Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Man behöver ju inte låta barnen vara med vid själva slakten men att djur slaktas är väl ingen rikshemlighet? Har ett hobbylantbruk & småbarn & vi slaktar våra lamm , kalvar, kaniner & tuppar hemma utan att göra en hemlighet av det för barnen, det är liksom sånt livet är om man äter kött.

Ja jag tycker inte att små barn skall bevittna en avlivning speciellt inte innan de förstår varför..

Speciellt inte om det inte är deras egen...

och det är väl självklart att barn skall få reda på hur och varför, men att man anser att ens barn kanske inte är mogen för det är ju upp till föräldrarna anser jag och det kan vara en orsak till att man inte vill avliva hemma.

Ägaren av gården måste väl få säga om de vill avliva en häst hemma eller inte!

Man kanske inte har sådan gödselhantering att man kan avbloda den där tex.. Och det är ju inte lite blod som måste ur kroppen.
Även om man transporterat hästen till klinik så måste man väl kunna anse att när beslutet väl är taget så ska den itne stå på transport 30 mil till helt i onödan. Den är trots allt halt.
Som jag förstod det så fick inte TS avliva någonstans på ägarens mark även om hon gick undan där ingen är.
Det tyder för mig på att fodervärden tänker mer på sig själv än på "sin" häst.
Ja jag tycker inte att små barn skall bevittna en avlivning speciellt inte innan de förstår varför..
Nu finns det väl några steg mellan att köra bort hästen för avlivning och att ställa upp barnen på rad för att "beskåda teatern". Man kan ju tex säga att nu går vi in och äter glass och när barnen är klara är hästen borta eller så tar man sig en svamptur i skogen.

Även om man transporterat hästen till klinik så måste man väl kunna anse att när beslutet väl är taget så ska den itne stå på transport 30 mil till helt i onödan. Den är trots allt halt.
Som jag förstod det så fick inte TS avliva någonstans på ägarens mark även om hon gick undan där ingen är.
Det tyder för mig på att fodervärden tänker mer på sig själv än på "sin" häst.

Vem har sagt att den skall transporteras 30mil? Det borde självfallet finnas någon typ av klinik som avlivar häst. De flesta kliniker gör det

Nu finns det väl några steg mellan att köra bort hästen för avlivning och att ställa upp barnen på rad för att "beskåda teatern". Man kan ju tex säga att nu går vi in och äter glass och när barnen är klara är hästen borta eller så tar man sig en svamptur i skogen.

Som sagt så jag kan faktiskt förstå om man inte vill avliva en häst hemma..

Man behöver ju inte låta barnen vara med vid själva slakten men att djur slaktas är väl ingen rikshemlighet? Har ett hobbylantbruk & småbarn & vi slaktar våra lamm , kalvar, kaniner & tuppar hemma utan att göra en hemlighet av det för barnen, det är liksom sånt livet är om man äter kött.

Visst men jag förstår inte varför folk inte kan respektera om man inte vill slakta djuren på sin gård..

Jag har sett en hel del både slakt och avlivningar av både sällskapsdjur och hästar och nej jag finner detta inte speciellt trevligt eller det känns inte bättre för att man äter kött

Som sagt så jag kan faktiskt förstå om man inte vill avliva en häst hemma..

Det kan jag också förstå men det var inte det som var ursäkten eller ditt exempel. Om man tycker det är obehagligt att ta bort djuren på sin gård så kan man väl vara ärlig och säga "jag mår väldigt dåligt av det här och vill inte veta att X har dött hemma hos mig". Då har man startat en kommunikation och kan säkert hitta en lösning till problemet.
Ditt exempel är dock att barnen inte ska se och fodervärden kommer dragandes med hundarna. Det tycker jag är dåliga anledningar då bägge fallen kan lösas på ett enkelt sätt.

Men om man ny skaffar djur får man väl ha någon form av plan för den dagen de ska vandra vidare, om man nu har sådana problem med att ta bort dem hemma. Det går ju inte att slå ifrån sig ansvaret och säga "nej, härhemma blir det INTE, jag struntar i hur men inte här".

Jag anser att det är minst lika mycket fodervärdens som ägarens problem i det här fallet, och eftersom det är fodervärden som har hästen, och problem med att ta bort den där den står tycker jag nog att fv kunde komma med en lösning på problemet också.

Tycker inte heller att det är det roligaste, att behöva ta bort något av djuren, men därifrån till att bara blunda, hålla för öronen och skrika bingo, bingo, bingo känns ju väldigt långt.

KL
det var åtskillig tid sen jag svarade i denna tråden men den tycks leva vidare i högsta grad. efter att ha följt trådens utveckling nu så måste jag inflika:

Tycker ni inte att det gått lite väl långt nu runt antaganden runt fodervärden?
vi har ju faktiskt bara hört en sida av det hela, och ändå skriver folk antaganden som att FV säkert vill behålla hästen för att sätta den på en slakttransport till europa osv osv, och en massa absurt lösryckta antaganden.

om vi vänder på steken, och det var en FV som skrivit något om en ägare, så hade det sjuj-lar tagit hus i h-e här i tråden det vågar jag påstå. så kanske tänk till en smula innan man förkovrar sig i Landet Lösa Spekulationer och dömande? Bara en tanke!

J

Det är inte trevligt att avliva en häst hemma så jag kan faktiskt förstå fodervärden

Fast om man tänker på hästen bästa istället för sina egna känslor så hade jag absolut valt att göra det hemma;)

Vi vet ju inget om själva situationen, om det finns småbarn på gården tex..

Har varit med och slaktat egna uppfödda djur under min barndom utan problem, ser inget fel i det...;) såklart skall man inte tvinga ett barn att se/uppleva mot sin vilja...

KL
det var åtskillig tid sen jag svarade i denna tråden men den tycks leva vidare i högsta grad. efter att ha följt trådens utveckling nu så måste jag inflika:

Tycker ni inte att det gått lite väl långt nu runt antaganden runt fodervärden?
vi har ju faktiskt bara hört en sida av det hela, och ändå skriver folk antaganden som att FV säkert vill behålla hästen för att sätta den på en slakttransport till europa osv osv, och en massa absurt lösryckta antaganden.

om vi vänder på steken, och det var en FV som skrivit något om en ägare, så hade det sjuj-lar tagit hus i h-e här i tråden det vågar jag påstå. så kanske tänk till en smula innan man förkovrar sig i Landet Lösa Spekulationer och dömande? Bara en tanke!

Just detta atagandet kan jag faktiskt inte hitta i inläggen.
Har jag missat något eller är det ett antagande från din sida?

Nej det finns med i tråden längre tillbaka, någon som uttalat sig och spekulerat att det gäller detta.

Jisses!
Nu hittade jag det aktuella inlägget.
Snacka om livlig fantasi och att måla fan på väggen...

Dock tycker jag att inlägget om att fodervärden ville att ägaren skulle ge denna hästen lite märkligt?
Inte för att jag hojtar om slakttrnsport osv, men varför skulle fodervärden vilja ha en trasig häst som den tidigare bett att få bli av med?

Är det mitt inlägg (#22) du syftar på?
Isf förklarar jag gärna hur jag tänkte.

Om jag har en häst hemma som inte är min så kan jag villigt erkänna att jag inte är våldsamt intresserad av att betala rehabiliteringen av denna.
Fast det är ju förståss under förutsättning att inte ägaren skiter fullständigt i den och den plågas, för då skulle jag antagligen betala för att döva hjärtevärken.
Men nu är ju inte fallet så.

Här verkar det mer som att fodervärden vill ge hästen en chans men tycker att det är tusan så mycket trevligare att rehabilitera sin egen häst än någon annans.
Därför trodde jag att fodervärden ville ha en häst som hon tidigare inte velat ha.

Nej, det var inte ditt inlägg jag tänkte på.

TS tillika ägaren skriver att fodervärden tidigare velat avsäga sig hästen då de inte kom överens mm.
Sedan skriver TS då tillika ägaren att fodervärden sagt att denne vill att ägaren GER henne hästen. När fodervärden fått reda på att hästen är botlig och ska tas bort.

Vill man inte ha hästen när den är frisk varför vill man ha den när den är trasig??

Där fattar jag inte riktigt resonemanget.

(fast jag kan mycket möjligt ha rört till det för den delen)

Fast om man tänker på hästen bästa istället för sina egna känslor så hade jag absolut valt att göra det hemma;)

Håller inte med om det. Har avlivat hästar hemma men väljer nu att köra dem till kliniken. De akuta som vi tagit bort har samtliga redan varit på klinik/sjukhus.

Tror inte ett dugg på att hästar kan tänka så. Dessutom har de hästarna på stall regerat vid avlivning hemma.

Ta kontakt med Länsstyrelsen i det län hästen befinner sig i så får du hjälp och slipper fundera.
Det finns djurskyddslagar som skall följas och om fodervärd eller gårdsägare ej vill hjälpa till så får myndigheten ta över och se till att allt går rätt till, det är deras jobb.
Vad gäller kostnader för avlivning och bortforsling av kroppen täcks det av försäkringen och då betalar du självrisk plus procent på överstigande del, kontakta ditt försäkringsbolag.
Vad gäller nedgrävning av häst krävs tillstånd från kommun och länsstyrelse, jag fick betala 300:- till kommun och 800:- till länsstyrelse samt tillstånd från markägare och ev grannar men detta verkar ju inte aktuellt för dig.
Vad gäller avlivningsmetod rekomenderar jag sprutan, tog bort min trotjänare för 3veckor sedan och det gick väldigt bra, inget bensprattel eller blod, det mest dramatiska var när han gick i backen.
Vad du än väljer så önskar jag dig lycka till men åk till din häst när det är dags så du vet att allt gått rätt till och var inte rädd för att ringa länsstyrelsen, jag fick ett jättebra bemötande och framför allt hjälp.

Som Ts skriver så skulle hästen avlivas den 30/9 om inget oförutsett kom i vägen...
Så antagligen är problemet löst nu.

Varför skulle djurskyddet träda in ? De flesta i tråden verkar ha missat att veterinären INTE har rekommenderat avlivning så hästen är uppenbart inte "så" skadad idag. Utan det är ägaren själv som bestämt sig för det alternativet pga att hästen har pålagringar och ägaren därför inte tycker det är lönt/värt att behandla den skada den har nu utan att i stället ta bort den eftersom pålagringarna någon dag kommer att göra sig påminda.

Jag kan faktiskt förstå fodervärden, om man inte ens har försökt behandla hästen och veterinären inte anser det vara behov av avlivning. Så skulle jag inte heller deltaga i att slå ihjäl en 6-åring.
Jag anser att man likväl som att man förbundit sig att avsluta den dagen det verkligen är dags, likväl har förbundit sig att ta baksidan med dyra veterinärbehandlingar och att man kanske får en häst med något begränsad användning sålänge hästen kan leva ett värdigt liv. Att slå ut en häst för problem som kommer att komma i framtiden finns inte på min karta. Med rätt hantering/ridning så behöver kanske hästen aldrig få problem. Jag anser att ett hästliv är lite mer värt än att man bara slänger bort det för att man inte har lust att betala vetrinärräkningar.

Jag förstår fullt ut att fodervärden sätter sig på tvären aldrig jag hade medverkat till en sådan avlivning som går helt emot mina egna principer, vill ägaren genomföra det ja då får den se till att hämta hem hästen till sig och få det gjort där. Alltså precis så som fodervärden här gör.
Det är ju samma med att fv försökt få ägaren att ge henne hästen, hon försöker naturligtvis rädda livet på en häst som skall avlivas trots att det inte finns behov för det.

Håller inte med om det. Har avlivat hästar hemma men väljer nu att köra dem till kliniken. De akuta som vi tagit bort har samtliga redan varit på klinik/sjukhus.

Tror inte ett dugg på att hästar kan tänka så. Dessutom har de hästarna på stall regerat vid avlivning hemma.

tänker mer på att göra det i en miljö där hästen känner sig trygg, inte just att hästarna tänker på ett visst sätt...;) sen kanske vissa hästar inte bryr sig om att få åka till till exempel en klinik å då är det en annan sak..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 930
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej... 2
Svar
21
· Visningar
5 158
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och... 2
Svar
36
· Visningar
5 198
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka