Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!
knapplån
lahsd - jag börjar faktiskt bli riktigt irriterad på ditt skanderande om att lämna bort hästar på foder, vem tror du vill ha t ex en gammal ardennerhäst på foder? Du kan väl berätta om alla de hästar du har lämnat iväg på foder och haft en underbar ålderdom. Jag har då aldrig lyckats hitta någon som vill stå och betala underhåll för en häst bara för att vara snäll. Dessutom är det inte = idiotsäkert att lämna häst på foder, är en person ute efter att vara olaglig så struntar den i att hästen inte tillhör denne.
Att sälja t ex ardenner för några tusenlappar är ren idioti, dessa hästar ger ett bra pris nere i Europa till kött.
Sålde för ca tre år sen en ardenner till ett gott hem. Förra veckan hittade en bekant hästen hos en hästhandlare. Innan hon hamnat där hade hon varit hos många hästhandlare. Vi köpte tillbaka henne och fy vad jag ångrar allt hon fick genomlida.
Du tror väl inte på fullaste allvar att vi som väljer att ta bort våra hästar tar ett enkelt beslut. Nä vi väljer faktiskt att ta ett tufft beslut ist för att lämpa över problemet på någon annan. Det lätta beslutet hade varit att skänka bort hästen och intala sig att den hamnade i paradiset.
Om det hade varit idiotsäkert att lämna iväg sin häst till ett garanterat bra hem hade man väl gjort det, det fattar du väl???
Det kvittar ju om procenten av de hästar som hamnar snett är låg (vilket den inte är) det räcker ju med att en häst hamnar fel och den hästen är min. Att chansa på att lämna bort är inget jag gör. Tycker du på allvar att man ska ta ens en liten risk att hästen far illa?
Här i Skåne har "Knacken" bulvaner ute som köper billiga hästar. Jag kan lova dig att han har gjort mer olagliga saker än slaktat en foderhäst.
Du riskerar att en häst går ett hemskt öde till mötes bara den får leva, det får stå för dig. Själv tycker jag att det är horribelt att agera så.
Men alla de hästar du lämnat iväg har hamnat i paradiset, snälla berätta om dessa solskenshistorier för oss. För det kan väl ändå inte var så att du sitter och pratar om saker du inte själv har gjort som många av oss tvingas ta beslut om?
Men du ska ta mig fan inte sitta och säga att jag väljer en enkel utväg om jag tar bort en häst ist för att gambla med dens liv som en slit- och slängvara.
Du får gärna tycka som du gör men döm inte andras val. Vad du än tror så är risken väldigt stor att det går åt helsike. Sen att ta upp massa annat om att köra bil m.m. är väl bara fånigt.
Men jag väntar med spänning på solskenshistorier och tips på alla dessa änglar till fodervärldar