Avla ridskole/familjehästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 127
  • Visningar Visningar 7 550
Sv: Avla ridskole/familjehästar

det är väl självklart att det spelar roll vilka egenskaper man väljer att prioritera hos avelsdjuren.
Ett ytterligare problem är att det inte går att sätta fingret på vad som är "bra temperament", för det som är bra temperament för en rädd hobbyryttare är alldeles för lite temperament för den medelgode hobbyryttaren. Och det som är lagom för den medelgode hobbyryttaren är inte säkert att det är tillräckligt bra för den högre satsatnde tävlingsryttaren.

Absolut, men jag tror ändå att det kan vara klokt att ta temperamentet med i beräkningen, så att säga. Att gå lite bakom "bra temperament" på det egna stoet, och fundera på vad det är som man tycker gör henne bra.

Det är ju också lite olika från person till person, hur mycket krut man vill ha, även bland ryttare på samma nivå. Känslighet är kanske mer en sån egenskap som man vill ha mer ju bättre ryttare man är.En rädd, okontaktbar eller istadig häst däremot vill ju ingen ha, oavsett nivå. Så det är ju inte bara så att mer är bättre.

Och om man då som stoägare har ett sto som man tycker mycket om, så borde man ju kunna göra en bedömning, och ha den självinsikten att veta vilken typ man är själv. Man kanske gillar snälla och beskedliga hästar, och det är det man uppskattar hos sitt sto - då är det kanske läge att lägga på en hingst som har lite mer nerv själv, för som sagt: lagom är bäst. Har man ett sto som lämnat kanonavkommor, ja då törs man lägga på en topphingst med skärpa, för det lär bli en avkomma med kapacitet. Skulle vara min teori, i alla fall - jag är ju inte uppfödare själv.

det är väl självklart att det spelar roll vilka egenskaper man väljer att prioritera hos avelsdjuren.

Precis vad jag också tycker! Och därför borde det vara skillnad mellan att avla med målet att få fram elithästar och att avla med målet att få fram hästar lämpliga för de 98 % (kan inte procenttalet i huvudet, men det är över 90 % i alla fall) som inte ens löst licens för att kunna tävla på lokal nivå. Det är därför jag vänder mig mot resonemanget att "det som blir över duger som ridskole-/familjehästar". Men det var mer en allmän tanke - inte speciellt riktat till dig!

Ett ytterligare problem är att det inte går att sätta fingret på vad som är "bra temperament", för det som är bra temperament för en rädd hobbyryttare är alldeles för lite temperament för den medelgode hobbyryttaren. Och det som är lagom för den medelgode hobbyryttaren är inte säkert att det är tillräckligt bra för den högre satsatnde tävlingsryttaren.

SÅ SANT! :bow:

Grejen är väl att man kanske måste försöka få ägarna till de ston som själva är mediokra och har hobbyhäst-temperament att inse att det kanske inte är så himla lyckat att använda de mest extrema prestationshingstarna.
Det är ju inte så troligt att man får en svåklasshoppare om man har ett sto som är begränsat till lätta klasser själv, även om man använder en värstinghingst, det är ju bättre då att leta efter en något mindre extrem hingst...

Grejen är väl att man kanske måste försöka få ägarna till de ston som själva är mediokra och har hobbyhäst-temperament att inse att det kanske inte är så himla lyckat att använda de mest extrema prestationshingstarna.
Det är ju inte så troligt att man får en svåklasshoppare om man har ett sto som är begränsat till lätta klasser själv, även om man använder en värstinghingst, det är ju bättre då att leta efter en något mindre extrem hingst...

Chansen är ju större att man får en bättre avkomma med en topphingst med ett halvbra sto, än om man använder en lika medioker hingst... Fast de extrema behöver man ju inte.

Fast man kan ju ta en topphingst som ger medgörligt temperament då kanske. Det finns ju såna också, Feliciano exempelvis. Eller Don Primero.

Och spara Baloubet till sin svårklassmärr.

Å andra sidan så godkänns inga "dåliga" hingstar utan alla de swbhingstar vi har i avel kan nog förbättra ett mediokert sto - om de passar ihop...

Hemligheten ligger nog i att hitta en hingst som förstärker stoets förtjänster och döljer svagheterna. Det behöver kanske inte vara den med högst total bedömning eller bäst hoppförmåga utan kan vara en som i typ, temprament, exteriör och stam passar stoet optimalt.

Fast jag skulle säga att det är högre risk att avla superskarpa hästar, eller att rent av avla utan tanke på temperamentet och tänka att blir den svår är det bara att skicka den till Ramona eller liknande så kan det fixas på ett par månader.
Fast hur många föds egentligen med ett så skarpt psyke att de blir helgalna trots rätt hantering? Det är inte speciellt vanligt. Kanske en på hundra blir svår att rida in och en på tusen blir riktigt jobbig. Sen är det nog en på 10.000 som man helst av allt lägger ner.

Med rätt hantering från start blir de flesta hästar helt ok att hantera och rida, vissa blir känsligare än andra, men inte så att det inte funkar för en duktig hobbyryttare.

Liknande trådar

Övr. Katt Satt nästan i halsen när jag läste ett blogginlägg från ett katthem, blev riktigt förvånad över deras tankesätt faktiskt men tycker det...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 481
Senast: Sol
·
C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka