Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

låter som en mycket besvärlig fodervärd. :crazy:

Jag har alltid kontaktat svensk lantbrukstjänst de har avlivat och tagit med hästen därifrån direkt. Det måste ju gå att ta med hästen en bit ifrån stallet svårare kan det inte vara om man dessutom lägger spån på avlivningsplatsen kan man enkelt skotta upp det värsta blodet och sedan skölje bort resten med vatten.

Här hittar du närmaste:

http://www.svensklantbrukstjanst.se/index.php?id=7

*KL*

Tycker det låter som att fodervärden inte är överrens med ägaren angående avlivningen.

Antagligen tycker fodervärden att hästen har chans till ett drägligt liv medans ägaren ser på saken på ett annat sätt.
Ts skriver ju själv att hon varit med om det tidigare och därför inte vill se det gå lika långt.
Fodervärden är antagligen beredd att ge hästen all den tid och behandling den behöver.
Inte menat att ägaren inte är beredd att göra det. -Hon har bara tagit ett annat beslut utifrån tidigare erfarenheter.

Eftersom fodervärden inte vill att hästen ska avlivas så gör hon allt som står i sin makt att förhindar detta.
Därför kommer det säkert en rad olika ursäkter till varför det inte kan göras hos henne eller i närheten.

Så tror jag iaf att det ligger till..

Ickholmen mellan Rättvik och Mora tar emot häst om jag förstått rätt.

Och så finns det något slakteri i Fors/Avesta som tar emot häst också vill jag minnas.

Båda dessa har bekanta avlivat sina hästar hos och bara haft gott att säga om.

Hej!

Vad det gäller lagen kan du facktiskt ringa polisen, eller jordbruksverket.

Vad det gäller att inte skjuta på gården är nog kanske för att hon tycker det är obehagligt. Visst kan hon skylla på hundarna. Men det låter inte värre än ett jaktgevär och då borde ju inte folk få jaga och så heller då där hon och ev hennes hundar är. Själva avlivningen går jättesnabbt. Har gjort det själv med en ponny.

Du får inte gräva ner den på gården heller? Dt gjorde vi med ponnyn. Grävde ner henne i en hage.

Tänkte kolla vad folk tycker man ska göra i mitt knipiga läge. Det är så att jag har min häst utlånad till en tjej nästan 30 mil ifrån mej och hästen har blivit skadad och ska avlivas. Och då det är massor av nya regler så får man inte åka till ett slakteri och jag har inte någon plats att begrava henne på så då blir det nödslakt och har fått tid torsdag 30:e på eftermiddagen. Men problemet är att hon som har hästen säger att jag inte får avliva den på gården eller i närheten. Så då tänkte jag att man kanske kan åka iväg en bit och sedan ta bort henne men det säger också lagen ifrån. Så vad ska man göra? det är en nödslaktare som går med på det men då måste jag åka ner till skåne med henne och det känns inte schysst alls att låta hästen stå i transport i ca 7 h och sedan avlivas så fort den kommer fram då hon som sagt är skadad. Kan man ta upp nåt juridiskt eller något sånt? Och då det även står i papprena att hon skulle ombesörja resan hem men vägrar. Hjälp mej

Hej!

Vad det gäller lagen kan du facktiskt ringa polisen, eller jordbruksverket.

Vad det gäller att inte skjuta på gården är nog kanske för att hon tycker det är obehagligt. Visst kan hon skylla på hundarna. Men det låter inte värre än ett jaktgevär och då borde ju inte folk få jaga och så heller då där hon och ev hennes hundar är. Själva avlivningen går jättesnabbt. Har gjort det själv med en ponny.

Du får inte gräva ner den på gården heller? Dt gjorde vi med ponnyn. Grävde ner henne i en hage.

Enda anledningen som jag kan tänka mig att fodervärden vill att du skänker henne hästen är att sälja den till något skalkteri utomlans. Om den inte går att rehabilitera hästen? Vad säger försäkringsbolaget?
Men det är fodervädens tanke att rehabilitera hästen om det finns möjlighet? Men till vad om det är plagringar med och spökar. Nu har jag inte sett veterinär papper eller pratat med fordervärden.

Klart att det måste finnas något ställe som du kan gå till i närheten av stallet med hästen till så nödslaken kan komma fram. Har man djur och även är fodervärd så får man nog ha i åtanke att det kan hända att man behöver ta bort hästen. Tycker fodervärdenskall ta sina hundar och åka bort några timmar under tiden som nödlakten är bokad.

Ickholmen mellan Rättvik och Mora tar emot häst om jag förstått rätt.

Och så finns det något slakteri i Fors/Avesta som tar emot häst också vill jag minnas.

Båda dessa har bekanta avlivat sina hästar hos och bara haft gott att säga om.

Norberg också tror jag?

...nästan 30 mil ifrån mej och hästen har blivit skadad och ska avlivas.

det är ca 15 mil från mig till eskilstuna, jag bor i södra dalarna =) . Det tar ju inte alltför lång tid att åka. Är hästen åkbar så hade jag tagit hem hästen och löst det på hemmaplan ifall fodervärden krånglade så mycket som h*n verkar göra för dig.

Tycker också det låter som det.

Om inte fodervärden tidigare visat att hon i princip är dum i huvudet så är det helt säkert så att hon anser att hästen inte behöver avlivas. Så antigen litar du på hennes bedömning och låter hästen vara kvar så hon kan försöka rehabliitera den ellers så åker du och hämtar hästen och avliver den hemma hos dig.

Pålagringar behöver inte alls vara någon dödsdom så länge man anpassar motionen till hästen och inte tvärtom....
Faktum är att väldigt många vuxna hästar som arbetats visar förändringar på röntgen utan att för den delen vara halta eller ha ont.

Jag har varit i samma situation nämligen, min älskade häst som jag haft i många år var halt och då ringde ägaren och tyckte att han skulle avlivas, eftersom jag inte hade nån nytta av hästen. Visade sig att han hade en annan häst som han behövde en fodervärd till... Slutade iaf med att jag fick hästen och han blev bra och uppnådde en mkt aktningsvärd ålder. Han hade bilder från 10 års åldern men förändringar i leder, trots det hade han aldrig några besvär av dom.

Har ringt norberg men dom sa att inget slakteri fick ta emot numer. Blev riktigt förvånad då kompisen åkte dit med sin i våras. Fodervärden sa upp hästen när hästen skadade sig för hon trivdes inte med henne och hade inte råd och massor och har tjatat på att hästen ska vara borta innan den 30:e, men nu helt plötsligt så vill hon att jag ska skänka henne till. Tycker jag är konstigt. Och hon sa själv i början att det va bäst att avliva henne men helt plötsligt inte. Och jag har pratat med mannen som ska avliva hästen och han säger av mycket av erfarenhet att det är det bästa då hon har så många skador. Och hon är grov och tung i kroppen så kommer inte hålla för ridning alls och tycker inte att det är schysst att en 6 årig häst ska stå resten av sitt liv i hage. Och han tycker inte att hästen ska åka 22 mil i transport för att hon har ont plus att man kan bli anmäld för djurplågeri. Så om jag bara kommer och hämtar hästen imorgon kan hon ringa djurskyddet och säga det att hästen är skadad så då åker jag dit på det.

Hon har egen gård, men kruxet är då att det är så öppet, det är endast där hon har hagar det är skog annars är det bara åkrar..

Å vad jag vill säja en masssssa fula saker om fodervärden.

Men var står hästen?
Om den står i närheten av göteborg eller kungsbacka så kan du komma hem till mej med hästen så den får avsluta sina dagar utan att åka så långt.

Kram

Vart i Dalarna står hon?
Vi har en släktgård utanför Säter (som står tom just nu) med stall & hage. Om det är i närheten kan vi säkert lösa det så att du får ta henne dit och avliva där. PM:a isåfall.

Skänke för allt i världen inte bort hästen.
Den bör avlivas (även om det är ett svårt beslut att fatta)

Frågan är nu bara hur man ska komma till stånd med avlivningen.
Hur var det? Fanns det några granngårdar på lagom avstånd?

Så om jag bara kommer och hämtar hästen imorgon kan hon ringa djurskyddet och säga det att hästen är skadad så då åker jag dit på det.

Man kan inte ringa djurskyddet själv, berätta situationen och säga att man eventuellt måste transportera hästen (om så bara till granngården), för att fodervärden står i vägen för avlivningen? De är väl också människor på djurskyddet och måste väl förstå om man säger att hästen ska avlivas direkt efter transporten (om transport blir enda utvägen för att kunna avliva)?

Skickar massor tröstkramar också!

Instämmer, det här blir ju en djurskyddsfråga om hästen behöver avlivas enligt vet men inte får avlivas på plats pga stallägaren och inte heller transporteras.

Vart i Dalarna står hon?
Vi har en släktgård utanför Säter (som står tom just nu) med stall & hage. Om det är i närheten kan vi säkert lösa det så att du får ta henne dit och avliva där. PM:a isåfall.

jisses vad snällt! :bow:

Får se vad TS säger om förslaget.

Undrar också vart hästen står? Jag finns i Leksand. Skulle kunna höra mig för om det skulle behövas.

Har även kontakter i Borlänge då jag kommer därifrån,om hästen finns där så kan jag ge dig några nummer till stall jag stått i.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 930
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej... 2
Svar
21
· Visningar
5 158
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och... 2
Svar
36
· Visningar
5 198
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka