Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om att leka Gud. Det är väl när vi ingriper: opererar, ger medicin, räddar djur från döden, som vi verkligen leker gud? För att inte tala om utseendedesign tills smärtgränsen är nådd för länge sen, när djuren inte kan andas, saknar päls, avlas på dvärgväxt, saknar svans och så vidare. Snacka om att leka Gud!
Mvh Findus och Molly
Att kunna rädda ett sjukt djur är inte att leka Gud tycker jag, det handlar om mänsklig utveckling och vetenskap.PL och Björk, jag tycker ni har en sund inställning gällande djur.
Sedan finns det ju andra situationer när man kan bli tvingad att avliva en frisk och ung katt. En extremt strilande hane till exempel. Vi kastrerade vår avelshane då han till slut strilat ner hela huset, inklusive strilat på mig ett par gånger. Nu är det så att en viss procent fortsätter strila efter kastrering, och han tillhörde den procenten.
Vi har provat att släppa ut honom, och det fungerade bra, ända tills grannen började klaga. Vi har provat med p-piller, vilket också fungerar någorlunda, han strilar inte alls lika mycket, men tyvärr vet man inte så mycket om p-piller till hanar och vilka effekter det kan ha hälsomässigt. Många ger sina honor p-piller i långa perioder, vilket visat sig ge cancer, och de dör i förtid, kanske 5 år innan de borde. Detta, givetvis, för att kunna ta en kull när det passar, för att arbeta mot ett avelsmål(varför inte ännu plattare nos på persern).
Nåja, tillbaka till strilande hane; ingen vill ha honom, han markerar längs väggarna, på möblerna, på barnens kläder. Vi har nu avgränsat hans utrymme att röra sig i huset, men allt går inte att stänga till. Han är dock otroligt kelig och fin, ligger i knät eller i sängen och spinner. Han skulle gå hur lätt som helst att omplacera, men som sagt...ingen vill ha honom. Kollat upp med lite stall och bönder, men det verkar vara mättat på katter. Nu har vi två hanar till som uppnått könsmogenhet, och de börjar visa revirhävdande mot varandra. Pappa har kvar sina haninstinkter och vill inte släppa sin rang, vilket naturligvis kan leda till otrevliga situationer. Så vi är i valet och kvalet.
Kan tillägga att det för tillfället är omöjligt att sälja katter nu, även kattungar, och då har vi ändå gått ner i pris rejält. Skulle tro att det är ännu svårare för äldre katter att hitta nytt hem. Som någon påpekat vill de flesta ha kattungar, och nu vill folk tydligen inte ens ha det. Det låter kanske som om vi kör någon sorts massproduktion, men det är inte så att vi bara avlar och avlar fram en massa kattungar, denna kull var oplanerad och resulterade i en stort antal ungar.
Om att leka Gud. Det är väl när vi ingriper: opererar, ger medicin, räddar djur från döden, som vi verkligen leker gud? För att inte tala om utseendedesign tills smärtgränsen är nådd för länge sen, när djuren inte kan andas, saknar päls, avlas på dvärgväxt, saknar svans och så vidare. Snacka om att leka Gud!
Mvh Findus och Molly
Att kunna rädda ett sjukt djur är inte att leka Gud tycker jag, det handlar om mänsklig utveckling och vetenskap.
Din katt som strilade överallt hade kanske en beteendestörning eller så protesterade han mot något, kanske skulle han ha trivts bättre som ensamkatt, vad vet vi.
I ditt fall förstår jag också om du valde avlivning, man kan ju inte leva i en "toalett" eller sanitär olägenhet.
Håller med dig i frågan om sönderavling.
Under ett års tid? Nej då skulle jag välja att avliva katten just för att han/hon var svårt sjuk, jag skulle inte utsätta min katt för onödigt lidande. Jag skulle aldrig experimentera med mina husdjur.Fast vem avgör när vi leker Gud och när vi för vetenskapen framåt? Kan inte vissa vetenskapliga försök räknas som att leka Gud? När experimentella behandlingar sätts in för att kanske lyckas bota katten. När en katt cancerbehandlas (med strålning och cellgifter) under ett års tid, för vems skull gör man det? Sin egens eller kattens? Är det vetenskapligt framsteg eller att leka Gud?
Fast vem avgör när vi leker Gud och när vi för vetenskapen framåt? Kan inte vissa vetenskapliga försök räknas som att leka Gud? När experimentella behandlingar sätts in för att kanske lyckas bota katten. När en katt cancerbehandlas (med strålning och cellgifter) under ett års tid, för vems skull gör man det? Sin egens eller kattens? Är det vetenskapligt framsteg eller att leka Gud?
Cellgifter blir allt vanligare vilket gör mig tveksam men vilket djursjukhus har utrustning för strålbehandlig????
PL
Vad menar du med djurägarbehandling? I min värld (hemma hos mig)behandlar man för att bota inte lindra,då skulle jag hellre avliva om min katt var så sjuk.Har inte nått av djursjukhusena i Jönköping börjat med strålbehandling? Har hört talas om det, men tycker själva iden med cancerbehandling på djur är lite överdriven ibland.
Visst, kan man vinna flera år mer med sitt djur med bara en kort behandling är det väl okej. Men att behandla för att bara få några månader, det är ju mer på gränsen till djurplågeri.
Dessutom tror jag att cancerbehandling på djur mer är en djurägarbehandling. Har djuret smärta av cancern tror jag att om djuret hade ett medvetet val att kunna göra själv, skulle den hellre dö nu än efter tre plågsamma månader med behandling...
Dessutom är ju cancerbehandling på långtgången cancer på djur oftast inte till för att bota, utan för att lindra.
Vad menar du med djurägarbehandling? I min värld (hemma hos mig)behandlar man för att bota inte lindra,då skulle jag hellre avliva om min katt var så sjuk.
Även till P_L och Björk:
Jag jämförde bara (små) barn med djur i den bemärkelsen att vi bestämmer över dem.
Ibland är det inget privilegie att vara människa.