avliva häst med gevär

Sv: avliva häst med gevär

Läste igår att det är kö till Kolmården numera, nog borde väl fler djurparker vara intresserade av alternativet? Det finns trots allt en hel del djurparker runt om i landet med rovdjur som behöver mat, om min häst är kasserad som människoföda så skulle jag hellre låta henne bli djurparksmat än nermald till kadaversmet och rötad för fjärrvärme och/eller drivmedel. :p

Så vitt jag vet så går hästar som sällskapsdjur nu för tiden, och får därför inte slaktas i sverige...
Men jag kanske har missuppfattat det helt?

Dessutom tar de inte emot hästar på scan i linköping (inte enligt min låtsasfar iallafall, och han jobbar där....)
Men de kanske har gjort det ändå?

Tycker inte att det är rätt att förpacka hästkött som nöt.. Då det inte är alla som vill äta all sorts kött så är det lite lurendrejeri att göra så, tycker jag... då är det ju bättre att ha det som häst...

Visst får man slakta häst i Sverige, finns flera slakterier som tar emot hästar.

I hästarnas pass finns en sida som heter "hästar avsedda för livsmedelproduktion"

KL Nog har jag under studenttiden fått hästfile serverad på lågprismiddagar men aldrig när det stått oxfilé på menyn!
PL

Nej, det brukar handla om dagens tips, typ grillbiff med någon kryddsmör eller bearnaise. I en sådan benämning behöver man inte klassa vilket kött som används, helt lagligt.

Att däremot skriva oxfile och servera hästfile är bedrägeri, vilket omnämna sylta drabbades av.

Jag har varit så pass länge på buke att jag vet hur man adresserar svaren, det står i övre högra hörnet vem det är riktat till, men för säkerhets skull så upprepar jag mig: Väx upp!

Ja men ojj förlåt mig då, jag såg inte det.! och vem är det som ska växa upp?

Är det verkligen någon som funderar på att låta en jägare skjuta hästen på håll ihagen? Eller pratar vi bara om att skjuta hästen i skallen från nära håll?

Det första verkar väl rejält olämpligt.

Jag tycker det här är en intressant frågeställning som förtjänar ett bra svar.

Tyvärr förlorade jag min häst för ett par veckor sedan pga ett benbrott (i boxen, satt fast liggandes).
Distriktsvet kunde inte komma (inte direkt i alla fall) och jag fick panik. Slängde mig i bilen och körde och hämtade en vet från smådjurskliniken några km bort (de har inte jour eller utryckning och åker inte på sådana "jobb" egentligen). Hon var jättegullig och avlivade min häst med hundavvlivningvätska (i jättemängd...), vilket gick bra - detta var dock ingen garanti att det skulle fungera.

Mina tankar på väg till smådjurskliniken, men även efter jag förstod att de inte hade utrusnting eller medicin för att avliva häst, var till vilken jägare jag kände som bodde närmast.
Jag känner gudskelov flera och jag hoppas innerligt att de finns och ställer upp om det blir akut igen. Men en liggande häst som inte är still går knappast att skjuta i huvudet gissar jag?
Usch för att behöva använda en älgstudsare på nära håll inne i ett stall, men vad gör man?

F ö är jag en förespråkare för att äta hästkött! Har själv provat hästbiff i Tyskland, vilket inte var ngn höjdare. Men som charkmat är det ju ypperligt.

jag äter gärna hästkött! (hellre det än att dom ska behöva gå plågsamma transporter till italien) innan tänkte jag att jag ska aldrig äta hästkött ,men när jag själv fick ta hand om en häst vars kompisar gick till italien.undernärda(kallblod som såg ut som hbl ). detta ändrade min uppfattning totalt! jag kanske oxå ev ger hästkött till ng djurpark i framtiden, hästen är ju ändå död och jag kan väl likagärna ge det till en djurpark än till maskar! (OBS!) hästen jag tog hand om lever ett bra liv hos bra hästmänniskor ca 1mil fån mej:)

Visst får man slakta häst i Sverige, finns flera slakterier som tar emot hästar.

I hästarnas pass finns en sida som heter "hästar avsedda för livsmedelproduktion"

Tack för upplysningen! :)

Har aldrig kollat ordentligt i ett hästpass, men jag ska göra det nästa gång jag får tag på ett!

Då har du en kopia o då får hästen inte gå till livsmedel!
PL

Nix, ingen kopia heller men jag vet att det innebär att han inte får gå till livsmedel. Jag vet det och det räcker. Hsten har aldrig och kommer aldrig att bli till salu så det är inga problem med vetskapen om att det är livstidskarens på honom.

Det enda som behölls var vaccinationerna. Det bladet har asvh rivit ur från gamla passet, vikt ihop och lagt in i nya passet. Och där står inget om livstidskarens.

När du väljer att låta en jägare avliva din häst så säg åt honnom/henne att det räcker med ett salongsgevär, gör ett kryss från ögonen till öronen. Där i mitten.
Vill man sedan vara säker, ja av bloda, rekomenderas alltid.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 146
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 168
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka