Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!
Ja om du tycker att det räcker att fråga grannarna för att avgöra om det är ett okej ställe så förstår jag att finner det görligt att undersöka, vissa komplikationer finns dock att hitta hitta kontaktuppgifter eller ens hitta grannarna. I mina ögon har du dock brustit grovt i att undersöka det nya hemmet. Jag skulle aldrig våga lämna bort en häst till någon okänd utan en grundlig undersökning. Det du möjligen kan få reda på är vad det pågår för ryktesspridning i trakten, man ska ha tur om det ens ligger någon sanning i dem.
Jo det är ett stort problem att många varken kan eller vill lägga ner de resurser som krävs för att kolla hemmet. Och flera har liksom du bristande kunskaper i hur omfattande undersökning man bör göra för att säkerställa att det är ett bra hem. Om man nu hittar någon att undersöka alls.
Du har nog missförstått mig totalt, eller så har du livlig fantasi. Visst skulle det vara bra om man har råd att ha 24/7 bevakning på hästarna men det är så att flertalet inte har det och risken för att någon stjäl hästen från hagen är betydligt lägre än att någon tar emot gratishästar för slakt. Varför i hela fridens namn ska folk börja stjäla hästar och riskera att bli straffade för stöld när det finns massor av gratishästar (är värdet 0 så är det frågan om man ens stulit något)?
En del dövar sitt samvete med usel bakgrundskoll (fråga grannarna) och att de intalar sig själv att det ju inte är vanligt att skicka foderhästar till slakt.
Du känns som att du förstorar alla problem som kan uppstå.
Nej jag är realist, jag vet att risken finns och är stor, inte riktigt hur stor, men jag ger heller en vän ett värdigt slut än dövar mitt samvete genom att försöka inbilla mig att jag ger hästen en chans. Chanser ger man friska individer som har goda förutsättningar att få ett bra hem. Är förutsättningarna dåliga så som här är döden mer human.
Givetvis skulle jag hört mig för i bekantskapskretsen och försökt hitta ett bra hem, men aldrig någon okänd. Jag har sett för många exempel där det går snett även när man känner folk. Nu utgår jag från att TS redan har hört med eventuella lämpliga vänner och hade det blivit napp så hade hela tråden varit onödig.