avliva sin katt?

Sv: avliva sin katt?

knapplån.

Det verkar som man tar väldigt lätt på att avsluta katters liv. Visst de kanske inte lider av att dö, men vad vet vi egentligen om det? Varför är deras liv mindre värda? Resonerar ni likadant kring större djur såsom hästar och hundar? Jag tror inte det, min katt har just brutit benet. Det blev operation och det kostade massa tid och pengar, de flesta tycker nog jag borde avlivat. Jag tvivlar på att jag hade fått samma reaktioner om olyckan hade hänt min häst.

Hur rangordnar ni liv? Lever inte ni med era katter på samma sätt som jag? De är en del av min familj, och jag älskar dem enormt.
Jag resonerar precis likadant när det gäller katter, hundar, hästar, kaniner; ja, vilka djur jag än har haft.

Jag har haft en kanin som jag valde att skaffa nytt hem till eftersom den vantrivdes som "innekanin" (utsläppt i lgh varje kväll, men det räckte inte. Hon bet och grävde sönder tre (!!) stycken plastbottnar i burar.). Hade jag inte hittat det rätta hemmet så hade jag avlivat henne.

Jag har haft en häst som fick spatt. Hade honom kvar (med förhoppning om utläkning) i ett år, men han blev inte bättre. Istället för att sälja honom som någon slags "sällskapshäst" eller "promenadhäst" så avlivade jag honom. Han skulle nämligen aldrig ha funkat som sådan häst pga sin mycket speciella personlighet.

Friska individer avlivar man INTE!!
Det är ägarens ansvar att skaffa ett nytt tryggt hem om ägaren inte längre kan ta hand om sitt djur.
Det ansvaret tar man på sig när man skaffar djur, det är inte ägaren det är synd om. Det är djuret det är synd om som inte valt sitt hem själv ifrån början.
Alltför många börjar prata om avlivning när det blir problem,
så ansvarslöst, då är ett liv inte mycket värt!

Vad är en frisk individ? :crazy: Min katt (som jag nämnt tidigare) var frisk rent fysiskt. Men mentalt mådde han pyton när han blev ensamkatt. Efter att i två månader (och det var LÅNGA månader för en katt som mår dåligt ensam. Jag och sambon var dessutom tvungna att sköta våra övriga åtaganden i livet; jobbet och min häst som jag hade då; så vi kunde inte vara hemma med kisse hela dagarna) ha försökt hitta ett bra hem (via annonsering) och funnit en person som ville försöka och där det inte lyckades så tog jag bort katten.

Jag tycker det är ansvarsfullt att avliva sitt djur när det blir problem. Min första rekommendation är dock att försöka finna ett nytt hem. Men inte till vilket "pris" som helst. Finns inget nytt passande hem så måste det ju vara 1000 gånger bättre för djuret att få dö än att fortsätta leva i just det "problemtillstånd" som är.

Får man tex allergi i familjen så kan det ju inte vara bättre för djuret att leva instängd i tvättstugan med kanske 1 timmes sällskap per dag? Eller om problemet består i att hunden/katten mår dåligt därför att matte/husse får tvillingar och inte har tid att ägna sig åt sitt djur i samma omfattning som förut? Det kan ju inte vara bättre för ett sånt djur att fortsätta leva i den familjen? Nu talar jag alltså om fall där man helt enkelt inte hittar någon ny (bättre!) ägare. Det är inte lätt att tex omplacera en gammal katt på 10 år eller äldre. De flesta vill ha en kattunge, inte en gammal katt. Och det är ju inte direkt brist på kattungar att få tag i. (Min katt var en raskatt och då kanske man kan tro att fler ska vara intresserade just för att de vill ha en sådan utan att behöva betala x tusen som en unge kostar. Men så var det inte)

Jag tror det är ytterst få som haft ett djur i många år som väljer avlivning "lättvindigt". Det är inte ett roligt beslut att ta.

En katt klarar att flytta om man sakta vänjer in den och tar det lugnt och succesivt.

Lycka till att hitta någon som är beredd att ägna den tiden till din gamla katt på 11 år..... :grin: som tycker det är värt besväret. Jag satte ut annonser i dagspress, på Blocket och någon mer sajt. Fick samtal från kanske 4 personer. EN var intresserad av att prova, provade ett dygn och ville inte prova mer (pga att kisse gav sig på hennes katter hon redan ägde) - jag tyckte väl att hon borde ge det mer tid, men jag kan ju inte tvinga någon till det. En person till visade intresse, men "hoppade av" pga flytt. Jag hade heller inte försökt med 3-4-5-6 olika hem för det anser jag inte vore rättvist mot katten. Snacka om trauma för den att flytta hit och dit; en vecka här, några dagar där osv på sin ålders höst.

Egentligen är det ju rätt fånigt att jag sitter här och försöker rättfärdiga mitt beslut, men jag känner bara att det är så himla enkelt att sitta och skriva hur "man ska göra". Verkligheten ser inte alltid ut som man tänkt sig. Och då får man göra det som är bäst för sitt djur. Och det är inte alltid att till varje pris låta djuret få fortsätta leva.

Fast sa jag att man skulle behandla djur som inte hade en chans att bli återställda? För det menade jag verkligen inte. Det jag förvånas över är att människor i min omgivning verkar tycka det är vansinne att min tvååriga katt opererats istället för avlivning. Hon har två månaders jobbig konvalecens framför sig, men jag väger det mot kanske ytterligare 15 år i livet sedan. Jag hoppas också att veterinärerna hade avrått mig om chansen att bli återställd inte var stor.

De människorna i din omgivning verkar inte ha så mycket erfarenhet av just djur. Jag tycker du gör helt rätt i att behandla! SJälvklart ska du det när din katt har ett långt liv framför sig!

Det är ju skillnad om katten vore typ 18 år redan. Eller om den var så illa däran att veterinärer hade rekommenderat dig avlivning och du ändå hade insisterat på behandling.

kissarnas matte skrev:
Jag tycker inte att man har rätt att avliva ett friskt djur innan man har gjort ALLT för att hitta ett nytt hem om man av någon anledning inte kan ha kvar sitt djur.
kissarnas matte skrev:
Blir katten psykiskt sjuk av omplacering så är ju inte katten frisk, då är det en annan sak.

dvs, du anser alltså att det är 100% bättre alternativ att omplacera en frisk och social, lättplacerad katt exakt VART SOM HELST, hos VEM SOM HELST, pundare eller dårar som har katterna lös bredvid E4 och har förlorat 12 katter på 3 år, folk som inte har tid tid att vara social med katten, djursamlare, folk som när det kommer till kritan låter katten tyna bort hemma istället för att söka vetvård m.fl exempel på dåliga hem till katter..
Än att avliva sin kamrat för att 100% garantera att katten aldrig någonsin kommer att hamna i fel händer eller råka ut för en olycka och inte få vård..

ska man till varje pris omplacera blir det såsom många påpekar, att man sänker kraven på nya hemmet.. eller att det blir en felkalkylering och de nya ägarna kanske inte alls är lika omsorgsfulla med en omplacering om dom skaffar barn som blir allergiska eller ta hand om katten om den blir sjuk eller skadad.. andra människors agerande kan man aldrig veta på förhand..

Förvildade tamkatter. Kan vara friska som få, men förökar sig som kaniner minst sagt, är opålitliga och skulle nästan aldrig gå att ha som en "vanlig" katt. Ska man då låta alla dom forsätta leva bara för att dom är friska?

Har tagit hand om flera sådana som nu njuter och mår gott.
Naturligtvis kan man inte låta alla fortsätta leva, de som är absolut skyggast bör kastreras och sedan släppas ut igen - gärna på en gård där de kan hålla efter råttbestånden. De brukar vara betydligt bättre jägare än tamkatter.

Om du skulle varit helt självuppoffrande så hade du och sambon bott på skilda håll tills katten dog.
Och det här är inget anklagande, bara fakta. Jag vet inte hur jag hade handlat själv.

dvs, du anser alltså att det är 100% bättre alternativ att omplacera en frisk och social, lättplacerad katt exakt VART SOM HELST, hos VEM SOM HELST, pundare eller dårar som har katterna lös bredvid E4 och har förlorat 12 katter på 3 år, folk som inte har tid tid att vara social med katten, djursamlare, folk som när det kommer till kritan låter katten tyna bort hemma istället för att söka vetvård m.fl exempel på dåliga hem till katter..
Än att avliva sin kamrat för att 100% garantera att katten aldrig någonsin kommer att hamna i fel händer eller råka ut för en olycka och inte få vård..

ska man till varje pris omplacera blir det såsom många påpekar, att man sänker kraven på nya hemmet.. eller att det blir en felkalkylering och de nya ägarna kanske inte alls är lika omsorgsfulla med en omplacering om dom skaffar barn som blir allergiska eller ta hand om katten om den blir sjuk eller skadad.. andra människors agerande kan man aldrig veta på förhand..

Därför är det bra med katthemmen (de flesta) hur de sköter sina utplaceringar, men kontrakt och rätt till hembesök.
Som privatperson bör man ha kontrakt och helst av allt placera katten hos någon man är bekant med. Precis som man bör göra med foderhästar, dem lånar ju folk ut åt höger och vänster så fort livssituationen ändras.

Om du skulle varit helt självuppoffrande så hade du och sambon bott på skilda håll tills katten dog.
Och det här är inget anklagande, bara fakta. Jag vet inte hur jag hade handlat själv.

Ja, precis. Och för mig är människor viktigare än djur. Jag valde sambon. Troligen hade jag varken haft sambo eller med stor säkerhet absolut inte vårt barn vid det här laget om jag valt så.

Kanske hade jag stått med en typ 16 år gammal katt och en katt till på ca 5 år istället (och inte kunnat bli sambo med honom på ytterligare 10tal år tills katt nummer 2 var gammal nog att dö).

Men har man en gång skaffat ett djur är det väl omoraliskt att göra sig av med det pga så simpla skäl som familjebildning!
PL

Kanske hade jag stått med en typ 16 år gammal katt och en katt till på ca 5 år istället (och inte kunnat bli sambo med honom på ytterligare 10tal år tills katt nummer 2 var gammal nog att dö).

Ja hur resonerade du egentligen, jag fatta'ba inte...!!????

(obs, ironi)

Btw, hur flyttar man en katt successivt? Låter den hälsa på i nya hemmet 10 min första dagen, 15 min den andra...?

Ja hur resonerade du egentligen, jag fatta'ba inte...!!????

(obs, ironi)

Btw, hur flyttar man en katt successivt? Låter den hälsa på i nya hemmet 10 min första dagen, 15 min den andra...?

Ja, herreminje, jag resonerade nog inte alls! Här står jag nu med sambo och barn och får leva med det ständiga oket av att ha valt det livet före min katts väl och ve. :angel:

Nå, det där med successivt; att prova så som du skriver låter ju vettigt, men hur gör man det rent praktiskt? Hon som provade med min katt var en gammal bekant, men hon bodde ändå 8 mil härifrån. Inte nog med att man ska hitta någon alls som vill prova, det ska dessutom vara någon som bor inom rimligt avstånd... ja, det är säkert jättelätt att finna sådana personer. Not. :crazy:

Jag har en katt som inte gillar att flytta, alls. Han protesterar gärna genom att skita ner en hel säng... :crazy: (Tog med honom hem till min pappa över en semester.)

Han skulle må ännu sämre av en s.k. successiv flytt - så ärligt talat förstår jag inte alls hur man flyttar en katt... successivt...

Jag har en katt som inte gillar att flytta, alls. Han protesterar gärna genom att skita ner en hel säng... :crazy: (Tog med honom hem till min pappa över en semester.)

Han skulle må ännu sämre av en s.k. successiv flytt - så ärligt talat förstår jag inte alls hur man flyttar en katt... successivt...

Men hörruduru, du skulle naturligtvis ha tänkt på detta redan när du skaffade katten så att du redan när den var liten hade vant den vid att flytta omkring lite hit och dit. Rest bort till olika släktingar över helgerna, låtit den bo lite här och där osv. Då hade ju katten redan varit van vid att flytta och inte behövt må sådär dåligt av att åka bort/flytta. Det är så vi djurägare ska tänka; att vi ska ju ha katten hela dess liv och då måste vi se till att förbereda den för ALLA eventuella framtida händelser i dens liv. (Själv borde jag förstås ha vant min kisse att vara ensam utan sina "brorsor" redan från han var liten)

*Ironi förstås*
;)

Jag tycker dock diskussionen börjar låta osmaklig och respektlös nu, trots att jag inte tycker att ett "brott" har begåtts.

Självklart skulle jag placera min katt hos en pundare, dåre eller varför inte hos en hemlös, kanske vore bättre.:angel:

Jag tycker det är ansvarsfullt att avliva sitt djur när det blir problem. Min första rekommendation är dock att försöka finna ett nytt hem. Men inte till vilket "pris" som helst. Finns inget nytt passande hem så måste det ju vara 1000 gånger bättre för djuret att få dö än att fortsätta leva i just det "problemtillstånd" som är.

Jag tror det är ytterst få som haft ett djur i många år som väljer avlivning "lättvindigt". Det är inte ett roligt beslut att ta.

Du satte ord på mina tankar

Vilket kunde ha inneburit iaf 10år som särbos, med alla träffar förlagda utanför Björks bostad pga sambons (förlåt, särbons :D) allergi... ;)

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 548
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 358
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 580
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar