Avliva eller ge bort! Hjälp!

Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

+ Ett på den, snarare är det väl en del som dövar sitt samvete med att lämna bort hästen till ett okänt öde.

+ Ett på den, snarare är det väl en del som dövar sitt samvete med att lämna bort hästen till ett okänt öde.

Tack!

Att stå bredvid sin älskade häst och se den störta omkull i gräset med blod sprutande ur pannan är inget man gör av "bekvämlighetsskäl".

Jag tycker nog att mina 'dumma' råd är betydligt bättre än de råd de flesta i denna tråd ger.

Jag hoppas verkligen inte att denna tråd är representativ för hur hästägare tänker. Är den det skulle jag nog aldrig våga sälja en häst. Det verkar ju som att de flesta anser att så fort hästen blir ett problem så löser man problemet genom att döda hästen trots att hästen är frisk.

För att inte bli alltför deprimerad så intalar jag mig att de flesta som postar i denna och liknande trådar är sådana som har dåligt samvete för att de dödat sina fullt friska hästar av bekvämlighetsskäl och av den anledningen måste propagera att andra ska göra samma sak.

Postade precis i en annan tråd här om vad man ska göra med sin häst när pensionsåldern är kommen. Jag stod inför ett riktigt jobbigt dilemma med mitt 16-åriga sto nyligen (eller för att vara ärlig har jag velat fram och tillbaka i ÅR).

Min första tanke var triangelmärkning och sedan låna ut eller sälja henne billigt till någon seriös människa som vill ge henne ett livslångt bra hem. Och visst, det låter ju JÄTTEBRA. Speciellt i en hästägares öron som gör vad som helst för att slippa ta beslutet att avliva sin bästa vän. För DET är inget lätt beslut kan jag tala om.

Men efter mycket eftertanke, annonsering, provridningar och samtal med veterinärer kom jag sedan fram till att det bara var själviskt av mig att triangelmärka henne och lämna bort henne, det var ju bara något för att dämpa mitt eget samvete. Vilka garantier har jag för att hon skulle fått ett bra hem? Vilka garantier har jag att hon inte säljs utomlands?

Min häst var en pigg häst som hoppade hus om man så ville så hon skulle lätt kunna hamna hos någon som tycker hon ser helt frisk ut och sedan rida järnet till hon gick sönder helt och hållet.

Nä. Till slut kom jag fram till att avlivning var det bästa för HENNES skull, inte för min. För inte känns det bra att åka iväg med sin bästa vän, se när hon får sprutan och sedan faller ihop död? Det är ju inte så att man mår speciellt bra av det. Och skuldkänslorna, dom har jag fajtats hårt med nu de här veckorna som gått. Att kalaset sedan gick på 7000 kr är väl inte heller något att hurra över.

Jag anser att MÅNGA gör det väldigt smidigt för sig genom att låna ut eller skänka bort sina gamla hästar. Jag har sett många hästar stå hos folk som inte tar hand om dom ordentligt för att dom egentligen inte har råd, men tycker "det är så synd att avliva dom" så att dom vill ta hand om dom istället och har 5 hästar som går runt och skruttar i hagen med trasiga hovar och för lite att äta. Det ödet ville jag inte riskera för min häst och jag är jättetacksam över att vi har det valet i Sverige, att vi kan fixa en smidig och smärtfri avlivning för våra vänner istället för att se dom självdö, som man tex får göra med många människor.

Jag hoppas innerligt att fler människor tänker som många andra i den här tråden. Och inte som dig.

Klokt inlägg!

Och lite OT ang påståendet (tror att det var lahsd som skrev lite tidigare i tråden) att "om man har djuren så säg 20 hektar skogsbete är det i praktiken omöjligt med daglig tillsyn". Det är rent skitsnack i mina ögon. I "mitt" första stall hade vi drygt 30 hektar sommarbete, varav säkert 60-70% var skog. Varenda häst visiterades och sågs om dagligen. Utan undantag. (Och det av en person, alltså inte så att ägarna gjorde upp om dagar.)

Håller med om det där med tillsyn! Tänker också på att det inte bara är hästarna som ska kollas.

Vad händer t ex om vattenhon skulle välta eller vattnet bli otjänligt av nån anledning och man inte är hemma på flera dar!!!??? :eek:

Ja och alla sveriges och världens hästar som behöver ett hem? Antalet hem är begränsade, inte ens du som propagerar för att ge hästen ett nytt hem kan ta dig an den. Det finns färre hem än hästar när det gäller oatraktiva pållar. Varför inte ta bort den som uppenbarligen riskerar att fara illa så kan någon annan behövande få ett av de tillgänglia hemmen. En mindre på slakttranspoterna söderut är bara det ett lovvärt syfta, dessutom är det stor risk att det dyker upp det perfekta hemmet till en nordis bara för att man en vecka senare kan komma att konstatera att hästen inte är i landet längre.

Visst är det ofta svårt att hitta ett nytt bra hem. Men man kan väl ändå anstränga sig att göra det innan men väljer att döda hästen. Många verkar ju resonera som så att det inte ens är värt att försöka hitta ett nytt hem till hästen.

Sen så tycker jag inte att man ska sälja en sådan häst. Man ska ge bort den på foder. Då äger du fortfarande hästen och det lär stoppa de flesta som planerar italienresor åt hästen. Ifall fodervärden ändå skickar hästen till slakt så begår den lagbrott på samma sätt som om den kommer ut till din sommarhagen och tar och lastar din häst på slaktbilen.

Vad händer t ex om vattenhon skulle välta eller vattnet bli otjänligt av nån anledning och man inte är hemma på flera dar!!!??? :eek:

Nu har jag aldrig haft mina hästar utan tillsyn någon dag. Men skulle jag komma i den situationen att jag var tvungen att lämna dem ensamma några dagar skulle jag givetvis se till att ställa in några kar med extravatten ifall jag inte hade möjlighet att ha dem i en hage där de kan komma åt naturligt vatten.

Och lite OT ang påståendet (tror att det var lahsd som skrev lite tidigare i tråden) att "om man har djuren så säg 20 hektar skogsbete är det i praktiken omöjligt med daglig tillsyn". Det är rent skitsnack i mina ögon. I "mitt" första stall hade vi drygt 30 hektar sommarbete, varav säkert 60-70% var skog. Varenda häst visiterades och sågs om dagligen. Utan undantag. (Och det av en person, alltså inte så att ägarna gjorde upp om dagar.)

Då hade ni tur som hade väluppfostrade hästar. Jag har varit med om att leta efter hästar som inte varit lika sammarbetsvilliga på skogsbeten. Och skulle jag hitta alla hästar varje dag så skulle man inte haft något annat att göra då en del av hästarna uppenbarligen tyckte det var jättekul att gömma sig.

Vad tycker du om de som har hand om gotlandsrussen på Lojsta Hed på Gotland? Där finns tre hagar som tillsammans är på 650 hektar där det går ca 80 hästar. Se http://www.lojstahedrussen.se/om-lojsta-hed/

Utdrag från länken:
---
Russflocken strövar över ett 650 hektar stort inhägnat område uppdelat på tre hagar.
På anslagstavlan vid skylten ”Russpark” står i vilken hage de går för tillfället. Du får dock vara beredd att vandra. Hagarna är stora. Det finns inga garantier att få se några russ…
---

Fast det betyder ju inte att de som har hand om hästarna inte ser till dem varje dag. Det är inte det som står i ditt utdrag.

Knapplån

Tycker diskussionen blir lite konstig. Vad är det för fel i att ta bort sitt djur när det inte längre funkar att ha det kvar?

För det första dödar vi dagligen mängder av djur för vår köttproduktion, jag ser inte den särskillnad en häst har framför övriga djur? För att just du har ett emotionellt band till just din häst? Ja, men hur påverkar det TS situation, hästens ägare tycker uppenbarligen att det är rätt att avliva. Eller är en häst mer värd än en gris eller en broiler?

För det andra har vi ett problem med hästar som får stå på långa plågsamma transporter till Italien. Det är sant, det sker i Sverige idag. Det går inte att vara så naiv att tro att det bara är att hitta någon som är underbar så att hästen lever lycklig resten av sitt liv.

Visst är det ofta svårt att hitta ett nytt bra hem. Men man kan väl ändå anstränga sig att göra det innan men väljer att döda hästen. Många verkar ju resonera som så att det inte ens är värt att försöka hitta ett nytt hem till hästen.

Så länge ansträngningen inte involverar okända så är det väl okej, många slår sig till ro med ett hem som verkar perfekt men de inte känner personen som tar emot hästen. Den som vill utnyttja hästar visar ofta en mycket bra fasa och verkar trevliga och ärliga. De vet vad de ska säga och göra för att dupera folk.

Sen så tycker jag inte att man ska sälja en sådan häst. Man ska ge bort den på foder. Då äger du fortfarande hästen och det lär stoppa de flesta som planerar italienresor åt hästen. Ifall fodervärden ändå skickar hästen till slakt så begår den lagbrott på samma sätt som om den kommer ut till din sommarhagen och tar och lastar din häst på slaktbilen.

Och det har visat sig inte spela någon större roll för de som är oärliga, risken för att bli stämd för att man har förskingrat en häst som inte är värld någonting är liten. Man får vara bra blåögd för att tro att de som är beredda att skicka hästen på slakt bryr sig om att de inte äger den.

Sedan har man de praktiska bekymren, det är inte alla som kan ta tillbaks hästen med kort varsel, då är fodervärdsalternativet uteslutet. Väljer man fodervärdsalternativet så blir urvalet av hem ännu mindre ( och utgångsläget är att det är att det är svårt).

Krasst kan man säga att merparten av de som är beredda att ta sig an en oinriden möjligen körbar häst som behöver massor av mat, är svår att hitta hovslagare till ( många säger nej till tyngre hästar) är antingen okunniga eller direkt oärliga. För den kunnige och ärlige finns det mycket bättre gratisalternativ och de har dessutom råd att betala en slant för en lämplig häst.

Senast ändrad:

KL

För att åtegå till trådstarten så tycker jag att det är MYCKET mer upprörande att den stackars hästen fått gå alldeles ensam i en hage i x antal år utan att någon brytt sig om den än att den kanske kommer avlivas.

Det hade jag mått fruktansvärt dåligt av att se. :mad:

För den kunnige och ärlige finns det mycket bättre gratisalternativ och de har dessutom råd att betala en slant för en lämplig häst.

Så den kunnige och ärliga är rik och har råd med bättre? Vad är det som säger att alla vill ha det så enkelt som möjligt och så bekvämt som möjligt? Det finns faktiskt folk som ser att det blir lite jobbigt med hovslagare, lite mera pengar i matkostnader och den kräver mycket mera plats en en vanlig men tar på sig det jobbet. Alla vill inte ha det så lätt som möjligt. Vissa är villiga att anstränga sig mera än andra.

Och ja, jag poängterar igen att jag håller med om att det är svårt att hitta hem åt tyngre hästar som sällskapshästar, speciellt äldre hästar som inte har lyft en hov i hela sitt liv. Men att börja dra upp att dom ärliga är rika och väljer enbart bra och lätta och perfekta hästar osv är fel tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

För att åtegå till trådstarten så tycker jag att det är MYCKET mer upprörande att den stackars hästen fått gå alldeles ensam i en hage i x antal år utan att någon brytt sig om den än att den kanske kommer avlivas.

Tycker också det är konstigt, eller det är väl som det är ofta kanske. Folk bryr sig inte om djuren förren dom ska ta bort dom. Då helt plötsligt är det viktigt med hästen och det är så hemskt, men att bara låta den skrota runt i en hage helt ensam utan sysselsättning år ut och år in är okej.

Läs igen och denna gång så tänk på att "merparten" inte betyder "alla".

Varför ens skriva merparten? Det vet väl inte du? Eller har du någon statistik på det där? Jag tycker det är så dumt att dra in hur folk med mera pengar gör eller varför folk gör som dom gör.

Varför deltar du då ens i diskussione, vi debatterar ju varför folk gör som de gör (här sälja häst eller ta bort) och ingen inte ens du har visat något statistiskt underlag, eller gäller det bara andra att man måste underlag för det man skriver? Jag har inte diskuterat hur folk med "mer pengar" gör över huvudtaget. Bara en mening som innehåller "har råd" där jag missade hälften av orden. Vad jag menade att skriva är att den som har råd att ha häst har också råd att betala en slant för den.

Kan du möjligen börja kommentera vad jag skriver och inte hitta på för att sedan kritisera det du påstått att jag skrivit?

Fast det betyder ju inte att de som har hand om hästarna inte ser till dem varje dag. Det är inte det som står i ditt utdrag.

Nej, men ifall man tänker lite själv så inser man det omöjliga i att göra daglig tillsyn av 80 hästar som håller till i över 200 hektar skog.

I länken framgår det även att tillsynen sköts via en halvtidstjänst som finansieras av länstyrelsen. Att bara kolla/underhålla stängsel lär nog ta en avsevärd tid av de ca. 20 timmar per vecka som en halvtidstjänst motsvarar.

Och eftersom att det är länstyrelen som sköter finansieringen av tillsynen så godkänner ju faktiskt myndigheten indirekt att man inte har daglig tillsyn av varenda häst i hagen.

*KL*

Jag måste fråga, ni som skriver att det finns så många som gärna tar emot sällskapshästar, har ni själva stått på andra sidan? Har ni försökt hitta hem till sällskapshäst?

Det har jag. Vid två tillfällen och båda gångerna har det slutat med att jag givit bort hästarna till en vän där jag visste att de skulle få det bra. För det var omöjligt att hitta ett hem där man ens fick de 5000 jag satt som pris och jag ger inte bort hästar till okända människor. Då är risken för slakttransporter eller att de säljs vidare som ridhästar för stor för mig.

Båda hästarna var fjordhästar. Båda var välhanterade, välutbildade och välridna. Stoet var en utmärkt barnponny och valacken faktiskt en riktig trevligt dressyrriden inom akademisk ridkonst. De var uppdaterade på vaccinationer (influens, stelkramp och botulism), regelbundet skodda, fullt livförsäkrade och hade jättebra veterinärvårdsförsäkringar. De var lättlastade, vana att åka och vana att vara borta (hade varit med på tornerspel t.ex.). Båda funkade bra med andra hästar. Valacken var ett socialt geni som skapade lugn i flocken. Fjordhästar är billiga i drift och försäkring. Perfekta som sällskapshästar som är roliga och välutbildade promenadhästar, trodde jag. Båda kunde ridas av både barn och vuxna. Stoet hade dessutom bra, lite ovanlig stam, var B-prem, visad på utställning kl I (varav 9 på typ) och dräktig med Elit-hingst.

Ingen av hästarna var fullt ridbar. Stoet hade aldrig återhämtat sig helt efter ett fånganfall (som veterinären inte förstod vad det var, därför tog det lång tid innan hon fick behandling) några år tidigare. Det gick bra att promenadrida henne och hon hade aldrig varit halt en dag i sitt liv innan hon fick fång. Således hade hon ett avelsvärde. Jag tror hon var 15 år gammal. Men det ville ju till att någon höll koll vid betessläpp och annat. Av de som ringde fanns det ingen som övertygade mig tillräckligt att de kunde klara det + att de ju ville att barnen skulle kunna rida en massa... (trots att det framgick att det var en PROMENADhäst). Kunde hon hoppa 1 m? Och att de planerade att betäcka med grannens halvblodshingst nästa år. Det var så många konstiga samtal/mail att jag blev alldeles gråtfärdig.

Valacken, som hade pålagringar här och där, fick man vara lite försiktig med underlag och ta extra hand om ibland. Men jag red honom med förstånd och tränade, åkte på kurser m.m. Egentligen ville jag lämna ut honom på foder, men det bara gick inte att hitta något passande hem. Några seriösa som det inte blev något med av olika anledningar (en var att jag inte kunde garantera att han inte skulle gnaga på träden och då sa stallägaren nej!). Ett antal konstiga mails och samtal där man förstod att personerna inte hade aning om hur man tar hand om en häst över huvud taget. Trots att jag skrivit "gärna sällskapshäst, men ridbar som promenadhäst" så var det en ridhäst folk ville ha.

Nu fick båda hästarna det bra och de levde fyra år till hos sin nya matte. Men jag tänker att när det var så svårt för mig att hitta hem till hästar som var socialt välanpassade, ridbara om än med restriktioner, fullt försäkrade, billiga i drift m.m. så hur svårt kan det inte vara när man har en häst som gått i en hage i tio år? Och jag hade hellre avlivat mina hästar än dumpat iväg dem till någon av de entusiastiska, men ej så genomtänkta som hörde av sig.

Det var några år mellan de här "äventyren" i sällskapshästarnas värld, så jag tror inte enbart det berodde på att jag hade otur med tidpunkten.

Jag måste fråga, ni som skriver att det finns så många som gärna tar emot sällskapshästar, har ni själva stått på andra sidan? Har ni försökt hitta hem till sällskapshäst?
Det är svårt att sälja alla sortes hästar nu, det är ingen nyhet.

Varför deltar du då ens i diskussione, vi debatterar ju varför folk gör som de gör (här sälja häst eller ta bort) och ingen inte ens du har visat något statistiskt underlag, eller gäller det bara andra att man måste underlag för det man skriver?

Om du tar och läser det jag skriver så har jag inte skrivit någonstans hur många hästar som får bra hem eller som inte får bra hem eller hur många rika som köper så och hur många fattiga som köper så. Jag nämner inte folk åt något håll för jag vet inte och det vet inte du heller.

Och att skriva att dom som tar hästar ingen vill ha inte är rika nog att köpa lätta hästar osv är fel. Det är så onödigt att skriva sånna grejer, att ens nämna det.

Vad jag menade att skriva är att den som har råd att ha häst har också råd att betala en slant för den.
Det är fel. Folk som har råd att äga hästen har inte alltid råd med inköpet av hästen. Alla har inte klumpsummor på hur många tusen som helst. Även folk med pengar kan tro det eller ej köpa hästar som inte är perfekta.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka