avlivas på onsdag....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: avlivas på onsdag....

Hon vill inte att han ska behöva flytta mer eftersom han är så gammal, dock stod han hemma hos mig tillsammans med islänningen och han hade nog inte trivits så mycket på länge. Hans föredetta ägare kom och hälsade på honom där och de sa att han såg finare ut än när han var 10 år och i full tävlingskondition.
Hon är även rädd för att han ska bli mer utfryst från flocken än vad han är, eller att någon ska hända ute i skogen när vi rider = dyrt och hämta:mad:
Jag får väl åka och sno honom inatt.....

Vad är skillnaden på att grävas ner i jorden/brännas upp till man blir aska eller att ätas av tigrar?
Jag personligen hade gärna gett min avlivade häst till tigrarna. Då gör den ju liksom nån nytta. Det är så livet är tänkt att vara, den enas död, den andreas bröd....

Visst kan jag hålla med om att tanken är god, men bilden jag får i huvudet när han ligger där och ett gäng hungriga tigrar kalasar på honom är fruktansvärd....ingenting jag skulle välja i första hand. Det ultimata vore om han blev begravd på gården hos sina vänner...

Jag förstod det som att du framför allt var ledsen för att han skulle bli tigermat.

Att besluta när man skall avliva en häst brukar alltid vara ett svårt beslut. Tror säkert att ägaren har funderat länge innan hon bestämde sig.

Mvh

Tora

Ska hästar hållas i fångenskap då? Allvarligt, vad är skillnaden mellan de olika alternativen att hantera en död kropp?

Det kanske är frågan om en viss värdighet som ens hästkompis behandlas med efter dennes död?

Är det verkligen så svårt att förstå att man inte vill att ens kompis skall bli tigermat när denne är död?

Mvh

Tora

Ska hästar hållas i fångenskap då? Allvarligt, vad är skillnaden mellan de olika alternativen att hantera en död kropp?

Vadför tycker du inte att det är någon skillnad då?...
skulle du vilja, bli begravd, kremerad, eller uppäten av tigrar?

Nej det är väl inte det som är det värsta...även om det kanske lät så. Jag tycker att han förtjänar något bättre, och framför allt en till chans!

Vet inte hur jag ska göra..usch

jag hade inte velat att min häst blev uppäten av tigrar... det skulle kännas fel för mej :(
men sen finns det säkert andra som tycker annorlunda...

visst att det "bara" är en död kropp, men det var ändå min häst... jag skulle inte skicka sambon till tigrarna direkt ;) i

Mig spelar det ingen roll. Jag tror att kroppen är en "behållare" i vilken själen bor. Så fort vi dör lämnar vi kroppen och söker upp en ny kropp att leva i..

För mig är en död kropp ingenting alls, själlös, smärtlös...tja..tom liksom.

Vadför tycker du inte att det är någon skillnad då?...
skulle du vilja, bli begravd, kremerad, eller uppäten av tigrar?

Jag är inte Djurjouren men svarar ändå.
Kremering är inget alternativ för mig så då finns det enligt ovan två alternativ kvar.
Begravd==> uppäten av maskar och bakterier
Tigrar ==> uppäten av ett däggdjur.
Frågan är vill jag bli en mask eller en tiger. Rent krasst har jag större närhet till däggdjuret tiger än till maskar och bakterier.

Ja det är svårt att förstå varför man inte vill att en död hästkropp ska bli tigermat...
Att låta sin hästkompis släppas in levande och bli attackerad till döds av tigrar däremot, DET hade varit fasansfullt.

Jag är inte Djurjouren men svarar ändå.
Kremering är inget alternativ för mig så då finns det enligt ovan två alternativ kvar.
Begravd==> uppäten av maskar och bakterier
Tigrar ==> uppäten av ett däggdjur.
Frågan är vill jag bli en mask eller en tiger. Rent krasst har jag större närhet till däggdjuret tiger än till maskar och bakterier.

Alla är vi olika, jag ser hellre brgravning eller kremering som ett alte´rnativ till mig. Därför så vill jag ju inte heller utsätta min häst för något jag själv inte skulle genomföra.

Dessutom är kroppen stenhård!

Övriga: Bättre att ge till tigrar än att många utav dom stackars hästar som plågas ner till Italien och sedan så tror jag inte att dom slänger in hela hästen, den skall ju st*ckas och sånt först.

Mig spelar det ingen roll. Jag tror att kroppen är en "behållare" i vilken själen bor. Så fort vi dör lämnar vi kroppen och söker upp en ny kropp att leva i..

Så uppfattar du det! jag kan hålla med att en död kropp det är en död kropp, dvs tom. men dör man så dör man, man lever inte vidare i nån annan skepnad...tycker inte jag iaf...

Då är det inte fel att lägga fram argument till att det inte är så farligt för hästen som en del vill påskina.Den är ju redan död.

Näe de är ju inte farligt för hästen, den är ju redan död... Men åter igen, JAG skulle aldrig ha hjärta att låta min häst bli uppäten av tigrar.

Men åter igen, JAG skulle aldrig ha hjärta att låta min häst bli uppäten av tigrar.

Den meningen säger mig att du inte ser kroppen som ett skal utan att det fortfarande är din vän som du ser. Då är det svårt att tänka sig att ge kroppen till någon annan som behöver.

Du låter ju faktiskt inte din häst bli uppäten av en tiger, din häst är redan borta.

För övrigt.

En SÅ gammal häst som börjar bli knagglig skulle även jag låta somna in INNAN den inte klarar av att resa sig i hagen osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lånat hem en sadel nu en tid, och skulle vilja ha lite hjälp med hur den ligger. Har ni någon aning om vad det kan vara för...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 987
Senast: smessis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka