avliva häst med gevär

Sv: avliva häst med gevär

Är allting klart med försäkringsbolaget får vem som helst avliva din häst.
För att använda bult så krävs ingenting mer än att man själv ska anse att man har kunskapen, för vapen ska man ha licens för det vapnet man använder.

Jag tycker du tänker helt rätt och jag hade också gjort så om jag hade någon som ville ha hästköttet. Jag har flera vänner som har bultpistoler hemma, min make har vapenlicens och det känns så tryggt, för jag låter hellre någon av dem avliva vid en nödsituation än en veterinär.

nej nej inte jag!
absolut inte!
men det är därför jag vill att han ska till kolmården (snälla läs mitt inlägg ordenkligt så ser du att det står med redan!)

Ja speciellt med tanke på att sverige importerar sina ivägskickade hästar tillbaka igen men i form av salami. Det är uträknat att vi importerar ungefär den mängd hästkött som vi skickar iväg / försvinner spårlöst ut systemet.

Jag håller helt med dig. Det är synd att inte fler i Sverige äter hästkött. Tänk så mycket lidande många hästar hade sluppit.
Visst, jag kommer inte heller att äta upp mina egna hästar, men de kommer avlivas hemma och begravas. Då vet jag att de får en bra sista tid.
Sen hur själva avlivningen går till spruta, bultpistol eller gevär återstår att fundera på. Man vill ju helst inte tänka på det men det är ju väldigt bra att ha bestämtsig om det händer något akut.

KL

Vi äter upp hästarna som avlivas precis som lammen och grisarna. Det är riktigt gott. Våga prova!

kl

Funderade faktiskt på just detta med att skjuta hästen med gevär när jag var i stallet i går.

Jag har för egen del valt att bulta samtliga av de hästar jag avlivat, har även varit med och avlivat med gamla avlivningsvätskan vilket tog tid... Vet häromkring rekommenderar bult och vill hest inte använda samoluse (eller hur det stavas)

Men om man bultar kräver det en lugn häst med förtroende för människan, allså huvudskygga rädda individer kan vara svårare om man inte drogar då förstås.

Men iaf tänk att hästen går i hagen en dag och äter och så PANG borta, vore inte det en värdig död?

Ja speciellt med tanke på att sverige importerar sina ivägskickade hästar tillbaka igen men i form av salami. Det är uträknat att vi importerar ungefär den mängd hästkött som vi skickar iväg / försvinner spårlöst ut systemet.

OJ! Nähä, det hade jag ingen aning om att det var så mycket vi importerar tillbaks! Så onödigt...:crazy:

vet en som tog ut slaktbilen och doma använde bult men tömde inte hästen efter? kan dom ha gjort det när dom hissat upp den på bilen tro?:crazy:

Ja, det hoppas jag verkligen att de gjorde.

På vilket sätt har avlivningarna med spruta gått fel? Bara nyfiken, har ingen erfarenhet av avlivningar på häst....

kan ta en häst som ex, hästen kastade sig rakt upp i luften och rakt bakåt, landade på rygg och drog djupa andetag och kämpade för sitt liv i ungefär 15 min, det syndes tydligt på ögonen att hästen var rädd och vid medvetande :cry:

sen finn det värre ex och de där som bara segnar ihop och dör på stället, men man vet ju inte vilket ens häst är förens efteråt, och då är det ju redan försent.

Läste om någon som brutit benet, blev avlivad med vätska, när kadavertransporten sedan mom så hade hästen släpar sig fram från under presseningen de lag över den och längs med marken en 20 meter, där fick de då bulta den. Vet hade inte kollat noga om hjärtat slutat slå, hade nog fått för lite medel.

Varför äta hästkött? Äter ni hundkött? Samma sak, båda är ju våra vänner. Jag tycker inte hästkött ska säljas, det borde vara olagligt. Kremera hästarna istället efter avlivning. Fast avliva såklart aldrig en häst som inte lider. De som äter hästkött är ingen sann hästmänniska... Stoppa hästköttförsäljningen NU!!!

// Sharpay

Varför äta hästkött? Äter ni hundkött? Samma sak, båda är ju våra vänner. Jag tycker inte hästkött ska säljas, det borde vara olagligt. Kremera hästarna istället efter avlivning. Fast avliva såklart aldrig en häst som inte lider. De som äter hästkött är ingen sann hästmänniska... Stoppa hästköttförsäljningen NU!!!

// Sharpay

:rofl:

Varför elda upp prima mat?

// Sharpay

Det här är ngt av det dummaste jag har läst!!
Marknaden för hästkött är idag för dålig för hästarnas bästa, hur många hästar som slaktas tror du har ägare som inte har råd/ vill betala för en kremering av en avlivad häst?
Jag önskar att jag tyckte om hästkött, jag skulle må avsevärt bättre om hästar som går till slakt i sverige verkligen slaktades här istället för att transporteras levande i förfärliga transporter ner i europa!
Vi sanna hästmänniskor borde äta mer hästkött för att verka mot detta.
En död häst lider inte, men många levande hästar lider! Tyvärr...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 122
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 146
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 176
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka