulle behöva avlivas så omgående?

Är bilderna aktuella förstår jag inte vad folk skriker om, den hästen är väl knappast undernärd?
Det går in på henne på bakdelen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Försökte få bild på det men gick inte. Antar att det är de som de ser.
Men då känns det bra att jag inte är helt dum i huvudet utan att de som tittat på henne är kanske det? :)

Vet du vad, jag pm:ade dig.
Men du kan glömma det. Denna hästen lider inte av undernäring :)

Hästen ser långt ifrån undernärd ut ! jag tycker för att vara en äldre häst så är den i fint skick ! Blank och fin, inte superrund, men absolut inte ens smal.

För övrigt så har tråden en rätt galen rubrik - jag associerar till en människa !

Det går in på henne på bakdelen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Försökte få bild på det men gick inte. Antar att det är de som de ser.
Men då känns det bra att jag inte är helt dum i huvudet utan att de som tittat på henne är kanske det? :)

Så klart hennes kropp förändras med åldern, men hästen har fortfarande hull.
Du ska absolut inte avliva den pga att den inte skulle kunna tillgodogöra sig fodret iaf!!!!!

Den där är absolut inte undernärd! De som påstår det har visat hur lite de vet om hästar och nu vet du att det inte är några du ska lyssna på.

Äldre hästar kan få lite små skavanker, bli sänkta i ryggen, kanske lite bukiga m m. Mager är en häst när du kan se flera revben. Det finns de som tror att man tittar på magen men det är fel.

Menar du att hästen är takformad över rumpan? Rumpmusklerna bildar inte ett äpple sett bakifrån?

Nåja, det är väl kanske inte katastrofalt för en sällskapshäst. Däremot kan det ju vara bra att redan nu se över foderstaten och tillgodose proteinbehovet på ett vettigt sätt.

Då tycker jag du ska sanera i kretsen runt dig. Vad anger människan ifråga som anledning till att hästen skulle behöva avlivas så omgående?
Dom tycker att hon "faller ur", jag förstår inte riktigt vad dom menar med detta :S
Sen att hon är mager, sliten och ser hemsk ut?
När jag började ge henne foder för 2 veckor sedan så har hon bara fått mer och mer energi. Men tydligen bara jag som ser det :/

Menar du att hästen är takformad över rumpan? Rumpmusklerna bildar inte ett äpple sett bakifrån?

Nåja, det är väl kanske inte katastrofalt för en sällskapshäst. Däremot kan det ju vara bra att redan nu se över foderstaten och tillgodose proteinbehovet på ett vettigt sätt.
Ja precis!

Det finns alltid folk som ska tala om en massa man inte frågat efter. I det här fallet verkar de ju prata i nattmössan.

En häst som faller ur tappar muskler och hull. Hästen ser blank och fin ut, trivselfläckar på magen tycker jag också det ser ut som. Be dem gå en kurs i grundläggande hästkunskap. Verkar behövas.

Hon ser jättefin ut!! Absolut ingenting att hetsa upp sig över, så andas ut, ta det lugnt och glöm vad folk i din omgivning säger! :)

(Undrar vad de skulle säga om de såg min fullblodsskrutt som är som en speta trots ihärdig (över)gödning! xD och fri tillgång. Jösses!)

Det låter som att de bara pratar för att låta som om dom är duktiga.
Sen handlar det väl även om att hon vill att jag ska ta över hennes sto i vinter. Jag sa då att jag inte vet om jag vill äga 3 hästar och då började detta.
Men tack så jätte mycket för er hjälp. Ni är underbara !

Då har du säkerligen orsaken till hennes tjafs där. Fy vad elakt att börja säga att du ska ta bort din häst bara för att du ska ta över hennes :rage: Jag tror att du får sanera ditt umgänge för hon vill dig tyvärr inte väl :(

Din häst ser jättefin ut och du gör ju redan helt rätt som täckar henne när det är kallt och/eller regnar och du ger henne redan extra foder så det är ju jättebra.

Lycka till med din fina häst :)

Finns det inte möjlighet för dig att byta stall? Kanske redan någon som har frågat. De verkar grymma som är runt omkring dig nu.

Den dag din häst börjar se ut så här, trots att den får stora mängder mat - DÅ är det dags att fundera på avlivning.

(bild funnen med hjälp av google)

terrible.jpg

Hästen är ju inte undernärd. Muskelfattig, men det är inte konstigt för en äldre häst som inte rids. Tycker den ser rätt fräsch ut för att vara gammal, avställd och bara gå på bete.
Däremot skulle jag stödfodra på i förebyggande syfte.
Öland har ju inte heller det mest näringsrika betet, utan det är rätt näringsfattigt om man jämför med andra delar av landet.

Finns det inte möjlighet för dig att byta stall? Kanske redan någon som har frågat. De verkar grymma som är runt omkring dig nu.
Vi flyttar i mitten av Oktober jag, April som denna hästen heter och min vallack Vippe :)
Då får vi äntligen klara oss själva. Men tyvärr måste jag vara kvar här tills dess och lyssna på henne :(

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 676
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 904
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V