avliva häst med gevär

Sv: avliva häst med gevär

Ärligt talat, hur kan du resonera så fruktansvärt dumt??!! Det är ju bättre ju mer hästkött vi äter i Sverige, just av anledningarna flera redan nämnt.. Varför slösa bort mat? Sedan är det ju givetvis upp till var hästägare att ta ställning, men att FÖRBJUDA???!!!

Du skämtar va!!?
Vilken värld lever du i?
Vakna upp och inse verkligheten!
Du låter väldigt omogen.

OMG :eek::eek::rofl::rofl::rofl:

Då är det alltså bättre att äta tex en gris, ko eller kyckling mm som står trångt instängda med massa tillsatser i fodret så de ökar snabbare i massa så det blir mer mat av de när de senare ska transporteras till en (ibland) grym död.
En häst däremot har förhoppningsvis fått daglig utevistelse, rätt anpassad foderstat och mycket kärlek.

Vad äter du helst?

Nej, med bult dör inte hästen pang bom. Den räknas enbart som bedövad. Avblodningen är själva avlivningen.

Men de blir pang bom medvetslösa av bulten.
Och dör direkt av avblodningen sen.

Jag köper hästkött som pålägg och äter, men det jag menade var att mina egna hästar brukar jag föredra att begrava hemma. Gamla och sega och säkert inte speciellt goda i allafall. Har aldrig behövt ta bort någon ung häst.
Kan förstå dom som slaktar sina hästar och har inget emot att de blir mat.
Man får ju helt enkelt göra det som känns bäst för var och en. Men att förbjuda hästkött låter som ett fruktansvärt slöseri.

Varför äta hästkött? Äter ni hundkött? Samma sak, båda är ju våra vänner. Jag tycker inte hästkött ska säljas, det borde vara olagligt. Kremera hästarna istället efter avlivning. Fast avliva såklart aldrig en häst som inte lider. De som äter hästkött är ingen sann hästmänniska... Stoppa hästköttförsäljningen NU!!!

// Sharpay

man kan ju inte göra annat än att skratta åt din okunskap! :rofl:

Ja speciellt med tanke på att sverige importerar sina ivägskickade hästar tillbaka igen men i form av salami. Det är uträknat att vi importerar ungefär den mängd hästkött som vi skickar iväg / försvinner spårlöst ut systemet.

Hade jag ingen aning om :(

Alltså nu är det så att jag såklart inte vill att hästarna ska slaktas utomlands men äter ni era hundar när dom dött? För mig är det samma sak då båda är mina vänner, gör som ni vill men jag väljer kremera. Det jag egentligen menade var att jag inte vill se hästkött i butiken då jag tycker det är som om ni går förbi köttdisken och ser ett paket med hundkött. Inge illa menat till någon. Jag kommer ALDRIG äta hästkött. // Sharpay

Senast ändrad av en moderator:

Jag väljer också kremering/begravning på egen mark då det gäller mina djur. Däremot tycker jag att det är en konstig inställning i Sverige att man hellre skickar levande djur i plågsamma transporter än gör livsmedel av dem i eget land. Jag tycker det är mer djurplågeri att blunda för verkligheten, än att ta hand om den själv.

Det bästa sättet att stoppa långa och plågsamma transporter utomlands är att vi hästmänniskor börjar äta hästkött. Här i Sverige.
Det skulle höja marknadspriset och hästarna skulle slaktas här.

Men det är ju klart, jag äter ju gärna hästkött, som är ett bra och nyttigt och fettsnålt kött, så jag får väl inte titulera mig hästmänniska :)

/Mike - äter gärna häst, men inte min egen..... Den får någon annan äta upp.

Det är synd att du är rätt så säker, eftersom du har fel i detta.
Läs SJV's föreskrifter om avlivning, så räknas skott i huvudet som bedövning och då SKALL djuret avblodas.

Vidare så rekommenderar jag inte hjärtskott, eftersom det tar en viss tid innan djuret 'blöder ur' och dör.
Vi hade i förra veckan ett vildsvin som sköts under jakt med ett skott rakt i hjärtat.
Det sprang nästan 100 meter innan det föll.
Man kan ju bara tänka vad en häst kan ställa till med efter ett hjärtskott.

De flesta försök till hjärtskott brukar resultera i lungskott, som ochså ger en relativt snabb urblödning, men tar något längre tid.

Huvudskott, enligt SJV's riktlinjer och instruktioner, och sedan avblodning.
Det är enda alternativet för mig.
Hjärt/lungskott är något man skulle kunna använda på ett onåbart djur som bara skulle kunna avlivas på avstånd.
Fast då är det bättre att immobilisera med bedövningsgevär först, så kan man bulta sedan.

/Mike - djuravlivare och jägare

Jag äter inte hästkött och tycker inte man ska göra det alls, alltså inte skicka dem på slakttransporter och inte slakta dem i Sverige heller. Om ingen skickade iväg sin gamla häst utan avlivade den värdigt hemma och tog ansvar istället för att sälja dem som 'sällskapshäst' eller liknande så skulle de inte hamna i Italien (t.ex.)

Jag tycker hästkött är som andra husdjur, katt, hund eller till och med människa. Jag äter inte dem och äter heller inte häst. Mina hästar är mina familjemedlemmar, jag lider när jag måste ta bort dem men gör det av djurskyddsskäl om det behövs. Men aldrig att jag skulle låta dem gå till slakt och bli uppätna.

Dessutom, hur många hästar får egentligen bli mat? De flesta har ju fått medicin i sitt liv, har man en häst som blivit halt brukar man ju prova att behandla först. Ingen avlivar ju direkt utan att prova om det går att få den bra. 'Butta' t.ex. är ju livstids karens på har jag för mig.

Jag äter inget kött öht. Varken rött, vitt, vilt, fisk eller skaldjur. Så personligen behöver jag inte fundera över ev ställningstagande huruvida vissa djur kan ätas och andra inte.

Om det vore så väl att alla djur avlivades värdigt den dagen det begav sig, men så är det ju inte. Jag tror inte att det är någon som önskar sig något annat än det..? Men så ser det ju inte ut idag. Att hästkött säljer så dåligt att det "lönar" sig att skicka hästarna utomlands (dessutom levande) på plågsamma transporter istället för att de slaktas i Sverige och blir livsmedel här, är enbart tragiskt.
Som köttätare kan man alltid välja vad man äter. Ingen tvingar någon att äta häst, ko, älg eller vad det nu kan tänkas vara. Man väljer själv. Jag kan inte se problemet med att folk äter hästkött. Ingen tvingar mig att sälja min häst som livsmedel, vill jag inte att den ska bli mat så tar jag självklart beslutet att kremera/begrava den. Det gör jag oavsett om den är duglig som livsmedel eller ej, men alla gör inte det och jag respekterar även deras val.

Själv kör jag in hästen själv till slakteriet. Vårat lokala slakteri slaktar ganska många hästar men hämtar inga.
Visst butta har livstids karens men det är knappast det enda preparatet i sin grupp.
Nämn ett vanligt preparat till med livstids karens!
PL

Min nordis, som ju väger ca 700 kg, och skulle kunna bli en massa gos korv, har just kvalat ut sig själv, men BÅDE Fenylbuthazon och sprutor med Streptocilin, som också har livstids karens.

Enda fördelen med denna behandling var att kompetent medmänniska äntligen lärt mig hur man sprutar en häst med penicillin intramuskulärt. Jo, och hästen kryar ju på sig med :)
(Nä..... Det är inte bara att köra in nålen och spruta......)

/Mike

jag kan oxå spruta hästar... och jag säger nästa tvärtom.. spruta intramuskulärt är bland det lättaste man kan göra, in med nålen, kolla så man inte hamnade i en åder och sen sprutar man... vad kan vara enklare?

Tycker inte man ska jämföra hundar med hästar när det gäller sånt här.
Hästar har från allra första början setts som mat. Och när människan kom på att man kunde hantera dem och använda dem på andra sett så blev det ju ännu bättre. Att kunna använda dem till både arbete och mat var ju skitbra:idea:

Medans hundar alltid har setts som husdjur eller medhjälpare vid jakt.

Så även om vi har både hästar och hundar som husdjur nu så kan man inte ta ifrån hästarna deras ursprungliga användningsområde. De ingår i kretsloppet helt enkelt. Och skulle mkt väl kunna tänka mig äta hästkött om jag fattade tycke för det.

Alla ni som äter någon form av salami, har ni tänkt på vad som står där nere i fin liten stil bland ingredienserna?

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 122
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 146
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 176
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka