avlivas på onsdag....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: avlivas på onsdag....

Den meningen säger mig att du inte ser kroppen som ett skal utan att det fortfarande är din vän som du ser. Då är det svårt att tänka sig att ge kroppen till någon annan som behöver.

Du låter ju faktiskt inte din häst bli uppäten av en tiger, din häst är redan borta.

De första håller jag med om. Hästen är så mycket mer än "bara en häst", som du säger det är min vän.

Men trots att hästen må vara död så är det min vän som ligger där.
Jag ger ju inte min döda farmor till tigrarna för att dom ska få mat. Jag begraver ju henne.

*kl*

Med risk för att låta alldeles krass och hjärtlös-men visst styckas kroppen först innan tigrarna äter? Har mycket svårt att tro att de bara släpar in kroppen och säger varsågoda?

En SÅ gammal häst som börjar bli knagglig skulle även jag låta somna in INNAN den inte klarar av att resa sig i hagen osv.

Instämmer. För mig är det viktigare att hästen har det bra/mår bra ända till slut än att den ska "få nya chanser" och pysslas med tills den en dag inte längre kan resa sig själv eller bara rasar ihop.

Jag personligen hade gärna gett min avlivade häst till tigrarna. Då gör den ju liksom nån nytta. Det är så livet är tänkt att vara, den enas död, den andreas bröd....

*KL*
Jag vill också gärna ge min ponny till rovdjur när det är dags för honom att somna, men inte fått fram info om detta någonstans. Är det någon som vet hur man går tillväga; skicka ett PM, snälla!:bow:

*kl*

Med risk för att låta alldeles krass och hjärtlös-men visst styckas kroppen först innan tigrarna äter? Har mycket svårt att tro att de bara släpar in kroppen och säger varsågoda?
har för mig att de tar bort ben, huvud och svans först.. fanns en tråd om en som tagt bort sin häst där..

det vara bara att lasta av som om man vore någon annanstans, det fanns en betongplatta med tre väggar och där togs hästen bort innan den togs in i huset bredvid där dom tog bort delar som tigrarna inte skulle ha.. Hästen hade inte blivit rädd eller upphetsad av tigerlukten, matte var ju vid sidan och hästen litade ju på henne..

hade man närmare dit så är det ett mycket bra alternativ.. och dessutom behöver man inte betala för avlivningen(tror jag), plus att det inte spelar någon roll om hästen är behandlad eller inte.. det är bara när djur ska bli livsmedel åt människor som kraven på karens är så hårda..

Jag skulle personligen inte lämna min häst till tigrarna i Kolmården, men jag förstår fullt ut dem som gör det. En avlivining kostar 5-6000 ungefär. Men lämnar man köttet till Kolmården så kostar det ingenting, jag har även bestämt för mig att man får lite pengar för det. Eftersom hästen redan är död så är ju inte den medveten om vad som händer, så för hästens egen skull är det inte synd om den. Däremot så visst kan det vara jobbigt att ha en persomlig koppling till djuret som blir tigemat, därav jag själv inte skulle klara av det. Men jag vet flera i min närhet som har gjort det och tycker inte att de är hemska människor för det.

*KL*
Jag vill också gärna ge min ponny till rovdjur när det är dags för honom att somna, men inte fått fram info om detta någonstans. Är det någon som vet hur man går tillväga; skicka ett PM, snälla!:bow:
ring kolmårdens växel.. de bör också ha koll på vilka andra djurparker som har ett flertal större rovdjur.. :idea:

de mindre djurparkerna som kanske inte har så många eller stora rovdjur kanske inte har plats för avlivning av djur till skänks eller personel med den utbildningen..

Kanske de! MEN jag skulle aldrig ha hjärta att klara av att låta min häst bli tigermat.

Alternativet är att bli biogas på en återvinningsstation om man inte söker dispens o begraver hemma, biogas eller tigermat... vilket som är värst vet i katten.

...och tycker tydligen att det är helt OK att mata mask än mata en tiger.

Jag har inte sagt att det är fel att mata en tiger. Så om du vill mata en tiger så får du ju göra det.
Men jag, (min åsikt) är att jag inte skulle ha hjärta till att låta min häst styckas så den ska bli mat till en tiger.
Du får vara helt av en annan åsikt, jag skiter i vilket, det är ju inte min häst.
Jag säger inte att dom som ger sin avlidne häst till tigrar är dåliga människor, de tänkter bara annorlund så vadför ska det vara så svårt för andra att inse att det finns människor av annan åsikt som kanske inte vill ge sin häst till en tiger?

GEOL avlivar och hämtar hästar på plats. Går man in på deras hemsida finns ett nummer att ringa ifall man kan tänka sig att hästen blir till djurmat.

KL

Jag ringde dit i höstas då vi tvingades avliva en häst. Ansåg att köttet gjorde mer nytta som djurmat än att förbrännas. Hellre att tigrarna äter min häst som ändå skall dö, än att ex en frisk ko avlivas för att ge dem mat. Tyvärr blev min häst ändå förbränd. Inget behov av djurmat där jag bor då...

Likställer detta med att låta donera sina organ. Är jag död har jag ingen nytta av dem längre. Är det då fel att låta någon i behov av det jag har få det?

Senast ändrad:

Vadför tycker du inte att det är någon skillnad då?...
skulle du vilja, bli begravd, kremerad, eller uppäten av tigrar?

JAG skulle gladeligen låta Kolmården utfodra tigrar med min döda kropp - och även med mina djurs. Tyvärr tar de nog inte emot människor dock.

Varför låta en död kropp bli bränd eller ligga i jorden när den kan användas till föda? Det är resursslöseri tycker jag.

Mataii: Jag är ledsen över din förlust. Förstår att det är väldigt jobbigt för dig. Lite grann kan jag också förstå ägarna till hästen, den är väldigt gammal och man kan kanske inte räkna med att den har särskilt lång tid kvar. Det lindrar förstås inte den sorg och saknad du kommer att känna särskilt mycket men ändå.

Jag tycker att du skall låta bli att tänka på vad som sker med hästens kropp när den är borta. Det spelar inte så stor roll vad som sker med köttet - det är ju själen du har älskat och den är borta då.

Tröstkramar från Jenny

*kl*

Hästen bultas utanför tigerhägnet, hovar och tarmar avslägsnas och sedan ges hela kroppen (om det är i safariparken vill säga). Det är vad jag vet och då har jag flera i släkten som jobbar på Kolmården. Min låtsatspappas bror har berättat att det brukar gå mycket lugnt till och personalen på Kolmården är förstående för det som ägaren ställs inför. Min syster har lämnat sin häst för att bli tigermat också, flera av hennes vänner med och de har positiva erfarenheter från det.

Sen hur man ser på kroppen efter döden tycker jag är upp till var och en och ingen ska dömmas för sitt synsätt (anser jag).

Det finns en tråd här nånstans ang Kolmården och lejonmat. Faktiskt riktigt fint skrivit av vissa. Jag tycker att du ska läsa igenom den tråden. Själv jobbar jag som sjuksköterska och har stött på många dödsfall. Har mer och mer insett att när kroppen slutar fungera och blodet inte längre cirkulerar i kroppen så lämnar livet kroppen, den bara ligger där kroppen, som ett övergivet skal. Det känns att "något", om det nu kallas själ eller nåt annat, har vandrat vidare. Det låter riktigt ruggit med tigermat, men det är ju så det fungerar ute i naturen också så jag tycker inte att det är så farligt egentligen. Försöker sätta mig in i att det var min egen häst det handlade om och ja jag TROR att jag skulle kunna tänka mig det likaväl som att hästen grävs ner och äts upp av maskar och andra kryp. Fast jag skulle inte vilja delta själv. Och egentligen, kremering -är det så mycket vackrare slut?!

*kl*
Min första häst nödslaktades i hagen och blev människomat, klassades som extra prima av slakteriet. Häst nr två togs bort utanför stallet och jag antar att hon blev djurfoder eller så i värsta fall nermald och förbränd. Jag hade hellre sett att hon hade kommit till nytta och att några utrotningshotade rovdjur fått sig ett skrovmål. :d Jag skulle själv inte störa mig över att bli tigermat efter min död och jag tror att min far hade valt det alternativet om han hade fått bestämma, jag hade inte hindrat honom! :cool:

Jag antar att alla som är så förfasade och emot att en död häst blir tigermat är vegetarianer, har ingen hund eller katt och inte använder sig av läder eller dun? :angel:

KL
Beslutet om avlivning är nog rätt. Varför vänta tills hästen börjar lida? Att något är fel visar redan de andra hästarna som mobbar ut honom.

Om hästens kropp kan spara ett annat djurs liv så är det väl OK.

Men det jag tycker är sorgligt i detta fall är att inte hästen kan få avlivas hemma. Hästar som avlivas hemma och leds fram till killen som bultar, eller vet. som sprutar, hinner inte oroa sig. Hästen känner sig trygg därhemma, tror kanske bara att den ska ledas ut till en hage. Man kan låta den äta sitt älsklingsfoder ur en hink t ex. De hästar jag känner till som har avlivats på så sätt har inte anat oråd alls utan dött med munnen full av älsklingsmaten och med hästkompisarna i närheten.

*KL*

Tycker ägarna tar ett klokt beslut. Låta hästen somna in med värdigheten intakt.

Appropå att ge sin häst till tigrarna. Skulle lätt ha gjort det med min donna som slaktades i februari OM det inte vore så att hon avskydde transporten. Nu slapp hon transporteras & bultades hemma. En kompis har gjort det med 2 hästar (f.d tävlingshästar som älskade att transporteras) & han var helnöjd.

Tigrar behöver ju också äta..

Visst kan jag hålla med om att tanken är god, men bilden jag får i huvudet när han ligger där och ett gäng hungriga tigrar kalasar på honom är fruktansvärd....ingenting jag skulle välja i första hand. Det ultimata vore om han blev begravd på gården hos sina vänner...

exakt så ser jag det med i mitt huvud när jag läser tråden.
jag skulle inte heller kunna skicka min häst att ätas upp av ett gäng tigrar, trots att jag nog är en av världens största djurvän.
min häst är min bästa vän, och skulle ni kunna skicka er bästa vän att ätas upp?

i så fall skulle väl alla männsikor med kunna bli tigermat? eftersom att det bara är ett skal, + att mata hungriga djur? tänk, då skulle aldrig kyrkoårdarna bli fulla...
var går moralens gräns?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lånat hem en sadel nu en tid, och skulle vilja ha lite hjälp med hur den ligger. Har ni någon aning om vad det kan vara för...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 987
Senast: smessis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka