avliva häst med gevär

Sv: avliva häst med gevär

Vidare så rekommenderar jag inte hjärtskott, eftersom det tar en viss tid innan djuret 'blöder ur' och dör.
Vi hade i förra veckan ett vildsvin som sköts under jakt med ett skott rakt i hjärtat.
Det sprang nästan 100 meter innan det föll.
Man kan ju bara tänka vad en häst kan ställa till med efter ett hjärtskott.

De flesta försök till hjärtskott brukar resultera i lungskott, som ochså ger en relativt snabb urblödning, men tar något längre tid.

Men hur mycket känner djuret vid ett hjärtskott? Hinner de reagera? Har ju varit med vid en del bultningar och där faller ju djuret omedelbart.

Jag har ju alltid resonerat så att jag hellre äter djur som jag vet mått bra under sin levnads tid, än kött i affären som ofta fraktats i många mil mm..
Hästar har ju i de allra flesta fall levt bra liv.

För mig är det inget konstigt alls att äta sin egen gris eller tjur de har levt ett bra liv och fått sluta sina dagar i hemmiljö.

Min egen häst skulle jag kanske ha svårt att äta men ser inget problem i att någon annan äter honom/henne. Att lämna hästen till Kolmården tycker jag känns som en bra lösning men tyvärr bor jag långt bort.

Är även aktiv i SHV och väl medveten om alla grymma slakttransporter, detta kan vi alla minska genom att ge hästköttet i sverige bättre standard och därmed högre pris.
En annan viktig sak man kan göra är just att slakta friska oönskade hästar i stället för att sälja dom billigt. Dessa hästar hamnar alltför ofta på slakttransporter, döda hästar lider inte....

Är det verkligen någon som funderar på att låta en jägare skjuta hästen på håll ihagen? Eller pratar vi bara om att skjuta hästen i skallen från nära håll?

Det första verkar väl rejält olämpligt.

Håller med om att skjuta hästen på håll i hagen inte är en bra ide med tanke på risken att missa eller träffa fel.

Det jag menade med mitt tidigare inlägg var bara det att om man nu kunde garantera att man inte missar/träffar fel (vilket man självklart aldrig kan) så måste det ju vara en "bra" död för hästen.

En häst kan komma att springa tills den stupar även med ett lunghjärtskott som träffar helt rätt. Med avlivningsvätska eller bult bedövar man medvetandet innan djuret dör. Detsamma gäller för gevärskott i huvudet.

Om man skjuter hästen ska man väl också göra det någonstans där inte kulan träffar grannens stallvägg eller så...

Senast ändrad:

Varför äta hästkött? Äter ni hundkött? Samma sak, båda är ju våra vänner. Jag tycker inte hästkött ska säljas, det borde vara olagligt. Kremera hästarna istället efter avlivning. Fast avliva såklart aldrig en häst som inte lider. De som äter hästkött är ingen sann hästmänniska... Stoppa hästköttförsäljningen NU!!!

// Sharpay

Egentligen borde väl inte något kött vara "olagligt" att äta det är ju bättre att det används istället för att bara förkastas...
Och med tanke på det du skrev så är väl inte en enda människa som inte är vegetarian djurvän överhuvudtaget då, med tanke på allt ko och griskött vi mosar i oss dagligen.... Och det är inga problem????
Ser egentligen igen skillnad på att äta häst och att äta gris?
Inte för att jag tycker att vi ska göra en sådan industri av att producera hästkött som vi har gjort av ko/gris, men det är väl trots allt bättre att sluta kretsloppet?
Och om det blir "tillåtet" att slakta häst i sverige (har för mig att man inte får göra det i detta land??) så är det ju bara att förpacka det som just hästkött, och då behöver inte den som inte vill äta häst göra det... Då är det ju bara att välja något annat litet djur att käka upp...
(varför det nu skulle vara mer rätt att äta ett annat djur än hästar....?)

Men grisar och höns är oxå köttätare, om de får den möjligheten, och det är inte omöjligt på mindre gårdar.

Vad då tillåtet att slakta häst, självklart får man slakta häst för mat. Det finns de som föder upp ardennerhästar enbart för slakt. Ska finnas någon fin restaurang i stockholm som har det på menyn.

I och för sig så kan bultning oxå gå fel, hästen rycker till och får hålet ett annat ställe i pannan, och sen har vi en häst i chock eller sken.

Jag har bara varit med och avlivat min hund och katt och då fick dom ju först bara en lugnande spruta så att dom somnade och sedan den riktiga avlivningssprutan. Hur funkar det på häst??

Vad har du med att göra ifall ngn äter hästkött eller inte? Sedan när är det ditt problem?

Väx upp!

Menar bara att många äter salami utan att tänka på att många sorters salami innehåller hästkött.

Det var Olympia Bowlinghall i Helsingborg, och det var på 20000-talet.
Artiklar om detta borde fortfarande gå att finna på www.hd.se

/Mike

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 146
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 168
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka