Avliva eller ge bort! Hjälp!

Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

.... så tycker jag nog att man kan lämna en sådan häst ensam i hagen några dagar bara man har vatten och foder. Så kortare besök hos barnen borde ju vara möjliga i alla fall.

Är du så dum som du skriver?
Du tycker alltså det är helt okey att lämna hästen i en hage utan tillsyn i några dagar? Så okey att du till och med rekommenderar andra att göra så?
Jag trodde daglig tillsyn var en självklarhet.

Men det borde vara så självklart att man inte ens skriver lagar om det.:idea:
Men uppenbarligen inte.

Är du så dum som du skriver?
Du tycker alltså det är helt okey att lämna hästen i en hage utan tillsyn i några dagar? Så okey att du till och med rekommenderar andra att göra så?
Jag trodde daglig tillsyn var en självklarhet.

Det är inte så självklart som du tror. Det finns massor med sommarbeten där det inte är tal om någon daglig tillsyn.

Enligt TS så lämnas den ju ibland ensam några dagar så det verkar ju fungera.

Sen vet man ju inte ifall man ska skratta eller gråta när de flesta i tråden verkar tycka det är en jättebra ide att slå ihjäl en frisk 20 årig häst som antagligen har massor av bra tid kvar. Ingen verkar upprörd över det, men att lämna hästen i sin vana miljö några dagar med mat och vatten det är plötsligt upprörande.

Var finns perspektiven? Slå ihjäl - OK, Lämna själv några dagar - icke OK.

Det är inte så självklart som du tror. Det finns massor med sommarbeten där det inte är tal om någon daglig tillsyn.
Men bara för att det finns kassa beten där folk dumpar sina hästar så betyder inte det att det är okej. Händer någonting går hästen och kan ha ont i dagar innan nån upptäcker det.
Var finns perspektiven? Slå ihjäl - OK, Lämna själv några dagar - icke OK.
Slå ihjäl? Är det någon ny avlivningsmetod?

Kan man inte ta hand om djuret på ett bra sätt ska man inte ha kvar det, och att inte kunna ta hand om det inkluderar att inte ha möjlighet till en daglig tillsyn. Antingen tar man bort den eller helst om det finns någon bra människa nånstans säljer den.

Senast ändrad av en moderator:

Men bara för att det finns kassa beten där folk dumpar sina hästar så betyder inte det att det är okej. Händer någonting går hästen och kan ha ont i dagar innan nån upptäcker det.

Det behöver inte vara kassa beten. Det kan t.ex. vara väldigt stora hagar med mycket skog där det i praktiken nästan är omöjligt att ha någon daglig tillsyn eftersom du kanske inte hittar hästen en gång. Fast det är antagligen en helt fantastisk sommarhage för en häst.

Slå ihjäl? Är det någon ny avlivningsmetod?

Jag antar att jag borde använt ett lite trevligare uttryck som att 'låta hästen somna in'. Det låter ju lite trevligare än att man 'dödar hästen'.

Kan man inte ta hand om djuret på ett bra sätt ska man inte ha kvar det, och att inte kunna ta hand om det inkluderar att inte ha möjlighet till en daglig tillsyn. Antingen tar man bort den eller helst om det finns någon bra människa nånstans säljer den.

Det är ju just detta som jag menar med att det saknas perspektiv. Du tycker ju att det är bättre att man dödar hästen än att man några gånger om året låter hästen klara sig själv några dagar.

Det behöver inte vara kassa beten. Det kan t.ex. vara väldigt stora hagar med mycket skog där det i praktiken nästan är omöjligt att ha någon daglig tillsyn eftersom du kanske inte hittar hästen en gång. Fast det är antagligen en helt fantastisk sommarhage för en häst.
Jag tycker iallafall inte det är något seriöst bete om det inte är daglig tillsyn. Hade aldrig lämnat min häst på ett sånt ställe. Och då spelar det ingen roll hur stora hagar det är, hästarna måste få en överblick varje dag. Även vatten och sånt behöver kollas varje dag.
Det är ju just detta som jag menar med att det saknas perspektiv. Du tycker ju att det är bättre att man dödar hästen än att man några gånger om året låter hästen klara sig själv några dagar.

Men att man riskerar att faktiskt låta hästen gå och lida hellre än att ta bort den, det är det som stör lite. Det räcker med ett fästingbett så kan den bli enormt sjuk väldigt snabbt, räcker med att en älg springer ner staketet eller vad som helst.

Dom har ju uppenbart inget intresse för hästen och inte haft på väldigt länge med tanke på att dom inte gjort någonting med den. Hästen går ensam utan sällskap och utan någon som aktiverar den på något sätt. Vad har hästen för liv egentligen endå? Ska hästen bara gå i hagen hela livet bör den iallafall ha en ordentligt stor hage med en bra flock där den kan leva och må bra. En ensam häst med människor utan intresse för den känns endå inte bra tycker jag.

Och som sagt, om hästen hade iallafall varit inriden eller inkörd så den skulle kunna gå skogsridning eller nåt sånt så visst finns chansen till ett bra hem. Men en stor nordsvensk som är äldre och inte har gjort något i hela sitt liv och ha den som sällskap, chansen är tyvärr inte så stor där.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker iallafall inte det är något seriöst bete om det inte är daglig tillsyn. Hade aldrig lämnat min häst på ett sånt ställe. Och då spelar det ingen roll hur stora hagar det är, hästarna måste få en överblick varje dag. Även vatten och sånt behöver kollas varje dag.

Jag tycker också att man bör titta till sina hästar varje dag. Själv tittar jag till dem flera gånger per dag. Men samtidigt handlar det ju om djur som normalt klarar sig utan människor så länge de har tillgång till mat och vatten. Tycker du att samma sak ska gälla t.ex. får som går på skogsbeten. Ett får som skadar sig lider ju lika mycket som en häst som skadar sig. Men ingen skulle komma på att kräva att fårbonden varje dag skulle gå ut i skogen och inspekatera t.ex. 300 olika djur.

Men att man riskerar att faktiskt låta hästen gå och lida hellre än att ta bort den, det är det som stör lite. Det räcker med ett fästingbett så kan den bli enormt sjuk väldigt snabbt, räcker med att en älg springer ner staketet eller vad som helst.

Fast i så fall borde det ju inte räcka med att se till hästen en gång om dagen. Om älgen springer ner staketet en timme efter du varit där så har ju hästen gott om tid att rymma långt innan du är tillbaka om 23 timmar. Det går inte att komma ifrån att hästen alltid kommer att vara utsatt för risker och tänker man bara på att minimera riskerna så borde man ju t.ex. inte släppa hästen på sommarbete överhuvudtaget med tanke på att det innebär en massa fler risker jämfört med ifall man har kvar hästen i en rasthage vid stallet och tar in den på natten.

Dom har ju uppenbart inget intresse för hästen och inte haft på väldigt länge med tanke på att dom inte gjort någonting med den. Hästen går ensam utan sällskap och utan någon som aktiverar den på något sätt. Vad har hästen för liv egentligen endå? Ska hästen bara gå i hagen hela livet bör den iallafall ha en ordentligt stor hage med en bra flock där den kan leva och må bra. En ensam häst med människor utan intresse för den känns endå inte bra tycker jag.

De flesta hästar lider nog inte ifall de inte 'används' av människor. Att gå och skrota i en hage hela dagarna tror jag nog kan vara ett ganska bra liv för en häst. Särskilt ifall man jämför hur en ridskolehäst oftast har det.

Nu har jag inte sett att TS skrivit att det är en liten hage. Angående sällskap är det givetvis bäst om det finns det, men hästar är olika och det finns de som funkar bra utan sällskap. Bruksnordisar har väl tidigare ofta varit ensamhästar på gårdar.

Och som sagt, om hästen hade iallafall varit inriden eller inkörd så den skulle kunna gå skogsridning eller nåt sånt så visst finns chansen till ett bra hem. Men en stor nordsvensk som är äldre och inte har gjort något i hela sitt liv och ha den som sällskap, chansen är tyvärr inte så stor där.

Det är klart att chansen är större ifall den går att rida på, men för det är ju inte chansen lika med noll. Så man kan ju ändå försöka. Vem vet det kan ju finnas någon som vill ha en häst som kan jobba lite i skogen på hobbynivå. Och till det borde den ju kunna passa eftersom den gjort det tidigare.

Numera finns det lag på att hästar SKA HA tillgång till sällskap..... = INGA ensama hästar

Tycker du att samma sak ska gälla t.ex. får som går på skogsbeten. Ett får som skadar sig lider ju lika mycket som en häst som skadar sig. Men ingen skulle komma på att kräva att fårbonden varje dag skulle gå ut i skogen och inspekatera t.ex. 300 olika djur.

Kravet om daglig tillsyn gäller även får :)

Vi har bestämt att min gamla tävlingshäst på 21 år inte ska få några fler föl nu eftersom hon hade lite svårt att hålla hull med sista fölet. Jag har haft henne i 14 år och aldrig att jag skulle ge bort henne.
En bekant sålde sitt 20 åriga avelssto vidare som fick fara väldigt illa sitt sista levnadsår. Hon ångrade sig bittert...
Nej, ta bort den tycker jag.

Det där med hästar på bete: Jag tittar på våra två gånger om dagen! Och tro fan att det kan ha hänt något ändå mitt på dagen. Skulle aldrig lämna dem ett par dagar! Min bekanta hade sin åring på ett bete där beteshållaren inte varit och tittat till dem på 3 (!) dagar! ("Hon hade ju blivit sjuk....") Den hästen hade spetsat knäet med en pinne rakt in i leden och fick panikköras till klinik och opereras. Tack och lov gick det bra, efter 8 veckor i box, men ingen vet ju när det hände.

Men hästen är ju inkörd. Det finns säkert någon som vill ha en trevlig sällskapshäst och som gillar att ta en liten tur med vagn.

knapplån

Jag tycker din far tänker helt rätt, bättre att låta hästen somna in. Själv har vi en fyraåring som vi kommer att ta bort i sommar. Kunde sålt henne billigt men hon är djävligt svår att ha och göra med och skulle vi sälja henne hade min man fått följa med på köpet för att hantera henne och det känner jag inte för:D Eftersom risken är stor att vår häst blir vandringspokal så slaktar vi henne. Vi kommer dessutom att köra till slakteri så att köttet kan komma till nytta. Jag tycker inte att det är värre än att slakta en ko faktiskt.

Så länge man tar bort dem på ett humant sätt så tycker jag inte att det är så farligt. De är ju trots allt djur.

lahsd, vi vet ju alla om vad du tycker, det har vi väl dryftat till förbannelse i en annan tråd. Du har ju sagt till ts vad du tycker, sitt nu inte och ge dumma förslag om att lämna häst utan tillsyn eller skänka bort till kreti och pleti, det är väl bra korkat. Att råda till att sälja till ett vettigt pris (över 10 000) är väl sin sak men annars är det väl bara dumt. Att det finns beteshästar som går utan daglig tillsyn är väl inget försvar för att rekommendera något idiotiskt:confused:

Håller med din kloka pappa som vill avliva hästen hemma.

Bult går snabbt, hästen avblodas och kroppen körs bort. Det är varken bättre eller sämre än så. Men den gamla hästen slipper skickas iväg till främlingar, den slipper nya krav, slipper anpassa sig till ett helt nytt liv - bara för att kunna användas ytterligare ett par år. Eller skickas på en gräslig resa ut i Europa för slakt...

Det är fortfarande köparens marknad. Visst kan ni sätta ut en annons (med priset satt en bit över slaktvärdet) och invänta eventuella svar. Men som flera redan skrivit - söker folk en sällskapshäst vill man vanligen ha en som är billig i drift, och vill man ha en snäll rid/körhäst för skogsmys så finns det yngre sådana för småpengar.

Som djurägaren måste man vara beredd att även ta tuffa beslut.

lahsd, vi vet ju alla om vad du tycker, det har vi väl dryftat till förbannelse i en annan tråd. Du har ju sagt till ts vad du tycker, sitt nu inte och ge dumma förslag om att lämna häst utan tillsyn eller skänka bort till kreti och pleti, det är väl bra korkat. Att råda till att sälja till ett vettigt pris (över 10 000) är väl sin sak men annars är det väl bara dumt. Att det finns beteshästar som går utan daglig tillsyn är väl inget försvar för att rekommendera något idiotiskt:confused:

Jag tycker nog att mina 'dumma' råd är betydligt bättre än de råd de flesta i denna tråd ger.

Jag hoppas verkligen inte att denna tråd är representativ för hur hästägare tänker. Är den det skulle jag nog aldrig våga sälja en häst. Det verkar ju som att de flesta anser att så fort hästen blir ett problem så löser man problemet genom att döda hästen trots att hästen är frisk.

För att inte bli alltför deprimerad så intalar jag mig att de flesta som postar i denna och liknande trådar är sådana som har dåligt samvete för att de dödat sina fullt friska hästar av bekvämlighetsskäl och av den anledningen måste propagera att andra ska göra samma sak.

Så du menar att en gammal häst mer eller mindre bör lämnas att självdö alternativt bli ett fall för djurskyddet innan den tas bort?

Bättre de får gå med flaggan i topp säger jag.

TS
Jag håller helt och fullt med din far i denna fråga

Jag blir ännu mer deprimerad över de hästägarna som pga att de inte klarar av att se till de bästa för hästen hellre låter den bli en vandringspokal. De flesta tror jag resonerar som majoriteten i denna tråden, och det är jag glad för.

Men efter att ha diskuterat detta med dig förut vet jag att du hellre riskerar att hästen far illa som vandringspokal än ger den ett värdigt slut.

Jag behöver inte hålla försvarstal för att ta bort en frisk häst, jag tar bara ett beslut som mitt samvete kan leva med. Då jag äter nötkött och griskött flera gånger i veckan så har jag redan valt sida i debatten angående att avliva friska, unga djur. Att man duttinuttar mer med hästen påverkar ju inte dens känslor för döden.

Men jag vet också att det är som att slå huvudet i en vägg att diskutera med dig:grin:

Har du satt ut foten i verkligheten??

Just nu är det ett himla hallå om E*****r i Närke, som tar emot hästar "för sällskap, kanske lite avel och mycket pyssel".
De går direkt därifrån till slakt, gud vet vart, kanske även till Italien. Sen intygar hon i mail och telefon att hästen går precis utanför fönstret, och busar med sin kompis.

Jag har svårt att tro att hon är den enda som har detta som affärside...

Visst kan man prova ge bort hästen som sällskap, men isåfall till nån man känner, och kanske till och med ha kvar ägarskapet. (Vilket i och för sig inte har hindrat personen jag skrev om ovan, hon slaktar även såna hon varit fodervärd till).

Senast ändrad:

Men alltså, det handlar inte om bekvämlighet. Att göra ett stort miljöombyte för en 20 årig häst kan vara otroligt stressande och den kanske aldrig hittar sin plats i livet igen.
Kan bara ta det där avelsstoet som exempel. Det var inget fysiskt fel på henne, men hon blev så otroligt stressad av att hamna i den nya miljön att hon började vandra maniskt, både i box och i hage. Den hade aldrig gjort det tidigare och hade aldrig haft problem att hålla hull. På ett år gick den från en frodig, nöjd gammal märr till ett sönderstressat benrangel och fick avlivas.
Inte ett värdigt slut för den hästen, anser jag. I stället för att sälja den till det där eländet hade den kunnat få somna in en sommarkväll hemma i trygghet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka