Sv: Avla på färg
Vad vill du skapa med att skriva det där?
Att avla på färg, att strunta i det där viktiga som finns, dvs gångarter, lynna, arv osv osv osv osv.
Då kan vi lika gärna släppa aveln fri.
Låt Hejsan och Svejsan avla på sin otroligt vackra konstantskimmel som INTE kan tölta och som dessutom attackerar människor..
BRAAA tänkt.
Nej, självklart skall vi bibehålla rasens mångfalt och alla färger, men att gå i första hand på färger är i mina ögon riktigt kasst och inte känns det som något jag skulle vilja beblanda mig med heller. Folk som tar föl på sina otroligt vackra silversvarta ston som efterlämnar ytterligare tregångare. Någon som väljer en skäckhingst till sitt silversto trots att båda har uppenbara exteriörfel osv osv.
Avel handlar ju om att matcha individer och visst är det riskfyllt. Man vet ju inte vad man får.
Jag har inget behov av att ha massa olika färger i min hage. Det får gärna fortsätta att bara gå "bruna trista hästar" i den.
F.ö, Diva den vackraste islandshästen i världen är ju "trist brun"
hihi visste att du skulle reagera direkt
har jag sagt att brun hör till "trista" färger?
inte i den meningen iaf
näe men jag själv har både en brun häst och en häst med häftig färg.
när jag bara hade den bruna varianten så vet jag ju själv att man var såklart avis på de med hästar med fina och häftiga färger för vad man än säger så SYNS de faktiskt betydligt mer. det går inte att komma ifrån de drar ögonen till sig.
sen kan en svart med häftigt steg vara något som drar ögonen till sig med.
men det man vill uppnå är ju en häst med både det häftiga steget, det otroliga lynnet, den "perfekta" exteriören och den läckra färgen
färgerna är ju inte bara läckra utan de är ju oxå unika för islandshästarna, de skall bevaras så som gångarterna skall bevaras.
det är väl målet med islandshäst aveln enligt vad som skrivits iaf eller har jag helt fel?
och frågar du mig så är jag extremt emot avel på ston med lynnesfel och diverse andra fel såsom spatt och eksem och kass exteriör men jag anser att man inte skall avla på defekter.
vad får man lixom då fram utav sin avel? fler hästar med eksem och kass exteriör?
förstår inte folk som tänker att "ja lilla fialotta här hon var ju ingen höjdare o rida på kastade av folk hit och dit, sparkas och bits så hon får gå till avel istället" ja men gud va smart, folk glömmer visst att det är stona som lägger grunden för fölet, "nej men tar vi bort fölet så tidigt som möjligt så hinner det inte präglas av mamman"
näe nu slank jag nog in på annan ras här ja...
men jag känner de börjar bara bli mer o mer vanligt att man gör detta med islandshästa oxå, och hästar som tex är slut i benen och fått skador osv de betäcker man och tar föl på utan ens en tanke på att det kan vara ärftligt, och även om det sägs icke vara ärftligt så har ju stoet av någon anledning "sämre" kvalite på sin kropp.
okej en olycka tex en spark i hagen hör ju inte in i sammanhanget. men andra saker såsom förslitning osv.
nej färg går inte i första hand det har jag inte sagt heller men jag tycker faktiskt det är minst lika viktigt att man tar hänsyn till att bevara färgen som att bevara tölten.
faktiskt. eftersom de båda är unika för islandshästen och vi vill väl inte tappa nåt av det.
hade du fått välja hade du väl hellre haft hästar med skithäftiga färger gått i hagen som OXÅ har snygg exteriör och häftig gång INKLUSIVE ett gott lynne.
men sen kan man ju undra i vilken ordning man skall ta det, vad som är viktigast för uppenbarligen är det inte så ofta som allt klaffar.
men kan ta Glampi som exempel, ännu vet jag inte hur han kommer bli vad gäller gångarterna riktigt men han kommer ju inte bli helkass men vi vet ju inte om det håller upp till avelsvisningsklassen osv.
MEN han har stammen på sin sida, och han har färgen, exteriören och han har LYNNET det kan jag redan nu garantera.
och vad jag hört så är det lynnet som varit bristande hos silverhästar förut??? men hans pappa är riktigt underbar och även om han inte lyckades bli första klass så är det ju inte precis en dålig häst med dåliga gångarter duger gott till tävlingar för en vanlig dödlig men sen beror de ju på hur högt man sattsar.
MEN som sagt, man skall icke glömma stona, så ännu kan man inte veta ett skit om Glampi eftersom hans mamma inte är bedömd osv.
mamman är ju efter Jorik från Lönneberga e: mökkur så som sagt...stammen finns ju där iaf.
och vad jag sett av mamman så är det mkt fina gångarter.
men man kan väl säga som så att hingsten har med sin första klass exteriör förhoppningsvis uppvägt stoets mindre bra exteriör även om hennes exteriör är klart godkänd.
det är ingen överbyggd felvinklad sak eller så.
och jag tror mammans gångarter är hyffsat läckra om hon skulle bli tränad och visad, hade varit så skoj att se vad hon fått.
hon är riktigt fin.
nej nu måste jag avsluta...