Avliva eller ge bort! Hjälp!

Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Jag tycker att hästen ska få somna in hemma i sin bekanta omgivning. Den har haft ett långt bra liv. Skulle den hamna fel eller inte trivas skulle man nog aldrig förlåta sig själv sedan.

Så länge ansträngningen inte involverar okända så är det väl okej, många slår sig till ro med ett hem som verkar perfekt men de inte känner personen som tar emot hästen. Den som vill utnyttja hästar visar ofta en mycket bra fasa och verkar trevliga och ärliga. De vet vad de ska säga och göra för att dupera folk.

Det är av den anledningen man ska lägga ner tid och kolla med t.ex. grannar. Tar en person in en massa hästar som senare skickas till slakt så är det sådant som märks i grannskapet och de flesta människor gillar inte sådana aktiviteter. Så pratar man med några grannar så är nog chansen stor att någon av dem säger vad de verkligen tycker.

Det stora problemet är att folk som vill göra sig av med sina hästar ofta inte vill offra särskilt mycket tid på att se till att hästarna kommer till ett bra hem. Som hästägare tycker jag faktiskt att man bör lägga mycket tid på att kolla upp nya ägare. Det tar faktiskt inte så jättemycket tid att ta reda på grannarna till köparen och ringa några samtal. Det kan man ju tycka at ens häst åtminstone är värd.

Och det har visat sig inte spela någon större roll för de som är oärliga, risken för att bli stämd för att man har förskingrat en häst som inte är värld någonting är liten. Man får vara bra blåögd för att tro att de som är beredda att skicka hästen på slakt bryr sig om att de inte äger den.

Fast med ditt sätt att se på saken så måste man ju vara lika blåögd ifall man har sin häst i en obevakad hage. Sådana personer som du verkar tro vara så vanliga lär ju inte dra sig för att hämta hästar från obevakade hagar heller. Det borde ju vara mindre risk än att skicka en foderhäst till Italien. I fallet med foderhästen vet ju i alla fall ägaren vem den skyldige är.

Det där med att folk olagligt skickar foderhästar till slakt har ju tyvärr hänt, men det är knappast särskilt vanligt. Det känns mest som att du och andra använder det som alibin för att slippa lämna ut era hästar på foder och istället med gott samvete döda dem.

Sedan har man de praktiska bekymren, det är inte alla som kan ta tillbaks hästen med kort varsel, då är fodervärdsalternativet uteslutet.

Varför är det det? I ett sådant läge kan man ju i värsta fall välja att avliva hästen då ifall man inte kan hitta någon ny fodervärd snabbt. Risken att fodervärden skickar tillbaka hästen med kort varsel är nog inte särskilt stor heller så man har ju ändå gett hästen en ganska god chans att klara sig.

Du känns som att du förstorar alla problem som kan uppstå.

Krasst kan man säga att merparten av de som är beredda att ta sig an en oinriden möjligen körbar häst som behöver massor av mat, är svår att hitta hovslagare till ( många säger nej till tyngre hästar) är antingen okunniga eller direkt oärliga.

Det där har du egentligen inte en aning om och jag anser dig vara direkt förolämpande i dina generaliseringar.

Angående hovslagare så räcker det oftast med endast verkningar och att anföra argumentet att det skulle vara alltför besvärligt att hitta en hovslagare som klarar av en nordis visar bara än en gång att du gör allt för att förstora alla problem.

Det har jag. Vid två tillfällen och båda gångerna har det slutat med att jag givit bort hästarna till en vän där jag visste att de skulle få det bra. För det var omöjligt att hitta ett hem där man ens fick de 5000 jag satt som pris och jag ger inte bort hästar till okända människor. Då är risken för slakttransporter eller att de säljs vidare som ridhästar för stor för mig.

Problemet är att du satte ett pris på en häst vars marknadspris antagligen var 0 ifall du inte är i köttbranschen.
Sådana hästar ska man ge bort på foder. Då minskar du även radikalt risken för italienresa.
Jag skulle inte betala 5000 kronor för en sällskapshäst när det finns massor av sällskapshästar som man kan få gratis. Sen räcker ju 5000 kronor ungefär i två år för mig att hålla denna sällskapshäst ifall inget oförutsett händer.

Menar du på allvar att man ska skänka bort en häst till någon som inte trots den försöker kan spara ihop till ett enstaka veterinärbesök? Det är på den nivån de billigaste hästarna ligger? Inte många tusen som du vill tro att jag skrivit (återigen ditt påhitt).

Det är inte så självklart som du tror. Det finns massor med sommarbeten där det inte är tal om någon daglig tillsyn.

Enligt TS så lämnas den ju ibland ensam några dagar så det verkar ju fungera.

Sen vet man ju inte ifall man ska skratta eller gråta när de flesta i tråden verkar tycka det är en jättebra ide att slå ihjäl en frisk 20 årig häst som antagligen har massor av bra tid kvar. Ingen verkar upprörd över det, men att lämna hästen i sin vana miljö några dagar med mat och vatten det är plötsligt upprörande.

Var finns perspektiven? Slå ihjäl - OK, Lämna själv några dagar - icke OK.

Det är enkelt, varför det ena är okej men inte det andra.

Död häst lider inte, men den hästen som stått där med brutet ben sedan ägarna åkte på sin mini-semester, kan jag garantera att den hunnit lida rejält innan dom kommer hem...

/Camilla

Nej, men ifall man tänker lite själv så inser man det omöjliga i att göra daglig tillsyn av 80 hästar som håller till i över 200 hektar skog.

Kan man inte sköta djur enligt de lagkrav som finns får man antingen förändra verksamheten eller lägga av med djur. Har man för stora hagar får man väl minska ner arealerna.

Att strunta i något så viktigt som tillsyn är inte hållbart någonstans.

Död häst lider inte, men den hästen som stått där med brutet ben sedan ägarna åkte på sin mini-semester, kan jag garantera att den hunnit lida rejält innan dom kommer hem...

Så du menar på allvar att det är bättre att döda hästen än att lämna den ensam i säg tre dagar med rikligt med mat och vatten ifall man är i ett läge att man inte kan hitta någon som kan passa hästen de dagarna.

Man upphör aldrig att förvånas.

Kan man inte sköta djur enligt de lagkrav som finns får man antingen förändra verksamheten eller lägga av med djur. Har man för stora hagar får man väl minska ner arealerna.

Att strunta i något så viktigt som tillsyn är inte hållbart någonstans.

Fast i det här fallet är faktiskt länstyrelsen med på hur hästarna ses efter så jag kan inte se det på något annat sätt att myndigheterna sanktionerar att alla hästarna inte får tillsyn dagligen. Det handlar alltså om 80 hästar som går i skogshagar på över 200 hektar och en halvtidstjänst som länstyrelsen betalar finns för tillsynen vilket om man är generös motsvarar 3 timmar om dagen.

Det är alltså din egen slutsats? 1) att det är sanktionerat

Eftersom att länsstyrelsen finansierar tillsyningstjänsten så tar jag för givet att de anser att nivån på tillsynen vara OK. Eftersom länstyrelsen även fungerar som tillsynsmyndighet i sådana frågor så anser jag det är självklart att de anser att nivån är rimlig.

2) att det inte hinns med

Att en person på ca. 3 timmar per dag skulle hinna med att leta rätt på och inspektera 80 stycken hästar som håller till i en skogshage på över 200 hektar är så orimligt att man inte gärna kan dra någon annan slutsats. Bara att kunna känna igen alla dessa individer på avstånd måste ju i praktiken vara omöjligt ifall de inte märkts på något fiffigt sätt.

Det handlar ju om ca. 2 minuter per häst. Tror du verkligen att det är möjligt. Sen ska du tänka på all tid som antagligen tas till att kolla att staketen är OK.

Du förutsätter vidare att daglig tillsyn innefattar individuell inspektion? Vad grundar du detta antagande i?

Du förutsätter vidare att daglig tillsyn innefattar individuell inspektion? Vad grundar du detta antagande i?

Det tog jag nog som givet. Ifall man inte ens behöver se hästen så tycker i alla fall inte jag att man gjort någon daglig tillsyn av den.

Försöker du antyda att det inte finns något krav att man ens ska se hästen för att göra daglig tillsyn?

Senast ändrad:

Mig tog de ca 20 min att räkna hästflock på 45 individer. Räknar sakta och noga, kollar att alla verkar må bra.

Hästar är flockdjur och sprider inte ut sig nämvärt. 80 individer i en flock torde vara ganska svåra att gömma undan?

Dessutom brukar man lära sig deras vanor. Tex vid middagstid hålle de gärna till här och på morgonen hittar jag dem vid vattnet osv.

Ser man att någon fattas kollar man runt lite extra, verkar någon hängig eller liknande tar man en närmre titt.

Inget konstigt alls.

dessutom är det ca 30 st mindre dvs 50 russ

Senast ändrad:

Att daglig tillsyn skulle innebära att inspektera varje enskild individ kan jag inte hitta någonstans. Jag utgår därför från att du vet att det är vad som krävs för att lagen ska vara uppfylld. Det är därför jag frågar.

Att titta till gruppen, se så att ingen haltar, står med pumpblödning eller på annat sätt avviker från hälsa kan jag inte se tar några två minuter/individ.

Har man detta som arbete eller känner till djurslaget går det snabbt att lära sig deras vanor och således vet man ungefär var de befinner sig vid given tidpunkt. Det är sällan de avviker från vanor.

Att daglig tillsyn skulle innebära att inspektera varje enskild individ kan jag inte hitta någonstans. Jag utgår därför från att du vet att det är vad som krävs för att lagen ska vara uppfylld. Det är därför jag frågar.

Jag trodde jag visste, det var därför jag blev lite förvirrad när du verkade antyda att man inte ens behövde se hästen för tillsynen. Nu fattar jag att du av någon anledning fått för dig att jag trodde att man var tvungen att t.ex. lyfta hovar och liknande. Det har jag väl aldrig påstått.

Att titta till gruppen, se så att ingen haltar, står med pumpblödning eller på annat sätt avviker från hälsa kan jag inte se tar några två minuter/individ.

De där två minuterna handlade ju om att överhuvudtaget hitta (+ identifiera) hästen i en skogshage på över 200 hektar. Problemet i en skog är att du ofta kanske inte ser mycket längre än 30 - 40 meter beroende på undervegetation, trädtäthet och kupering. Det räcker ju om någonhäst ligger ner i någon svacka så lär det vara i stort omöjligt att hitta den.

Har man detta som arbete eller känner till djurslaget går det snabbt att lära sig deras vanor och således vet man ungefär var de befinner sig vid given tidpunkt. Det är sällan de avviker från vanor.

Jag har bara två hästar. Men jag har ganska stora hagar som även innehåller en hel del träd. Jag kan ju säga att dessa två kan fortfarande överaska mig ibland. Oftast är de tillsammans, men ibland är de inte det. De har visserligen sina favoritplatser, men ibland hittar de helt nya platser att ligga och vila på. Att då tro att man med någon större säkerhet ska kunna räkna med att identifiera 80 stycken olika hästar i över 200 hektar skog på några timmar anser jag helt orimligt.

Eftersom antalet russ på lojsta är ca 50 så är det inte konstigt att du skulle få problem med att hitta 80:rofl:

Mig tog de ca 20 min att räkna hästflock på 45 individer. Räknar sakta och noga, kollar att alla verkar må bra.

Har du förstått att vi pratar om en skogshage på över 200 hektar. Du har inte så många meters fri sikt i en skog så att du samtidigt ska kunna se och räkna alla hästar lär vara extremt osannolikt.

Hästar är flockdjur och sprider inte ut sig nämvärt. 80 individer i en flock torde vara ganska svåra att gömma undan?

Det brukar alltid finnas smågrupper som är en bit ifrån de andra. Grejen är att i en skog så räcker det att de är en liten bit bort så har du inte en aning om vart de är. Och medan du letar efter vissa hästar så rör sig de andra. Inse vilket jobb att då hålla reda på vilka av 80 individer man sett också.

Dessutom brukar man lära sig deras vanor. Tex vid middagstid hålle de gärna till här och på morgonen hittar jag dem vid vattnet osv.

Visst, men alla som har hästar vet också att ibland är de inte alltid är helt förutsägbara.

dessutom är det ca 30 st mindre dvs 50 russ

De 30 fölen gör det ju inte så mycket lättare. De är mycket mindre och när de blivit lite äldre så kan de lätt vara en liten bit ifrån mamman vilket kan göra dem väldigt svåra att hitta + mardrömmen att känna igen 30 olika föl.

Även ifall det handlat om två hästar som gått i en skogshage på över 200 hektar så tror jag inte att man med säkerhet skulle kunna garantera att hitta dessa inom 3 timmar. Trots ditt nick så känns det som att du aldrig varit ute i en riktig skog.

Det skulle vara kul ifall någon forummedlem med lite mer påplatsenkännedom kunde kommentera hur tillsynen sköts.

Senast ändrad:

Eftersom antalet russ på lojsta är ca 50 så är det inte konstigt att du skulle få problem med att hitta 80:rofl:

Suck!!!

Det här är från deras hemsida: http://www.lojstahedrussen.se/om-lojsta-hed/
---
Dagens flock består av omkring 50 gotlandsruss, alla ston. När fölen föds på våren och sommaren stiger antalet i till drygt 80 djur.
---

Jag antar att de flesta föl är födda nu så om inte idag så väldigt snart är de uppe i ca. 80 djur.

man får ju inte ens hysa häst ensam numera enligt djurskyddslagen, men det låter som er häst haft det bra och trivts oavsett.

Jag håller med din pappa, om hästen haft det bra hemma på gården i lugn och ro och är 20 år, hade jag hellre tagit bort den än riskerat att den hamnar fel. Krasst men ack så frekvent, i dagens hästsverige.....

det har varit ett par mycket kloka artiklar i de större ridsport tidskrifterna senaste året om just detta, att folk har ngn sort idyll föreställning om hur deras gamle trokämpe ska få gå ut på lösdrift på annan ort sista åren i livet osv. I de artiklarna har man påpekat just det här runt att det människor ser som idyll inte är ekvivalent med hästens, om den i alla år gått hemma på samma ställe och vant sig vid rutiner och ett liv av viss sort osv. såna hästar kan tvärtom bli mycket olyckliga och fara mkt illa vid ett stort miljö och rutin ombyte, så man bör snarare tänka i din pappas banor om man verkligen ser till hästens bästa innan man agerar med en stor omställning för den gamle trotjänaren på ålderns höst.

Senast ändrad:

Ja om du tycker att det räcker att fråga grannarna för att avgöra om det är ett okej ställe så förstår jag att finner det görligt att undersöka, vissa komplikationer finns dock att hitta hitta kontaktuppgifter eller ens hitta grannarna. I mina ögon har du dock brustit grovt i att undersöka det nya hemmet. Jag skulle aldrig våga lämna bort en häst till någon okänd utan en grundlig undersökning. Det du möjligen kan få reda på är vad det pågår för ryktesspridning i trakten, man ska ha tur om det ens ligger någon sanning i dem.

Jo det är ett stort problem att många varken kan eller vill lägga ner de resurser som krävs för att kolla hemmet. Och flera har liksom du bristande kunskaper i hur omfattande undersökning man bör göra för att säkerställa att det är ett bra hem. Om man nu hittar någon att undersöka alls.

Du har nog missförstått mig totalt, eller så har du livlig fantasi. Visst skulle det vara bra om man har råd att ha 24/7 bevakning på hästarna men det är så att flertalet inte har det och risken för att någon stjäl hästen från hagen är betydligt lägre än att någon tar emot gratishästar för slakt. Varför i hela fridens namn ska folk börja stjäla hästar och riskera att bli straffade för stöld när det finns massor av gratishästar (är värdet 0 så är det frågan om man ens stulit något)?

En del dövar sitt samvete med usel bakgrundskoll (fråga grannarna) och att de intalar sig själv att det ju inte är vanligt att skicka foderhästar till slakt.

Du känns som att du förstorar alla problem som kan uppstå.

Nej jag är realist, jag vet att risken finns och är stor, inte riktigt hur stor, men jag ger heller en vän ett värdigt slut än dövar mitt samvete genom att försöka inbilla mig att jag ger hästen en chans. Chanser ger man friska individer som har goda förutsättningar att få ett bra hem. Är förutsättningarna dåliga så som här är döden mer human.

Givetvis skulle jag hört mig för i bekantskapskretsen och försökt hitta ett bra hem, men aldrig någon okänd. Jag har sett för många exempel där det går snett även när man känner folk. Nu utgår jag från att TS redan har hört med eventuella lämpliga vänner och hade det blivit napp så hade hela tråden varit onödig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka