Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
+ Ett på den, snarare är det väl en del som dövar sitt samvete med att lämna bort hästen till ett okänt öde.
Jag tycker nog att mina 'dumma' råd är betydligt bättre än de råd de flesta i denna tråd ger.
Jag hoppas verkligen inte att denna tråd är representativ för hur hästägare tänker. Är den det skulle jag nog aldrig våga sälja en häst. Det verkar ju som att de flesta anser att så fort hästen blir ett problem så löser man problemet genom att döda hästen trots att hästen är frisk.
För att inte bli alltför deprimerad så intalar jag mig att de flesta som postar i denna och liknande trådar är sådana som har dåligt samvete för att de dödat sina fullt friska hästar av bekvämlighetsskäl och av den anledningen måste propagera att andra ska göra samma sak.
Ja och alla sveriges och världens hästar som behöver ett hem? Antalet hem är begränsade, inte ens du som propagerar för att ge hästen ett nytt hem kan ta dig an den. Det finns färre hem än hästar när det gäller oatraktiva pållar. Varför inte ta bort den som uppenbarligen riskerar att fara illa så kan någon annan behövande få ett av de tillgänglia hemmen. En mindre på slakttranspoterna söderut är bara det ett lovvärt syfta, dessutom är det stor risk att det dyker upp det perfekta hemmet till en nordis bara för att man en vecka senare kan komma att konstatera att hästen inte är i landet längre.
Vad händer t ex om vattenhon skulle välta eller vattnet bli otjänligt av nån anledning och man inte är hemma på flera dar!!!???
Och lite OT ang påståendet (tror att det var lahsd som skrev lite tidigare i tråden) att "om man har djuren så säg 20 hektar skogsbete är det i praktiken omöjligt med daglig tillsyn". Det är rent skitsnack i mina ögon. I "mitt" första stall hade vi drygt 30 hektar sommarbete, varav säkert 60-70% var skog. Varenda häst visiterades och sågs om dagligen. Utan undantag. (Och det av en person, alltså inte så att ägarna gjorde upp om dagar.)
Visst är det ofta svårt att hitta ett nytt bra hem. Men man kan väl ändå anstränga sig att göra det innan men väljer att döda hästen. Många verkar ju resonera som så att det inte ens är värt att försöka hitta ett nytt hem till hästen.
Sen så tycker jag inte att man ska sälja en sådan häst. Man ska ge bort den på foder. Då äger du fortfarande hästen och det lär stoppa de flesta som planerar italienresor åt hästen. Ifall fodervärden ändå skickar hästen till slakt så begår den lagbrott på samma sätt som om den kommer ut till din sommarhagen och tar och lastar din häst på slaktbilen.
För den kunnige och ärlige finns det mycket bättre gratisalternativ och de har dessutom råd att betala en slant för en lämplig häst.
För att åtegå till trådstarten så tycker jag att det är MYCKET mer upprörande att den stackars hästen fått gå alldeles ensam i en hage i x antal år utan att någon brytt sig om den än att den kanske kommer avlivas.
Läs igen och denna gång så tänk på att "merparten" inte betyder "alla".
Fast det betyder ju inte att de som har hand om hästarna inte ser till dem varje dag. Det är inte det som står i ditt utdrag.
Det är svårt att sälja alla sortes hästar nu, det är ingen nyhet.Jag måste fråga, ni som skriver att det finns så många som gärna tar emot sällskapshästar, har ni själva stått på andra sidan? Har ni försökt hitta hem till sällskapshäst?
Varför deltar du då ens i diskussione, vi debatterar ju varför folk gör som de gör (här sälja häst eller ta bort) och ingen inte ens du har visat något statistiskt underlag, eller gäller det bara andra att man måste underlag för det man skriver?
Det är fel. Folk som har råd att äga hästen har inte alltid råd med inköpet av hästen. Alla har inte klumpsummor på hur många tusen som helst. Även folk med pengar kan tro det eller ej köpa hästar som inte är perfekta.Vad jag menade att skriva är att den som har råd att ha häst har också råd att betala en slant för den.