Avliva eller ge bort! Hjälp!

Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Visst finns det massor av sådana personer, men samtidigt, hur många är de? Det kostar att ha häst. För mig 3000 kr i månaden och det anses väl billigt. Och det är bara månadskostnaden.

I stallet jag står i så finns det 3 stycken bara där, sen känner jag ytterliggare två som har köpt travhästar som när dom köptes var ca 20 och 25 år, nu är dom över 30.

Så det finns nog en hel del faktiskt. Speciellt folk som har stallen hemma, däremot finns det nog inte många av dom om dom måste hyra in hästarna, det blir dyrt.

TS skrev i ett tidigare inlägg att hästen ännu inte fyllt 20.

Men det går inte ihop, dom köpte den för 20 årsen och hästen var då inkörd och klar för skogsarbete vilket är ganska tungt. Borde inte hästen vara äldre då?

Jag vet iofs inte direkt mycket om sånt arbete och när man börjar med vad i utbildningen men hästen borde väl vara äldre en en liten unghäst då väl?

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med att att uppgifterna inte går ihop. Såhär skriver hon dock:
...för nästan 20 år sedan.
vad nästan betyder kan man diskutera - för vissa är det 19år och 11 månader. För någon annan kan det handla om 16år.

Hon skriver sedan följande:
Jag tror inte att han har fyllt 20 år än. Men han är nog snart där.
Vilket kan ge samma svar -allt i från 19år och sju månader till 15+.

I stallet jag står i så finns det 3 stycken bara där, sen känner jag ytterliggare två som har köpt travhästar som när dom köptes var ca 20 och 25 år, nu är dom över 30.

Så det finns nog en hel del faktiskt. Speciellt folk som har stallen hemma, däremot finns det nog inte många av dom om dom måste hyra in hästarna, det blir dyrt.

Absolut har du rätt att det finns några. Jag känner ingen. Jag står ändå i ett relativt stort stall med inackorderingar där det är lite ruljans på folket där. Jag har själv fått höra att min häst bara kostar eftersom jag inte gör något med henne....

Även om man kollar upp personen så kan det sluta illa på något vis. Kanske är personen perfekt men så blir hästen äldre och äldre och börjar få krämpor men personen kan inte ta beslutet att låta hästen gå vidare. Då lider hästen, trots att personen inte alls är en dålig människa. Det är så lätt att skjuta det framför mig "blir han sämre så får han somna" och så blir man lite hemmablind. Det är svårt att ta ett avlivningsbeslut när det en behöver ske, men det är inte lättare när djuret är sjukt, när man sitter inne med all sorg.

Jag älskar mina djur och vill dem bara väl, men det är jättejättejättesvårt att ta avlivningsbelsutet när man är så involverad med sina känslor. Jag vet. JAg har en hund här hemma som inte har ens år kvar. Inte så gammal ännu, blir 11 om en månad, men har problem med höfterna. Jag vet vad som väntar och jag vet vart jag satt gränsen, precis som med min häst. Den gränsen ska jag inte rucka på, någonsin. Det får jag inte, för djurens skull.

Speciellt folk som har stallen hemma, däremot finns det nog inte många av dom om dom måste hyra in hästarna, det blir dyrt.

Det där tror jag att är den springande punkten. Att någon som hyr stallplats skulle betala för en sällskapshäst/pensionär känns väldigt osannolikt.

Det många här inte tänker på är att det finns massor av folk på landet med egna stall och som har en häst som de kanske bara skogsrider utan några som helst tävlingsambitioner. Alla dessa hästar behöver sällskapshästar och det är faktiskt trevligare med en stor häst som sällskap än nödlösningen shettis. Ofta är inte heller betesmarker och foder något större problem för folk som lever så, så att föda en häst större än en shettis är inte alltför betungande. Shettisar kan ju ofta dessutom vara lite besvärliga att ha som sällskap då de kanske inte passar på samma beten som den stora hästen.

Det där tror jag att är den springande punkten. Att någon som hyr stallplats skulle betala för en sällskapshäst/pensionär känns väldigt osannolikt.

Det många här inte tänker på är att det finns massor av folk på landet med egna stall och som har en häst som de kanske bara skogsrider utan några som helst tävlingsambitioner. Alla dessa hästar behöver sällskapshästar och det är faktiskt trevligare med en stor häst som sällskap än nödlösningen shettis. Ofta är inte heller betesmarker och foder något större problem för folk som lever så, så att föda en häst större än en shettis är inte alltför betungande. Shettisar kan ju ofta dessutom vara lite besvärliga att ha som sällskap då de kanske inte passar på samma beten som den stora hästen.

Jag hade en shettis som sällskap och det funkade bra. Skulle jag ha min häst hemma så skulle jag kanske välja en stor häst , men den gillar jag då jag ridit den och tycker om den. Hade han inte funnits så hade jag valt en liten häst och helst inte en gammal häst. En nordsvensk på miinst 20 år, aldrig riden osv, hade jagi nte satsat på om jag tänkt efter mer än en gång. Det finns så många andra, yngre, friskare hästar att få som sällskap, så varför satsa på en stor och tung ras (som kanske inte kan gå på samma bete som den andra hästen ändå ;) ) som dessutom är gammal till råga på allt?

En nordsvensk på miinst 20 år, aldrig riden osv, hade jagi nte satsat på om jag tänkt efter mer än en gång. Det finns så många andra, yngre, friskare hästar att få som sällskap, så varför satsa på en stor och tung ras (som kanske inte kan gå på samma bete som den andra hästen ändå ;) ) som dessutom är gammal till råga på allt?

Att sällskapshästen inte är inriden ser jag inte som ett problem. Så länge den är hanterad är det ju inga problem. Nordisen i detta fall har ju kört lite i skogen. Hade jag velat ha en extra ridhäst kan jag se dit behov, men nu pratar vi ju om sällskapshästar.

De nordisar jag har i mitt närområde går på samma sommarbeten som andra hästar så jag tror inte det skulle bli något problem att dela bete. Är dock ingen nordisexpert så jag kan ju ha fel. Islänningar däremot kan ju vara lite besvärliga med beten.

En fördel med att ta en pensionär till sällskap är ju att man ofta räddar den till livet genom att göra det. Sen får man den oftast gratis med, vilket inte är någon nackdel. Att ta en yngre häst till sällskap känns ju lite onödigt ifall den skulle kunna användas av någon annan som ridhäst. Men visst, jag skulle kunna ta en yngre häst som hade någon defekt som gjorde att den inte fungerade som kör- eller ridhäst.

Varför tar du dig inte an hästen då om du tycker det är så hemskt att avliva den, och alla andra oönskade hästar.

Visst finns det hem för vissa av gamlingarna som folk inte kan eller vill ta ansvar för, men det finns inte bra hem för alla och alltför många råkar illa ut. Tunga hästar som är mer lönande att exportera ligger risigare till. Det är attraktivt att klämma ut några kronor extra och skicka dem söderut för slakt. Och dessa transporter är inte kända för sin goda komfort direkt.

Absolut har du rätt att det finns några. Jag känner ingen. Jag står ändå i ett relativt stort stall med inackorderingar där det är lite ruljans på folket där. Jag har själv fått höra att min häst bara kostar eftersom jag inte gör något med henne....
Det är ju så, folk i inackorderingsstall, folk som hyr in sina hästar tänker inte på alla som har egna stall med egna marker. Det är en väldigt annan sak. Det är inte många som har råd med flera hästar om dom står inackorderade.
Kanske är personen perfekt men så blir hästen äldre och äldre och börjar få krämpor men personen kan inte ta beslutet att låta hästen gå vidare. Då lider hästen, trots att personen inte alls är en dålig människa. Det är så lätt att skjuta det framför mig "blir han sämre så får han somna" och så blir man lite hemmablind.
Men så är det ju jämt även om männskan köper hästen som ung. Alla djur blir gamla nångång, jag skulle iallafall inte ta bort min häst i förebyggande syfte sålänge han mår bra. Tar inte bort min hund heller i förebyggande syfte. Man vet ju aldrig om dom lever och mår bra 10 år till eller ett år till. Däremot så hade jag inte låtit dom gå och ha ont. Börjar dom bli dåliga så är det ju dags. Det går inte att komma ifrån.

Dom travarna som mina vänner där köpte, dom har fått 10 år extra av ett bra liv på landet nu som skogsmullar. Visst är det en chansning och jag vet heller inte om jag hade vågat sälja en äldre häst men det finns många bra människor på landet som tar sig an äldre hästar.

Det är ju lite det folk som är inackorderade har svårt att ta in verkar det som. Att ta en till häst för den summan det kostar att hyra in sig som bara står, det har inte många råd med. Sällskapshästar verkar inte riktigt finnas i stall med inhyrningar på det sättet. Speciellt inte om stallet är stort.

Men man får göra sitt bästa att hitta en lösning, hittar man inte någon har man inte så mycket val alla gånger än att ta bort dom tyvärr.

Eftersom det i inackorderingsstall så gott som alltid finns fler hästar BEHÖVS inga sällskapshästar.
De inackorderade har sällskap av varandra.

Jag hade avlivat hästen. Jag är också emot att avliva friska djur.

Men här har vi en individ som gått ensam i väldigt, väldigt många år på samma plats. Risken att den stressar upp sig i ny miljö och av att gå med andra som den kanske då inte förstår hade jag inte velat ta.

Hästen är oinriden och inkörningen kan behöva fräschas upp rejält eller göras om. Det finns tyvärr gott om folk som tar sig an sånna här hästar som är billiga och sedan försöker rida/köra dem. Om den nu inte gjort ett jota under den här tiden så kanske kroppen inte klarar den påfrestningen. Och människan som försöker göra detta kanske inte har kunskap nog att göra det trevligt heller. Hästen kanske stressas.

För min del hade jag, för hästens skull, låtit den somna in. Jag tycker att den redan nu har ett liv som inte fyller en hästs behov. Hästar ska ha sällskap och daglig översyn.

Jag har själv en ponny på 28 år. Honom behåller jag tills han blir sjuk eller får ont. Skulle jag bli sjuk eller skadad så jag inte kan sköta honom så tas han bort. Han ska inte behöva ändra sina rutiner efter 19 år med mig. Han är väldigt lättstressad och skulle inte klara det väl. Med tanke på allt han gett mig är det minsta jag kan ge honom ett värdigt slut. Han ska inte behöva lida. Nu mår han toppen och rids för fullt. Så jag hoppas kunna ha kvar honom flera år.
Men skulle jag bli oförmögen att sköta honom skulle jag inte skicka vidare honom även om han var frisk. Möjligen till en god vän med egen gård eller mina tränare under förutsättning att jag fortfarande ägde honom. Och det på prov först för att se hur han tar det. Men då har den här hästen gått med vännens häst i hagen länge och vi delar tränare och syn på hästvård. Hos tränarna har han redan varit mycket och trivs.
Aldrig att jag skulle skicka iväg honom till någon annan. Gamla hästar kan reagera så otroligt negativt på bryt i rutinerna.

Att hålla någon vid liv får inte bli ett självändamål. Man måste se till vilken kvalitet det livet får också.
Är man inte väldigt, väldigt nära vän med någon sedan många år tillbaks och verkligen vet att den kan garantera bra vård av hästen och har sett den ta det svåra beslutet att avliva andra djur i tid så skulle jag aldrig chansa med min älskade vän. De är värda bättre!

/Tua, i inackorderingsstall i Stockholm som fortf har kvar sin gamla ponny mest av sentimentala skäl trots unghäst(för att bryta en fördom)

Eftersom det i inackorderingsstall så gott som alltid finns fler hästar BEHÖVS inga sällskapshästar.

Jag är mycket väl medveten om detta. Har jag skrivit nånstans att jag inte visste det?

Visst, men poängen är att folk som har sina hästar inackorderade har svårt att förstå att andra kan ta emot pensionärer eftersom de tror att det är så dyrt att ha hästar att det skulle bli orimligt.

Mina kostnader för en pensionärshäst (enbart verkning) är ofta lägre per år än vad jag ser att folk betalar i månaden för sina inackorderingar. Sen får jag ju EU-stöd för marken hästarna betar, så då kanske jag till och med kan tjäna någon krona på pensionären.

Varför tar du dig inte an hästen då om du tycker det är så hemskt att avliva den, och alla andra oönskade hästar.

Som jag skrev tidigare så skulle jag mycket väl kunna ta emot en nordis ifall min nuvarande sällskapshäst skulle dö.

Annars har jag tyvärr inte plats för några fler hästar.

... och det är ju problemet i ett nötskal. Det finns fler hästar än vettiga ägare. Och vad gör man då? Ska man ta risken att en häst hamnar på slakttransport genom att lämna ut hästen till någon man inte känner väl sedan innan?

Eller ska man helt enkelt inse att det ända sättet att hindra att det sker, är att ta bort hästen själv?

Vi har diskuterat detta innan, och jag vet att du anser att hästen ska leva till vilket pris som helst (även på bekostnad av hästens välfärd). Jag tycker att det är för stora risker, både för individen och risk att man stödjer en verksamhet som inte borde ha något underlag att existera.

Ja och alla sveriges och världens hästar som behöver ett hem? Antalet hem är begränsade, inte ens du som propagerar för att ge hästen ett nytt hem kan ta dig an den. Det finns färre hem än hästar när det gäller oatraktiva pållar. Varför inte ta bort den som uppenbarligen riskerar att fara illa så kan någon annan behövande få ett av de tillgänglia hemmen. En mindre på slakttranspoterna söderut är bara det ett lovvärt syfta, dessutom är det stor risk att det dyker upp det perfekta hemmet till en nordis bara för att man en vecka senare kan komma att konstatera att hästen inte är i landet längre.

Kl

Skrivet av lahsd:

För att inte bli alltför deprimerad så intalar jag mig att de flesta som postar i denna och liknande trådar är sådana som har dåligt samvete för att de dödat sina fullt friska hästar av bekvämlighetsskäl och av den anledningen måste propagera att andra ska göra samma sak.

Snacka om att generalisera!!!

Jag "dödade" min 17-åriga halvblodsvalack förra hösten. Födde upp honom själv och ägde honom hela hans liv. Han var inte ridbar pga hälta (som förmodligen kostat många pengar i utredning och ev behandling). Min livssituation gjorde att jag inte kunde behålla honom. Aldrig att jag hade skickat honom vidare till ett okänt öde.

Sörjer honom fortfarande och gråter när jag tänker på honom. Men jag gjorde det för HANS skull. Det var jag skyldig honom efter våra år tillsammans.

Jag var med honom den dag han föddes och jag stod intill honom när bultpistolen sattes mot hans panna ute på sommarbetet.

Hur många procent av alla hästar som dagligen byter ägare är det som hamnar snett? Ett liv är värt mer än så!

För att frågan ska vara relevant för tråden så om formulerar jag den, hur stor % av äldre tyngre hästar med problem som gör att de inte kan ridas ( alternativt inte är inridna) som skänks bort eller säljs föra en symbolisk summa far illa eller helt enkelt dör? Låt oss säga inom 2 år efter man lämnat ut den.

Nu gissar jag liksom du gjort men troligen är det någonstans mellan 25 och 50% om man lämnar den till en okänd person som svarar på ens annons. kanske är siffran högre. De är attraktiva för slakttransporter. Givetvis är oddsen bättre om man känner den som tar sig an hästen.

Jag bryr mig för mycket om hästar för att ta risken att hästen hamnar snett. Är det en yngre förmåga med bra förutsättningar så är risken oändligt mycket mindre även om den inte är obefintlig. Där hade jag tagit risken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka