Avliva eller ge bort! Hjälp!

Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Så du menar på allvar att det är bättre att döda hästen än att lämna den ensam i säg tre dagar med rikligt med mat och vatten ifall man är i ett läge att man inte kan hitta någon som kan passa hästen de dagarna.

Man upphör aldrig att förvånas.

Och jag upphör aldrig att förvånas över att det finns folk som resonerar som du gör.
Har man så pass lite folk runt om sig att man inte ens kan få en granne eller någon att passera en gång om dagen i tre dagar. Vad kommer då hända om ägaren helt plötsligt blir så pass sjuk att han/hon inte kan ta hand om hästen på tre veckor? Kommer den då stå där i tre veckor utan mat och vatten?

Och nej det är aldrig okej att hästen skulle stå där ens i två dgr med det lidandet som tex ett brutet ben innebär.

Och även om du har en stor flock på stora ytor brukar det vara väldigt enkelt att lösa den dagliga tillsynen ändå. Ger du hästarna en daglig utfodring på samma ställe och vid ungefär samma tid så brukar dom rätt snabbt lära sig att dyka upp där, så att man kan kolla dom lite snabbt och se att alla står på alla fyra benen och liknande. Så gör inte saker svårare än vad dom egentligen är.

/Camilla

Dom som har många hästar på stor yta lär väl köra fyrhjuling med motor så det går fort att kolla. >Motor=mat.

Ja om du tycker att det räcker att fråga grannarna för att avgöra om det är ett okej ställe så förstår jag att finner det görligt att undersöka, vissa komplikationer finns dock att hitta hitta kontaktuppgifter eller ens hitta grannarna. I mina ögon har du dock brustit grovt i att undersöka det nya hemmet. Jag skulle aldrig våga lämna bort en häst till någon okänd utan en grundlig undersökning. Det du möjligen kan få reda på är vad det pågår för ryktesspridning i trakten, man ska ha tur om det ens ligger någon sanning i dem.

Givetvis så gör man en massa andra koller också. Kolla grannarna var bara ett exempel på en väldigt enkel grej som det räcker att man har dator och telefon för att göra. Normalt är det inga problem att ta reda på grannarna till en fastighet på landet. Det är lätt att hitta fastighetsbeteckningarna för grannfastigheten och sedan kan du få reda på grannarna via lantmäteriet eller kommunen.

Varför i hela fridens namn ska folk börja stjäla hästar och riskera att bli straffade för stöld när det finns massor av gratishästar (är värdet 0 så är det frågan om man ens stulit något)?

Fast går hästen att sälja till ett slakteri för några tusen så har ju inte hästen värdet 0 kronor. Alltså handlar det om stöld.

En del dövar sitt samvete med usel bakgrundskoll (fråga grannarna) och att de intalar sig själv att det ju inte är vanligt att skicka foderhästar till slakt.

Chanser ger man friska individer som har goda förutsättningar att få ett bra hem. Är förutsättningarna dåliga så som här är döden mer human.

Har du tänkt på att dessa friska individer som du anser det vara rätt att chansa med om några år antagligen tillhör kategorin som riskerar att skickas till Italien? Så med ditt resonemang borde man ju aldrig sälja någon häst. Eller är det OK för dig att ta risken att din häst skickas till Italien av de nya ägarna om några år när de tycker den blivit för gammal?

Och även om du har en stor flock på stora ytor brukar det vara väldigt enkelt att lösa den dagliga tillsynen ändå. Ger du hästarna en daglig utfodring på samma ställe och vid ungefär samma tid så brukar dom rätt snabbt lära sig att dyka upp där, så att man kan kolla dom lite snabbt och se att alla står på alla fyra benen och liknande. Så gör inte saker svårare än vad dom egentligen är.

Så man ska utfodra 80 hästar som går på sommarbete varje dag. Det var en av de sämre ideerna jag hört. Du har nog inte fattat vitsen med sommarbete. Alternativet att ta med lite 'godis' och ge till en sådan stor flock lär också antagligen mångdubbla risken för skador i och med allt bråk det lär bli när alla dessa hästar ska trängas på samma ställe.

Ja innan var det att kolla med grannarna och det var enkelt, när jag påpekar att det Inte är så enkelt så ska man göra en massa andra kollar och ja då är det ju som jag påpekar inte enkelt. I själva verket så är det dyrt och kräver en massa kontakter och/eller kunskaper. Något som många inte har. Bara att kolla upp vem som är granne kan vara ganska svårt, det låter som du aldrig försökt på din beskrivning.

Och du får väl ta och ge dig, kan du inte inse skillnaden mellan risken att sälja en fullt frisk häst som är attraktiv på marknaden och en som man måste skänka bort så förstår jag att du tycker det är dumt att inte sälja hästen. Och att motivera det med att mitt föl som jag säljer kanske far illa om en 20 år gitter jag inte ens kommentera mer än att du måste verkligen sakna vettiga argumnet.

Och ja nu har du börjat fatta en häst som den vi talar om här har värdet 0 kr som hästvärde medan man kan få en ordentlig slant för den söderut. Det låga hästvärdet ökar risken för att hästen far illa och blir vandringspokal mm, och det relativt höga världet på den illegal marknade gör hästen till en ganska attraktiv handelsvara.

Jag ska ta det där med skilnaden att stjäla hästar i en hage och sälja till slakt och att ta dem på foder och sälja till slakt.

Det första är stöld, värdet på hästen är i snitt långt högre och det märks snabbt att hästen är borta. Vidare är det ett rätt uppseende veckande brott som väcker och känslor. Risken att åka fast är betydande och vad man kan använda hästen till vegränsas av att man saknar id-handlingar. Visst kan det hända men det är mycket ovanligt i realation till antalet hästar och tar någon risken

En häst på foder som tillhör kategorin i "stort set inget lagligt ekonmiskt värde" som förskingras/utsätts för egenmäktigt förfarande el liknade (nej det är inte ens stöld defnitionsmässigt man kan inte stjäla det man redan har laglig väg) tar ofta lång tid att upptäcka i den mån det upptäcks, och det är dyrt att stämma den skyldiga, man kan bara göra det som ren hämnd då ett eventuellt skadestånd är lågt. Och dyrt blir det för ett mycket tveksamt resultat. Den enda gång det egentligen kan vara värt det är om man kan visa på att verksamheten är systematisk och det gäller många hästar. Domen för att förskingra en häst lär inte ens komma upp till fängelse utan stannar troligen på vilkorligt eller låga böter.

Senast ändrad:

*kl*

Har inte läst hela tråden, men spontant känner jag "en död häst lider inte". Jag är inte för att avliva en frisk häst, men samtidigt måste man se till vad man har att erbjuda hästen i fråga. Finner ni någon som är beredda på att pröva att ta den som sällskap så absolut och hästen kan komma att uppleva sina lyckligaste dagar där den äntligen får umgås med hästkompisar (uppfattade det som att den går ensam idag) eller så har den helt enkelt glömt bort hur man kommunicerar under de här åren. Svårt att säga. Men om din pappa känner som han gör tycker jag att han gör helt rätt i att avliva hästen. Han har haft den i 20 år, antar då att hästen är en bit över 20, och din far känner troligtvis hästen rätt så bra vid det här laget...

Ja innan var det att kolla med grannarna och det var enkelt, när jag påpekar att det Inte är så enkelt så ska man göra en massa andra kollar och ja då är det ju som jag påpekar inte enkelt. I själva verket så är det dyrt och kräver en massa kontakter och/eller kunskaper. Något som många inte har. Bara att kolla upp vem som är granne kan vara ganska svårt, det låter som du aldrig försökt på din beskrivning.

Att du fattat det som att jag menat att den enda kontrollen man skulle göra var att kolla med grannarna får stå för dig. Det har jag aldrig påstått, men jag köper att du uppfattat det så, men efter att jag förtydligat så borde du ju ändå fattat kan man tycka.

Ifall du tycker att det är svårt att kolla upp vilka som är grannar säger det mest om din förmåga att få saker gjort. Att någon granne kan vara svår att identifiera kan jag hålla med om, men ifall du kan identifiera 5 av 6 grannar så kan du väl vara nöjd med det.

Vad är det som du tycker är så svårt? Hitta fastighetsbeteckningarna? Ringa lantmäteriet och kolla vem som är registrerad som ägare? Som jag sagt tidigare så är du duktig på att skapa problem som inte finns.

En häst på foder som tillhör kategorin i "stort set inget lagligt ekonmiskt värde" som förskingras/utsätts för egenmäktigt förfarande el liknade (nej det är inte ens stöld defnitionsmässigt man kan inte stjäla det man redan har laglig väg) tar ofta lång tid att upptäcka i den mån det upptäcks, och det är dyrt att stämma den skyldiga, man kan bara göra det som ren hämnd då ett eventuellt skadestånd är lågt. Och dyrt blir det för ett mycket tveksamt resultat. Den enda gång det egentligen kan vara värt det är om man kan visa på att verksamheten är systematisk och det gäller många hästar. Domen för att förskingra en häst lär inte ens komma upp till fängelse utan stannar troligen på vilkorligt eller låga böter.

Tror du verkligen att det är vanligt att folk skickar hästar de har på foder till slakt utan ägarens medgivande? De som sysslar med sådant köper antagligen hästar billigt eller får hästar gratis. Varför skulle de utsätta sig för den extra risken med en foderhäst. Bara för att det skett några gånger betyder inte det att risken är särskilt stor. Jag skulle vilja påstå att risken för att en foderhäst utan ägarens tillåtelse skickas till slakt är minimal. Särskilt för en ägare som gör tydligt för fodervärden att den ämnar kontrollera hur hästen har det, vilket man givetvis bör göra. De som sysslar med olaga hästslakt vill ha enkla offer.

Du låter mest som en person som aldrig vågar gå ut när det är mörkt eftersom du är övertygad att man kan bli rånad/ihjälslagen då.

Du tar hela tiden upp detta, hur stor/liten risken är. Det är inte frågan. Det är att risken FINNS. Den är existerande. Och olika stor beroende på vilken häst man försöker avyttra.

Att den uppenbara, mycket omskrivna, risken inte bekymrar dig (med flera) är vad som gör att oseriösa aktörer fortfarande får tag i hästar.

Du tar hela tiden upp detta, hur stor/liten risken är. Det är inte frågan. Det är att risken FINNS. Den är existerande. Och olika stor beroende på vilken häst man försöker avyttra..

Fast om risken är mycket mindre än vad risken är att hästen bryter benet i hagen så tycker jag faktiskt att det är en risk man får vara beredd att ta. Varför är man annars beredd att ta risken att hästen bryter benet?

Det är ju risker med allt. Betydligt fler människor dör/skadas i trafiken varje år än antalet foderhästar som olagligt skickas till slakt. Med ditt resonemang att man inte ska ta risker vad tycker du då om föräldrar som tar med sina barn på icke nödvändiga bilturer?

En hästs utsätts för oerhört mycket risker även normalt så jag förstår ärligt talat inte denna enorma fixering vid just denna lilla risk.

Helt irrelevanta "liknelser". Att ta risker med välfärden för djur som vi ansvarar för tycker jag är helt huvudlöst, särskilt när det är så pass omskrivet och utbrett att det ÄR en risk. En reell risk. På riktigt. Detta händer. Det är ingen liten risk. Hade det varit en liten risk hade inte så många arbetat så mycket och hårt för att få folk att inse att de MÅSTE ta ansvar för sina gamla djur. Och det ansvaret innebär INTE att skänka bort till någon annan, så man själv slipper se problemet/eländet.

Gamla och/eller sjuka djur tar man bort om man inte själv kan måna om dem eller på annat sätt klart kan säkerställa vad som händer. Varför tror du att marknaden för hästskojare som tar emot hästar för slakt eller ännu värre - vidareförsäljning - har ökat så explosionsartat? För att det finns underlag. Folk ger sina djur till dessa människor. Helt vidrigt. För att lätta sitt eget samvete ("jag tog i alla fall inte livet av lilla Fia-Hästen och det verkade ju vara en trevlig tös och hon skulle bara ha henne som sällskap och det lät jättebra").

Som djurägare har man ett ansvar. Och det är dax att inse att inse att de ansvaret även om fattar vad som händer med djuret när vi inte kan ha kvar det. Risken finns att en häst med speciella förutsättningar får sin sista levnadstid förvandlad till ett helvete. Varför inte ta sitt ansvar och låta djuret somna in, lugnt och fridfullt och med ett (förhoppningsvis övervägande) bra liv i backspegeln?

Fortsätter människor att lämna sina djur till kreti och pleti så fortsätter problemet med slakttransporter och hästskojare att öka. Hur många är det inte som köpt en ridhäst som sedan visar sig vara såld som sällskapsdjur av någon veckan innan? Är det OK - har man inte ett ansvar för att se till att det inte finns något material att vanvårda på det sättet?

Folk ger sina djur till dessa människor. Helt vidrigt. För att lätta sitt eget samvete ("jag tog i alla fall inte livet av lilla Fia-Hästen och det verkade ju vara en trevlig tös och hon skulle bara ha henne som sällskap och det lät jättebra").

Har du missat att jag hela tiden skrivit att man fortfarande ska vara ägare till hästen? Man ska lämna bort den på foder så att man fortfarande står som ägare.

För de som bara ger bort hästar till första bästa som svarar på en bortskänkesannons kan jag hålla med om att det inte är ansvarsfullt. Fast för hästar som står hos fodervärd hävdar jag att risken för italienresa är försumbar jämfört med allt annat hemskt som kan hända hästen. Givetvis ska man även kolla upp fodervärden så mycket det går samt klargöra att man kommer att besöka hästen regelbundet för att se att den har det bra. Tror du verkligen att risken för att en sådan häst olovligt slaktas är något att oroa sig för. Jag är mycket väl medveten om att det kan vara svårt att hitta en passande fodervärd, men man ska i alla fall anstränga sig ordentligt att göra det.

Jag kan bara hålla med, exakt hur stor risken är är ointressant när det är en betydande risk, det är irrelavant att hästen kan komma bort eller till skada på annat vis, detta gör ju knappast att risken minskar för att hästar far illa.

Har du missat att det inte spelar någon roll om du är ägare eller inte, det som spelar roll är hästens pris. Är man oärlig så bryr man sig inte om den lilla detaljen att man inte står som ägare.

Men snälla vänner, det är ju både titt och tätt Hästnyheter här och artiklar i olika hästtidningar berättar skräckhistorier om ägare som lämnat sina hästar på foder och nu inte hittar dem alt. fått veta att de är slaktade?

Ingen är så blind som den som inte vill se? Det är bara att googla fodervärd och slakt så kommer det en del skrämmande läsning.

Har du missat att det inte spelar någon roll om du är ägare eller inte, det som spelar roll är hästens pris. Är man oärlig så bryr man sig inte om den lilla detaljen att man inte står som ägare.

Det är helt uppenbart att hur liten risken än är så kommer du att använda den som alibi för att döda hästen istället för att låta den få en chans till.

Om risken är en på tusen att en fodervärdshäst olagligt slaktas tycker du verkligen inte det är värt den risken för att låta din häst få chansen till några år till i livet?

Men snälla vänner, det är ju både titt och tätt Hästnyheter här och artiklar i olika hästtidningar berättar skräckhistorier om ägare som lämnat sina hästar på foder och nu inte hittar dem alt. fått veta att de är slaktade?

Ingen är så blind som den som inte vill se? Det är bara att googla fodervärd och slakt så kommer det en del skrämmande läsning.

Har du någon uppfattning om hur många fall om året det gäller? Kom gärna med en siffra så vi vet ungefär hur vanligt du tror det är. Du måste ju ha någon uppfattning eftersom du verkar anse risken som betydande.

Med ditt resonemang så skulle man ju aldrig våga gå ut efter alla otäcka löpsedlar på Aftonbladet. Det är ju den nivån på ditt resonemang.

"Jag tror att det är"?! Det räcker väl med en häst för att det ska vara förfärligt?! Och det är som sagt bara att googla upp - resultaten kommer inte från Aftonbladet utan betydligt bättre källor än så.

Jag förstår inte varför du slår ifrån dig detta, det är kalla fakta i den verklighet vi lever i. Inte hittepå. V A R F Ö R skulle en djurägare behöva ett "alibi" för att ta bort sitt djur?!

Som svar på ytterligare en irrelevant liknelse: det finns många områden jag inte går omkring i på natten, just för att det innebär en betydande risk att göra så.

Nu vet jag att det finns de som vägrar inse fakta och säkert kan smutskasta även denna källa, men Djurens Rätt har ju bl a skrivit detta om slakttransporter
http://www.djurensratt.se/portal/pa...djur_i_livsmedelsindustrin/fordjupning_hastar

Ridsport har tagit upp problemet redan tidigt
http://www.ridsport.se/_Arkiv/gudrun.htm

Och att det inte spelar någon roll om man säljer billigt/skänker bort eller lämnar på foder märks ju här
http://na.se/nyheter/2.2212/1.1158802-utlanad-hast-blev-slaktad

Här talas ju också om att MÅNGA hästar gått samma öde till mötes, d v s blivit lämnade hos fodervärd och sedan slaktade.

Man talar om att 10 000 hästar försvinner varje år. Vem tror att det är till en härlig äng hos en gammal gumma som matar dem med morötter? Och vem förser dessa människor med 10 000 hästar som åker utomlands på vidriga hästtransporter? Har man som hästägare inget ansvar alls för var hästen hamnar?

Men vänta nu, det här är bara oseriös journalistik och inget annat än en snedvinkling. För så ser ju inte världen ut. Eller? Och problemet finns ju inte på riktigt. Det är bara en massa människor som går omkring och vill slakta sina hästar men behöver ett "alibi".

Senast ändrad:

"Jag tror att det är"?! Det räcker väl med en häst för att det ska vara förfärligt?! Och det är som sagt bara att googla upp - resultaten kommer inte från Aftonbladet utan betydligt bättre källor än så.

Här faller hela ditt resonemang. Du säger att det räcker med en häst som far illa för att det inte är värt risken.
Även 2-åriga lovande dressyrhästar kan råka illa ut ifall de kommer till fel köpare eller kanske visar sig helt talanglösa. Jag är helt övertygad att mer än en sådan häst råkat riktigt illa ut hos sin nya ägare. Tror du inte det?
Så med ditt resonemang så borde man ju inte kunna sälja någon häst. Du tyckte ju att det räckte med att en häst råkade illa ut för att risken var för stor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka