Avla på travare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 228
  • Visningar Visningar 17 809
Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Whatahotgirl

användarnamns lån

Jag skulle vilja betäcka min travare med ett halvblod för att få ut en hopp/dressyrhäst.
Hon ser ganska mycket ut som en traditionelltravare i typen och skulle behöva förbättrade gångarter.

När bör de betäckas?

Sv: Avla på travare

men nu vill jag inte det tack ändå

tillägg:
gärna mkt vitt på avkomman

användarnamns lån

Jag skulle vilja betäcka min travare med ett halvblod för att få ut en hopp/dressyrhäst.
Hon ser ganska mycket ut som en traditionelltravare i typen och skulle behöva förbättrade gångarter.

När bör de betäckas?

När de brunstar

När de brunstar

:rofl::rofl:
:bow:

Till TS
I övrigt är målet med den aveln helt uppåt väggarna om man har lite krav på avkomman.. :smirk:

Låt säga att du betäcker med värsta gångartshingst.

Resultatet kan likväl bli en med travargång.

Sedan bör man rannsaka stoet.
Stam? Skarp stam?
HAr du koll där?
Hur passar halvblodshingstens stam med travarstammen?

Du ska inte bli överraskad om du får en vrång 170 häst med, ur ridsammanhang, helt kassa gångarter.

Säkert finns det undantag men dom som har misslyckats och skickat ut annons på Blocket lär ju knappast skriva här.

AM

Jag tycker inte du ska betäcka alls.

Möjligtvis om man har ett kärt sto, vill ha en avkomma för skogsmulleturer och eget bruk, men inte som du, med förväntan att kunna använda den till hopp eller dressyr.

Blir hästen byggd på ett sådant sätt att den får svårigheter med dina krav blir det bara synd om den.

Jag har ett travsto på 160 hade även en fjordhingst på 140 hittade honom i hennes hage var min egna hingst var ej beräknat men nu är det för sent kommer att föla i Mars,om jag visste hur man lägger ut bilder skulle jag gärna göra det när allt är klart,många har fördommar om trav korsningar men inga andra korsningar Varför??Bara för att dom är travare eller??:cool:

Travare är inte avlade för att vara ridhästar, därav protester mot att sätta travare i ridhästavel.

många har fördommar om trav korsningar men inga andra korsningar Varför??Bara för att dom är travare eller??:cool:

JAg har inga fördommar mot travare.
Tvärtom, föder upp buntvis varje år :D

Men jag vet hur travarstammarna ser ut och jag vet hur och vad som kan nedärvas om man har otur...

Efttersom jag, i mitt yrke, arbetar med travare så anser jag att korsning travare/ridhäst är chansartad.
Travaren är i många många led avlad för att trava på ovalen och inte springa på tvären i en fyrkant.

AM (som aldrig i livet vill ha nåt halvblod)

Ja, bara för att de är travare. Av den enkla anledningen att de inte är lika lämpade för ridning pga deras byggnad. Att korsa med en häst som inte har de bästa förutsättningarna för att få en okej avkomma är väll aldrig så lyckat om man nu vill få en avkomma till tävling, oavsett om hästen man korsar med är travare eller inte. och som sagt är travare kända för att inte ha dessa förutsättningar. Därför finns dessa, fördomar elr vad du vill kalla dem..

Men om det nu är som i mitt fall..hingsten tar sig in till stoet (hoppar) och betäker henne skall jag då abortera detta föl?? Har även ett fullblodsto som jag funderat på att betäka med halvblod kan ju inte heller vara bra då fullblod är avlade för gallop och halvblod för dressyr/hopp dom har oftast inte samma massa i kroppen??

Men fullblod har alla gångarter naturligt och är byggda mer som en ridhäst, dessutom finns det fullblod i alla halvblod.

Fullblod + halvblod = ridhäst

Travare + halvblod = KAn bli ridhäst eller en som går 1.12 på diagonalen...

Travare med fullblod i stammen = Human Behaviour med 4 mille på kontot (ej tillåtet längre att ta fram travare så)

Tjuvbetäckning bland två olämpliga individer skulle vi spruta bort..ja.

AM

Fullblod är en av de raser man använt för att avla fram halvblodsraserna, och det är en tillåten ras av ASVH. Ingen travarras är godkänd av ASVH.

Glömde..

Just Human Behaviour bör väl bevisa att trots ridhästgener så behåller den travet...

Satsa på monté i stället! :idea::D

AM

uch varför alla dessa trådar om travare som ej är avlade att ridas å att dom ej har gångarterna. jag skulle säga så här som min tränare sa.. (min häst är travare) hade det varit exakt samma häst fast utan stämplen hade jag aldrig trott hon var travare. har 3 balanserade och stabila gångarter så hade hon ej varit så gammal så hade jag utan tvekan laggt ett fullblod på henne. Hon reds in som 15 åring och är nu 22 år gammal.

till TS.. du måste kolla kvaliteerna på ditt sto och det negativa och sedan försöka få upp de genom att välja rätt hingst. Så ska du betäcka (den raditionella) travar typen så ta en större hingst med riktigt bra galopp å bra hals och rygg

har själv 1 trav/arab korsning som jag e super nöjd med. visst hon kommer ej kunna gå svår klass men hon kommer duga alderles utmärk för mig. när vi betäckte mamman till henne var det samma misstag som dom flesta gör..
Vi vill ha ett föl å kompisens hingst (i alla fall godkännd) är söt vi kan betäcka dom 2 å ut kom min tjeja. Det var en ganska korkad betäckning när man tänker efter men inget jag ångrar en sekund kan jag lova. har aldrig varit med om en underbarare häst än henne. mamman är travare på 170 + å hoppar 120 på träning

mamman till hästen ovan väntar nu föl igen (ska ha i april) med en hingst med mkt fullblod i och extremt bra galopp för att kompensera upp mammans brister.

så tänk på vad du gör innan du gör något å skit i alla som har illa åsikter om travare för de gör jag å kör mitt eget rejs. jag menar de finns faktiskt sånna som vill ha hästar som är bra i huvet å som inte behöver en häst som hoppar 140 å går MSV dressyr utan som bara vill ha en skogshäst varför då lägga 40.000 när man kankse bara behöver lägga 20.000 på en med samma kvalitere bortsätt från att den för 20.000 inte har stam=(

Ska man ha någolunda förutsättningar bör man åtminstone välja en godkänd halvblodshingst. Och då är du genast uppe i kostnader som ungefär motsvarar vad det kostar att köpa ett renrasigt halvblodsföl. Samtidigt som försäljningspriset oftast är en hel del lägre.

Det är det första man bör vara medveten om.

Sen måste du fundera på vad det är hos stoet som gör att du vill ha en avkomma efter henne? (Och då räknas inte sentimentala skäl eller att hon är snäll och söt.) Vad ska du ha avkomman till?

I detta fallet hade jag faktiskt avrådit, med tanke på ursprungsinlägget, och då har jag ändå gjort en korsning själv.

Du "vill ha ut" en hopp/dressyrhäst. Det låter som du tror att det är nåt postorderföretag du kan beställa ifrån.
Ser dessutom stoet ut som en traditionell travare i typen hade jag inte avlat ridhästar på henne.

*kl*

Tänker inte kommentera alla inlägg för jag har varit i denna diskussion såååå många gånger förut...med flera av er.

Jag har ju en sådan korsning själv som blir 3 år nu i april.
Just nu är han ute hos en underbar fodervärd som gjort ett kanonjobb med honom och han är sååååå snygg.

Jag ska be om tillåtelse av fodervärden att lägga ut en film på han där han longeras för att visa att de inte alls behöver bli dåliga avkommor, och då är inte ens hingsten godkänd eller avelsvärderad.

Senast ändrad:

Jag ska be om tillåtelse av fodervärden att lägga ut en film på han där han longeras för att visa att de inte alls behöver bli dåliga avkommor, och då är inte ens hingsten godkänd eller avelsvärderad.

Men frågan är ju vad man kan se på en film där en häst longeras?

Inte om en häst är bra eller dålig, i så fall möjligen hur modellen och gångarterna blev.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 711
Senast: ildiko
·
R
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka