Avliva eller ge bort! Hjälp!

Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Man talar om att 10 000 hästar försvinner varje år. Vem tror att det är till en härlig äng hos en gammal gumma som matar dem med morötter? Och vem förser dessa människor med 10 000 hästar som åker utomlands på vidriga hästtransporter? Har man som hästägare inget ansvar alls för var hästen hamnar?

Men vänta nu, det här är bara oseriös journalistik och inget annat än en snedvinkling. För så ser ju inte världen ut. Eller? Och problemet finns ju inte på riktigt. Det är bara en massa människor som går omkring och vill slakta sina hästar men behöver ett "alibi".

Tror du på allvar att alla dessa försvunna 10 000 hästar åker slaktbil utomlands?
Den dag en av mina hästar dör så kommer den att grävas ner någonstans i närheten. Detta kommer inte att meddelas några myndigheter, vilket antagligen innebär att den hästen några år senare kommer in i statistiken över försvunna hästar. Så gör de flesta där jag bor eftersom laglig destruktion av hästar är så dyrt så därför är jag övertygad om att väldigt många av dessa 10000 försvunna hästar tillhör denna kategori.

Men du kan ju fortsätta att blunda för verkligheten. Hade alla gjort det hade siffran varit ännu högre.

Sen förstår jag inte varför du i tråd efter annan skanderar ut dina olagliga göromål. Tycker du att det är tufft, eller...?

Du kan skriva hur många svar du vill, jag är ändå så glad att det verkar som om människor som resonerar som du är i minoritet och att det allra flesta månar om och tar ansvar för sina hästar!

Att vi andra fortsätter att debattera är att så länge vissa resonerar som du får vi aldrig ett stopp på det elände som faktiskt sker i den riktiga världen (jag pratar inte om din fantasivärld nu).

Har inte orkat läsa hela tråden, men vill svara på din ursprungliga fråga; Avliva.

Efter 20 år med samma vanor och samma miljö så tror jag att flytten kan bli jobbig för pålle. Tycker nog att han kan vara värd den vånda det ändå innebär att fatta det beslutet, även minsta lilla risk att han "missköts", blir vandringspokal, skickad på slaktbil eller att han får en ägare som inte förstår honom (behöver ju inte vara den som ni säljer till) är alldeles för stor tycker jag!

Vi kommer inte längre i diskussionen. Dina argument är för mig lika ihåliga som en tom pappersrulle och jag kommer aldrig att se det som ansvarsfullt att skicka vidare sin gamla häst till någon för att man inte vill ta sitt ansvar och avsluta ett liv medan det är lyckligt.

Det är bara att inse att vi aldrig kommer att vara överens. Personligen hoppas jag att de som står i samma dilemma som ts (far) tänker både en och två gånger och vågar ta till sig den verklighet vi lever i. Den verkligheten där många hästar råkar väldigt illa ut och lider svårt innan de slutligen möter döden (befriaren).

Nä jag försöker vara på din nivå, dock svårt att sjunka dit ner:grin:

Du anklagar folk till höger och vänster för att ta en lätt utväg, du vägrar inse en existerande sanning, vad är ditt problem???

Nä jag försöker vara på din nivå, dock svårt att sjunka dit ner:grin:

Du anklagar folk till höger och vänster för att ta en lätt utväg, du vägrar inse en existerande sanning, vad är ditt problem???

Du verkar ha svårt att acceptera att man kan ha olika åsikter i en fråga vilket du tydligt visar med din sista kommentar.

Men hur jäkla svårt är det dela av en hage så att man KAN se över hästarna dagligen?
Man får helt enkelt bygga hagarna så att det är lätthanterligt för hästarnas&människornas skull.
Det går faktiskt att flytta runt hästarna lite, öppna upp, stänga delar efter hur betet går åt.

Men hur jäkla svårt är det dela av en hage så att man KAN se över hästarna dagligen?
Man får helt enkelt bygga hagarna så att det är lätthanterligt för hästarnas&människornas skull.
Det går faktiskt att flytta runt hästarna lite, öppna upp, stänga delar efter hur betet går åt.

Den här russparken har ju åtminstone delvis som syfte att hästarna ska leva så 'naturligt' som möjligt i en stor flock. Gör man då som du föreslår så antar jag att lite av vitsen med anläggningen försvinner. De har faktiskt fått undantag från kravet på ligghall på vintern så myndigheterna är mycket väl medvetna om hur det fungerar.

Är du upprörd över hur det fungerar så uppmanar jag dig att kontakta de ansvariga för anläggningen. Jag tar för givet att kontaktinformation fanns i länken jag gav.

Jag svarade allmänt.

Hästar ska ha daglig tillsyn även fast andra inte har det.
Man lämnar inte en häst utan tillsyn i flera dagar, det finns inga argument som kan göra det okej.

Jag svarade allmänt.

Hästar ska ha daglig tillsyn även fast andra inte har det.
Man lämnar inte en häst utan tillsyn i flera dagar, det finns inga argument som kan göra det okej.

Då tycker jag nog fortfarande att du bör kontakta (alternativt anmäla) russparken då de rimligtvis inte kan ha tillsyn av varje häst varje dag.

I övrigt har jag redan skrivit att jag anser att man ska ha tillsyn av sina hästar varje dag. Själv kollar jag mina flera gånger om dagen.

Det jag däremot sagt (det har dikuterats några omgångar tidigare i tråden) är att har man att välja på att lämna hästen ensam några dagar med rikligt med mat/vatten så tycker jag att det är ett bättre alternativ än att döda hästen ifall man omöjligt kan hitta någon som kan se till hästen de få dagarna man är borta.

Nu är det olagligt att lämna hästen utan tillsyn. Uppmaning till lagbrott är faktiskt straffbart även om risken att du skulle åka dit är obefintlig. Kan vi åtminstone inte hålla rekommendationerna inom lagen råmärken?

Hur de halvvilda hästarna i reservatet på Lojsta har det hör inte till diskussionen. När man vill ge hästarna ett naturligt liv så får man ibland anpassa sig efter situationen.

Ja innan var det att kolla med grannarna och det var enkelt, när jag påpekar att det Inte är så enkelt så ska man göra en massa andra kollar och ja då är det ju som jag påpekar inte enkelt. I själva verket så är det dyrt och kräver en massa kontakter och/eller kunskaper. Något som många inte har. Bara att kolla upp vem som är granne kan vara ganska svårt, det låter som du aldrig försökt på din beskrivning.

Och du får väl ta och ge dig, kan du inte inse skillnaden mellan risken att sälja en fullt frisk häst som är attraktiv på marknaden och en som man måste skänka bort så förstår jag att du tycker det är dumt att inte sälja hästen. Och att motivera det med att mitt föl som jag säljer kanske far illa om en 20 år gitter jag inte ens kommentera mer än att du måste verkligen sakna vettiga argumnet.

Och ja nu har du börjat fatta en häst som den vi talar om här har värdet 0 kr som hästvärde medan man kan få en ordentlig slant för den söderut. Det låga hästvärdet ökar risken för att hästen far illa och blir vandringspokal mm, och det relativt höga världet på den illegal marknade gör hästen till en ganska attraktiv handelsvara.

Jag ska ta det där med skilnaden att stjäla hästar i en hage och sälja till slakt och att ta dem på foder och sälja till slakt.

Det första är stöld, värdet på hästen är i snitt långt högre och det märks snabbt att hästen är borta. Vidare är det ett rätt uppseende veckande brott som väcker och känslor. Risken att åka fast är betydande och vad man kan använda hästen till vegränsas av att man saknar id-handlingar. Visst kan det hända men det är mycket ovanligt i realation till antalet hästar och tar någon risken

En häst på foder som tillhör kategorin i "stort set inget lagligt ekonmiskt värde" som förskingras/utsätts för egenmäktigt förfarande el liknade (nej det är inte ens stöld defnitionsmässigt man kan inte stjäla det man redan har laglig väg) tar ofta lång tid att upptäcka i den mån det upptäcks, och det är dyrt att stämma den skyldiga, man kan bara göra det som ren hämnd då ett eventuellt skadestånd är lågt. Och dyrt blir det för ett mycket tveksamt resultat. Den enda gång det egentligen kan vara värt det är om man kan visa på att verksamheten är systematisk och det gäller många hästar. Domen för att förskingra en häst lär inte ens komma upp till fängelse utan stannar troligen på vilkorligt eller låga böter.

I mitt fall blev det bara "dömt" att fv skulle betala summan hon fick för min häst när hon sålde den samt ränta. Vilket är en piss i nilen med tanke på att hon har skulder hos kfm som gör att jag aldrig ser röken av pengarna. Att jag har min häst nu är en ren jävla tur, om jag ska få ta i med sånna ord, då hon inte har något direkt ekonomiskt värde som en gammal travare samt att det trots allt finns människor som har samvete, osjälviskhet samt generositet i kroppen! Jag fick tillbaka henne gratis och det var alltså inte tack vare lagen!

Jag kommer så väl i håg så rädd jag var när jag skulle hämta henne. Jag fick henne genom ett telefonsamtal och jag vågade inte tro på det förrän hon stod i boxen hos mig. Jag var skitnervös, tänk om de ångrar sig, tänk om det blir problem, tänk om jag missförstått?? Hela jag skakade och jag hade gräsligt ont i magen!

Senast ändrad:

Fast om risken är mycket mindre än vad risken är att hästen bryter benet i hagen så tycker jag faktiskt att det är en risk man får vara beredd att ta. Varför är man annars beredd att ta risken att hästen bryter benet?

Det är ju risker med allt. Betydligt fler människor dör/skadas i trafiken varje år än antalet foderhästar som olagligt skickas till slakt. Med ditt resonemang att man inte ska ta risker vad tycker du då om föräldrar som tar med sina barn på icke nödvändiga bilturer?

En hästs utsätts för oerhört mycket risker även normalt så jag förstår ärligt talat inte denna enorma fixering vid just denna lilla risk.

Fast risken att skickas till slakt är kanske inte den enda risken som finns. Risken att hästen blir vanvårdad och olycklig är betydligt större och det är inget jag vill riskera med mina djur. Är inte den risken relativt stor ändå? Bara att googla och kolla på buke så kan man hitta mycket info om personer som har fått sina hästar misskötta.

Du verkar ha svårt att acceptera att man kan ha olika åsikter i en fråga vilket du tydligt visar med din sista kommentar.

På vilket vis accepterar du folks önskan om att ta bort hästar och låta dem slippa lida?

Jag är nyfiken då jag inte hittar annat än förolämpningar och medvetna missuppfattningar i dina inlägg, där de inte är kryddade med orimliga påstående om att folk inte inte borde våga lämna hästen i hagen, köra bil eller gå ut på kvällen.

Men snälla vänner, det är ju både titt och tätt Hästnyheter här och artiklar i olika hästtidningar berättar skräckhistorier om ägare som lämnat sina hästar på foder och nu inte hittar dem alt. fått veta att de är slaktade?

Ingen är så blind som den som inte vill se? Det är bara att googla fodervärd och slakt så kommer det en del skrämmande läsning.

Jag svarade lahsd innan jag såg detta! Sorry ;)

Tycker det är jättebra att du skriver i tråden. Detta är ju absolut inget abstrakt hot, en obefintlig risk. Det händer folk. Och hästar.

Här faller hela ditt resonemang. Du säger att det räcker med en häst som far illa för att det inte är värt risken.
Även 2-åriga lovande dressyrhästar kan råka illa ut ifall de kommer till fel köpare eller kanske visar sig helt talanglösa. Jag är helt övertygad att mer än en sådan häst råkat riktigt illa ut hos sin nya ägare. Tror du inte det?
Så med ditt resonemang så borde man ju inte kunna sälja någon häst. Du tyckte ju att det räckte med att en häst råkade illa ut för att risken var för stor.

Risken att en 2 årig lovande dressyrhäst råkar illa ut är mindre än en 20 år gammal nordsvensk. En 2 årig lovande dressyrhäst blir nog såld för sisådär 50 000 - 100 000 kr och den summan är folk väldigt rädda om- hästen har större chans att få det bra än en 20 årig gammal nordsvensk, som folk inte investerat ett öre i.

Tycker det är jättebra att du skriver i tråden. Detta är ju absolut inget abstrakt hot, en obefintlig risk. Det händer folk. Och hästar.

Tack! :)

Jag håller helt med dig!
Risken att hästarna far illa på något sätt är ju faktiskt stor, att bara risken finns gör ju att folk borde dra öronen åt sig. Vi har så många hästar i Sverige så att vi ibland inte ens kan bli av med dem, varför då behålla en häst utan ordentliga förutsättningar, som nordsvensken här? Det finns unga individer som skänks bort/säljs väldigt billigt och jag skulle hellre välja en sådan än en tung, gammal nordsvensk. En yngre häst som man kan använda till promenadridning är attraktivare eftersom man kan hitta medryttare, grannens tös, sin egen dotter/son som vill promenadrida hästen. Hästen kommer till nytta och den kan få det bra i många år till.

Nu är det olagligt att lämna hästen utan tillsyn. Uppmaning till lagbrott är faktiskt straffbart även om risken att du skulle åka dit är obefintlig. Kan vi åtminstone inte hålla rekommendationerna inom lagen råmärken?

Om jag genom detta fruktansvärda lagbrott kan rädda livet på mina hästar i en situation då jag inte lyckas hitta någon som kan utöva tillsyn under tre dagar så är jag beredd att ta mitt straff för det. Din paragrafryttarinställning är ganska skrämmande måste jag säga. Bara tanken att man skulle döda sina hästar för att man inte lyckas ordna någon tillsyn för några dagar är ju helt absurd.

Hur de halvvilda hästarna i reservatet på Lojsta har det hör inte till diskussionen. När man vill ge hästarna ett naturligt liv så får man ibland anpassa sig efter situationen.

Jag tycker det har en viss relevans eftersom det visar att myndigheterna faktiskt inte har samma stelbenta attityd till lagen som du har.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka