Avla ridskole/familjehästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 127
  • Visningar Visningar 7 550
Sv: Avla ridskole/familjehästar

Det var det dummaste jag läst :rofl:. Som köpare funderar man väl inte direkt på uppfödarens ekonomi mer än sin egen.

Jag har inget utarbetat maxpris utan marknaden har fått styra.

Det jag däremot lärt mig är att inköpspriset sällan spelat någon roll för hästens popularitet på ridskolan. Där finns annat viktigt.

Jag är säkert inget bra exempel för jag har aldrig knackat på hos halvblodsuppfödare och frågat vad deras 4-åringar kostar. De halvblod som köpts in har varit på tillfälligheter och de har varit betydligt billigare än 40.000 kr.

Tror heller inte det är säkert att en ridskolehäst skall vara kvar på ridskolan hela livet och jag tror på ett system där eleverna kan ta del av utbildningen.

Är det dummaste du har hört att man kan betala 40 000 för en fyraåring? Jisses, du har aldrig tittat på saluannonser, va? Frågan var ju hur uppfödaren skulle få ekonomi i sin verksamhet genom samarbete med en ridskola. :smirk:

Men jag är jättenyfiken på hur ni hittar hästar i tioårsåldern med goda tävlingsmeriter, skadefria och utan olater för betydligt mindre än 40 000? Som har kapacitet nog att lotsa även ovana ryttare runt lätta klasser?

Ridskoleelever är sällan eller aldrig så duktiga ryttare att den utbildning en häst får genom att gå på lektion motsvarar den utbildning den får genom specialanpassad unghästträning av en rutinerad tävlingsryttare. Så det kan nog vara kul för eleverna att få prova på att rida unghäst, men för unghästen så är det inte den bästa tänkbara utbildningen att lära sig genom att gå lektion.

Detta är alltså hästar som har varit hos msv-ryttare, som har jobbat med dem under 8-10 år, och sen nånstans insett att hästen inte räcker till. Och kanske dessutom inte riktigt har ett lämpligt psyke - stannar på alla vattenhinder, stressar upp sig på tävling så att den knappt blir kontaktbar, tittar, står på bakbenen så fort de är ensamma på banan. Och nånstans tyckt att nä, det här är inte värt besväret. Jag säljer den här hästen. Det finns andra hästar med lika bra kapacitet (ägaren kanske redan har en sån i stallet, som går bättre med mindre jobb), som inte har de här bristerna i temperamentet. Så åker hästen ut på annons, och så kan ridskolan köpa den.
Jag har dock svårt att se hur en häst som står på bakbenen när den blir själv inne på banan funkar så bra på ridskolan. Det är ju knappast så att ridskolorna har striktare rutiner än tävlingsstallen har. Tävlingsstall och ridskolor är ju ganska lika på det viset, eftersom det är samma saker som händer varje dag på ungefär samma tider.

De bristerna du tar upp i hästen ovan skulle jag faktiskt skicka iväg till slakt eller ge bort som sällskap, den hästen lämpar sig inte på en ridskola enligt mig. Om en MVS-ryttare inte klarar av att rida hästen på ett vettigt sätt, hur ska en ridskoleryttare klara av det??

Jag har dock svårt att se hur en häst som står på bakbenen när den blir själv inne på banan funkar så bra på ridskolan. Det är ju knappast så att ridskolorna har striktare rutiner än tävlingsstallen har. Tävlingsstall och ridskolor är ju ganska lika på det viset, eftersom det är samma saker som händer varje dag på ungefär samma tider.

De bristerna du tar upp i hästen ovan skulle jag faktiskt skicka iväg till slakt eller ge bort som sällskap, den hästen lämpar sig inte på en ridskola enligt mig. Om en MVS-ryttare inte klarar av att rida hästen på ett vettigt sätt, hur ska en ridskoleryttare klara av det??

Enkelt - hur ofta tror du en ridskolehäst är själv inne på ridbanan? Den aktuella hästen kan inte tävlas, men i verksamheten fungerar den bra och är ganska omtyckt av eleverna. De flesta har förmodligen ingen aning om hur den beter sig på tävlingsbanan, för det märks inte när den går lektion med de andra hästarna. Ingen anledning att skicka den till slakt bara för att den inte kan tävlas.

Den är ju inte svårare än att en skicklig ryttare skulle få ordning på den även på tävlingsbanan, men vilken skicklig ryttare köper en häst som knappast kan gå mer än lätt klass?

För tydligheten ska jag kanske säga att det alltså inte är en häst som har alla dessa olater, utan fyra olika med varsin svaghet. Häst A blir istadig och står på bakbenen, häst B stressar upp sig på tävling, häst C vägrar hoppa vatten och häst D är tittig på hinder. Av dessa fyra så funkar alla utom häst A med ridskoleryttare i lätta klasser på tävling.

Anledningen till att de funkar med ridskoleryttare men inte med msv-ryttare är naturligtvis att ridskoleryttaren inte förväntar sig samma nivå på prestation, så hästen pressas inte lika mycket. Häst B funkar bra på låga hinder och i markarbetet, men när det börjar bli 1,20 så funkar det inte. På den höjden blir det vådligt om hästen drar iväg. Men den går ju aldrig 1,20 på ridskolan. Den tittiga häst D har slutat titta nu när det bara är lokala hopptävlingar med vanliga bomhinder den deltar i, och inte terränghinder som förut. Häst C:s motvilja mot vatten märks inte längre, för på lokal tävling finns inga vattenhinder.

Senast ändrad:

Är det dummaste du har hört att man kan betala 40 000 för en fyraåring? Jisses, du har aldrig tittat på saluannonser, va? Frågan var ju hur uppfödaren skulle få ekonomi i sin verksamhet genom samarbete med en ridskola. :smirk:

Men jag är jättenyfiken på hur ni hittar hästar i tioårsåldern med goda tävlingsmeriter, skadefria och utan olater för betydligt mindre än 40 000? Som har kapacitet nog att lotsa även ovana ryttare runt lätta klasser?

Ridskoleelever är sällan eller aldrig så duktiga ryttare att den utbildning en häst får genom att gå på lektion motsvarar den utbildning den får genom specialanpassad unghästträning av en rutinerad tävlingsryttare. Så det kan nog vara kul för eleverna att få prova på att rida unghäst, men för unghästen så är det inte den bästa tänkbara utbildningen att lära sig genom att gå lektion.

Jag menar att priset inte får vara avgörande för om uppfödaren tjänar på varje häst. Som bekant blir individerna olika och det är väl knappast ridskolans ansvar att köpa de hästar som inte passat tävlingsbanan för samma pris. Alltså - marknaden styr.

Och nej. Jag tittar aldrig på tävlade hästar i 10-årsåldern. Jag menar att en oslipad diamant kan vara billigare.

Med ditt resonemang kan man inte ha unghästar på ridskolan. Inte heller skola in dem på lektion så jag lägger ned debatten för jag orkar inte stånga mig blodig.

Har jobbat heltid på ridskola närmare 20 år och jobbat med både egen uppfödning och inköp av hästar från såväl handlare som privatpersoner och uppfödare.

Det är klart man kan ha unghästar på ridskolan - men de kanske inte blir de mest välutbildade i slutändan, om de fått sin utbildning i första hand av ridskoleelever.

En "oslipad diamant" är en chanstagning, det kan bli både bu och bä. Den kan blomma ut till en riktig klippa, en sån man önskar sig som ridlärare att ha i sin verksamhet. Eller så kan det visa sig att det fanns ingen diamant där inne, utan det blev aldrig mer än en problemhäst som hankar sig fram i verksamheten. Jag har sett exempel på båda delarna. Det är ju därför den oslipade diamanten är billigare - för man vet inte inte riktigt vad det är man får, och det är i vilket fall rätt mycket jobb innan man är klar med "slipningen". Tioåringen vet man mer vad den går för, och den kan gå in i verksamheten fortare och står inte och kostar pengar i flera år först.

För tydligheten ska jag kanske säga att det alltså inte är en häst som har alla dessa olater, utan fyra olika med varsin svaghet.
Det hade ju varit käckt att skriva det i första inlägget. Den hästen jag såg framför mig var verkligen ingenting jag skulle sätta upp ridskoleelever på!

Finns det någon som medvetet avlar fram dessa, eller är det "skräpet som blev över" som säljs till ridskolorna? Dvs de som inte har så stor gång (=bekväma att rida), inte hoppar med scoop (=lättare att sitta kvar över hindret) och de som inte har superexteriör som ska gå vidare till avel.

Läste i senaste ridsport ang utbildning av ridskolehästar, och funderade vidare på detta.

Funderade också på varför ALL avel ska fokuseras på att få fram så bra tävlingsindivider som möjligt, när den stora massan inte tävlar. Tänk om man inte vill avla fram en tävlingsindivid för att man tycker att hästarna man fött upp inte ska behöva flacka runt land och rike (kommentar från en klubbkompis).....

För att kunna förverkliga drömmen att ha väl utbildade ridskole hästar, så innebär det att alla ridskole elever måste betala en avgift som kanske ligger på 10 gånger mer än vad man betalar idag. Och det kan man inte göra då skulle ridskolorna gå omkull.
Men ridskolan skall i varjefall in ge en trygghet för elev och ryttare, och den timmen av lektions ridning skall ge en positiv upplevelse.
Så ridbarheten eller hästens temperament är nog den viktigaste biten idag, och genom åren så har vi alla häst människor blivit intutade om hästens exteriör, och temperamentet har kommit lite i bakgrunden.
Likaså så har det alltid varit lite utav förnedrande som uppfödare att sälja sina uppfödningar till en ridskola.
Men många gånger så sköts ridskole hästarna bättre en andra hästar.

Men jag själv ser på detta lite annorlunda.....som uppfödare har vi alla olika avelsmål, och allt vi avlar fram kan inte bli stjärnor för den stora sporten.
Men om jag har fått fram en avkomma, ifrån mitt eget avelstänkande, och jag ser att hon/han har den ridbarheten och ett fantastiskt temperament att man kan utan problem släppa en oerfaren ryttare ut i terrängen och alla kan umgås med hästen och hästen ger den tryggheten till de oerfarna.
Då hade jag med en stor knippa stolthet sålt min uppfödning till en ridskola, för jag hade vetat att min uppfödning hade skänkt glädje till många nybörjare och även äldre ryttare.

Det är inte lätt idag att sälja unghäst och priset varierar otroligt, ifrån väldigt lite till ofantliga summor.
Men för mig som uppfödare, så har jag sålt unghäst billigt men då har jag istället krävt ifrån köparen utbildning/tävlings erfarenhet osv, osv.
Jag har helt enkelt frågat köparen vad kan du erbjuda min unghäst?

Det hade ju varit käckt att skriva det i första inlägget. Den hästen jag såg framför mig var verkligen ingenting jag skulle sätta upp ridskoleelever på!

Jag misstänkte att du hade missförstått.

Nu när jag har förtydligat, är du med på hur jag menar då? Att det finns hästar vars psyke sätter p för dem på tävlingsbanan i lite högre klasser, men som ändå funkar bra som ridskolehästar? Och att det inte behöver innebära att de är hjärndöda robotar utan vilja?

Där har du faktiskt en viktig poäng :). Men då kanske "vi" ska sluta gnälla över att ridskolorna inte rider svenskt längre?

Jag tror framförallt att "vi" ska vara medvetna om hur ASVH vill att det svenska halvblodet ska utvecklas. Deras avelsmål är INTE att ta fram ridskolehästar utan tävlingsindivider åt tävlingsryttare. Därför känns frågan om vart man hittar halvblod med bra ridskoletemperament rätt meningslös; eller annorlunda uttryckt: de ska inte finnas. Sen menar ju vissa att vi ändå får dessa halvblod som passar på ridskolan i stället för på tävlingsbanan på köpet så att säga, men det är jag faktiskt inte riktigt lika säker på. Det jag befarar är just mitt exempel på jättehöga halvblod med stötiga och stora gångarter och med ett svårt temperament för hobbyryttaren.
Sen kan jag väl iofs tycka att det är väl rätt naturligt att halvbloden avlas för tävling eftersom det verkar vara väldigt viktigt för många. Men som sagt, det öppnar ju fältet fritt för andra individer...

Fast hästarna med för svårt temperament, som bara kan bemästras av svårklassryttare, är de verkligen i enlighet med avelsmålet? En sån häst, som sen bara har kapacitet för lätt klass tror jag får svårt att hitta köpare, ridskola eller inte ridskola.

Fast hästarna med för svårt temperament, som bara kan bemästras av svårklassryttare, är de verkligen i enlighet med avelsmålet?

Tydligen är dom det! Många har nog sett World Cup på TV när en mkt välkänd hingst som använts mkt i aveln, tydligen är avelsmålet och är godkänd hingst, trots hans mkt dåliga temperament/ridbarhet.

Nu när jag har förtydligat, är du med på hur jag menar då? Att det finns hästar vars psyke sätter p för dem på tävlingsbanan i lite högre klasser, men som ändå funkar bra som ridskolehästar? Och att det inte behöver innebära att de är hjärndöda robotar utan vilja?
Nej, jag kan inte riktigt se problemen med hästarnas temperament som du skriver. Exemplen som du tar upp tycker jag går ju att åtgärda. En häst som överallt funkar bra, men inte på banan, behöver en ny tävlingsryttare med bättre nerver enligt mig, den behöver inte säljas billigt till en ridskola. Där är det ju ryttaren som hetsar upp sig så att hästen känner av spänningarna och lever ut dem. Hästen som stannade på vatten går också att ordna till utan större bekymmer. Hästen som blev tittig i terrängen kan väl säljas som hopphäst då till ett lite dyrare pris än vad ridskolorna betalar.

Säg till mig nästa gång du får köpa in en 10-årig häst som går som en klocka runt 1.10 för 50.000:-. Den ger jag er förtjänst på!

Man kan ju inte få allt på en gång. Är det Baloubet du syftar på så har ju han kapacitet långt utöver det vanliga, och försvarar på det sättet sin plats i aveln. Alla godkända hingstar är ju inte perfekta, utan tillräckligt bra. Har man ett sto med bra ridbarhet, då kanske det är Baloubets extra kapacitet man skulle vilja tillföra avkomman.

Det är ju många pusselbitar som ska vara på plats i den perfekta hästen, avelsmålet, man får ju ta det bit för bit. Och förhoppningsvis undvika återvändsgränderna.

Tänker vi på samma hingst så är det ju bara pappa och son som klarat av att rida honom. Dessutom har den hingsten och hans godkända söner en hel del avkommor som har slaktats eller skänkts bort pga att det inte går att göra någonting med dem.

En handlare på Irland köpte in 4-5 st från Tyskland som 3-åringar. En av dem såg tävlingsbanan, resten skickades på slakt. Det ska tilläggas att de inte var speciellt billiga som oinridna 3-åringar.

Nej, jag kan inte riktigt se problemen med hästarnas temperament som du skriver. Exemplen som du tar upp tycker jag går ju att åtgärda. En häst som överallt funkar bra, men inte på banan, behöver en ny tävlingsryttare med bättre nerver enligt mig, den behöver inte säljas billigt till en ridskola. Där är det ju ryttaren som hetsar upp sig så att hästen känner av spänningarna och lever ut dem. Hästen som stannade på vatten går också att ordna till utan större bekymmer. Hästen som blev tittig i terrängen kan väl säljas som hopphäst då till ett lite dyrare pris än vad ridskolorna betalar.

Säg till mig nästa gång du får köpa in en 10-årig häst som går som en klocka runt 1.10 för 50.000:-. Den ger jag er förtjänst på!

Som en klocka sa jag inte. .90 som en klocka, 1,10 med en bra ryttare. Och jo, vi är rätt glada när vi får får tag på dessa hästar!

Hästen som inte funkar så fort den blir ensam tror jag knappast är lättsåld som privathäst. Den funkar inte bra "överallt", den funkar bra på lektion med sina hagkompisar runtikring sig. Ensam får den spader, tävling eller inte tävling. Och omeriterad häst, tio år gammal, aldrig tagit sig runt en tävlingsbana trots många försök med olika ryttare, eventuellt kapacitet för 1,10. Låter det som en lättsåld, dyr häst i dina öron? Vilken svårklassryttare har lust att offra sig på att få ordning på den? Vilken lättklassryttare vill ha en häst som man får vara glad om den går över startlinjen? Dessutom är den inte till salu, den funkar ju bra i verksamheten.

Hästen som stannade på vatten hade varit runt till ett antal olika duktiga ryttare som inte fick ordning på den. Uppenbarligen valde de ryttarna att lägga sitt krut på andra hästar med samma kapacitet men mindre problem, eftersom hästen såldes till oss (via kontakter). Intressant att du vet så säkert att det hade gått att fixa, utan att ens ha sett hästen?:angel:

Hästen som stannade i terrängen hade givetvis kunnat säljas som privathäst, men nu hann vi före. Och betalade uppenbarligen bra nog för att säljaren skulle vilja sälja hästen till oss. Hästen är ingen stjärna, utan har nog sitt max på 1,10 skulle jag tro.

Hästen som stressar i tävlingssituationer behövde säkert en ny ryttare - det var ju därför de tidigare ägarna sålde hästen.:idea: Och då var vi där och köpte, via kontakter. Inte konstigare än så.

Det är ju inte så att ridskolorna rör sig i helt andra hästköparkretsar än andra spekulanter. De här fyra hästarna hade säkert lika gärna kunnat säljas till privatpersoner, men nu råkade vi vara där först. Inte heller är det så att ridskolor är absolut sista instansen för hästar, som du tycks tro. Eller att ridskolor betalar sämst av alla. Alla privatryttare som köper hästar har inte heller 70 000+ att handla för.

Senast ändrad:

Man kan ju inte få allt på en gång. Är det Baloubet du syftar på så har ju han kapacitet långt utöver det vanliga, och försvarar på det sättet sin plats i aveln. Alla godkända hingstar är ju inte perfekta, utan tillräckligt bra. Har man ett sto med bra ridbarhet, då kanske det är Baloubets extra kapacitet man skulle vilja tillföra avkomman.

Det är ju många pusselbitar som ska vara på plats i den perfekta hästen, avelsmålet, man får ju ta det bit för bit. Och förhoppningsvis undvika återvändsgränderna.
nej, det är Cornet Oblensky eller vad han nu heter......inte ens svårklassryttare får honom att funka, men godkänd hingst är han och betäcker massor av ston.....alltså är han väl avelsmålet?? eller....

Får dom inte? Han funkar väl rätt bra på tävlingsbananmed tanke på den här meritlistan, och att han ryktas vara aktuell för OS för Tyskland?

2008: 6. Platz Großer Preis CSI****-W Vigo/ESP mit Cornet Obolensky
2007: 2. Platz Großer Preis CSI****-W Verona/ITA mit Cornet Obolensky
2007: 13. Platz Großer Preis CSI***** Athen/GRE mit Cornet Obolensky
2007: 1. Platz Nationenpreis CSI***** Barcelona/ESP mit Cornet Obolensky
2007: 2. Platz Großer Preis EM Mannheim mit Cornet Obolensky
2007: 8. Platz Großer Preis CSI**** Wiesbaden mit Cornet Obolensky

Rätt bra resultat för en åttaåring som samtidigt betäcker mycket, skulle jag säga.

Att en hingst är godkänd betyder inte att den är avelsmålet, bara att han bedöms vara en individ som kan föra oss närmare avelsmålet. Inte samma sak. Tror inte det finns någon häst som är perfekt och förkroppsligar avelsmålet. Åtminstone har vi inte sett någon sådan på svenska bedömningar, för det finns ingen häst som har fått tior rätt igenom.

Senast ändrad:

Säg till när du behöver en lagom urusel ryttare att agera testpilot i sverige *s*.
Men jag förstå problemet, vi har lite motsatt problem i hundvärlden. Att det är svårt att hitta material som duger för tävling och jobb, mycket har utställning/sällskapiferats.

Kan det tänka sig att det såsmåningom dyker upp olika linjer i hästavlen? Med ridskole/skogsmulle/lättare tävlingshästar och tävlingshästar?
Fjordingar och avdankade travare i all ära, men utbudet bör vare lite större.

Och tack för den, ja....
När medelsvensson misslyckats med tokiga halvblodet nr 1 och 2 så säljer jag en fjording till dem och äntligen så får man ha roligt med sin häst!

Får dom inte? Han funkar väl rätt bra på tävlingsbananmed tanke på den här meritlistan, och att han ryktas vara aktuell för OS för Tyskland?

2008: 6. Platz Großer Preis CSI****-W Vigo/ESP mit Cornet Obolensky
2007: 2. Platz Großer Preis CSI****-W Verona/ITA mit Cornet Obolensky
2007: 13. Platz Großer Preis CSI***** Athen/GRE mit Cornet Obolensky
2007: 1. Platz Nationenpreis CSI***** Barcelona/ESP mit Cornet Obolensky
2007: 2. Platz Großer Preis EM Mannheim mit Cornet Obolensky
2007: 8. Platz Großer Preis CSI**** Wiesbaden mit Cornet Obolensky

Rätt bra resultat för en åttaåring som samtidigt betäcker mycket, skulle jag säga.

Att en hingst är godkänd betyder inte att den är avelsmålet, bara att han bedöms vara en individ som kan föra oss närmare avelsmålet. Inte samma sak. Tror inte det finns någon häst som är perfekt och förkroppsligar avelsmålet. Åtminstone har vi inte sett någon sådan på svenska bedömningar, för det finns ingen häst som har fått tior rätt igenom.
Och han visade ju med god tydlighet hur bra ridbarhet han har, stegrade sig...istadig.....osv osv.
Men eftersom du tydligen är expert på ridbarhet/avel/avelsmål osv, kan man undra varför ASVH har missat din kompetens....

Liknande trådar

Övr. Katt Satt nästan i halsen när jag läste ett blogginlägg från ett katthem, blev riktigt förvånad över deras tankesätt faktiskt men tycker det...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 481
Senast: Sol
·
C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka