Avla på färg

Sv: Avla på färg

KL.

Ni som säger att det finns så många bruna hästar, hur många godkända bruna hingstar kan ni räkna upp i huvudet utan att titta på ngn hemsida. Jag kan komma på tre stycken. Jämför det med hur många svarta hingstar det finns. Jag tycker själv att svart är bland det finaste som finns på en hingst. Däremot tycker jag personligen inte om fuxhingstar .. jo. En. Hrekkur från Hålåsen är ball, andra tilltalar mig inte.

Personligen tycker jag att det är skönt att den värsta "silver-boomen" har lagt sig. Alla skulle ha silverhästar i olika nyanser ett tag, och det blev populärt att ta in vilket "skräp" som helst från Island. Ingenting är bra när det blir för populärt, schäfern, collien och dalmatinern har varit med om det. För några år sedan var det islandshästarna och "silver-hysterin". Och man får väl avla med vilken färg man vill - så länge man inte tummar på gångarter, lynne eller exteriör.

jag tror ärligt att det var SilverAskur som startade denna trenden i sverige iaf.

det verkar ju som att de galningarna som inriktade sig på silver (iaf på island) inte brydde sig ett dugg om nåt annat än färgen. och då får ju den färgen såklart dåligt ryckte när många silverhästar fick dåligt lynne bla.
.

Det märks att ni inte var med på 80- och 90-talen.

Askur startade något helt annat. -96 när jag köpte honom fanns det ingen annan silversvart hingst i avel i Sverige. Silverbrune Lýsingur hade (till stor del oförtjänt) dåligt rykte och mycket starka tongivande krafter ville till varje pris ha bort alla hingstar med färg ur aveln.

Silveranlaget var nere på någon procent och mycket få satsade på att kombinera det med kvalitet. Konstantskimlarna var rent utrotningshotade och att hitta någon sådan hingst var inte att tänka på. (Jag letade ÅTTA år för att hitta ett tillräckligt bra konstantskimmelsto och ett litet konstantskimmelskäckhingstämne)

Islandshästen är absolut rasren och internationellt började det med hjälp av internets utveckling under 90-talet gå att skapa nätverk av genetiskt intresserade hästmänniskor för att diskutera på ett djupare mer vetenskapligt plan hur man skulle rädda kulturarvet färgrikedomen är till eftervärlden.

Temperamentet och renheten i gångarterna är OERHÖRT mycket viktigare hos en färghingst för han måste kunna kompensera riktigt svaga ston från "hobbyavlarna". SÄRSKILT viktigt är det när man ska rädda en färg som det finns så mycket fördomar runt. Jag letade i 4 år efter Askur.

Jag tog in Askur för att RÄDDA ETT KULTURARV och såg till att släpa omkring honom land och rike runt för att bevisa att den då rådande "officiella sanningen" var en lögn. Efter att minst tusen personer provridit och han varit i landslaget så var det faktiskt lite svårt för folk att med trovärdighet fortfarande hävda att silverhästar alltid var blinda, galna och inte kunde ha bra gång. När ett rykte började gå i Skåne att Askur inte kunde tölta skodde jag upp honom, tog honom från vilan hos damerna och vann (trots tidernas foglossning) en regional tölttävling där. Det är det enda slutgiltliga sättet att få slut på skitsnacket.

Ett viktigt mål var att visa att en silverhingst kunde användas till allt, få fina avkommor och dessutom få många ston och lättsålda föl.
Den svenska avundsjukan noterade naturligtvis att Askur var med i toppen på betäckningsstatistiken fler år i rad och snart var det rumsrent att många stora seriösa avlare plötsligt hade satsat på ett "färgalternativ" bland hingstarna.

Med fler vackra silverhästar och en allt starkare armé av upplysare att färgen INTE är kopplad till lynnesfel och avsaknad av gång spred sig sedan en silverfeber och idag finns det väl tjugo ggr så många silverhingstar vilket gör att anlaget absolut säkert är räddat för framtiden.

Så jag behöver inte avla silver längre :D

Efter att silverfärgen brutit vallen kom många smygfärgälskare ut ur garderoben och det avr lättare att diskutera den betydligt mindre kommersiella men ÄNNU mer viktiga konstantskimmelfärgen. Den och bukskäckarna (Askur har nog en bukskäckgen) har egentligen varit det största målet för mig att bevara och nu ser det ut som att även det ska lyckas eftersom "ovanlig färg" numera är ett kommersiellt argument istället för skäl för ren mobbing.

Tjaldur som är en oerhört snäll och jämnstark hingst drar dessutom ston pga av sin läckra skäckfärg - så sprider han ut Rn-genen på köpet :idea:

Nu kan jag personligen dra mig tillbaka för slagen om de hotade anlagen är vunna.

Fast jag tycker det har gått överstyr med tex massimport av slaktföl med söta färger och annat oseriöst som jobbar MOT det vi kämpat för att kombinera just färg och KVALITET.

För mig har det dock alltid varit svårare att hitta bra köpare till färghästarna. Fuxarna har sålt sig på gången men den är svårare att se hos en silverhäst. Tävlingsryttarna tycker inte det är lönt att åka 50 mil för att titta på en häst som är slående vackert silversvart - det är liksom för OSANNOLIKT att den kan ha gång OCKSÅ :p

Så fortfarande finns en del att göra med att MATCHA de bra färghästar som finns. Nu går de mest och ser söta ut. Askur har jättemånga fina avkommor som skulle komma långt på tävlingsbanan men eftersom de är snälla, familjesäkra och söta hamnar de långt ut i skogen och rids under sin kapacitet.

Jag har tex nyligen hämtat hem en av de lovande unghästar jag sparat. På den mycket kända avelsgården där hon vuxit upp sa de att hon hade färgen emot sig - det skulle vara plättlätt att sälja henne svindyrt om hon varit svart, riktigt bra hästar är fortfarande handikappade av folks färgfördomar.

Halvt knapplån

Det är inte färgen som gör hästen, det är utstrålningen. Åtminstonde i mitt tycke. Jag har inget emot någon färg, men har hästen inte den rätta utstrålningen får det va, då får den ha den mest otroliga ovanliga utrotade färgen (som ändå ingen kan namnet på) - men har den just inte DET, näpp. Då är den inget för mig.

Jag vill poängtera att det inte är silver-Askur jag menade i mitt inlägg som Gullan citerade, jag har sett trevliga avkommor efter honom och han sägs också vara bra på att "rensa upp" bland femgångsstona och ge avkommor med bra tölt.

Jag menade att för många red på Askurs våg, det är många som har importerat silverhingstar med hyfsade bedömningar och stamtavlor, bara för att tjäna pengar. Folk skickar dit sina ston så att de kan få, eller rättare sagt - få chans att få en silversvart avkomma. Det är när det fokuseras för mkt på färgen och inte på kvalitén som man tycker det är på väg åt fel håll. För det inte sagt att alla måste avla fram blivande topptävlingshästar, familjehästarna är minst lika viktiga, om inte mer, men där måste ju lynnet vara prio ett istället för färgen.

Silfurmáni var ett exempel med inte världens bästa lynne. Men nu hänger han uppstoppad på Kvarnbacka så han har det ju bra där han hänger ;)

Nja, så länge man håller på med AVELSGODKÄNDA hingstar gör man knappast skada i aveln. Då är det BRA att snabbt få en bred avelsbas där silveranlaget sprids snabbt och lätt, det blir större chans för bra avkommor om de är många.

Skit samma om folk har haft fel motiv liksom :D det var ju det som var poängen. Det är tyvärr bara pengar som VERKLIGEN driver de flesta :grin:

Sedan måste jag bara få kommentera att det är heeeeeeeelt olika saker att ha en egen ridhäst (där färgen är det oväsentligaste som finns) och att AVLA för att bevara saker i rasen. Jag har försökt rensa bland avelshästarna för att bevara färg och rädda spattfrihet och hög allergitröskel.

Man måste se AVELN i ett större sammanhang.

Min egen ridhäst genom 15 år kastrerades för att hans lynne knappast var något att avla på :p och att han är svart hade inget med något att göra.

svarten.jpg

När man letar en SJÄLSFRÄNDE bland hästarna ser man förbi färgen, eller hur?

Det betyder ju inte att man inte kan stödja idén om att bevara den genetiska bredden i rasen.

Visst ska man behålla bredden, men det finns så otroligt många (färg och "icke färg") hingstar att välja mellan, och där finns en del som man inte blir tilltalad av. Det är pengar som driver oss allihopa, men några har ändå en seriös och målinriktad avel medan andra har färgen att avla på som prio ett, det tycker jag är synd. Mindre kunniga och de som precis kommit in i islandshästvärlden ser färgen före hästens lynne, eventuella gångarter, exteriör eller t ex BLUP. Men jag kan bara tala för mig själv, jag kommer välja den hingst som kompletterar upp mitt sto bäst när det väl blir dags för betäckning. Då ligger färgen längst ner på min lista. Men med det stora utbudet av hingstar lär jag kunna få in en s k "rolig" färg i aveln, om jag vill.

Om att hitta en bra ridhäst, där funktionen (att man samspelar ihop och att ridhästen har den egenskap men eftersträvar; t ex gångarter eller lynne) är det viktigaste, då borde inte färgen spela nån större roll. Tycker jag, men kikar man på inläggen ovan tycker en del att färgen var lika viktig, det är det jag inte förstår. Men det är väl tur att vi alla är olika.

Senast ändrad av en moderator:

Nej för en ridhäst har färgen ingen betydelse. En asymmetrisk tecknad skäck kan vara handikappad av det på tävlingsbanan.

Men för en avelshäst HAR färgen betydelse, eftersom bevarandet av de olika färgerna är ett av avelsmålen.

Jag anser ändock inte att färgen är lika viktig som t ex lynnet, får man med en "rolig" färg så är det bara en bonus. Islandshästens färger tror jag inte kommer försvinna, det finns många bra hingstar i alla dess färger och med 1500 föl (eller är det gamla siffror?) om året tror jag att färgerna kommer bevaras.

Jo, färgen kommer att bevaras om alla färger bedöms och uppskattas lika. Som jag förstod på Tims inlägg så var det ju inte så för x antal år sedan, och då BEHÖVDES det verkligen avlas på färg, också. Annars hade silverfärgen dött ut, iaf här i Sverige.

Vi svenskar är ju lite konstiga med det där. Först kan man inte ha något annat än fux eller svart, och sen plötsligt ska hästarna gärna vara rosa-blå-prickiga, gärna som en My little pony :rofl:
Jag komemr ihåg hur många som såg ut såhär: :eek: När jag kom ut och tävlade dressyr på min gamla ponny. Gulbrun skäck, skithäftig är hon! men alla dressyrmänniskor tyckte hon var konstig, för det vet väl alla: Skimlar kan gå dressyr. Skäckar kan bara hoppa :grin:

Knapplån

Det är ju inte heller direkt nytt att avla på färg, en mkt framgångsrik isländsk avlare avlade på färg, fuxar med vita tecken! Sigurdur i Kirkjubae lyckades mkt bra i sin avel trots sin färgavel så jag förstår inte varför den ena ska behöva utesluta det andra.

*kl*
den svenska jakten på färger som pågått gör att många på island tror att svenskar jagar färg och egenskaperna kommer sen. om man kontaktar en uppfödare på island och undrar om dom har några intressanta hästar på gång så blir det första som kommer på förslag ston med "färg" :D inte konstigt jag klandrar dom inte med erfarenheten dom har.....tydligen ska stona helst vara betäcka med en hingst med "fräck färg" också.
Och färgföl som ska importeras till Sverige annonseras på löpande band och verkar gå åt annars skulle det nog inte finnas så många annonser. Särskilt stoföl som sin tur ska få färgföl utan urskillning. Fast det sker ju också på andra håll på ston "utan färg" också.

Massimporten av hästar utan avelsvärde över snittet är ett problem. Vad ska du välja efter om du bara ser en söt fölbild? Självklart är färgen något som gör en UNG häst lättsåld, den kan ju inte provridas.

Det är ju inte islänningarna sena att utnyttja förstås.

Vi importerar det de skulle ätit upp annars, ifall det har gullig färg.

Men man får hoppas att det inte blir ett stort problem i aveln, de flesta verkar inte tas in för att avlas med i stor skala utan mer som gosedjur.

Islandshästens färger tror jag inte kommer försvinna, det finns många bra hingstar i alla dess färger..

NU ja.

Det enda vi behöver hålla ett vakande öga på är konstantskimmelanlaget. Där tycker jag fortfarande man ska avla på individer över medel även om de inte tillhör den absoluta toppen, bara för att säkra anlaget i rasen.

Det är tex därför min hingst åker norrut för att betäcka, det är bra att få lite konstantskimmelanlag som får fäste i olika landsändar.

Du är så klok, Tim :bow: Får hitta ett lämpligt nytt sto tills Tjaldur kommer uppåt. Färg lämplig att ha på stoet? Med 2 lovande silverföl e. Loftur i år är det dags för nya gener. Men att hitta kvalitetssto till hyfsat pris kan ju ta ett tag så lika bra att börja redan nu...

Massimporten av hästar utan avelsvärde över snittet är ett problem. Vad ska du välja efter om du bara ser en söt fölbild? Självklart är färgen något som gör en UNG häst lättsåld, den kan ju inte provridas.

Det är ju inte islänningarna sena att utnyttja förstås.

Vi importerar det de skulle ätit upp annars, ifall det har gullig färg.

Men man får hoppas att det inte blir ett stort problem i aveln, de flesta verkar inte tas in för att avlas med i stor skala utan mer som gosedjur.
Man borde välja efter hur hästen ser ut exteriört och efter hur den rör sej.
Den här "färghysterin" är inte bara islänningarna som utnyttjar eller som tror sej utnyttja det. Jag tycker det redan börjar bli ett problem. Det är en myt att det går lätt att sälja föl/färgföl. Finns mängder med annonser på svenskfödda föl som börjar låta desperata.
Och vem ska hantera och rida in dom importföl som blir lite halvvilda av importupplevelsen och felaktig hantering. Det är knappast något som dom som köpt hästarna tagit med i kostnadsberäkningarna att dom måste ha hjälp med hanteringen och inridningen.
Ett gosedjurssto som tas ett föl efter för att man vill ha kvar fölet är en sak och inget problem. Det som är problemet är om gosedjursstoet producerar föl nästan varje år som sedan ska dumpas ut så fort det nått sexmånaderssgränsen.

Och ja, Yrpa har eksem, och inte världens bästa exteriör. Värre än Thengills. Men tänk. Hon har ändå så mycket bättre gångarter än han ;)

har läst hela denna tråd, och blir förvånad över mognaden hos vissa.
Kom igen, om gullan nu säger nått negativt om bruna hästar, så ska du dra det till snäppet värre?

Senast ändrad av en moderator:

*delvis knapplån*

Hur kom det sig egentligen att silver hästarna fick rykte om dåligt lynne? Något måste ju ha startat det?
Har träffat på ett par silversvarta och båda har varit ganska egna och konstiga. Men sen har man ju sett hästar på banorna som sköter sig exemplariskt även fast de är silver, så jag har väl bara träffat på dåliga upplagor;)

Egentligen finns det väl dåliga upplagor av allt, bara det att man har hört rykten om silverhästar och då tänker på det mer.

jag har för mig att rycktet om silversvarta är riktigt gammalt.
när det var svåra tider i sverige så importerades islandshästar som arbetshästar. små och lättfödda.
då fick de siilversvarta rycktet att inte passa som draghäst.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel En slags spin off på diskussionen om vad som gör en hingst intressant. Att avla är ju alltid en avvägning där man väljer mellan olika...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 968
Senast: Karoliten
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 061
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka