Avliva eller inte?

Sv: Avliva eller inte?

Jag hade inte haft kvar en hund som gör så. En bekants hund dödade några kaniner som unghund, rev får som vuxen och till sist gick den på en människa.
Hundkunniga människor som verkligen slet med sin hund för att få ordning på den men det gick inte.

Att den skulle ge sej på en bebis tror jag inte men jag skulle själv aldrig orka leva med den fruktan att det kan vara en häst eller en människa (eller annat) som råkar illa ut nästa gång.

kl

Fast speciellt huskys har ju extremt mycket jakt i sig och jag skulle snarare bli förvånad om den inte tog en kanin på språng. Inte sjutton betyder det att hunden är blodtörstig och kommer bita allt i sin väg i framtiden! Jag har själv en terrier som är nalle puh snäll och går bra ihop med katter, kaniner däremot skulle han döda på två röda om han kom åt. Samma sak med igelkott. Vi hittade en igelkott ute på gården igår och bar upp den i skogen (springer mkt ungar o hundar i området) och snälla gamla fabror terrier vart tokig och gläfste och ville promt ha igelkotten i två delar ( tur att de sticks).

Hunden i fråga går hur bra somhelst ihop med min systers 5 månaders baby som drar i tassar o päls o äron och dreglar o har sig på honom. Allt han får är pussar tillbaka och om det skulle bli jobbigt lunkar han bort ett par centimeter så att han inte når:D

Slutpoäng. Jag skulle inte ens tänka tanken på avlivning.

Ett tips är att träna stadga med kaninskinn och fiskespö och bara träna, träna, träna... Så har jag fått göra med min ena, men hon är tyvärr lite för gammal för att de ska ta 100, men prova kan du alltid göra.

:confused::confused::confused:

Detta är en metod som används för att få stående hundar med dåliga anlag att till slut fatta stånd.

Använder du den metoden på en hund utan ståndanlag så triggar du garanterat igång jaktlusten. Det är ju i princip en kamp om trasan. Håller du i spöet själv så har du dessutom inga eller begränsade möjligheter att stoppa hunden.

En husky har otroligt mycket jakt i sig och har den väl fått börja jaga så kommer den att fortsätta. Du kan stå där i åratal och svinga ditt spö och den kommer bara att bli värre.

Jag vet folk som använt likande metoder för att bota hundarna från att dra efter vilt.

Poängen är att man kan HINDRA hunden från att dra efter "bytet".
Inte att den okontrollerat får jaga trasan.

Jag hade inte haft kvar en hund som gör så. En bekants hund dödade några kaniner som unghund, rev får som vuxen och till sist gick den på en människa.
Hundkunniga människor som verkligen slet med sin hund för att få ordning på den men det gick inte.

Att den skulle ge sej på en bebis tror jag inte men jag skulle själv aldrig orka leva med den fruktan att det kan vara en häst eller en människa (eller annat) som råkar illa ut nästa gång.

Men att hunden tar en springande kanin, är inte lika med att den kommer gå på andra djur!

Min hund tog en kaninunge när han var 6 månader gammal, han är nu 7 år och har inte rört något annat djur under dessa år.

Min stora hund har stor jaktlust och har satt av efter en och annan katt under sin ungdom, däremot ALDRIG jagat får, kossor eller hästar.

Tycker det var synd för ts att bli av med sin fina kanin, men det är inte säkert att den kommer gå på något annat djur.

Knapplån!!

Jag kan bli så less på att människor skaffar sig en hund utan att tänka det minsta efter!! En hund är ett rovdjur! Inte en jä_la gosebjörn som ligger i soffan och är söt! Man ska inte ens överväga att skaffa hund om man inte är 99% säker att att man kan ta hand om den i alla lägen i 15 år framåt!!:cool:

Jag vet folk som använt likande metoder för att bota hundarna från att dra efter vilt.

Poängen är att man kan HINDRA hunden från att dra efter "bytet".
Inte att den okontrollerat får jaga trasan.

Javisst att hindra hunden från att dra efter bytet. Men att svänga en trasa eller ett skinn i ett metspö är där för genomskinligt för hunden. Då är det bättre att göra en harmaskin och träna med, det är en helt annan sak. Jag har dålig erfarenhet av kaniner eftersom de inte finns här ( i alla fall inte vilda), men den erfarenhet jag har av harar som är ganska lika, är att de inte flyger upp i luften och snurrar runt utom räckhåll för en hund.

Harmaskin finns skrivet om tidigare i forumet och finns om man gogglar på harmaskin.

Han är showhusky, dvs inte avlad för drag.. Utan för att vara vacker och till utställningar. Han får dock inte ställas ut pga en kula nere..

Men vänta lite nu, bara för att det är en sk "showhusky" som
du skriver, så innebär det väl inte att dom inte har någonslags känsla
kvar i kroppen att de är hundar som orkar mycket, är uthålliga
och kräver en hel del. Och även om den hade haft båda kulorna
nere och kunnat ställas ut så hade ju inte det inneburit att det
är allt den behöver för att må bra gällande aktivering. Kanske
missförstod jag totalt det du skrev, men det såg tokigt ut i
text.

Sedan gällande hundar där jaktinstinkten dragit igång och de dödat,
kanin, hare, råtta eller liknande. Inte 17 ska en sådan hund
avlivas, bara för att den har jaktinstinkt innebär det ju inte
att den är aggresiv!! Min Chow Chow lyckades jaga fatt i
en kanin och bet ihjäl den hos sina förra ägare. Men han är
inte en farlig hund för det!! Han är världens mysigaste och
snällaste familjehund!

Nä, jag tänker att du gör en egen "harmaskin", dvs du har någon som står med spöet (kastspö) och drar ut det 40 meter och sen snurrar du in. Alltså inte att du står med ett spö och hoppar med kaninskinnet framför, det är en helt annan sak. Dock dåligt förklarat, men jag väntade mig kanske att TS skulle fråga mer om hon ville veta.

Hunden bet ihjäl en kaninunge för ett tag sedan, och nu denna. Han har även varit och hälsat på grannens höns.

Hunden är ett rovdjur med jaktinstinkt och kaniner och höns är bytesdjur. Det är inte samma sak som att han kommer att bita små barn. :cool: Det finns ingen anledning att dra sådana paralleller, om det här är det enda som gör att ni funderar på avlivning (för i så fall låter det, ärlig talat, rätt vansinnigt).

Tror att det är svårt att veva tillräckligt med ett kastspö.
Jag gjorde en harmaskin med hjälp av en startmotor för modellflyg från hobbex o en liten svetsspole.
PL

Visst är det svårt, det är därför man måste träna hund med fiskare;)

Men det funkar ett tag iaf.

Som andra skriver så finns det inga direkta samband mellan att hunden klipper en kanin eller en höna och att den ger sig på ett barn.

Däremot tror jag att det är dumt att ha kvar hunden om ni går runt och oroar er för att den ska göra något. Det kommer ju hunden direkt känna av på ert kroppsspråk.

Omplacering är väl ett jättebra alternativ. Avlivning verkar väl drastiskt för en hund som inte har visat några tecken på aggressivitet.

Hej.tycker inte ni ska avliva hunden!
Det ligger i deras natur att jaga.
min hund har tagit kaniner och tyckt att hon varit vääldigt duktig....
Jag kan ej bli arg på henne då hon inte förstår att de är fel.
Vargar tar harar...varför skulle inte en hunds jakt instingt slå in om det springer omkring en kanin.
Jag har ALDRIG!! tvekat på att hon ska göra illa vår son!
hon älskar honnom och skulle göra allt för honnom!
Men om hunden vore folk ilsken eller bita en annan hund svårt ..så skulle jag ta bort den!
Kaniner är byte för hundar till och med den snällaste av hundar jagar kaniner om de springer!

Varför det?

Jag ser ingen anledning att omplacera en hund som säger ifrån på ett schysst vis. Hundarna i min barndom uppfostrade mig mycket effektivt i hundvett genom att behandla mig som en stursk valp då jag betedde mig dumt. Hundarnas tuktande hade mycket bättre effekt än mammas förmaningar och det är inte farligt så länge det är en normalt funtad hund. Sköter föräldrarna sina kort rätt bli barnet varken rädd för hundar eller dum mot dem. Man tjuvnyper bara en gång om man får ett stort voff över skallen.

Klart som sjutton hunden ska få freda sig om någon petar den i ögonen. Alternativ ett är att gå, men följer barnet ihärdigt efter ska denne ha sig ett voff.

Nog för att hundar ska ha tålamod med barn, men även de måste tillåtas att ha en gräns.

Då kan jag tänka mig att man måste dra ordentligt fort, jag snackar fågelhundar som ska sitta stilla;)

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 134
Senast: AraSlei
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 219
Senast: giovanna
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 662
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18