avliva häst med gevär

Sv: avliva häst med gevär

Och hur många gånger har det hänt?

Jag vet personligen om 5 fall där avlivning med spruta "misslyckats" och de fått spruta igen/använda bult. Jag vet om två fall där de fått bulta om hästen, på en häst 3 ggr! Den hästen hade för övrigt troligtvis en hjärntumör, vet inte om det spelade in.

Jag har fått två hästar avlivade hemma med bult vilket gick mkt bra (om man du kan uttrycka sig så), en på slakteri.

Det var Olympia Bowlinghall i Helsingborg, och det var på 20000-talet.
Artiklar om detta borde fortfarande gå att finna på www.hd.se

/Mike

Ja, jag ville inte lägga ut namnet på restaurangen. Men - var det så sent som på 2000-talet? Jag var säker på att det var längre tillbaks i tiden.
Några artiklar kan jag dessvärre inte hitta.

Själv kör jag in hästen själv till slakteriet. Vårat lokala slakteri slaktar ganska många hästar men hämtar inga.
Visst butta har livstids karens men det är knappast det enda preparatet i sin grupp.
Nämn ett vanligt preparat till med livstids karens!
PL

Min häst har opererats. I hans förra pass stog det livstids karens. I hans nya pass har det inte flyttats över.

Hmmmm.

Hur gör du om du går på restaurang och äter exempelvis "Dagens rätt" som är en köttgryta?

Jag tror de alldra flesta äter hästkött regelbundet, utan att veta om att det är just hästkött de äter.

KL Nog har jag under studenttiden fått hästfile serverad på lågprismiddagar men aldrig när det stått oxfilé på menyn!
PL

Kan du vara alldeles säker på det?:confused:;)
Gästerna på Helsingborgsrestaurangen märkte iaf inte att det var häst som serverades och inte ox. Jag minns inte varför det hela uppdagades, men jag tror det var genom en revision (eller något liknande).

Okej, det finns dom som gör det men inte så många...99% av alla gris/ ko uppfödningar är ju för att dom ska slaktas sen

Men vaddådå? Vad spelar det för roll om de föds upp för att slaktas? Alla levande varelser dör ju förr eller senare. Det är ju inte så att vi säger till hästen så att den förstår att Nej, men du är ju en HÄST så dig kan vi inte slakta, men Rosa därborta hon är en ko, hon föds bara för att vi ska kunna äta henne. Hästen vet ju inte vad som händer den när den är död, inte kon eller grisen heller så det argumentet förstår jag inte.

Själv är jag vegetarian sen 17 år tillbaka men för det fördömer jag inte de som äter kött. Alla gör som de vill. Men att påstå att någon inte kan vara hästmänniska el dylikt för att de äter häst som någon tidigare gjorde i tråden är ju bara fel, liksom att säga att man själv äter gris och ko för de föds bara upp för att slaktas. Det spelar ju ingen roll för djuret. Och för att dra nån parallell så kan jag tänka att vissa människor tycker det är fruktansvärt att vi kan slakta och äta kor. För det är inte del av DERAS kultur. Jag har vänner från andra kulturer som nästan kräktes när jag förklarade att man i Sverige ofta äter kräftor i augusti...Så det är ju helt beroende på kultur och personligt tycke och smak.

Men det är bara vad jag tycker och alla får som sagt tycka vad de vill. :)

Helt OT - hörni, vi lever fortfarande på 2000-talet, det pågår sisådär ganska exakt 992 år till.

Väldigt säker men inte hundra. Jag har i princiip inget emot hästkött men kan inte lära mig att uppskatta smaken.
PL

Det var Olympia Bowlinghall i Helsingborg, och det var på 20000-talet.
Artiklar om detta borde fortfarande gå att finna på www.hd.se

/Mike

Ja :confused:
Om något hände, låt oss säga 2001, så hände det väl på 2000-talet? Eller?

Som du ser så skriver Mike det som 2000-talet var något för läääänge sedan passerat - dessutom gör den extra nollan att det blev lite kul.
Men jag tyckte det var ett småfniss så häng inte upp dig på det.
Jag läste nu ditt ursprungsinlägg noggrannare och ser då att han rättar dig med årtalet. Glöm mitt inlägg - fast jag hade kul åt MIN missuppfattning. Jag fick en vision om att man på 20 000-talet åt hästköttsfile på Olympiaberget.

Senast ändrad:

Din egen tolkning hur du nu kan få till det.
ja o säkert de flesta tolkar det som efterson det hände relativt nyligen går det fortvarande att hitta artiklar.
PL

nej nej inte jag!
absolut inte!
men det är därför jag vill att han ska till kolmården (snälla läs mitt inlägg ordenkligt så ser du att det står med redan!)

min kompis skickade sin häst till kolmården (bor i närheten) ett beslut hon är helt nöjd med.

alltså det låter ju inte helt bra att skjuta hästarna på håll med ett gevär, känns lite jobbigt om man skulle missa eller hästen blir skrämd osv:cry:

Vem va det menat till mig eller hon med salamin? eller någon annan?
Jag har varit så pass länge på buke att jag vet hur man adresserar svaren, det står i övre högra hörnet vem det är riktat till, men för säkerhets skull så upprepar jag mig: Väx upp!

min kompis skickade sin häst till kolmården (bor i närheten) ett beslut hon är helt nöjd med.
Tydligen ett väldigt bra alternativ-

Men visst är det konstigt- det är helt ok att lämna gamla trotjäanre till lejonmat, men blir fruktansvärt när det blir männsikoföda!:D

Antar att det inte ens är meningen att man ska försöka förstå det hela ens...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 146
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 168
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka