Avliva eller ge bort! Hjälp!

Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Men hästen är ju inkörd. Det finns säkert någon som vill ha en trevlig sällskapshäst och som gillar att ta en liten tur med vagn.

bara för att den är inkörd så behöver en flytt inte vara problemfri

Senast ändrad:

Det är inte så självklart som du tror. Det finns massor med sommarbeten där det inte är tal om någon daglig tillsyn.

Enligt TS så lämnas den ju ibland ensam några dagar så det verkar ju fungera.

Sen vet man ju inte ifall man ska skratta eller gråta när de flesta i tråden verkar tycka det är en jättebra ide att slå ihjäl en frisk 20 årig häst som antagligen har massor av bra tid kvar. Ingen verkar upprörd över det, men att lämna hästen i sin vana miljö några dagar med mat och vatten det är plötsligt upprörande.

Var finns perspektiven? Slå ihjäl - OK, Lämna själv några dagar - icke OK.

Säg att hästen bryter benet strax efter du lämnar hagen, då ska den stå i tre dagar:devil:. Vi hittade en häst med brutet lårben på em i 40 grader solsteka, han hade kanske stått ett dygn. Avlivades snabbt.

Men alltså, det handlar inte om bekvämlighet. Att göra ett stort miljöombyte för en 20 årig häst kan vara otroligt stressande och den kanske aldrig hittar sin plats i livet igen.
Kan bara ta det där avelsstoet som exempel. Det var inget fysiskt fel på henne, men hon blev så otroligt stressad av att hamna i den nya miljön att hon började vandra maniskt, både i box och i hage. Den hade aldrig gjort det tidigare och hade aldrig haft problem att hålla hull. På ett år gick den från en frodig, nöjd gammal märr till ett sönderstressat benrangel och fick avlivas.
Inte ett värdigt slut för den hästen, anser jag. I stället för att sälja den till det där eländet hade den kunnat få somna in en sommarkväll hemma i trygghet.

Fast bara för att några få hästar reagerar på det sättet så behöver man ju inte dra slutsatsen att den här hästen också reagerar på det sättet. De flesta hästar klarar faktiskt att flytta på sig även ifall de stått på samma ställe länge. Så istället för att avliva direkt kan man ju åtminstone prova, att döda hästen utan att ens seriöst försökt låta den få ett fortsatt bra liv tycker jag är illa.

Jag håller med både dig och andra i den här tråden.

Jag är helt emot att avliva ett djur utan direkt större anledning, men nu får man ju tänka på hästens bästa.

Jag personligen hade nog avlivat hästen hemma på ett harmoniskt sätt om låg inte visste någon som ville ta denne och som har ungefär samma miljö och tänke sätt som jag har.

Egentligen är inte avlivning något elakt mot djuret om det går lugnt och smärtfritt till. Djuret mår ju egentligen inte dåligt av att få somna in.

Men som sagt jag är egentligen emot att avliva alla djur utan anledning men samtidigt måste man se vad som troligast är bäst för djuret.

Säg att hästen bryter benet strax efter du lämnar hagen, då ska den stå i tre dagar:devil:. Vi hittade en häst med brutet lårben på em i 40 grader solsteka, han hade kanske stått ett dygn. Avlivades snabbt.

Jag har redan skrivit att jag tycker att man ska titta till sina hästar ofta (Själv kollar jag dem flera gånger dagligen). Men är alternativet att döda hästen så tycker jag att det är värt att ta risken att hästen skadar sig för att den ska få fortsätta leva. Risken för det du beskriver får man ändå anse väldigt liten. Och även ifall man kommer ut till den om 23 timmar så är det ju illa det med, så då borde man ju med ditt resonemang ha konstant bevakning.

Har du satt ut foten i verkligheten??

Just nu är det ett himla hallå om E*****r i Närke, som tar emot hästar "för sällskap, kanske lite avel och mycket pyssel".
De går direkt därifrån till slakt, gud vet vart, kanske även till Italien. Sen intygar hon i mail och telefon att hästen går precis utanför fönstret, och busar med sin kompis.

Jag har svårt att tro att hon är den enda som har detta som affärside...

Nej, hon är nog tyvärr inte den ende. Men om man anstränger sig MYCKET för att kolla upp nya ägaren så kan man nog med ganska god säkerhet hitta en seriös köpare. Sen tycker jag inte man ska sälja en sådan här häst utan istället ge bort på foder så att man fortfarande är ägare och har viss kontroll över hästen.

Visst kan man prova ge bort hästen som sällskap, men isåfall till nån man känner, och kanske till och med ha kvar ägarskapet. (Vilket i och för sig inte har hindrat personen jag skrev om ovan, hon slaktar även såna hon varit fodervärd till).

Fast med det resonemanget kan hon ju lika gärna komma ut till din sommarhage och stjäla hästen och köra den till Italien. Så då borde man ju algrig kunna lämna hästen obevakad.

Ditt resonemang är ungefär som att säga att jag vågar inte åka bil eftersom 4-500 människor varje år dör i trafikolyckor.

Jag tycker nog att mina 'dumma' råd är betydligt bättre än de råd de flesta i denna tråd ger.

Jag hoppas verkligen inte att denna tråd är representativ för hur hästägare tänker. Är den det skulle jag nog aldrig våga sälja en häst. Det verkar ju som att de flesta anser att så fort hästen blir ett problem så löser man problemet genom att döda hästen trots att hästen är frisk.

För att inte bli alltför deprimerad så intalar jag mig att de flesta som postar i denna och liknande trådar är sådana som har dåligt samvete för att de dödat sina fullt friska hästar av bekvämlighetsskäl och av den anledningen måste propagera att andra ska göra samma sak.

Min häst är en travare som fyller 18 år om några dagar. Hon har startat ett antal gånger i sitt liv och har gått hos proffstränare. Vad som fick henne att sluta på travet vet jag inte då jag bara haft henne i 5 år typ. Hon är dock en travare med allt vad det innebär, världens lugnaste häst på skogsridningarna och från marken men något stressad i ridhus. Inte så att ingen vill rida henne, men inte perfekt. Hon har flyttat runt en del gissar jag och efter vår historia ihop med dum fodervärd som sålde henne och sedan att jag fick tillbaka henne av de som köpte henne, så känner jag att jag tänker inte riskera hennes välmående pga att hon ju kanske kan glädja någon annan sina sista år.

Eftersom hon inte är försäkrad så beslutade jag istället mig för att om någon händer henne som kostar mer än några tusen att lösa, så får hon vila för gott. Jag anser inte att det är fel att göra så. Hästen har haft det bra de senaste 5 åren och så länge hon håller sig frisk så kommer hon få vara kvar. Under den här tiden som varit har hon haft kolik tre gånger, bara en som veterinären fick rycka ut och det gick på 2000 kr. En något allvarligare kolik, som skulle sluta på 4-5000 (vilket i sig inte alls behöver vara allvarligt...) så får hon avlivas. Likadant med skador....

Hon är en frisk häst, aldrig varit halt, aldrig behövt veterinär för något annat än en liten kolik. Jag köpte henne för 3000 inklusive all utrustning som bara den var värd 3000 kr. Jag köpte henne mer eller mindre osedd som sällskap till en annan häst och med vetskapen om att hon hade kronisk bronkit. Den kroniska bronkiten som enligt ägarna gjorde att hon inte kunde stå i stall, har jag inte sett röken av ALLS någon gång. Skrev på ett kontrakt om att jag visste om hennes sjukdom och att ägarna inte ville ha tillbaka henne vad som än hände.... Med andra ord, de struntade i att kolla mig som köpare, de struntade i var hon hamnade, bara de blev av med henne.

Jag anser mig ha gjort ett kap, en perfekt häst för mig och jag älskar henne. Men hon är en travare som snart faktiskt räknas som gammal och hon förtjänar inte att riskera att hamna i misär eller på nån hemsk transport till slakt. Hon lämnar inte mig som ägare, någonsin mer. Skulle min ekonomi sätta stopp så får hon somna in. Aldrig jag riskera hennes välmående. En död häst lider inte. Det är det humanaste man kan göra för en häst. För ett djur. Den här egoismen som finns bland vissa djurägare är fruktansvärd!!

Vem fasiken vill ha en gammal travare till ingen nytta?? Sällskap säger du kanske. Jomen visst, finns det inte mängder med små shettisar som inte äter så mycket och inte har så dyr försäkring??? Och vem vill ha en gammal nordis som är över 20 år, som kanske inom några år måste avlivas pga ålder ändå, med tanke också på hur mycket en sådan häst äter???

Hade jag haft råd hade jag tagit emot gamla hästar så att de kunde gå och njuta av livet de sista åren, haft det bra och fått den vård som de behöver. Men verkligheten ser inte ut så, jag har inte häst för hästens skull egentligen, jag har häst för min skull. Dessutom tål det att funderas på, vill man verkligen låta en gammal häst flytta ens en gång till sina sista år kvar?

Hur svårt det än är borde TSs föräldrars häst få vila in på betet.

Men ingen skulle komma på att kräva att fårbonden varje dag skulle gå ut i skogen och inspekatera t.ex. 300 olika djur.
Dom folk som har många får som jag känner ser till att ha en överblick över dom, man ser om någon beter sig konstigt på nåt vis. Dom flesta gör förhoppningsvis så gott dom kan. Jag tycker fortfarande inte att bara för att några gör fel är det okej för andra att göra likadant.

Det går inte att komma ifrån att hästen alltid kommer att vara utsatt för risker och tänker man bara på att minimera riskerna så borde man ju t.ex. inte släppa hästen på sommarbete överhuvudtaget med tanke på att det innebär en massa fler risker jämfört med ifall man har kvar hästen i en rasthage vid stallet och tar in den på natten.
Som sagt så minimerar man riskerna så gott man kan genom att minst en gång om dagen kolla över hästarna, vatten och hagen. Men att låta det gå mer en en dag tycker jag är fel. Helst ska man kolla dom flera gånger, jag åker upp och kollar min två gånger per dag om jag har möjlighet. Annars finns det många andra människor runt omkring som ser om nåt verkar väldigt fel.
De flesta hästar lider nog inte ifall de inte 'används' av människor. Att gå och skrota i en hage hela dagarna tror jag nog kan vara ett ganska bra liv för en häst. Särskilt ifall man jämför hur en ridskolehäst oftast har det.
Jag tror heller inte att en häst med en flock i en stor varierande rolig hage lider av att bara gå som sällskapshäst utan att någon människa lägger sig i. Men jag är emot starkt att ha en häst helt ensam i hagen och bara låta den stå där utan att göra någonting med den. Det är inte rätt på något sätt. En häst som bara ska skrota i hagen kräver bra hagar med bra flock för att kunna leva ett bra hästliv.
Nu har jag inte sett att TS skrivit att det är en liten hage. Angående sällskap är det givetvis bäst om det finns det, men hästar är olika och det finns de som funkar bra utan sällskap. Bruksnordisar har väl tidigare ofta varit ensamhästar på gårdar.
Nej jag har heller inte sett att ts skrivit något om hagen men det är fel att ha en häst helt ensam, det går inte att komma ifrån. Och att dom hade hästar ensamma förr betyder inte att det är okej nu. Kunskapen går framåt och man ska inte lämna hästar helt ensamma. Dom är flockdjur och ska leva så också.
Det är klart att chansen är större ifall den går att rida på, men för det är ju inte chansen lika med noll. Så man kan ju ändå försöka. Vem vet det kan ju finnas någon som vill ha en häst som kan jobba lite i skogen på hobbynivå. Och till det borde den ju kunna passa eftersom den gjort det tidigare.
Eftersom att dom måste ha köpt hästen som föl så antog jag av vad ts skrev att hästen inte är inkörd heller eftersom allt tog för lång tid och dom hann köpa traktor istället.

Ändrar lite, såg att dom kört hästen ett par gånger i skogen innan dom la av den. Men ändå, 20 år av ingenting, då hjälper det nog inte att den var inkörd en gång.

Och visst ska man absolut se sig om efter ett annat hem, det finns definitivt men chansen är inte särskillt stor. Men försöka kan man ju göra.

Senast ändrad av en moderator:

Så du menar att en gammal häst mer eller mindre bör lämnas att självdö alternativt bli ett fall för djurskyddet innan den tas bort?

Jag fattar inte hur du kunnat tolka att jag skulle tycka det. Om en häst får tydliga åldersproblem som orsakar stora besvär för hästen så tycker jag att man ska avliva den då.

Bättre de får gå med flaggan i topp säger jag.

Här pratar vi alltså om en fullt frisk häst som säkert kan ha flera friska år framför sig.

Vem fasiken vill ha en gammal travare till ingen nytta??

Det där tycker jag är fel och tråkigt skrivet faktiskt, det finns en hel del som har häst för hästens skull, som tar sig an hästar och bara låter dom vara. Som inte bara tänker på sig själva. Det är en i stallet jag står i nu som har två stora hästar som är oanvändbara och som aldrig kommer kunna ridas igen och som dessutom är unga och har en hel del år kvar, dom får gå där sålänge dom mår bra av det.

Alla hästmänniskor är inte ute efter att rida och använda hästen på det sättet, det är svårt för många att förstå uppenbart men det är så det är. Sen är dom svåra att hitta, men dom finns faktiskt. Alla har inte bara rida i huvet.

Nej, hon är nog tyvärr inte den ende. Men om man anstränger sig MYCKET för att kolla upp nya ägaren så kan man nog med ganska god säkerhet hitta en seriös köpare. Sen tycker jag inte man ska sälja en sådan här häst utan istället ge bort på foder så att man fortfarande är ägare och har viss kontroll över hästen.

Fast med det resonemanget kan hon ju lika gärna komma ut till din sommarhage och stjäla hästen och köra den till Italien. Så då borde man ju algrig kunna lämna hästen obevakad.

Ditt resonemang är ungefär som att säga att jag vågar inte åka bil eftersom 4-500 människor varje år dör i trafikolyckor.

Jag lämnade ut min på foder. Jag var gravid, hade enorma problem med barnets pappa som misshandlade mig psykiskt. Han förstörde de första 6 veckorna mellan mig och min dotter för jag var så långt ner i ett hål. Jag litade på fodervärden för hon var fodervärd till en kompis häst också och det funkade jättebra. Min häst skulle nog få det riktigt bra. Jag hade kontakt via MSN och allt lät jättebra. Vi pratade om att ev. sälja min häst till en 12 årig tjej men jag gav inte klart besked och sa att jag skulle tänka på det och att tösen kunde låna henne i 3 månader innan något skulle bestämmas. Inget hände, hon åkte till tösen tydligen och kom sedan hem i maj månad till fodervärden igen, för att gå på bete. Faktum var att hästen redan såldes i oktober eller november året innan, alltså en månad efter hon hamnade hos fodervärden, alltså innan jag ens sagt bu eller bä om att sälja henne.

Sålt är sålt vet du, de köpte hästen lagligt och jag kunde inget göra. Jag har dock krävt att få mina pengar och enligt tingsrätten , som jag drog det vidare till, så ska hon betala ränta från den 1 januari 2007 tills jag får betalt. Summan jag ska ha är då 5500 kr + räntan. Jag har inte fått ett öre och vad jag har förstått så lär jag inte få något heller med tanke på hennes skulder hos kronofogden. Pengarna är inte det viktiga, det är min häst, jag hade tur som fick henne!

Jag ångrar mig bittert över att jag var så dum att jag litade på henne, att jag inte åkte dit och kollade med henne. Men jag hade också tur att hon inte fick det dåligt i alla fall. Hon hamnade hos en bra familj. Alla har inte den turen.....

Jag har redan skrivit att jag tycker att man ska titta till sina hästar ofta (Själv kollar jag dem flera gånger dagligen). Men är alternativet att döda hästen så tycker jag att det är värt att hästen skadar sig för att den ska få fortsätta leva . Risken för det du beskriver får man ändå anse väldigt liten. Och även ifall man kommer ut till den om 23 timmar så är det ju illa det med, så då borde man ju med ditt resonemang ha konstant bevakning.

Helt lagvidrigt

Varför inte avliva den INNAN den får besvär???

Hästen i detta fallet är 20 ca. Besvären kan lika gärna komma imorgon dag.
Följden blir då att hästen ändå måste avlivas inom säg två år. Vem i allsin dar är så urbota dum, rent ut sagt att man köper på sig en så gammal häst? Även om man får den till skänks så lär den kosta betydligt mer än den smakar.

Det där tycker jag är fel och tråkigt skrivet faktiskt, det finns en hel del som har häst för hästens skull, som tar sig an hästar och bara låter dom vara. Som inte bara tänker på sig själva. Det är en i stallet jag står i nu som har två stora hästar som är oanvändbara och som aldrig kommer kunna ridas igen och som dessutom är unga och har en hel del år kvar, dom får gå där sålänge dom mår bra av det.

Alla hästmänniskor är inte ute efter att rida och använda hästen på det sättet, det är svårt för många att förstå uppenbart men det är så det är. Sen är dom svåra att hitta, men dom finns faktiskt. Alla har inte bara rida i huvet.

Visst finns det massor av sådana personer, men samtidigt, hur många är de? Det kostar att ha häst. För mig 3000 kr i månaden och det anses väl billigt. Och det är bara månadskostnaden.

Jag har inte ridit på flera veckor, red knappt i våras heller, går att räkna på en hand, och red inget sedan juni förra året fram till januari i år. Men jag har fortfarande min häst för MIN skull.

Måste tillägga!! JAg har inte min häst för att rida på, jag har min häst för att JAG älskar henne. Ridningen spelar ingen roll för mig, har inte varit förtjust i att rida egentligen utan gillar mer att köra, elelr skritta ut i skogen typ. Det var vad jag gjorde med min häst under ett år, skrittade ut i skogen. Alla har inte sin häst för att rida, nej.

Senast ändrad:

Så tar vi en titt ut i verkligheten. Den är som Enya skriver.

Vem fasiken vill ha en gammal häst? Oavsett ras.

Har man haft hand om hästen denns sista år i livet så är man baske mig skyldig hästen att följa med de sista stegen också!

Inte hiva iväd den och lasta över bekymmren på någon annan.

Dom folk som har många får som jag känner ser till att ha en överblick över dom, man ser om någon beter sig konstigt på nåt vis. Dom flesta gör förhoppningsvis så gott dom kan. Jag tycker fortfarande inte att bara för att några gör fel är det okej för andra att göra likadant.

Fast har du fåren i ett skogsbete på kanske 20 hektar så är det i praktiken omöjligt att ha någon daglig tillsyn. Jag tror inte att de bönderna är sämre djurägare än de som har fåren på en platt äng så att de kan se ifall något får beter sig underligt.

Men jag är emot starkt att ha en häst helt ensam i hagen och bara låta den stå där utan att göra någonting med den. Det är inte rätt på något sätt. En häst som bara ska skrota i hagen kräver bra hagar med bra flock för att kunna leva ett bra hästliv.

Jag tycker också att hästen ska ha sällskap. Men ifall det nu av olika anledningar inte går så tycker jag faktiskt att det är bättre att den går ensam än att alternativet är att den dödas.

Och visst ska man absolut se sig om efter ett annat hem, det finns definitivt men chansen är inte särskillt stor. Men försöka kan man ju göra.

Precis, det är detta jag saknar hos så många som kommenterar frågan. Man ska åtminstone seriöst försöka lösa situationen för hästen innan man börjar prata om att avliva den.

Jag har tagit emot en gammal häst (ingen minisort) för att enbart gå som sällskap så av egen erfarenhet så vet jag att det finns folk som gör det. Den hästen hade avlivats till vintern ifall jag inte tagit den och jag lovar att den har ett lyckligt liv nu och förhoppningsvis några år till även om jag är beredd att den vilken dag som helst inte reser sig när jag kommer ut till hagen. Skulle den dö så skulle jag gärna ta in en nordis som ersättare.

Så jag konstaterar bara att du inte vet vad du talar om. Jag vet även andra som tagit emot gamlingar som sällskap så det är inte så att jag är något unikum.

Har man haft hand om hästen denns sista år i livet så är man baske mig skyldig hästen att följa med de sista stegen också!

Inte hiva iväd den och lasta över bekymmren på någon annan.

Det där är min grundinställning med. Men om man av någon anledning inte kan ha kvar hästen så tycker jag att man är skyldig den att åtminstone försöka hitta ett nytt hem.

Uppenbart vill en hel del ta sig an äldre hästar, bara i stallet jag står i har det kommit äldre hästar som blivit pensionerade.

Tycker folk borde ta en titt i verkligheten också att alla hästmänniskor faktiskt inte bara har rida i huvet, många har hästen för hästens skull och mår bra av att kunna ge hästarna en bra sista tid och har dom inte enbart för att få använda den.

Slutar aldrig förvånas över folks syn på hästar, dom jobbar och sliter för att folk ska ha sitt nöje och få rida och sen kastas bort när dom inte går att använda längre.

Men som sagt det finns gränser även för mig. En häst som är upp till säkert i detta fallet 25 år kanske som inte lyft en hov på 20 år och aldrig flyttat eller liknande som dessutom är väldigt stor, där ser chanserna små ut och jag hade nog hellre tagit bort en sån.

Senast ändrad av en moderator:

Delvis KL*

Jag måste säga att jag i detta ställer mig på lahsd's sida. Åtminstone delvis.

Jag har tagit emot flertalet äldre hästar och hittat nya hem till samtliga. Nya hem där de uppskattas för de som de är. Att en häst närmar sig 20 år är ingen anledning till att avliva den. Allra minst ett kallblod som kan leva 10 år till utan problem.
Här hemma har vi en fjording som är 30år gammal, honom köpte vi som 27åring och han rids fortfarande mer eller mindre fullt ut.

För några år sedan fick jag förfrågan att ta emot en 17årig travarvalack som inte var inriden och som bara gått i en hage de senaste tio åren. Han var dessutom hingst tills han fyllde 15. Självklart fick han komma hit! Jag red in honom den sommaren och lagom till vintern så hittade jag ett nytt hem åt honom hos en familj som verkligen uppskattade hans glädje till livet och vilja att lära - trots sin ålder.

Att avliva en fullt frisk häst för att den "Eventuellt inte fixar en flytt" eller för att den "Eventuellt far illa" känns för mig helt absurt - VARFÖR skulle den fara illa? VARFÖR skulle den inte klara en flytt? Är det bara något man i förväg beslutat sig för? Hur många procent av alla hästar som dagligen byter ägare är det som hamnar snett? Ett liv är värt mer än så!
Om man däremot vet med sig att hästen är en väldigt känslig individ som inte klarar av förändringar eller som kanske kan vara i riskzonen för att hamna hos fel person - ja så kanske man kan fundera över avlivning. I det senare fallet så kan man ju också vara noga med att kolla upp nya ägaren eller bara låna ut på foder.

Uppenbart vill en hel del ta sig an äldre hästar, bara i stallet jag står i har det kommit äldre hästar som blivit pensionerade.

Tycker folk borde ta en titt i verkligheten också att alla hästmänniskor faktiskt inte bara har rida i huvet, många har hästen för hästens skull och mår bra av att kunna ge hästarna en bra sista tid och har dom inte enbart för att få använda den.

Jag är inte beredd att ta den chansen/risken med min häst! Tänk om den hamnar fel?? Jag tror det finns fler människor som skickar den vidare som pokal än som behåller den och betalar 3000 spänn i månaden bara för dens egen skull.

Skulle min häst hamna fel skulle jag aldrig någonsin förlåta mig för det, för min dumhet, som jag numera tycker att det är.

Det är bara att kolla annonserna på blocket och andra ställen, hur länge står bortskänkesannonserna ute? Hur länge är annonserna på travare ute?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka