Avla ridskole/familjehästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 127
  • Visningar Visningar 7 550
Sv: Avla ridskole/familjehästar

Det måste vara "Baby-Luren"(arbetsnamnet..) som nämns, tacksam över att det kan vara att jag inte måste bli elitryttare för att rida den, det har jag varker tid eller råd med tyvärr ;)
U

Japp, det var det! Hoppas du inte tar illa upp att jag tog din tilltänkta fölis som exempel på en häst som jag skulle tro kommer få ett hyfsat lätthanterligt temperament. ;)

Det är knappast någon här inne som tror ovanstående!
Någonting man behöver inse dock är att de flesta ridskolorna i Sverige inte ser ut som de gör i Stockholm. De flesta ridskolor vill ha hästar som funkar med nybörjare, eftersom de flesta som börjar rida är nybörjare eller snäppet bättre. Det är få personer på ridskolan i tex Karlstad som har ridit där i mer än 5-6 år. När de har ridit på ridskolan i 6 år så börjar de fundera på egen häst om de inte redan köpt en sådan. Stockholm sätter inte standarden på ridskolorna i landet!

Nej, men Stockholm (och andra storstäder) finns också. Så uttalar man sig generellt om ridskolehästar som lobotomerade robotar och ridskoleryttare som nybörjare utan känsla så har man ignorerat delar av ridskolesverige. Och det tycker jag är lite tråkigt, för det spär på folks fördomar om ridskolor och ridskoleryttare.

Japp, det var det! Hoppas du inte tar illa upp att jag tog din tilltänkta fölis som exempel på en häst som jag skulle tro kommer få ett hyfsat lätthanterligt temperament. ;)

Nu fick vi lite att leva upp till, jag ska ta mig ett ordentligt snack med magen imorgon..:rofl:
Jag är glad över att det kan verka bli trevlig skalle på Baby-Lur, men jag är ju en krävande kvinna och hoppas på ännu fler kvaliteter. Den som lever får se.. :)
U

Eftersom jag skapade tråden är det väl dags att jag skriver ett inlägg....
Jag tror att jag kan sammanfatta det hela som så här:
Halvblod SKA enl ASVH avlas för prestation på tävlingsbanan, om man har andra intentioner så är man fel ute, dvs om man råkar tycka om att avla vackra halvblod men inte har lust att tävla så får man inte avla dem. Jag tycker till exempel om att rida halvblod, jag har träffat många med underbart temperament och härlig livsgnista, men de är inga direkta tävlingsindivider. Dessa ska med andra ord inte sättas i avel...
Då ska vi alltså gå över till andra raser som är mer inriktade på sällskap/familje/hobbyridning.
Det verkar ju helt knäppt:eek:
Jag gillar halvblod, varför ska dessa inte få förekomma som hobbyhästar enl ASVH-s mål???

Fast jag tycker inte det är motstridiga mål - underbart temperament och härlig livsgnista vill man ju ha, och om du kan få det plus begåvning och ridbarhet tackar du väl inte nej? Om anledningen till att hästen inte är någon tävlingshäst är att den har exteriöra fel - byggd i nerförsbacke, dålig överlinje, svårt att samla sig, eller vad det kan vara, så är det kanske inte avelsmaterial, men det kan ju absolut vara en trevlig häst för det. Det finns kanske hästar med bättre kapacitet men samma underbara temperament, som platsar bättre i aveln.

I bästa fall, om aveln går bra, så skulle vi ju kunna ha kapabla hästar även som hobbyhästar, om lägstanivån för prestation blev tillräckligt bra. Men att enbart och medvetet avla fram hästar som bara proffs kan hantera tror jag inte är någon framkomlig väg, och inte heller den utveckling jag ser. Visst, det kan finnas en del uppfödare som satsar på eliten på det viset, men det stora flertalet gör det inte, skulle jag säga. Just för att det är en så stor risktagning - hästen blir osäljbar ifall den inte får elitkapacitet. Eller också kan det bli för mycket av det goda, med en häst som kokar över i huvudet eller blir istadig. En snäll häst går i princip alltid att sälja, oavsett kapacitet.

Och jag skulle säga att uppfödare bryr sig mycket om temperamentet när de avlar - det är ju bara att se här hur många som frågar om temperamentet på hingstarna de funderar på att betäcka med.

Senast ändrad:

Nu fick vi lite att leva upp till, jag ska ta mig ett ordentligt snack med magen imorgon..:rofl:
Jag är glad över att det kan verka bli trevlig skalle på Baby-Lur, men jag är ju en krävande kvinna och hoppas på ännu fler kvaliteter. Den som lever får se.. :)
U

Det räknade jag med att du hade planerat för!

Fast man kan väl avla både och utan problem igentligen?
Nu har jag inte betat mig igenom hela tråden, läste i början. Så det kanske blir en liten upprepning men nog har vi hingstar i aveln som är kända för att nedärva ett gott lynne samt även fina dubbeltalanger?
Så deras avkommor undan rätt sto borde ju kunna passa likväl ridskolor som tävlingsryttare?
Mitt sto har ju arbetat på strömsholm som hippolog/skol häst och hon är e: Feliciano-Robin z hon är prestationsavlad och har ett mkt gott temperament.
Man får ju faktiskt inte glömma att även miljön gör hästen inte bara arvet...

Precis, lätthanterligt temperament och kapacitet står ju inte i motsatsförhållande till varandra. Får de mycket kapacitet så tackar knappast de mer avancerade ryttarna nej bara för att hästen inte har tillräckligt med nerv och vilja, får de mindre kapacitet så finns det många lättklassryttare och ridskolor som vill ha en sån häst.

Risken att vi enbart får Grand Prix-hästar med tillhörande psyke tror jag är ganska liten, aveln är alldeles för bred för det. Och även prestationsavel behöver ju inte ge monster som behöver proffs på ryggen - har exempelvis delat stall med en helbror till Okeanos, vilket man ju måste säga är prestationsavel, och den ägs av en hobbyryttare som inte på något sätt är proffs eller mästerlig på att rida. Det går bra det med.

Men grejen är ju att vi redan ÄR där, på sätt och vis. Beridna Högvakten letar skimlar utomlands, och ridskolorna använder mycket importer (även om det nu säkert till stor del beror på priset).

Tror ni inte att ett av problemen med att få fram de lämpliga hobby- eller ridskolehästarna är att de som har ston av denna kvalisort faller för det faktum att hingsten tävlar med framgång och kanske hakar på "poppishingstar", när de ska betäcka?
Det finns ju faktiskt hingstar som har presterat på högsta nivå som ändå har förhållandevis gott om avkommor på ridskolor. Att de har prestationer innebär inte nödvändigtvis att de är skarpa i temperamentet...

Att beridna högvakten köper utomlands har väl mer med färgen att göra? Skimlar är nu inte en särskilt vanlig färg, och de som finns har ofta just en utpräglad prestationsstam. Beridna högvaktens hästar lever ju också ett extremt liv, få andra hästar har det så tufft psykiskt som de. Sen är det väl också en kostnadsfråga - de har väl helt enkelt inte råd att finkamma landet efter skimlar, då är det enklare att köpa tjeckiska hästar där alla har rätt färg.

Att ridskolorna köper importer tror jag till största delen beror på priset. Om man som Zondell inte vill betala mer än kanske 30 000 för en häst, då är det väldigt få friska och vettiga halvblod som kvalar in där. För jag gissar att när det är importer så pratar vi inte toppstammade hannoveranare, utan snarare såna med okänd stam? Där man inte riktigt vet vad de gjort tidigare, och där man behöver utbilda hästen själv?

Det finns en tråd på hästverksam tror jag att det var, där folk berättar vad de betalar för sina ridlektioner. Och det var väldigt många som betalar runt hundralappen - för de pengarna förstår jag om det blir svårt att lägga 60 000 på en ridskolehäst. Då blir det 30 000-kronorshästar, kollektivstall och personal som får ha andra jobb också för att gå runt.

Tror ni inte att ett av problemen med att få fram de lämpliga hobby- eller ridskolehästarna är att de som har ston av denna kvalisort faller för det faktum att hingsten tävlar med framgång och kanske hakar på "poppishingstar", när de ska betäcka?
Det finns ju faktiskt hingstar som har presterat på högsta nivå som ändå har förhållandevis gott om avkommor på ridskolor. Att de har prestationer innebär inte nödvändigtvis att de är skarpa i temperamentet...

Eller den hingst som står närmast, även om den nu inte är poppis. Den man råkar höra talas om. Robin Z exempelvis har väl lämnat en del ridskolehästar, och jag vill minnas att polisrytteriet i stockholm har en sån. Gissningsvis är den inte en ultrakänslig hetsporre, för då har jag svårt att se hur man skulle klara av ett sånt jobb.

Så jag tror snarare på bättre kunskaper hos köpare och kanske uppfödare för att råda bot på problemet. Precis som du och andra skrivit så råder det ju inget motsatsförhållande mellan prestation och lätthanterlighet.

Jag tänkte faktiskt just på Robin Z när jag skrev mitt inlägg, har sett några efter honom på ridskolor. Och träffat ytterligare någon som definitivt hade funkat på ridskola.

(jag ska för övrigt låta min lokala ridskola prova min gamla Asterix-valack för att se om hans lilla korkade hjärna klarar av ridskolehästlivet - han är av gammalsvensk stam och inte alls nån trygg och stabil individ i grunden, däremot VÄLDIGT grundligt arbetad från början så att han numera är snäll att rida i alla fall - inridningen tog dock låååååååååång tid...)

Precis som du och andra skrivit så råder det ju inget motsatsförhållande mellan prestation och lätthanterlighet.

Det råder naturligtvis inget motsatsförhålande mellan prestation och lätthanterlighet. Däremot kan man ha olika inriktning på sin avel, där man lägger vikt vid olika saker. Om det inte har någon betydelse vad man lägger vikt vid hos sina avelsdjur så kan vi ju lägga ner det här med planmässig avel ... :crazy:

Fast jag skulle säga att det är högre risk att avla superskarpa hästar, eller att rent av avla utan tanke på temperamentet och tänka att blir den svår är det bara att skicka den till Ramona eller liknande så kan det fixas på ett par månader.

Men det valet och det ansvaret måste man väl ge uppfödarna, att de inte enbart avlar fram ultrakänsliga avkastarkungar som är rädda för allt.

det är väl självklart att det spelar roll vilka egenskaper man väljer att prioritera hos avelsdjuren.
Ett ytterligare problem är att det inte går att sätta fingret på vad som är "bra temperament", för det som är bra temperament för en rädd hobbyryttare är alldeles för lite temperament för den medelgode hobbyryttaren. Och det som är lagom för den medelgode hobbyryttaren är inte säkert att det är tillräckligt bra för den högre satsatnde tävlingsryttaren.
Och som nämnts tidigare, en bra ridskolehäst ska vara lagom arbetsvillig och lättriden. Är den för ambitiös är risken att den sliter ut sig själv, men är den för lat vill ingen rida på den. Utan lagom är bäst.

Jag har en vän som har ponnyridskola och där har ett stort antal ponnyer passerat och konstaterats inte passa i verksamheten av olika anledningar. Flera av ponnyerna i verksamheten där är födda på gården men många av dem som är födda där har sålts vidare för att man snabbt insett att de inte skulle funka.
Det finns en ponny som funkar super i verksamheten trots att hans mamma var en opålitlig huggorm och det finns ponnyer som fått säljas trots att föräldrarna själva varit "änglar". Det finns alla varianter.

Fast jag skulle säga att det är högre risk att avla superskarpa hästar, eller att rent av avla utan tanke på temperamentet och tänka att blir den svår är det bara att skicka den till Ramona eller liknande så kan det fixas på ett par månader.
Högre risk? Högre risk än vad? Jag hänger inte med ...:crazy:
risk att avkommorna också blir superskarpa och därmed förmodligen inte lämnpliga för ridskolor

(jag ska för övrigt låta min lokala ridskola prova min gamla Asterix-valack för att se om hans lilla korkade hjärna klarar av ridskolehästlivet - han är av gammalsvensk stam och inte alls nån trygg och stabil individ i grunden, däremot VÄLDIGT grundligt arbetad från början så att han numera är snäll att rida i alla fall - inridningen tog dock låååååååååång tid...)

Jo, det ska man kanske inte heller glömma - det är ju inte så att alla gammelstammade hästar var så otroligt fromma heller. Den absolut obehagligaste hästen jag ridit hade riktigt gammeldags stam, Cavalotti-Cyrano, och den skulle jag aldrig sätta upp en nybörjare på. Den gjorde sitt bästa för att kasta av ryttare den fått på ryggen, och sparkade efter dem när de ramlat av. :crazy:

Asterix hör väl inte heller till dem som lämnar lamm, om man säger. :angel: Men med åldern och vettig hantering blir ju de flesta hästar snälla, så den häst som är en mardröm för en orutinerad ryttare när den är fem kan ju mycket väl vara lämplig när den är 15, särskilt om ryttaren inte ställer några jättekrav.

risk att avkommorna också blir superskarpa och därmed förmodligen inte lämnpliga för ridskolor

Precis, superskarpa utan att också vara superbegåvade. Eller överkänslig och rädd kombinerat med vilja. Då blir de svårare att sälja, för svårklassryttarna vill inte ha den, och lättklassryttaren klarar inte av den.

Är den superskarp OCH superbegåvad är problemet mindre, då finns det säkert någon som vill satsa tid och pengar på att få ordning på den.

Liknande trådar

Övr. Katt Satt nästan i halsen när jag läste ett blogginlägg från ett katthem, blev riktigt förvånad över deras tankesätt faktiskt men tycker det...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 481
Senast: Sol
·
C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka