Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"
Intressant tråd!
Jag bor på landet, har (för många) katter. En "skogisblandning" eller möjligen renrasig men oregistrerad, 16 år gammal hona. Resten är "huskatter" med lite olika bakgrund. Den dyraste köpte jag av Djurskyddet för 800kr som kattunge. Tyckte det var värt att lägga pengarna på honom för att pengarna hamnar på ett bra ställe.
Alla mina katter är kastrerade eftersom jag inte vill att de skall föröka sig via delning...
Jag har råd - om jag vill - att köpa en raskatt men ser inte att de uppfyller mina "behov" av trevlig katt som musjägare i hus och uthus.
Så jag tror som någon tidigare skrivit, att huskatter och raskatter har olika "marknader". Jag tycker det är fint men opraktiskt med lång päls (mycket som kan fastna i den när man är utekatt).
Min uppfattning om bra katt-liv är nog det jag erbjuder: de avmaskas efter behov. Går ut och in som de önskar. Mycket ute på sommaren, mycket inne på vintern. Släpps ut när jag går ut och fodrar hästarna, en av dem vill in innan jag åker till jobbet. Två går in en kortis när jag kommer hem från jobbet men följer med mig ut igen när jag bytt till stallkläder. Alla går vi in på kvällen och sover inne.
Får torrfoder av vettig kvalitet (Iams) och rent vatten. Klappas och klias.
När de är ute, kan de gå in i stallet, i garaget, under huset eller på logen. Alltså ganska väl skyddade mot väder och vind om de så önskar. Vintertid väljer de som regel att gå ut en stund på morgonen, följer med mig in när jag fodrat hästarna och går sedan ut en sväng på eftermiddagen.
Ingen av dem är försäkrad men jag har råd att ge dem veterinärvård om de blir sjuka. Den som är 16 år gammal kommer att avlivas när hon blir dålig på riktigt, eftersom jag inte ser det för katten meningsfulla med en massa behandlingar och utredningar på gammal katt.
Ser heller inget fel på att välja att äga raskatt - vi är olika i vad vi tycker om.
Jag tror inte att problemet med hemlösa katter blir löst av att rasuppfödningen upphör eller minskar. De hemlösa katterna tillkommer av misstag eller slarv eller elakhet ("sommarkatter...").
Det bästa är väl att den som vill ha en huskatt, köper en hos Djurskyddet eller hjälper sina grannar/vänner genom att ta emot en unge därifrån.
Och att vi försöker undvika att skapa olika läger för eller emot raskatter respektive huskatter.
Långt och svamligt?? Jaa.