Avla ridskole/familjehästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 127
  • Visningar Visningar 7 550
Sv: Avla ridskole/familjehästar

"Ska"??? Det är väl ändå inte upp till dig att bestämma vad sveriges ridskolor ska erbjuda sina medlemmar och inte? Det måste väl ändå den enskilda klubben få bestämma.

Varför är det "givetvis" så att ridskolor ska ta emot nybörjare i alla åldrar? Jag exempelvis är glad att min ridskola inte gör det, för det gör att vi kan ha mycket känsligare hästar som är roligare att rida för mig, än om alla hästar skulle behöva kunna gå med nybörjare.

Det du beskriver som normalt känner jag inte alls igen från mina trakter. Där är det normala snarare att man stannar på ridskolan hela sitt ryttarliv, kanske med ett längre avbrott för barnafödande och utbildning. Eller att man kanske hade egen häst som ung, slutar med ridandet när man får barn, och sen återupptar ridandet igen 10 år senare, men då på ridskola.

Att din barndoms ridskola fungerade på ett annat sätt betyder väl inte att alla ridskolor idag behöver vara som din barndoms ridskola?

Då står det ju ännu värre till med ridskolorna än vad jag trodde. Och då blir diskussionen ännu viktigare vad för hästar vi avlar fram.

Du och jag lever i olika världar!

Då står det ju ännu värre till med ridskolorna än vad jag trodde. Och då blir diskussionen ännu viktigare vad för hästar vi avlar fram.

Du och jag lever i olika världar!

Värre?? Förklara gärna närmare.

Håller med om att vi lever i olika världar - skillnaden är att jag vet att din värld finns, med ridskolor som ett nybörjartillhåll där man inte utvecklas som ryttare efter några år, men du verkar fullkomligt omedveten om min.;)

Jag har sålt närmare 200 st hästar och ponnier till ridskolor så säg inte till mig att jag inte vet vad ridskolorna vill ha för hästar! Och det är inga tävlingsinriktade heta individer de vill ha.

De hästar jag har sålt ska klara av att gå handikappridning, samt tuffa runt med en 50-årig man som fått en termin i julklapp av frun, precis som den ska klara av 80 cm med 15-åringarna som ridit sedan barnsben.

Ponnierna ska vara ungefär likadana. Vad de ridskolorna jag har sålt hästar till vill ha är rena auto-piloter!

Men det kanske är så att du vänder dig till ett visst segment av ridskolor, som vill ha den typen av häst du säljer? Du kanske är ganska nischad som hästhandlare?

Till min ridskola, och ridskolorna härikring, har du uppenbarligen inte sålt några hästar, för här finns varken handikappryttare eller 50-åriga nybörjare. 15-åringarna som ridit sen barnsben får de snällaste trotjänarna när de börjar i tävlingsgruppen för storhäst, så är de redo för de svårare, lite mer känsliga hästarna när de blivit över 20 och fått lite mer rutin.

Jag måste hålla med Ramona här, och jag TROR att detta är ett storstadsfenomen - det är så dyrt och svårt att ha egen häst där så det är helt enkelt inte lika vanligt. Visst finns det duktiga ryttare här också som rider på ridskola, men det är inte alls lika vanligt. Ridskolorna är heller inte nischade öht, utan det finns i princip 1-3 ridskolor per stad (i de flesta fall 1), och de tar emot de elever som finns att få. Så tror jag att det är i större delen av landet, utom kanske just i Stockholm.

Säg till när du behöver en lagom urusel ryttare att agera testpilot i sverige *s*.
Men jag förstå problemet, vi har lite motsatt problem i hundvärlden. Att det är svårt att hitta material som duger för tävling och jobb, mycket har utställning/sällskapiferats.

Kan det tänka sig att det såsmåningom dyker upp olika linjer i hästavlen? Med ridskole/skogsmulle/lättare tävlingshästar och tävlingshästar?
Fjordingar och avdankade travare i all ära, men utbudet bör vare lite större.

Dessutom får ridskolorna ofta bidrag för barn/tonårsverksamhet och då bör det finnas passande material även för att luffa runt och lära 8 åringar att rida lätt.

Det vettigaste är om det finns båda typerna på ridskola. De där halvlobotmerade och mer känsliga hästar som man faktiskt måste RIDA.

Det är helt säkert ett storstadsfenomen, just för att det är dyrt att ha häst, och många människor har jobb med resor och mycket övertid, som gör att det svårt att ha egen häst.

Men det hindrar ju inte att det finns rätt mycket ridskolor i storstäderna, och att de ridskolorna köper in en hel del hästar. Det är ju inte fråga om en eller två ridskolor som fungerar på det här sättet, utan snarare 10-20, som vardera har ett tjugotal hästar.

Så den sortens ridskolor finns också, och behöver också hästar. Och jag skulle säga att de hästmässigt rör sig på samma marknad som lättklassryttarna och strax under. Inte på någon egen ridskolehästmarknad, där alla hästar är som robotar.

Dessutom får ridskolorna ofta bidrag för barn/tonårsverksamhet och då bör det finnas passande material även för att luffa runt och lära 8 åringar att rida lätt.

Det vettigaste är om det finns båda typerna på ridskola. De där halvlobotmerade och mer känsliga hästar som man faktiskt måste RIDA.

På ponnysidan håller jag med om att hästarna måste kunna gå med nybörjare, det finns knappt några ridskolor som inte har nybörjare på ponnynivå. Men det påverkar ju inte halvblodsaveln direkt, om man säger så?

Det är helt säkert ett storstadsfenomen, just för att det är dyrt att ha häst, och många människor har jobb med resor och mycket övertid, som gör att det svårt att ha egen häst.

Men det hindrar ju inte att det finns rätt mycket ridskolor i storstäderna, och att de ridskolorna köper in en hel del hästar. Det är ju inte fråga om en eller två ridskolor som fungerar på det här sättet, utan snarare 10-20, som vardera har ett tjugotal hästar.

Så den sortens ridskolor finns också, och behöver också hästar. Och jag skulle säga att de hästmässigt rör sig på samma marknad som lättklassryttarna och strax under. Inte på någon egen ridskolehästmarknad, där alla hästar är som robotar.

Visst är det så - men du måste inse att ALLA ANDRA ridskolor (som faktiskt är ganska många :smirk: ) kanske behöver andra typer av hästar...?

Jag kan tänka mig själv, som avlar prestationsinriktat mot hoppning (halvblod), att även om mina uppfödningar inte kommer till svår klass så passar de knappast på ridskola enligt ovan.

Jag kan tänka mig själv, som avlar prestationsinriktat mot hoppning (halvblod), att även om mina uppfödningar inte kommer till svår klass så passar de knappast på ridskola enligt ovan.
Precis!!

Vi som avlar tävlingshästar avlar inte fram en häst som passar på ridskolorna i Stockholm heller. Det blir liksom ett helt annat temperament på hästarna.

Nja. Det verkar finnas en hel del nybörjar/mediokra vuxenryttare med.

Läser man på forumen här är det en hel del privatryttare som har problem med sina hästar, kan det bero på att de "förköpt" sig när de köpt häst eller köpt för dåligt material?

Senast ändrad:

Målsättningen måste väl ändå vara att erbjuda det som efterfrågas. Tror att många Stockholmsridskolor dels har köer och dels har möjlighet att ta bra betalt. Då går det bra att välja bort vissa kategorier av ryttare. Man kan vända på det och resonera som att det bästa ridskolan kan göra är att ge bra undervisning och verksamhet till befintliga elever = de fortsätter = ingen plats till nya elever.

Vilket hästmaterial man har möjlighet att ha beror också på hur stor ridskolan är. Skall alla hästar kunna gå alla lektioner behöver de givetvis vara lugna, säkra och lite mer okänsliga för att passa såväl nybörjare som de som kommit lite längre i sin ridning.

Det är svårt att få fram bra ridskolehästar. Tror inte det finns några "färdiga" att köpa. Man måste skola in dem. Möjligen kan man ha tur och köpa av någon annan ridskola som har lagt av men det är inte så vanligt. Bäst resultat har jag sett av att köpa yngre hästar 4-5 år, utbilda och sedan skola in i verksamheten.

Ja, precis så är det. Så för att återgå till ursprungsfrågan - finns det någon som avlar ridskolehästar? Mig veterligen, inte särskilt många iaf!

Jag håller med om att man får en hel del "överskott" när man prestationsavlar, de som inte räcker till mer än lätt klass. Och de kanske fyller behovet i vissa fall, men precis som artikeln i Ridsport beskrev finns inte ridskolehästar av "rätt" kaliber att få fram i Sverige idag.

Det samma gäller väl Beridna högvakten, för visst var det de som inte längre kunde köpa sina skimlar i Sverige?

Precis!!

Vi som avlar tävlingshästar avlar inte fram en häst som passar på ridskolorna i Stockholm heller. Det blir liksom ett helt annat temperament på hästarna.

Ojdå, måste berätta det för uppfödarna till våra hästar. De tror ju säkert att de avlar fram tävlingshästar, där de sitter med sina godkända hingstar och medelklasshästar, men så är inte fallet. För vore det tävlingshästar de hade fått fram, ja då var det ett heeeelt annat temperament det hade varit frågan om!;)

Har suttit på hästar med ett grönjävla temperament (utanför ridskolan, ska tilläggas) - men ärligt talat, inte var det såna hästar som tävlingsryttarna tyckte var de bästa heller?

Hos våra ridskolehästar är det ju dessutom lika ofta brister i temperamentet som satt p på tävlingsbanan som brister i kapaciteten - hästar som stressar upp sig alltför mycket i tävlingssituationen, blir istadiga, alltför tittiga på hinder, etc. Och det är väl inget man vill ha hos en tävlingshäst, oavsett nivå? Det var ju därför de såldes i första läget. En sån häst kan funka bra på ridskola, där den inte behöver gå på max, och där tillvaron är väldigt inrutad, men den funkar inte lika bra som ren tävlingshäst - åtminstone inte om man vill upp i klasserna.

Ridskolorna och uppfödarna borde ha fördel av att samarbeta. Ridskolorna kan köpa prisvärda hästar som kanske inte blivet tillräckligt stora/talangfulla etc och uppfödarna kan få hjälp med utbildning/ryttarkontakter etc.

Ja, precis så är det. Så för att återgå till ursprungsfrågan - finns det någon som avlar ridskolehästar? Mig veterligen, inte särskilt många iaf!

Jag håller med om att man får en hel del "överskott" när man prestationsavlar, de som inte räcker till mer än lätt klass. Och de kanske fyller behovet i vissa fall, men precis som artikeln i Ridsport beskrev finns inte ridskolehästar av "rätt" kaliber att få fram i Sverige idag.

Det samma gäller väl Beridna högvakten, för visst var det de som inte längre kunde köpa sina skimlar i Sverige?

Jag känner ett par stycken - inte att de kallar sin avel för ridskoleavel direkt, men de avlar fram hästar som man redan innan de föds kan säga knappast kommer gå svår klass, om man säger så.

Ett problem jag kan se är helt enkelt att hitta hästar med tillräcklig grovlek, som klarar att bära tunga, obalanserade ryttare. Halvblodsaveln går ju mot allt ädlare hästar, med livligare temperament.

Beridna högvakten har haft problem att köpa in skimlar, det stämmer. Men det livet högvaktshästarna lever ställer ju extrema krav på psyket hos hästarna, det finns nog knappt några ridskolehästar som har ett så tufft liv.

Ridskolorna och uppfödarna borde ha fördel av att samarbeta. Ridskolorna kan köpa prisvärda hästar som kanske inte blivet tillräckligt stora/talangfulla etc och uppfödarna kan få hjälp med utbildning/ryttarkontakter etc.

Problemet med det är väl att uppfödarna inte vinner något på det. Ingen ridskola skulle lägga en massa pengar på att utbilda en häst å uppfödarens vägnar. Ofta har man ju knappt råd att utbilda hästarna alls på ridskolan, utan de behöver kunna gå in i verksamheten ganska omgående.

Problemet med det är väl att uppfödarna inte vinner något på det. Ingen ridskola skulle lägga en massa pengar på att utbilda en häst å uppfödarens vägnar. Ofta har man ju knappt råd att utbilda hästarna alls på ridskolan, utan de behöver kunna gå in i verksamheten ganska omgående.

Visst kan det vara svårt för uppfödaren att se vinsterna men det finns flera. Ett samarbete kan göra att ridlärarna kan ta uppfödarnas hästar på inridning. Privatryttare i klubben kan vända sig till uppfödaren för att köpa tävlingshäst. Uppfödaren kan låna ridhuset för löshoppning och vara med i klubben. Kontakter är en födel. Icke dräkiga ston kan lånas ut till ridskolan under vintern och användas istället för att stå och kosta pengar.

Givetvis bygger detta på ett ömsesidigt samarbete och fungerar om båda vinner på det. Jag har själv erfarenhet av att få det att fungera. Tror det är en bra väg att få in svenska ponnyer/hästar på ridskolorna om man nu tror på det.

Liknande trådar

Övr. Katt Satt nästan i halsen när jag läste ett blogginlägg från ett katthem, blev riktigt förvånad över deras tankesätt faktiskt men tycker det...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 481
Senast: Sol
·
C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka