avliva häst med gevär

Sv: avliva häst med gevär

Varför äta hästkött? Äter ni hundkött? Samma sak, båda är ju våra vänner. Jag tycker inte hästkött ska säljas, det borde vara olagligt. Kremera hästarna istället efter avlivning. Fast avliva såklart aldrig en häst som inte lider. De som äter hästkött är ingen sann hästmänniska... Stoppa hästköttförsäljningen NU!!!

// Sharpay
:rofl: du var la inte helt nykter när du skrev det inlägget eller hur;)
För vem är Du att bestämma vem som är hästmänniska eller inte?:confused:
Det är konstigt med många "som skriker" om sådant - de värnar om naturen och miljön, förespråkar kretsloppet - men att äta döda djur är ngt nästan kriminellt?:confused: SUCK

Enligt instruktionerna i förpackningen är karenstiden 60 dygn på kor, men livstid på häst.
Läste just lappen......
/Mike

Iom att MRL-värde finns på kor gäller kaskadpricipen så då blir det 60 dagar även på häst. Kolla även i fass på nätet när det numera är ändrat till rätt uppgift!
PL

Senast ändrad:

Alltså nu är det så att jag såklart inte vill att hästarna ska slaktas utomlands men äter ni era hundar när dom dött? För mig är det samma sak då båda är mina vänner, gör som ni vill men jag väljer kremera. Det jag egentligen menade var att jag inte vill se hästkött i butiken då jag tycker det är som om ni går förbi köttdisken och ser ett paket med hundkött. Inge illa menat till någon. Jag kommer ALDRIG äta hästkött. // Sharpay

Om hästköttkonsumtionen inte ökar i det här landet lönar det sig inte att avliva häst på slakteri och därför hamnar våra svenska hästar på slakttransporter till utlandet (ungern, italien etc). Transporter som är oerhört plågsamma. Slakterier som kanske inte alls är så trevliga och bra som våra här i sverige.

Jag har haft akvarium med fiskar, haft en kalv som kompis, höns och andra fåglar. Det skulle med ditt resonemang innebära att alla som haft så många olika djursorter skulle inte äta fisk, kyckling, köttfärs, biffar, kotletter etc.

Faktum är att jag är halvvegetarian och jag äter inte kompis (häst) när jag äter kött men jag förespråkar att vi ska öka hästköttkonsumtionen i Sverige. Om inte annat så till hund och kattmat bara för att slippa dessa överdj*vliga transporter till utlandet.

I england är det många som använt sig av det lokala jaktlaget (rävjaktlaget) till att avliva häst. Köttet går till hundarna.

Jepp!
Gjorde just detta och insåg att produktinformationen är felaktig.
Fast hon är ju körd i alla fall tack vare Buttan........

Fass är en riktig guldsida, och det känns ju gott att det finns veterinärer där ute med koll på läget :)

/Mike

Varför äta hästkött? Äter ni hundkött? Samma sak, båda är ju våra vänner. Jag tycker inte hästkött ska säljas, det borde vara olagligt. Kremera hästarna istället efter avlivning. Fast avliva såklart aldrig en häst som inte lider. De som äter hästkött är ingen sann hästmänniska... Stoppa hästköttförsäljningen NU!!!

// Sharpay

Min första reaktion: :rofl:
Min andra reaktion är att jag känner mig bekymrad över att det faktiskt finns människor med en sån åsikt. Det gör att vi aldrig kommer tillrätta med slakttransportsproblematiken.

Jag ser inte skillnaden. Kött som kött.
Äter du fläskkött? Eller kyckling? Hur tror du grisarna och kycklingarna lever? Jag menar, vad kostar tex en kyckling? 19.90kr/kg är väll ett rätt vanligt pris för en färsk kyckling. Hur tror du bonden gör för att få ekonomi på det?

Jag tycker att det är dubbelmoral att inte äta häst som generellt sett (ja, det finns vanvårdade hästar) har levt ett mycket bra liv, men nästa dag köper ett paket kyckling i affären där man inte har en aning om hur den levt. (De flesta vill heller inte veta, för då kan de inte äta kyckling med "gott samvete".)

Sen kan man naturligtvis köpa ekologiskt och allra helst också närproducerat så man kan se hur djuren har det medans dom lever.

Jag skjuter och äter hellre upp mina hästar själv än köper tillbaka dem i charkdisken i "förädlad form" (med en massa E-nummer) och låsas som att det inte finns häst i genom att blunda när jag läser den delen av innehållsförteckningen.

Vi ska slakta en av hästarna nästa vecka. Fast henne ska vi inte äta upp. Hon är 32 år....;)

Möjligt.......
Fast just när det gäller Streptocilin, så har dom varit inne och rättat till det.
Rubriceras som 'mycket viktig ändring', så man får hoppas att dom snart rättat till alltsammans :)

Tack för hjälpen/rättningen btw

/Mike

Vad du väljer att göra själv är din sak. Dina idiotiska o kränkande påståenden om vad som gör folk till hästmänniskor od är ngt helt annat. Du kanske skulle be om ursäkt för dessa.
PL

Mitrolle, det är precis det jag menar som du skrev. Äntligen någon som förstår att hästar är lika mkt familjemedlemmar som katter, hundar och t.o.m syskon.
// Sharpay

Men du har ju fortfarande valt att ha dina "rosa glasögon" på dig:(
Det handlar absolut inte om VEM som älskar eller tar hand om sitt djur mest eller bäst, det handlar alltså INTE om vem som är bäst hästägare/människa- utan om KLARSYN och VERKLIGHET.
Fine att du själv vill drömma dig bort, och leva i en rosa bubbla, att du väljer att ha dina djur som familjemedlemmar - (fast du vet väl hur viktigt det är att DJUR FÅR VARA DJUR och att man inte förmänskligar dom ?)
men låt alla andra HA SINA ÅSIKTER och döm dom inte...

anledningen till detta är att kön till kolmården är lång... och jag vill helst inte behöva gå omvägar förbi köttdisken i flera månader... (inte för att hans kött finns kvar så länge, men det känns som att jag skulle ha svårt för det iaf)
Scan i Linköping tar emot hästar men de går som nöt, så omvägar kanske du ska går ändå...

inte sist jag hörde med dem? men slaktar de hästar och använder köttet alltså?

vad menar du med att de skulle gå som nöt?

Mycket hästkött märks som nöt.

Mycket oxfile i restauranger är hästfile. Det produceras inte lika mycket oxfile som det går åt i Sverige. Hästfile är den som är närmast oxfilen i konsistens och smak.

Detta fick jag veta av en står nötköttsproducent.

Vilken värld lever du i? Eller vilken skyddad verkstad?

Jag äter hästkött - med förtjusning. Det är gott, mört och magert och bättre än ox.
Hundkött äter jag inte. I vår kultur här i Norden gör vi inte det. Om jag vuxit upp i Asien hade det kanske varit en helt annan sak, där äter man både hund och katt. Iofs tycker jag det är ganska äckligt med hund- eller kattkött, eftersom de djuren själv är köttätare.

Mycket oxfile i restauranger är hästfile.

Säkert. En restaurang i Helsingborg "åkte dit" någon gång under 90-talet för att ha serverat hästfilé när det stod oxfilé på menyn.
Inte för att det på något sätt var oetiskt eller fel att servera hästkött, utan för att man vilselett gästerna.

Med tanke på trådarna om det där slakteriet i Skåne så tycks det finnas ett enormt sug efter hästkött inom Sverige. Ägarna till slakteriet åker ju t o m runt och lurar till sig hästar, under falska förespeglingar om att hästarna ska gå som sällskap eller annat :devil:

hästar är lika mkt familjemedlemmar som katter, hundar och t.o.m syskon.
// Sharpay

Törs man fråga om du tycker att katter och hundar enbart ska äta grönsaker? Om man inte ska göra mat av några av sina vänner, hur ska man då kunna mata de andra vännerna? :confused:

inte sist jag hörde med dem? men slaktar de hästar och använder köttet alltså?

Var där i våras. De är inte pigga på hästar och slaktar inte så måga per år men de de tar emot (får ju inte ha beh med otillåtna mediciner) går in i produktionen som nötkött.

Jag var där via en utbildning de delvis stog bakom och vi var med på golvet och fick se allt utom just avlivningen. Från avblodning och framåt till falukorv tex. Jag frågade just om hästar och svaret kommer från deras chef.
Varför det inte var så pigga på att slakta hästar vet jag inte, fick inget rakt svar, men såg på ansiktsuttryck att hästarna inte var så poppis. Kanske är det vi människor som kommer med hästarna (inte jag dock) som inte är så poppis.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 122
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 146
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 176
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka