Avliva eller ge bort! Hjälp!

Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

På vilket vis accepterar du folks önskan om att ta bort hästar och låta dem slippa lida?

Jag är inte emot avlivning av hästar som verkligen lider. Har jag påstått det någonstans? Däremot är jag emot att man avlivar fullt friska hästar som kan ha många bra år kvar i livet. Jag kan förstå att man kan komma i en situation så att även en sådan häst måste avlivas, men jag tycker att man är skyldig hästen att göra allt för att försöka hitta en lösning så den slipper avlivningen.

Risken att en 2 årig lovande dressyrhäst råkar illa ut är mindre än en 20 år gammal nordsvensk. En 2 årig lovande dressyrhäst blir nog såld för sisådär 50 000 - 100 000 kr och den summan är folk väldigt rädda om- hästen har större chans att få det bra än en 20 årig gammal nordsvensk, som folk inte investerat ett öre i.

Jag håller med, men hade du läst inlägget som jag svarade på så hade du nog förstått varför jag skrev som jag skrev.

Mitt inlägg var ett svar till Lovisaleonora_ då hon påstod att bara förekomsten av ett fall av italienresa för en gammal fodervärdshäst var tillräckligt för att det skulle vara oacceptabelt att ta risken att lämna en gammal häst på foder. Resonerar man så så borde det ju räcka med även ett fall som går riktigt illa när en unghäst säljs för att man inte skulle sälja unghästar.

Ojdå, du tar då inga dåliga förolämpningar. Ja må vara paragrafryttare som anser att man inte bör planera för och rekommendera folk att bryta lagar, i så fall är jag stolt över det. Synd att det finns folk som har så lite respekt för de lagar som är till för att skydda våra djur.
Min åsikt kvarstår dock, ingen av dina insinuationer eller förolämpningar biter. Jag har själv stått och gråtit vid min döda hästs sida och aldrig att jag skulle lämna iväg min älskade häst när oddsen var för dåliga för ett bra liv som min pålla hade. Dock är jag övertygad om att du skulle fördöma mitt beslut, det fanns trots allt en viss chans till att det skulle kunna gå bra.

Nej jag bekymrade mig inte om att leta, jag sade även nej till ett erbjudande, hade jag låtit pållan leva vidare hade det enbart varit för min skull, för att slippa undan det hemska beslutet, att slippa ta farväl och leda bort henne mot döden.

Nej du har aldrig sagt att du är emot att ta bort hästar som lider. Det är dock inte ämnet för denna tråd så varför ens ta upp det. Det handlar om att ta bort hästar för att undvika lidande och här lyser avsaknaden av respekt starkt och förolämpningarna haglar.

Så var visar du oss respekt som väljer att ta bort friska hästar?

Så var visar du oss respekt som väljer att ta bort friska hästar?

Vi tycker olika i frågan, svårare än så är det inte. Jag har inget problem att respektera att andra inte tycker som jag. Du verkar däremot ha problem med att jag inte tycker som du och att jag argumenterar för min åsikt.

Ska jag inte få säga vad jag tycker för att det riskerar att såra någon som inte tycker som jag tycker? Resonerar man så lär det inte bli mycket till diskussion.

Med ditt sätt att argumentera kan jag ju känna att du och en del andra inte visar respekt mot mig, men bara tanken att jag skulle hålla på att påpeka det känns helt främmande.

Snälla visa då att du respekterar beslutet att ta bort hästar på annat vis än genom att förolämpa folk. Det funkar liksom inte att läxa upp andra för att de är intoleranta när du genom dina inlägg visar att du är bland de värsta. Städa upp i din farstu innan du klagar på att grannen har det skitigt om man vill dra en liknelse. Jag hade inte tagit upp detta om du inte först talat om hur illa alla andra beter sig, skenheliga människor har jag inte mycket till övers för.

Senast ändrad:

Snälla visa då att du respekterar beslutet att ta bort hästar på annat vis än genom att förolämpa folk. Det funkar liksom inte att läxa upp andra för att de är intoleranta när du genom dina inlägg visar att du är bland de värsta. Städa upp i din farstu innan du klagar på att grannen har det skitigt om man vill dra en liknelse. Jag hade inte tagit upp detta om du inte först talat om hur illa alla andra beter sig, skenheliga människor har jag inte mycket till övers för.

Jag är absolut inte ute efter att såra någon och jag har väl aldrig påstått att jag inte respekterar någon för att den fattat ett beslut att avliva en häst. Vissa saker jag skrivit har säkert blivit onödigt hårt, men jag har fått en hel del hårt skrivet mot mig också och i sådana situationer så kan det nog hända att saker skrivs som verkar värre än vad som egentligen menas.

Jag upprepar att jag inte har något problem med att andra tycker olika, men jag tycker faktiskt att jag måste ha rätt att skriva vad jag verkligen tycker. Det känns som att du anser att jag inte borde få framföra mina åsikter för att någon som inte tycker som jag kan bli sårad av det. Tänk på att det säkert kan finnas någon som blir sårad av vad du tycker i någon fråga. Ska du beläggas med munkavle av den anledningen?

Sen när du säger att jag förolämpat folk. Är det något specifikt du tänker på? Du får gärna citera exakt vad det är du tänker på så blir det ju lättare för mig att förstå vad du menar.

Vad tycker du om man skulle låta köttet gå till mat då? Eller är det skillnad på djur och djur?

Det här har diskuterats en hel del i en annan tråd tidigare. Så det känns lite onödigt att dra upp det igen.

Kortfattat så ser jag skillnad på husdjur och 'ekonomidjur'. Husdjur anser jag t.ex. att man bara avlivar ifall det finns bra skäl till det. Om någon tycker det är dubbelmoral så får de tycka det, men det är min uppfattning.
Jag skulle nog aldrig kunna äta min egen häst. Men någon annans skulle nog funka även om jag har någon liten psykologisk spärr att äta hästkött. Den spärren har dock minskat på senare tid måste jag erkänna.

Så skulle någon föda upp hästar för köttproduktion så skulle jag inte ha något problem med det. Däremot skulle jag ha problem med uppfödning av hund och katt för köttproduktion.

Hoppas inte det verkade alltför virrigt.

Visst får du framföra dina åsikter, men du får också vara beredd på mothugg och ju mer spydig och anklagande du är och ju fler fula knep du använder dess mer liknade metoder får du emot dig. Och det finns fler här som är "lika goa" och också debatterar hårt. Då är det liksom bara att finna sig i det du vinner inga direkta sympatier på att tala om hur duma dina meddebattörer är om flera, inklusive dig själv, beter sig på likartat vis

När det gäller på markanden oatraktiva hästar så finns det fler än vad marknaden kan svälja. Det finns inte bra hem åt alla heltenkelt. Vad ska vi göra med de övertaliga hästarna? Finns det inget hem, kan vi ju inte tvinga någon att ta sig an dem, eller hur? För att slippa debattera om det finns ett överskott på hästar så kqn vi ju låtsas att det är ett faktum.

Visst får du framföra dina åsikter, men du får också vara beredd på mothugg och ju mer spydig och anklagande du är och ju fler fula knep du använder dess mer liknade metoder får du emot dig. Och det finns fler här som är "lika goa" och också debatterar hårt. Då är det liksom bara att finna sig i det du vinner inga direkta sympatier på att tala om hur duma dina meddebattörer är om flera, inklusive dig själv, beter sig på likartat vis

Själv ser jag gärna att debatten hålls på en så civilicerad nivå som möjligt. Jag ser fortfarande gärna att du pekar ut exakt var jag har förolämpat någon i denna tråd. För du måste väl haft något exempel när du skriver att jag förolämpar folk.

När det gäller på markanden oatraktiva hästar så finns det fler än vad marknaden kan svälja. Det finns inte bra hem åt alla heltenkelt. Vad ska vi göra med de övertaliga hästarna? Finns det inget hem, kan vi ju inte tvinga någon att ta sig an dem, eller hur? För att slippa debattera om det finns ett överskott på hästar så kqn vi ju låtsas att det är ett faktum.

Jag är mycket väl medveten om att det är svårt att hitta t.ex. bra fodervärdar. Jag har aldrig påstått något annat. Jag har även skrivit att jag förstår att man kan komma till en situation där man bara har avlivning kvar ifall man inte lyckas hitta någon lämplig person.
Det jag däremot tycker man är skyldig sin friska häst är att FÖRSÖKA hitta ett nytt bra hem åt den. Man får vara beredd att lägga mycket tid för att göra det. Om man trots det inte lyckas så kan avlivning vara aktuellt.

Är detta egentligen särskilt kontroversiellt? Jag har faktiskt svårt att se att det skulle vara det.

Så man ska utfodra 80 hästar som går på sommarbete varje dag. Det var en av de sämre ideerna jag hört. Du har nog inte fattat vitsen med sommarbete. Alternativet att ta med lite 'godis' och ge till en sådan stor flock lär också antagligen mångdubbla risken för skador i och med allt bråk det lär bli när alla dessa hästar ska trängas på samma ställe.

Jo då, har förstått vitsen med sommarbete alldeles utmärkt. Har testat denna lösningen med flockar upp till 20 hästar och det har varit problemfritt, så tror inte det gör så stor skillnad att man ökar mängden hästar ännu mer. Har du en flock som börjar slåss bara för att du kommer ut med lite foder, lär du ha för dåliga beten så att hästarna hinner gå och bli hungriga mellan gångerna.

Visst vill jag ha ut hästarna på bete men jag har det inte för att kunna släppa hästarna vind för våg och inte behöva kolla till dom, har jag ingen bra lösning på hur man fixar det med den dagliga tillsynen så får jag helt enkelt se till att lösa det, för det är mitt jobb och ansvar som djurägare.

/Camilla

Tycker du att samma sak ska gälla t.ex. får som går på skogsbeten. Ett får som skadar sig lider ju lika mycket som en häst som skadar sig. Men ingen skulle komma på att kräva att fårbonden varje dag skulle gå ut i skogen och inspekatera t.ex. 300 olika djur.

Självklart ska fårgrupper samlas ihop och kontrolleras varje dag, om än översiktligt. Hur menar du annars att de ska kunna kontrollera hälsostatus osv? Lammtillväxten är viktig för inkomsten, och tillväxten är mycket beroende av hälsoläget. Att upptäcka diarre eller dyl. i god tid är mycket viktigt!

/Migo

Nej jag anser inte att man ska leta efter ett nytt hem i alla lägen, jag ser inget egenvärde att hålla liv i en häst till varje pris, däremot så ska man tänka igenom förutsättningarna och oddsen för att det blir bra. Känns oddsen okej så ska man givetvis leta efter efter ett nytt hem, men om hästen är svårplacerad så är det mest humant att ta bort den.

I princip skulle jag aldrig placera ut en häst värd mindre än ca 10.000 (en mindre ponny några tusen), är hästen värd minder än så är det så lätt att det blir fel. Denna summa är även vad man rekommenderar för att minimera risken för slakttransport, den säkerställer också att den nya ägaren åtminstone sätter ett ekonomiskt värde på hästen och chansen är god att man vill skydda sin investering.

Självklart ska fårgrupper samlas ihop och kontrolleras varje dag, om än översiktligt. Hur menar du annars att de ska kunna kontrollera hälsostatus osv? Lammtillväxten är viktig för inkomsten, och tillväxten är mycket beroende av hälsoläget. Att upptäcka diarre eller dyl. i god tid är mycket viktigt!

/Migo

Exakt, jag var praktikant hos en fårbonde i england som hade ett par hundra tackor + lamm och ungdjur. Han kontrollerade alla hagarn, alla dagar och hade stenkoll på vartenda djur! Tacka och lamm var märkta med färg+ siffersystem och han kände till stam och historia på varje djur. Fråga mig inte hur han kunde se skilnnad på dem men när man gick ut så kunde han peka på en och berätta "Hon hade mastit förra året" "Hon var lite ful i benet i höstas" "Hon där stjäl lamm" osv.

Han visste vart djuren höll till vid olika tidpunkter/väder och försökte i största mån styra planeringen för att man skulle slippa leta. Ibland så kunde ett djur fattas och då fick vi leta. Vi hittade faktiskt en tacka som rullat fast typ. Hon hade inte överlevt om han inte tittat till hagarna varje dag. Inte heller de där korkade ullskallarna som lyckades gå ned sig i ett dike två gånger. (Vi fick stängsla om där, de trodde de kunde gå på vattenväxterna)

Senast ändrad:

Ja, precis. Det är ju rätt så snabbt gjort att kolla över några hundra får om man har en bra vallhund att samla dem med, och har fårböndernas magiska förmåga att läsa öronlappar och memorera identiska luddjurs historia. Jag tappar hakan varje gång "min" fårbonde reagerar med "ah, men det är väl *nummer*? när man berättar att en av de 300 djuren betett sig lite annorlunda. Stenkoll!

Ja, precis. Det är ju rätt så snabbt gjort att kolla över några hundra får om man har en bra vallhund att samla dem med, och har fårböndernas magiska förmåga att läsa öronlappar och memorera identiska luddjurs historia.

Om man har öppna hagar tror jag nog också det kan vara möjligt att ha koll på några hundra får. Men du verkar inte ha fattat att jag pratar om skogshagar där man kanske har fri sikt på 30-40 meter ifall man har tur och massor med hektar yta.

I princip skulle jag aldrig placera ut en häst värd mindre än ca 10.000 (en mindre ponny några tusen), är hästen värd minder än så är det så lätt att det blir fel. Denna summa är även vad man rekommenderar för att minimera risken för slakttransport, den säkerställer också att den nya ägaren åtminstone sätter ett ekonomiskt värde på hästen och chansen är god att man vill skydda sin investering.

Jag har hur många gånger som helst skrivit att man ska lämna bort 'billiga' hästar på foder. Man ska inte sälja dem, det kan jag hålla med ökar risken för problem.

Jag har hur många gånger som helst skrivit att man ska lämna bort 'billiga' hästar på foder. Man ska inte sälja dem, det kan jag hålla med ökar risken för problem.

Och jag vet inte hur många gånger jag har bekräftat att jag läst det och konstaterat att jag inte håller med. Givetvis kan man lämna ut på foder där det är tillämpligt och om man så önskar, men det är ingen universallösning.

Om man har öppna hagar tror jag nog också det kan vara möjligt att ha koll på några hundra får. Men du verkar inte ha fattat att jag pratar om skogshagar där man kanske har fri sikt på 30-40 meter ifall man har tur och massor med hektar yta.

Och du tror att jag pratar om får som betar på golfbanor, eller vad menar du?

För mig är det orimligt att säga att djur som går i snårig terräng inte behöver daglig tillsyn.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka