Avlastar ett ben

M

Morgondagg

När min häst står stilla så avlastar han ett ben betydligt mer än det andra (bak) och har gjort så i minst ett år. Jag märker ingen störning i ridningen och andra som sett mig säger att han går rent och vid upptravning har jag fått kommentar att korset är rakt. Min fråga är hur lång tid det skulle ta innan han blev halt, diagonala fram antar jag tar mer stryk i det här läget, om det var något fel och han hade ont som gör att han avlastar så. Funderar på om det skulle kunna vara en vana också att automatiskt ställa sig som han gör. Vad tror ni? :confused:

Min häst gjorde också så, vilade mycket mer på vänster bakben! Senare visade det sig att han var sne i bäckenet och hade muskellåsning i vänster länd och att han i det stora hela var mycket mer musklad på vänstersidan.

Anledningen till att han vilade mer på vä var förmodligen att han andvände det mer vid ridning, därav ojämn musklin och så vidare :o

Det är olika hur lång tid det tar för en hälta att komma fram, det beror på hur effektiv hästen är att kompensera ev fel och snedbelastningar.

Hästen har säkert inte ont längre om det förekommer ett problem i korset, däremot kommer det isåfall att dyka upp rörelseförändringar om problemet ligger där.

Avlastar han "normalt" = står och villar, eller ställer han sig ojämnt och brett isär med bakbenen?

Vilar normalt. Men mer rent tidsmässigt sett än det andra bak.

Novalee: Hur upptäckte ni problemen så att ni tog tag i det? Några andra symptom än att han vilade mer på ena? Ser jämnt musklad ut när man tittar och han står ordentligt.

Boj: När skulle rörelseförändringarn dyka upp då, ungefär? Pratar vi månader, halvår, flera år? Han har varit sådan här i minst ett år och jag har ridit på och tränat för fullt som vanligt hela tiden med mycket klättring och träning i oländig terräng, alltså inte bara "på banan ridning".

Det började märkas i ridningen där han inte kändes "jämn"
Så om din hast känns jämn så är det säkert inget liknande ;) Men det jag lärde mig var i alla fall att om hästen vilar mer på ett ben är det förmodligen för att de använder det mer av någon anledning :idea: och då bör det ju efter ett tag sätta mer muskler så att det så småningom syns! så det är nog bra att vara uppmärksam som du och lägga märke till det innan det blivit något ;)

Rörelseförändring är det som kommer först, exempel på en sådan finns ju redan då hästen känns ojämn.

Tidsperspektivet där är precis som med allt annat, olika beroende på individen.

Att hästen vilar bakbenen är normalt, men det man skall ge akt på är att den inte hänger med samma ben hela tiden. Det är ett tecken på överansträngning, och är alltså inte benet i sig det är fel på utan detta ben kan alltså vara det kompenserande benet. Det händer även ibland att en låsning i ländryggen kan göra att hästen gärna vill avlasta detta bakben, i sådana fall är avlastning direkt kopplade till problemet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 200
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 869
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv