avliva sin katt?

Sv: avliva sin katt?

Jag resonerar likadant när det gäller andra djur.
Inte fel att lägga ner tid o pengar för att tex fixa ett brutet ben om prognosen är bra o lidandet rimligt men det skall heller inte vara ngt tvång utan ngt var o en kan besluta om utan pekpinnar.
När det gäller omhändertgna djur i dåligt skick fysiskt eller psykiskt är däremot avlivnig det enda vettiga.
PL

knapplån.

Det verkar som man tar väldigt lätt på att avsluta katters liv. Visst de kanske inte lider av att dö, men vad vet vi egentligen om det? Varför är deras liv mindre värda? Resonerar ni likadant kring större djur såsom hästar och hundar? Jag tror inte det, min katt har just brutit benet. Det blev operation och det kostade massa tid och pengar, de flesta tycker nog jag borde avlivat. Jag tvivlar på att jag hade fått samma reaktioner om olyckan hade hänt min häst.

Hur rangordnar ni liv? Lever inte ni med era katter på samma sätt som jag? De är en del av min familj, och jag älskar dem enormt.

Alla ska ju självklart ha en chans...MEN fördelen med djur i jämförelse med människor är att man INTE håller dom i livet till varje pris som helst.

Ett djur som har en sjukdom eller skada som är behandlingsbar med bra prognos ska självklart behandlas.

Men man ska INTE förlänga ett meningslöst lidande.

Ett djur kan ju inte se framåt som vi människor. Man kan inte tala om för det att det har ont NU men att allting kommer bli bra om några veckor.

Ska man utsätta ett stackars djur för en konvalescens som kanske är mycket långvarig och smärtsam? Och sedan blir kanske inte djuret friskt ändå? Det tycker i alla fall inte jag.

Det finns ju människor också som har svåra plågor som inte är behandlingsbart. Dom säger ofta att dom bara vill ha det hela avslutat.

Det är en nåd att ge ett plågat djur döden om det inte finns en rimlig chans.

Djurägarens förbaskade skyldighet att ge sitt djur en smärtfri död.

/KT

Friska individer avlivar man INTE!!
Det är ägarens ansvar att skaffa ett nytt tryggt hem om ägaren inte längre kan ta hand om sitt djur.
Det ansvaret tar man på sig när man skaffar djur, det är inte ägaren det är synd om. Det är djuret det är synd om som inte valt sitt hem själv ifrån början.
Alltför många börjar prata om avlivning när det blir problem,
så ansvarslöst, då är ett liv inte mycket värt!

Hur gör man då om man har ett djur som inte klarar av att flytta och du inte kan ha kvar djuret på grund av att nått hänt inom familjen, tex ett barn med allergi. Hur gör du då.

Hur gör man då om man har ett djur som inte klarar av att flytta och du inte kan ha kvar djuret på grund av att nått hänt inom familjen, tex ett barn med allergi. Hur gör du då.
En katt klarar att flytta om man sakta vänjer in den och tar det lugnt och succesivt.

Fast sa jag att man skulle behandla djur som inte hade en chans att bli återställda? För det menade jag verkligen inte. Det jag förvånas över är att människor i min omgivning verkar tycka det är vansinne att min tvååriga katt opererats istället för avlivning. Hon har två månaders jobbig konvalecens framför sig, men jag väger det mot kanske ytterligare 15 år i livet sedan. Jag hoppas också att veterinärerna hade avrått mig om chansen att bli återställd inte var stor.

Jag tycker inte man ska hålla djur vid liv till varje pris, inte alls. Däremot så värjer jag mig mot att man skaffar djur, märker att det är jobbigt/kostsamt och kan inte ha kvar dem och väljer då att avliva. Givetvis så kan det vara tvunget i vissa fall, men jag önskar att inställningen till djur skulle förändras. Att man inte skaffar djur om man inte kan sörja för dem hela livet. En utopi jag vet.

Skriv istället att DU inte anser att man skall avliva friska individer, själv kan jag se många lägen där det är det djurskyddsmässigt bästa.
Din skrivning innebär ju att du fördömer alla som inte drar gränsen lika som du.
PL

Senast ändrad:

Skriv istället att DU inte anser att man skall avliva friska individer, själv kan jag se många lägen där det är det djurskyddsmässigt bästa.
Din skrivning innebär ju att du fördömer alla som inte drar gränsen lika som du.
PL
Sorry, då ändrar jag till att JAG tycker inte det är rätt att avliva FRISKA katter.
Du menar säkert djur som det inte finns någon möjlighet att flytta på? Tex zoo-parksdjur. (jag hoppas att du menar det iallafall)
För annars får man ta sitt ansvar och söka med ljus och lykta efter ett nytt hem.

Vi kan väl säga som så att jag drar gränsen helt annorlunda än vad du gör.
I jobbet sätter jag mig inte till doms över de som väljer att avliva djur de inte kan ha kvar. De behöver inte försvara sig inför mig!
PL

Det handlar inte om försvar tycker jag.
Det handlar om djurens rättigheter och ägarnas ansvar och moral.
Men vi tycker olika så vi behöver inte gå in i någon diskussion.

Är det inte när man tycker olika som det är läge att diskutera??
Vad som stör mig hos dina inlägg är den dömande attityden mot de som inte drar gränsen där du drar den!
Du talar om moral, jag talar om djurskydd.
PL

Det är ägarens ansvar att skaffa ett nytt tryggt hem om ägaren inte längre kan ta hand om sitt djur.
Det ansvaret tar man på sig när man skaffar djur, det är inte ägaren det är synd om. Det är djuret det är synd om som inte valt sitt hem själv ifrån början.
Alltför många börjar prata om avlivning när det blir problem,
så ansvarslöst, då är ett liv inte mycket värt!

Med 100000 hemlösa katter i Sverige är det inte så "bara" att omplacera en katt. Den ska ju inte bara omplaceras, den ska omplaceras till ett bra hem och idag är katterna fler än antalet bra kattägare. Vi kan inte förutsäga allt i livet och ibland kan man helt enkelt inte behålla katten. Vad är då alternativet till omplacering om man inte lyckas omplacera? Öppna dörren, släppa ut katten och stänga dörren för evigt bara så att man ska slippa döda katten?

kl

Jag älskar mina katter enormt mycket. Men skulle det komma till en punkt där jag inte kunde ha dem kvar skulle jag resonera ungefär såhär.
Katterna är lite äldre och väldigt misstänksamma mot främmande folk. Det skulle aldrig gå att flytta dem till något annat hem, dessutom är det väldigt sällsynt att folk vill ha äldre katter.
Hade jag då valet att sätta mina katter i ett hem där de skulle må psykiskt dåligt så skulle jag hellre låta dem åka till himmelen.
En psykiskt dålig katt är definitivt inte en frisk katt.

Sommarkatter. Ett stort problem. Men en del folk fattar inte bättre. Då tycker jag det är bättre att de kommer och avlivar kissen än att de släpper ut den i skogen och låter den självdö under vintern på grund av svält.

Förvildade tamkatter. Kan vara friska som få, men förökar sig som kaniner minst sagt, är opålitliga och skulle nästan aldrig gå att ha som en "vanlig" katt. Ska man då låta alla dom forsätta leva bara för att dom är friska?

knapplån.

Det verkar som man tar väldigt lätt på att avsluta katters liv. Visst de kanske inte lider av att dö, men vad vet vi egentligen om det? Varför är deras liv mindre värda? Resonerar ni likadant kring större djur såsom hästar och hundar? Jag tror inte det, min katt har just brutit benet. Det blev operation och det kostade massa tid och pengar, de flesta tycker nog jag borde avlivat. Jag tvivlar på att jag hade fått samma reaktioner om olyckan hade hänt min häst.

Hur rangordnar ni liv? Lever inte ni med era katter på samma sätt som jag? De är en del av min familj, och jag älskar dem enormt.

Jag resonerar lika kring alla liv och för mig är inte prislappen det absolut avgörande (även om den givetvis spelar roll för är pengarna och krediterna slut så är de). Jag väger lidandet behandlingen innebär mot slutresultatet samt även den totala tiden av lidande. Jag har lagt ner lite mer än 10000 kr på att sätta ihop ett brutet kattben, men då var lidandet relativt litet och slutresultatet var rätt lätt att förutse (och det var ett bra slutresultat). Så upplever jag att det sällan är. Väldigt ofta vet man inte vad en utredning eller behandling kommer ge för resultat och då är det lidandet jag väger mot.

Är det inte när man tycker olika som det är läge att diskutera??
Vad som stör mig hos dina inlägg är den dömande attityden mot de som inte drar gränsen där du drar den!
Du talar om moral, jag talar om djurskydd.
PL
Jag dömer ingen, jag skriver vad JAG tycker.
Och jag tycker att man ska göra allt för att tex sina katter ska få ett bra liv, det är ett ansvar man har tagit på sig när man valde att bli kattägare.
Jag tycker inte att man har rätt att avliva ett friskt djur innan man har gjort ALLT för att hitta ett nytt hem om man av någon anledning inte kan ha kvar sitt djur.
Återigen så dömer jag ingen som nu väljer att göra det, men skulle jag själv välja den (enkla) utvägen så skulle jag inte kunna sova om nätterna. Dom kan bli hur lyckliga som helst i ett annat hem även om dom blir omplacerade.

Vad menar du då med att tala om moral? Innebär inte det att du menar att de som inte gör som du har sämre moral?
I min värld innebär att göra allt ofta att man blir tvungen att sänka kraven.
PL

Alla hemlösa katter kan vi inte ta ansvar för. Nu pratar jag om dom katter man själv VALT att ta hand om och ansvara för. Blir katten psykiskt sjuk av omplacering så är ju inte katten frisk, då är det en annan sak.
Peter L, jag pratar om MIN egen moral. Alla har vi olika trösklar i olika frågor.

Du skrev att det handlade om ÄGARNAS moral!
Du borde kanske tänka på vad du menar innan du kommer med generella uttalanden så du slipper ta tillbaka senare.
PL

Du skrev att det handlade om ÄGARNAS moral!
Du borde kanske tänka på vad du menar innan du kommer med generella uttalanden så du slipper ta tillbaka senare.
PL
Jag står fast vid att jag inte tycker att man avlivar en frisk katt innan man gjort allt för att försöka omplacera. Det handlar om ansvar och ansvar och moral går hand i hand FÖR MIG.

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 548
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 358
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 580
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar