Sv: avlivas på onsdag....
Tack för dom orden! Det är precis det jag menar, att det känns så respektlöst! Han förtjänar den vackraste begravning som man skulle kunna åstadkomma. På samma sätt som vi behandlar våra släktingar, med en fin begravning för att vackert avslut på livet, tycker jag att även han förtjänar det.
Tyvärr har jag själv tagit del av dödsolyckor med bilar,folk som tagit självmord genom att slänga sig framför ett tåg ex,,ex.
Verkligheten är att det bara blir massa köttslamsor kvar utspridda på ett område på drygt 100 kvadratmeter, i många fall går det inte ens att identifiera dessa personer och man avråder starkt närstående att ta del denna sista bild av den avlivne utan i stället ha kvar sin bild vid begravningen att det är en hel,oförstörd person som är dölj i kistan/urnan vid begravningen.
Många personer obduceras även efter döden eller donerar sina organ till ngn annan person som med deras hjälp skulle överleva med en annan persons kroppsliga hjälp.
Dom personerna är heller inte den sista bilden av sin släkting man vill ha i minnet då det är mkt svårt att återställa ett någotsånär männsikligt utseende efter dessa ingrepp.
Det fina med just donation är att man kan bidra till ett friskt framtida levene för en annars dödsdömd individ.
Se det som så att dessa utrotninghotade tigrar är mkt tacksamma för den föda som kanske kan bidra till att dom inte i framtiden blir utrotade. Dom har lidit nog utifrån den tjuvjakt som bedrivits.
En liten tanke:
Du skriver att denna häst är drygt 30 år och det är en hög ålder för en häst. Du skriver oxå att den börjar uppvisa klara ålderstecken genom att den Nu hade de tydligen sett att han varit nära på att ramla omkull när han stått och sovit. Bakbenen hade vikt sig under honom. Det är väl någonting som inte är som det ska i bakpartiet, men jag tycker ändå man ska ge honom en chans.
En andra chans??? Människan har tack och lov privilegiet att avgöra när rätt tid är kommen för att vårt älskade djur ska avlivas utan långvarigt lidande, jag har själv sett allt för många djur som lever på "övertid" enbart p.g.a. människans ego och svårighet att se när tiden är kommen...
Om vi nu sätter in just denna individ i en vildhäst flock med den informationen du delgivit och det plötsligt kommer en rovdjurs attack, vilken chans tror du själv att just denna individ har att inte bli det bytes som dom väljer att fälla???
Är det inte bättre med en lugn human avliving och sedan helt smärtfritt bli styckad och sist av allt kunna bidra till andras liv än att som levande bli sliten i stycken med all den smärta och lidande det innebär.
Jag är inte helt kännslokall även om det verkar så i skrift men jag har sett så mkt i mina dagar att jag har mkt svårt att lägga fokus just på att djur ska ha en rättighet att hållas vid liv på övertid med det lidande det innebär. Har oxå förståelsen för att alla döda inte känner smärta och efter döden kommer behandlas på många olika sätt som kan uppfattas som makabra.
Hästar kan utsättas för obduktion vilket innebär att den skärs ner i små beståndsdelar där det senare är helt omöjligt att sätta ihop den igen till igenkännedom.Dom kan även krimeras vilket innebär att dom bränns i en ugn tills endast askan består och det är ingen vacker syn när magen exploderar som ett ägg i en micro. Hästar kan även samlas i en container där det sedan tidigare befinner sig döda djur som börjat förmultna där flugor,larver och likmaskar kryllar så om man tittar ner så får man en uppfattning om att djuren fortfarande lever för dom rör på sig.Hästar kan även transporteras till destruktion där dom slängs ner i en stor kvarn som sakta mal sönder dom till ngn som påminner om köttfärssås.
Jag lägger inga aspekter på ditt resonemang men jag skulle känna en viss glädje mitt i all denna sorg att just denna individ efter sin död kan bidra till andras överlevande.
Ta farväl av din älskade vän, ha kvar det finaste minnet av din vän ni tillsammans just nu kan uppleva och släpp allt som inträffar efter döden för det är för den döde inte smärtsammt att uppleva.
Kram.