Avla ridskole/familjehästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 127
  • Visningar Visningar 7 550
Sv: Avla ridskole/familjehästar

När medelsvensson misslyckats med tokiga halvblodet nr 1 och 2 så säljer jag en fjording till dem och äntligen så får man ha roligt med sin häst!
Fast man kan inte skylla på aveln för det! Att medelsvenssons totalt överskattar sin egen förmåga att kapabelt rida och utbilda en häst är knappast uppfödarnas fel. Det fenomenet finns överallt.

Många fjordingar är helt ok, men många är inte alls snälla. Det finns en stackars tjej som står i ett stall inte så långt ifrån där jag har avelsstoet. Hon kommer inte ifrån gårdsplan med den hästen. Är det uppfödarens fel som avlat fram dåliga fjordningar? Nej knappast, det är tjejens fel som inte vågar ge honom ett par rediga kängor med spöt och ta ledarskapet!

Jag är inte expert, men jag tror å andra sidan inte att man måste vara expert för att förstå varför en sån hingst som Cornet Obolensky är i avel. Eller att alla godkända hingstar inte förkroppsligar avelsmålet. Det kan man ju enkelt se genom att titta på vilka siffror de får på bruksprovet - vore de perfekta skulle de ju få tior på allt.

Om det räcker för att kvala in som expert i dina ögon - tja, då har ASVH fler experter än vad de rimligen kan behöva.;)

Intressant att du vet så säkert att det hade gått att fixa, utan att ens ha sett hästen?:angel:
Ännu har jag inte misslyckats att få ordning på liknande problem. Men i sådana fall så gör man ingenting annat i typ 2 månader. Allt man gör med hästen är att hoppa vatten, vatten och mer vatten. Och när man hoppat så mycket vatten man trodde att man orkade den dagen så hoppar man vatten några gånger till. Och det gör man tills hästen är så klockren att den hoppar vattnet utan att blinka.

Man hoppar de där vattnet från alla håll, i olika former på hindret, på olika ställen och med olika ryttare. Vatten, vatten, vatten är allt den hästen ska se i hinderväg på 2 månader.

Fast man kan inte skylla på aveln för det! Att medelsvenssons totalt överskattar sin egen förmåga att kapabelt rida och utbilda en häst är knappast uppfödarnas fel. Det fenomenet finns överallt.

Många fjordingar är helt ok, men många är inte alls snälla. Det finns en stackars tjej som står i ett stall inte så långt ifrån där jag har avelsstoet. Hon kommer inte ifrån gårdsplan med den hästen. Är det uppfödarens fel som avlat fram dåliga fjordningar? Nej knappast, det är tjejens fel som inte vågar ge honom ett par rediga kängor med spöt och ta ledarskapet!

Kan nog hålla med där. Är iofs bara närmare bekant med en fjording, men den är då absolut ingen snäll nybörjarhäst. En riktig pansarskalle, som gärna testar både en och femton gånger. Inget ont i honom, men man behöver hålla honom under tummen lite.

Och tack för den, ja....
När medelsvensson misslyckats med tokiga halvblodet nr 1 och 2 så säljer jag en fjording till dem och äntligen så får man ha roligt med sin häst!

Nu har du missförstått mig, jag tycker fjordingar är utmärkta allroundhästar och bra omskolade travare kan vara bra ridhästar för en svensson ryttare. Men utbudet på en ridskola bör vara större än så. Inte bara "känsliga hästar som kräver sin ryttare" eller outbildade billiga, halvlobotomerade hästar.

Jag vill ha en ridskola med hästar av olika storlekar, temperament och utbildningsnivåer.

Ännu har jag inte misslyckats att få ordning på liknande problem. Men i sådana fall så gör man ingenting annat i typ 2 månader. Allt man gör med hästen är att hoppa vatten, vatten och mer vatten. Och när man hoppat så mycket vatten man trodde att man orkade den dagen så hoppar man vatten några gånger till. Och det gör man tills hästen är så klockren att den hoppar vattnet utan att blinka.

Man hoppar de där vattnet från alla håll, i olika former på hindret, på olika ställen och med olika ryttare. Vatten, vatten, vatten är allt den hästen ska se i hinderväg på 2 månader.

Tja, eller så säger man sig att det inte är värt besväret och säljer hästen. Den kanske tittade på annat än vatten, vad vet jag. Uppenbarligen var det ju det som hände, eftersom hästen såldes. Förstår inte riktigt vart du vill komma, det är väl inte konstigt om även tävlingsryttare säljer hästar någon gång? Och om en häst är till salu kan en ridskola köpa den, och så blir den ridskolehäst. Inte konstigare än så.

Men på dig låter det ju som att alla som säljer hästar som inte räcker till är dumma, det är bara att skicka hästen till dig så kan du fixa alla problem, och så kan alla hästar säljas för dubbla summan.

Givet det så kan man ju undra varför inte alla Sveriges hästsäljare går via dig, eftersom du kan fixa alla hästar?

Utom lobotomerade krakar för en spottstyver, dom vill ingen ha, och dom kan man inte fixa heller, så dem får man slumpa till ridskolor där dumma ridskoleelever utan känsla kan åka runt på dem.

Tja, eller så säger man sig att det inte är värt besväret och säljer hästen. Den kanske tittade på annat än vatten, vad vet jag. Uppenbarligen var det ju det som hände, eftersom hästen såldes. Förstår inte riktigt vart du vill komma, det är väl inte konstigt om även tävlingsryttare säljer hästar någon gång? Och om en häst är till salu kan en ridskola köpa den, och så blir den ridskolehäst. Inte konstigare än så.

Men på dig låter det ju som att alla som säljer hästar som inte räcker till är dumma, det är bara att skicka hästen till dig så kan du fixa alla problem, och så kan alla hästar säljas för dubbla summan.

Givet det så kan man ju undra varför inte alla Sveriges hästsäljare går via dig, eftersom du kan fixa alla hästar?

Utom lobotomerade krakar för en spottstyver, dom vill ingen ha, och dom kan man inte fixa heller, så dem får man slumpa till ridskolor där dumma ridskoleelever utan känsla kan åka runt på dem.
Jag tycker mig märka en viss aggressiv ton så fort någon inte har samma åsikt som du?
Vad är det som gör att du är den enda som vet rätt och kan allt?

Fast nu handlar tråden om att avla ridskole-/familjehästar. Alltså hästar för "medelsvenssons". Och jag har liknande erfarenheter som "lycka". Inte bara jag för den delen. En god vän till mig, som tränat och utbildat hästar hela sitt liv (över 50 år), inbiten halvblodsfantast och utbildare även av (häst)människor, har nu gått över från halvblodsavel till haflingeravel, för att h*n sett så många "medelsvenssons" som inte klarar av ett normalt halvblod av idag. Visst ligger problemen oftast hos människan och inte hos hästen, men denna person anser i alla fall att avelsmålet "internationella topprestationer" ger en typ av häst som "medelsvensson" inte klarar utan problem. Till exempel kan man ju fundera på om tjejen i ditt exempel hade klarat av ett normalt halvblod?

Jag vill inte klaga på halvblod, känner flera trevliga sådana, MEN om avelsmålet är "prestation" (då tänker i alla fall jag "internationell nivå"), då är det ju egenskaper som är lämpliga just för det man bör rikta in sig på. Och eftersom den perfekta hästen inte finns så måste man ge avkall på något. Detta något inbillar jag mig inte nödvändigtvis är samma sak om man tänker "familjehäst" i sin avel, jämfört med om man tänker "internationella tävlingsframgångar".

Sen hittar jag inte inlägget om prestationsavlade new forest, som var klokt formulerat, men jag undrar om det inte möjligen kan finnas en skillnad mellan prestationsavel inom ponny och halvblod? En ponny ska ju ridas av barn, och det har väl alla seriösa uppfödare i tanken när de väljer avelsmaterial. Jo, jag vet att det finns rutinerade och grymt duktiga ponnyryttare, men jag undrar ändå om det inte kan påverka?

Sen hittar jag inte inlägget om prestationsavlade new forest, som var klokt formulerat, men jag undrar om det inte möjligen kan finnas en skillnad mellan prestationsavel inom ponny och halvblod? En ponny ska ju ridas av barn, och det har väl alla seriösa uppfödare i tanken när de väljer avelsmaterial. Jo, jag vet att det finns rutinerade och grymt duktiga ponnyryttare, men jag undrar ändå om det inte kan påverka?

Det inlägget har #58 :idea:

Hlsn Helena

Jag tycker mig märka en viss aggressiv ton så fort någon inte har samma åsikt som du?
Vad är det som gör att du är den enda som vet rätt och kan allt?

:confused:

Kan allt? Knappast, men jag kan irritera mig på att folk tror att ridskolor, där är det bara skrot i hästväg och klumpiga ryttare utan känsla som skumpar runt. Att ridskolor skulle vara sista instansen för bottenskrapet, och en heeelt annan sorts hästar än vad folk köper som köper egen häst. Att folk tror att alla ridskolor fungerar likadant som deras barndoms ridskola där de red ett par år på 80-talet. Att man inte inser att det finns ridskolor av olika slag, och blir helt chockerad när det visar sig att det faktiskt finns en hel massa ridskolor som inte har några nybörjare alls. :eek:

Det är ju inte som att ridskolehästar är en egen art på något sätt. Eller att de mentala egenskaper som gör en bra ridskolehäst gör hästen helt oduglig för varje annat användningsområde. Det är ju samma hästar, för sjutton. Inte genomgår privathästen någon metamorfos i samma ögonblick som den säljs till ridskola, och blir någon sorts trögdjur.:cool: Inte heller är det så att ridskolor endast köper hästar som ingen annan skulle kunna tänka sig att köpa, och befinner sig på någon helt egen hästmarknad.

Detta är ju ett debattforum - rimligen måste väl frågor få debatteras? Och man måste väl få argumentera för sin sak?

Tycker för övrigt att new forest-uppfödaren formulerade det klokt - den absoluta majoriteten hästköpare vill ha en snäll, arbetsvillig häst som man kan göra lite av varje med. Inte bara ridskoleryttare. Så jag tycker att man borde utvidga det hela - det är inte bara ridskoleryttare som vill ha såna hästar, utan de allra flesta som köper häst över huvud taget. För de allra flesta hästägare tävlar högst lätt klass. Och de letar efter i princip samma hästar som många ridskolor gör.

Så jag skulle snarare säga att marknaden för såna hästar är mycket större än för knep&knåpklubben - har en sån häst inte samtidigt extraordinär kapacitet, utan bara nerven och känsligheten, blir den genast svårare att sälja. Det gäller ju också att få känslighet på rätt sätt - man vill självklart ha en häst med nerv och vilja, men den ska ju inte bli så stressad och spänd att den inte kan prestera, eller använda sin vilja till att tjura ihop och bli istadig. Att kalibrera psyket rätt där är inte så lätt.

Och det vill till att de hingstar och ston som ger ett sådant lite skarpare psyke också ger kapacitet, för annars hamnar man lite emellan stolarna: för svår i huvudet för normalryttare, men för dålig kapacitet för att proffsryttaren ska vilja ha den.

Det du säger är inte alls dumt i sak. MEN, du formulerar dig både svävande, vasst och kategoriskt ibland. Till exempel vad folk tror, det vet ju vi väldigt lite om här i tråden. Här och där i tråden har kloka människor uttryckt precis du skriver här i det senaste inlägget och ändå går du till attack.
Det som skiljer oss åt, tycker jag, är våra olika perspektiv. Du, den vasstungade styvsäkra STOCKHOLMAREN (jag får säga så då jag är stockholmare själv), ponnyuppfödare på landsbygden, en från Nya Zeeland, en från Irland, en Fjorduppfödare(HEJA Lycka) och några till. De som säljer hästar har självklart en ganska god uppfattning om vad just deras hästköpare vill ha och där verkar vi ganska överens hela bunten att det verkar vanskligt att ha som levebröd att avla halvblodshästar för den internationella eliten och samtidigt få avsättning för ickestjärnorna till landets ridskolor.
För 25 -30 år sedan såg det lite annorlunda ut. Den svenska halvblodsaveln var inte lika offensiv som idag och den uppsjö av andra sorters hästar som nu översvämmar hästmarknaden fanns inte.
Då köpte ridskolorna halvblod, russ och fjordingar grovt sett.
Precis som nu var det marknaden som styrde. Den är känslig. En ridskolemarknad som ville ha billiga, bussiga, placerbara hästar och ponnier. Då som nu. Och då platsar uppenbarligen inte halvblodet längre.
Kanske är det dags för en renässans för fjordingarna igen som i sitt avelsarbete har gått den motsatta vägen mot allround, hög ridbarhet, utmärkt temperament, sundhet och därmed låga driftskostnader.

Med "folk" syftar jag på människor i den här tråden. Det är de jag debatterar med, inte någon slags skuggfigurer. Går till attack får väl stå för dig, men jag har hållit med en del, och argumenterat emot andra. Menar du att jag inte får argumentera emot någon, eftersom det finns vissa som tycker samma eller liknande saker som jag?:confused:

Min poäng är att ridskolemarknaden inte är skiljd från hästmarknaden i övrigt. Utan befinner sig på samma trevlig-häst-för-hobbyryttare-lätta-klasser-marknad som det stora flertalet hästköpare.

Fjordingar blir sällan bra ridskolehästar, om jag ser till de jag har sett. De är rätt tuffa mentalt, och lite för bra på att lata sig. Med en orutinerad ryttare på ryggen och varv efter varv på fyrkantsspåret kan de bli ganska hemska ärligt talat, och verkligen bara göra som de själva tycker. De behöver ofta en ryttare som engagerar och motiverar dem. Då har jag sett mer lyckade exempel på exempelvis new forest på ridskola, de har inte samma pansarskalle.

Jag skulle också hävda att det krävs mycket jobb med en fjording för att få hög ridbarhet, ett ständigt underhållsarbete för att bibehålla lydnad och känslighet. Som jag tror är svårt att få till på en ridskola.

Fjordingar håller ju för övrigt i allmänhet ponnymått, och hjälper ju inte problemet, om det nu finns något sådant, att hitta storhästar till ridskolorna.

För övrigt, varför skriker du att jag kommer från stockholm? :confused: Har man mindre rätt att yttra sig om man bor här, eller varför är det så viktigt?

Tycker för övrigt att new forest-uppfödaren formulerade det klokt - den absoluta majoriteten hästköpare vill ha en snäll, arbetsvillig häst som man kan göra lite av varje med. Inte bara ridskoleryttare. Så jag tycker att man borde utvidga det hela - det är inte bara ridskoleryttare som vill ha såna hästar, utan de allra flesta som köper häst över huvud taget. För de allra flesta hästägare tävlar högst lätt klass. Och de letar efter i princip samma hästar som många ridskolor gör.

Så jag skulle snarare säga att marknaden för såna hästar är mycket större än för knep&knåpklubben - har en sån häst inte samtidigt extraordinär kapacitet, utan bara nerven och känsligheten, blir den genast svårare att sälja. Det gäller ju också att få känslighet på rätt sätt - man vill självklart ha en häst med nerv och vilja, men den ska ju inte bli så stressad och spänd att den inte kan prestera, eller använda sin vilja till att tjura ihop och bli istadig. Att kalibrera psyket rätt där är inte så lätt.

Och det vill till att de hingstar och ston som ger ett sådant lite skarpare psyke också ger kapacitet, för annars hamnar man lite emellan stolarna: för svår i huvudet för normalryttare, men för dålig kapacitet för att proffsryttaren ska vilja ha den.

Och som jag uppfattade det så är det precis detta TS frågade sig i ursprungsinlägget. Alltså om det finns de som avlar för att få fram lämpliga familje-/ridskolehästar, eftersom majoriteten av ryttarna i Sverige inte tävlar - alltså de (vi) löser inte licens och tävlar alltså inte ens på lokal nivå.

Precis, det är ju så de flesta hästägare faktiskt ser ut.

Jag tror nog att det kan finnas hästar för alla. Vad jag kanske skulle kunna tro (men det är kanske för att man är avelsnörd själv) är att det skulle hjälpa ifall folk visste lite mer om stammar innan de köpte häst. Så att man kanske inte köper sig en Cardento-Landlord som förstahäst för hobbybruk, så att säga. Det finns ju gott om andra stammar att välja på också. Om jag bara går lite på de uppfödningar det pratas om här på forumet så tror jag att Nactus-Hubertus visst kan funka även för icke-eliten. Eller Görels Feliciano-Ceylon, där mamman visserligen tycks ha nerv i lite övermått, men inte värre än att hon stått på ridskola och nu funkar med en lättklassryttare. Feliciano på det, så tror jag inte det blir en häst som behöver Peter Eriksson i sadeln för att inte bli farlig att rida.

Vad jag kanske skulle kunna tro (men det är kanske för att man är avelsnörd själv) är att det skulle hjälpa ifall folk visste lite mer om stammar innan de köpte häst.
Fast jag tycker att det är bra att de inte bara tittar på stam när de kollar på hästar. En häst är en individ och är aldrig en spegelbild av sina föräldrar. Dessutom har utbildningen mycket att göra med hur en häst blir.

Tack och lov att folk inte tittar på stammen och tänker att eftersom den är efter den och den hingsten så måste den passa mig som vill ha en lugn häst. Bättre att testa hästen och se hur den funkar. Man vill ju inte att någon ska välja bort en häst pga dess stam, det är ju vad den presterar och hur den är som är det viktiga.

Fast jag tycker att det är bra att de inte bara tittar på stam när de kollar på hästar. En häst är en individ och är aldrig en spegelbild av sina föräldrar. Dessutom har utbildningen mycket att göra med hur en häst blir.

Tack och lov att folk inte tittar på stammen och tänker att eftersom den är efter den och den hingsten så måste den passa mig som vill ha en lugn häst. Bättre att testa hästen och se hur den funkar. Man vill ju inte att någon ska välja bort en häst pga dess stam, det är ju vad den presterar och hur den är som är det viktiga.[/QUOTE

Lite nytta kan man ha av att titta på stammen. T ex känna till uppf och veta hur den växt upp, känna till egenskaper i utbildningen och lösningar till problem.

Okända importer är ofta oskrivna blad där det nästan alltid är svårt att veta hur de är uppfödda och hur deras bakgrund ser ut.

Bäst borde förstås att hitta en svenskfödd häst med alla de egenskaper en ridskolehäst ska ha (tänk LAGOM) med bra uppväxt och till ett rimligt pris.

Jag tycker det är svårt på halvblodssidan men lättare på ponnysidan.

så tror jag att Nactus-Hubertus visst kan funka även för icke-eliten....

Det måste vara "Baby-Luren"(arbetsnamnet..) som nämns, tacksam över att det kan vara att jag inte måste bli elitryttare för att rida den, det har jag varker tid eller råd med tyvärr ;)
U

jag kan irritera mig på att folk tror att ridskolor, där är det bara skrot i hästväg och klumpiga ryttare utan känsla som skumpar runt. Att ridskolor skulle vara sista instansen för bottenskrapet, och en heeelt annan sorts hästar än vad folk köper som köper egen häst. Att folk tror att alla ridskolor fungerar likadant som deras barndoms ridskola där de red ett par år på 80-talet. Att man inte inser att det finns ridskolor av olika slag, och blir helt chockerad när det visar sig att det faktiskt finns en hel massa ridskolor som inte har några nybörjare alls.
Det är knappast någon här inne som tror ovanstående!
Någonting man behöver inse dock är att de flesta ridskolorna i Sverige inte ser ut som de gör i Stockholm. De flesta ridskolor vill ha hästar som funkar med nybörjare, eftersom de flesta som börjar rida är nybörjare eller snäppet bättre. Det är få personer på ridskolan i tex Karlstad som har ridit där i mer än 5-6 år. När de har ridit på ridskolan i 6 år så börjar de fundera på egen häst om de inte redan köpt en sådan. Stockholm sätter inte standarden på ridskolorna i landet!

:bow:
Det är ju därför vi som avlar har ett så stort ansvar. Och det är ju därför argumentet att satsar man enbart på elithästar så kommer det ändå komma fram medelmåttor som "svenssons" vill ha inte stämmer. Eliten har ett helt annat temperament än vad "svensson"-hästarna har.

Eftersom jag skapade tråden är det väl dags att jag skriver ett inlägg....
Jag tror att jag kan sammanfatta det hela som så här:
Halvblod SKA enl ASVH avlas för prestation på tävlingsbanan, om man har andra intentioner så är man fel ute, dvs om man råkar tycka om att avla vackra halvblod men inte har lust att tävla så får man inte avla dem. Jag tycker till exempel om att rida halvblod, jag har träffat många med underbart temperament och härlig livsgnista, men de är inga direkta tävlingsindivider. Dessa ska med andra ord inte sättas i avel...
Då ska vi alltså gå över till andra raser som är mer inriktade på sällskap/familje/hobbyridning.
Det verkar ju helt knäppt:eek:
Jag gillar halvblod, varför ska dessa inte få förekomma som hobbyhästar enl ASVH-s mål???

Tack och lov att folk inte tittar på stammen och tänker att eftersom den är efter den och den hingsten så måste den passa mig som vill ha en lugn häst. Bättre att testa hästen och se hur den funkar. Man vill ju inte att någon ska välja bort en häst pga dess stam, det är ju vad den presterar och hur den är som är det viktiga.

Givetvis ska man inte bara titta på stammen, men att inte titta på stammen alls tycker jag är bara dumt. Stammen (och då inte bara hingstarna) säger faktiskt en del om hur hästen är och vad den förmodligen presterar. Inte stirra sig blind på stammen, men ta med i beräkningarna vad stammen brukar ge. Det är ju sällan prestation kommer helt ur det blå, exempelvis. Och att Cardento-Cortez visar sig vara en dam med skinn på näsan som inte är helt lätt att tas med (för att ta en annan bukehäst som exempel) kanske inte heller kommer helt oväntat. Det kanske är en bra häst för den satsande tävlingsryttaren, men rätt olämpligt som familjehäst. Att en ohoppad Wenzel I-World Cup visar sig, efter träning, att hoppa som en kratta kommer inte heller från skyn. Eller att Good Future-Gassendi inte har någon strålande hoppteknik.

Och så vidare. Allt hinner man ju inte se när man provrider, så då kan ju stammen ge en fingervisning vad mer det finns att vänta. Så jag tror det finns halvblod för alla, men alla stammar passar kanske inte för alla behov.

Liknande trådar

Övr. Katt Satt nästan i halsen när jag läste ett blogginlägg från ett katthem, blev riktigt förvånad över deras tankesätt faktiskt men tycker det...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 481
Senast: Sol
·
C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka