Sv: avliva sin katt?
Jag har haft en kanin som jag valde att skaffa nytt hem till eftersom den vantrivdes som "innekanin" (utsläppt i lgh varje kväll, men det räckte inte. Hon bet och grävde sönder tre (!!) stycken plastbottnar i burar.). Hade jag inte hittat det rätta hemmet så hade jag avlivat henne.
Jag har haft en häst som fick spatt. Hade honom kvar (med förhoppning om utläkning) i ett år, men han blev inte bättre. Istället för att sälja honom som någon slags "sällskapshäst" eller "promenadhäst" så avlivade jag honom. Han skulle nämligen aldrig ha funkat som sådan häst pga sin mycket speciella personlighet.
Jag resonerar precis likadant när det gäller katter, hundar, hästar, kaniner; ja, vilka djur jag än har haft.knapplån.
Det verkar som man tar väldigt lätt på att avsluta katters liv. Visst de kanske inte lider av att dö, men vad vet vi egentligen om det? Varför är deras liv mindre värda? Resonerar ni likadant kring större djur såsom hästar och hundar? Jag tror inte det, min katt har just brutit benet. Det blev operation och det kostade massa tid och pengar, de flesta tycker nog jag borde avlivat. Jag tvivlar på att jag hade fått samma reaktioner om olyckan hade hänt min häst.
Hur rangordnar ni liv? Lever inte ni med era katter på samma sätt som jag? De är en del av min familj, och jag älskar dem enormt.
Jag har haft en kanin som jag valde att skaffa nytt hem till eftersom den vantrivdes som "innekanin" (utsläppt i lgh varje kväll, men det räckte inte. Hon bet och grävde sönder tre (!!) stycken plastbottnar i burar.). Hade jag inte hittat det rätta hemmet så hade jag avlivat henne.
Jag har haft en häst som fick spatt. Hade honom kvar (med förhoppning om utläkning) i ett år, men han blev inte bättre. Istället för att sälja honom som någon slags "sällskapshäst" eller "promenadhäst" så avlivade jag honom. Han skulle nämligen aldrig ha funkat som sådan häst pga sin mycket speciella personlighet.