avlivas på onsdag....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: avlivas på onsdag....

*KL*
Jag har tänkt att donera mina organ när jag dör, så varför inte också låta hästen göra nytta. Kanske, jag har ju inte ställts inför detta någon gång så när det väl kommer till kritan så kanske jag skulle banga, vad vet jag. Men nog finns det en chans att min häst skulle kunna få bli mat åt tigrarna. Med tanke på att jag har haft en häst som fått mätta m-sko munnar. Men eftersom man får välja själv så tycker jag man skall göra det som känns bäst för en själv:)

Senast ändrad av en moderator:

Var har moral med saken att göra? Låter väldigt omoraliskt att dra in moral i det hela. :angel:

Jag skulle gärna bli tigermat efter döden, om det hade varit möjligt.

Vad gäller hästar tycker jag att tigrarna är en bra lösning om man jämför med de andra möjligheterna:

Nergrävning (kräver tillstånd)
Destruktion (kroppen fraktas i container tillsammans med andra döda djur i varierande förruttnelsestadier. Väl framme på destruktionsanläggningen mals kropparna i en kvarn för att därefter bli till biogas som bl a värmer upp bostäder)
Separat kremering (kan kosta uppemot 15 000 kronor för en stor häst)

Immer

fast jag skulle inte heller vilja ha min häst som människomat. jag vill ha dem nära.
vi har aldrig haft några problem med att få tillstånd att gräva ner de som har dött, och det känns väldigt själsligt lugnande att veta att de ligger uppe i en glänta och vilar.
Hade jag skickat min till mat hade jag varenda gång jag varit i affären undrat "undrar om det är en bit av ------ som ligger där.. "
då hade iallafall inte jag känt mig så snäll mot hästen.

men det är jag, och vi kan ju konstatera att alla tänker olika, så varför tjafsa om vad som är bäst.

Hej!

Jag tycker det är jättebra att hästarna istället för att brännas till ingen nytta kan återgå till kretsloppet. Min häst ska, om dom vill ta emot henne, definitivt bli kattmat.

Till TS: Tråkigt att förlora en vän, men du har ju iaf fått ett par år med honom..

/ Lavinia, som fasar för dagen, men ändå känner sej lugn i vetskap om att häst kan göra nytta även som död.

Jag tycker att denna diskussion har spårat ur lite. Hon som skapade tråden ville antagligen bara ha lite stöd eftersom att ett djur som står henne mycket snära snart skall avlivas och inte en massa tjaffs fram och tillbaka om vad man bör göra med kroppen. Alla har sina egna åsikter angående vad man skall göra med en död hästkropp, men det tycker jag är lite onödigt att småbråka om i denna diskussion! Men det var bara min mening! :p

Hoppas att det går bra för dig vad som än händer!
Skickar massor av styrkekramar ifall hästen nu blir avlivad.

Kram Nike

Det som är bäst för var och en, är när man är nöjd med sitt beslut oavsett vad andra tycker.

Tyvärr har jag mer än en gång tagit del av när människan av eget ego varit nöjd med sitt beslut eller man kanske ska säga,,, har haft svårt för att inte tiden är kommen för att ta adjö av sin älskade vän innan långvarit lidande inträffat.

Vad som framkommit i denna tråd så är jag nog benägen att inse att tiden är kommen för att rätt beslut från ägaren är fattat.

KL
Beslutet om avlivning är nog rätt. Varför vänta tills hästen börjar lida? Att något är fel visar redan de andra hästarna som mobbar ut honom.

Om hästens kropp kan spara ett annat djurs liv så är det väl OK.

Men det jag tycker är sorgligt i detta fall är att inte hästen kan få avlivas hemma. Hästar som avlivas hemma och leds fram till killen som bultar, eller vet. som sprutar, hinner inte oroa sig. Hästen känner sig trygg därhemma, tror kanske bara att den ska ledas ut till en hage. Man kan låta den äta sitt älsklingsfoder ur en hink t ex. De hästar jag känner till som har avlivats på så sätt har inte anat oråd alls utan dött med munnen full av älsklingsmaten och med hästkompisarna i närheten.
och jag gissar att alla hästar du sett som inte avlivats hemma har varít helt fruktansvärt sönderstressade och vilda för att dom absolut inte får äta sitt älsklingsfoder när de tas bort?

vad är det för hästar som verkligen inte litar på sin matte/husse utan enbart känner sig trygg på stallplanen? jag kan berätta att de flesta hästar är INTE livrädda för alla nya platser och tror att dom ska dö om dom inte kan se stallet från där dom står (ok det finns sånna, men dom är mycket mycket få)

jag var inte helt med i huvudet i skrivande stund, så jag glömde nämna anledningen till avlivningen.. Han har länge varit lite stel i bakdelen, men fullt ridbar för det och inte lidit! Nu hade de tydligen sett att han varit nära på att ramla omkull när han stått och sovit. Bakbenen hade vikt sig under honom. Det är väl någonting som inte är som det ska i bakpartiet, men jag tycker ändå man ska ge honom en chans, åtminstonde en undersökning av veterinär. Levnadsgladare häst har jag aldrig sett....Men men, det är inte jag som bestämmer eftersom jag inte äger honom...

Min kompis hade en gammal häst som blev instabil och vinglig i bakdelen. Veterinärerna (2 st. ambulerande) uppmuntrade honom att behandla och behandla hästen.
En dag kunde den inte resa sig i boxen utan fick avlivas på plats, ligga i boxen ett dygn innan han vinschades ut och husse kunde ta hand om allt blod. :crazy:

Jag tycker det låter som om ägaren bryr sig om sin gamla häst men börjat avskärma sig inför att ta det stora beslut som nu är taget.

Angående att hästen blir tigermat eller kattmat har jag inget att invända även om jag tycker det är lite äckligt när döda djur (och människor) grävs ner efter min pappas målande utläggningar om likmaskar när jag var liten. :o:eek:

vad är det för hästar som verkligen inte litar på sin matte/husse utan enbart känner sig trygg på stallplanen? jag kan berätta att de flesta hästar är INTE livrädda för alla nya platser och tror att dom ska dö om dom inte kan se stallet från där dom står (ok det finns sånna, men dom är mycket mycket få)

Jag brukar säga till folk som tycker det är obehagligt för hästen att åka till slakthuset: - Hur vet hästen skillnad på en resa till slakten än en resa till seminspiltan eller djursjukhuset?
Det obehagliga sitter enbart i människans huvud.

Jag brukar säga till folk som tycker det är obehagligt för hästen att åka till slakthuset: - Hur vet hästen skillnad på en resa till slakten än en resa till seminspiltan eller djursjukhuset?
Det obehagliga sitter enbart i människans huvud.
precis.. sålänge som är med hästen är lugn kommer det absolut inte göra någon skillnad om man står på stallplanen, i beteshagen, på stortorget, bredvid tigerburen eller i en villaträdgård..

*KL*

Förstår inte riktigt ert resonemang, när ni säger att era hästar aldrig skulle kunna bli tigermat utan ska begravas hemma. Tror ni verkligen att hästen alltid kommer ligga hel begraven där i jorden? NÄ, den kommer att bli mumsad på, av 1000-tals likmask, men det kanske är mer ok, än att tigrarna får mat

Kanske de! MEN jag skulle aldrig ha hjärta att klara av att låta min häst bli tigermat.

Nepp det är bättre att kadavret kastas upp i en Conteinerbil efter avlivning tillsamman med den döda ruttna kossan som legat i 3 dagar och de sjuka avlivade grisarna och sen in i ugnen med alltihopa ..

Sen kan ju leijonen äta en morot och alla är vi vegeterianer och äter varken korv ,kött eller fisk äller burhönsägg:eek:

Var glad att våra vänner får ett värdigt och lungt slut på sitt liv och sen att det blir till nytta för andra djur är väll bra ..

Mia

jag kan verkligen förstå om det är jobbigt, men jag kan samtidigt se det positiva i situationen:

* även om det är tråkigt att han ska avlivas så kommer detta med stor sannolikhet att ske inom de närmaste åren. nu slipper han det lidande som gamla hästar förr eller senare råkar ut för, han slipper bli sjuk, han slipper få ont, han slipper bli utfrusen ur flocken, han slipper magra av och få dåliga tänder osv. är det inte så vi alla vill dö? när vi är gamla men ändå på topp?

* såväl destruktion som begravning koster ganska många tusen och det är långt vanligare att slakteriet tar hand om det avlivade djuret. om det inte slaktas på plats så används det inte som människomat, men jag är ganska säker på att hästkött trycks ner i hund- och kattmatsburkar = inte så roligt. även om det kans tyckas makabert med tigrarna så är de fantastiskt vackra djur. skulle det vara mitt djur som avlivades så såg jag hellre att tigrar åt det än att det åts av någon bortskämd liten hund... nu får hästen delta i ett naturligt kretslopp och slipper dessutom att åka till ett otäckt slakteri.

ser man det rent krasst så är det ju egentligen inte heller mer försvarbart att mata tigrar med kossor än med hästar...

*KL*Till Ts

Ta farväl av din vän även om det gör fruktansvärt ont så tror jag att du ångra dig efteråt ...

Och på Kolmården går det väldigt lugnt till när man låter sin vän gå vidare ..

En stor Kram till dig Mia

Förstår att det känns jobbigt men jag högaktar ändå människor som låter djuren somna in innan de blir för gamla och knaggliga. Och utifrån mitt perspektiv så tycker jag att en avlivning på Kolmården med människor som alldeles säkert är väldigt kunniga och sedan att kroppen får komma till nytta låter jättebra!

Hoppas att du kan känna dig överens med deras beslut och att du och hästen får två fina dagar tillsammans! Det är jobbigt men viktigt att säga farväl.

tack för alla fina svar. Visst håller jag med majoriteten av er att det faktiskt är bra att ta bort dom innan dom behöver lida. Det handlar kanske mest om egoism för min del. Att det är jag som kommer lida när jag mister min vän, men och andra sidan kan jag inte låta bli att tänka "tänk om han kunnat leva 4-5 friska glada år till, men som vi nu tar ifrån honom".

Jag kommer nog tyvärr inte hålla med och stötta det här beslutet, men som sagt, det handlar nog mest om mina känslor där.
Jag åker nog ut till honom imorgon och pysslar om honom och ger honom god mat, men på onsdag tänker jag nog stanna hemma. Jag vill minnas honom som frisk och glad, inte som en död klump på marken.

Ta inte illa upp nu, detta gäller egentligen inte dig.
Om man skaffar djur, som här häst, tycker jag att det är ens ansvar när hästen blir gammal och skruttig att på något sätt försäkra sig om att hästen faktiskt blir avlivad.
En del ger ex bort hästen och då vet man inte var den hamnar. Bättre att avliva i Sverige och se på än att blunda och man inte vet vart djuret hamnar till slut.

*KL*

En liten fråga....

Får man verkligen begrava djur (större än hund) "hemma på gården"?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lånat hem en sadel nu en tid, och skulle vilja ha lite hjälp med hur den ligger. Har ni någon aning om vad det kan vara för...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 987
Senast: smessis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka