Avla på färg

Sv: Avla på färg

Det finns en en mängd läckra godkända hingstar i olika färger i sverige med bra härstammning.
Det kan inte vara något större problem att hitta hingst med den färg man vill ha om man är beredd på att resa förstås.
Det är ju minst lika viktigt att se vad stoet kan ge för färger innan man börjar leta.
Allvarligt talat hur många hobbyavlare är så bra experter på härstammningar och avel att dom kan hitta den perfekta hingsten till sitt sto. Det krävs stora kunskaper då allt inte går att se på härstammningen.
En kändishingst får mycket ston med bra egenskaper att betäcka, urvalet blir sedan stort när avkommorna börjar visa sig.
Det finns så många andra parametrar som spelar in på de mest använda hingstarna förutom lynne, extriör och bensprattel.
Känd ägare, reklam för hingsten på olika sätt mm = lättare att sälja.
Det finns hingstar som är ute eller inne att använda oavsett hästens kvaliteér som avelshingst.

Skäcken blev såld rätt omgående, den svarta är fortfarande kvar trots kanonfin stam och säljes billigt.

Tyvärr är det ju ofta sådär... när jag i höstas kollade efter föl så kikade jag mest på annonser med "färgade" föl och hoppades hitta "det" i någon av dem.
Hittade ett skäckföl som jag bara VILLE ha, perfekt tecknad, ursöt och med fina föräldrar. Så kommer jag dit för att kika och hittar en svart tvååring som vinner mitt hjärta bara rakt av :confused: Ja, då fick jag ju se till att kompisen köpte skäcken :angel:

Men det är synd, man missar ju massor av kanonhästar som säljs billigt trots att de är jättefina.

och skäck (större risk för soleksem)

Jag trodde att alla hade klart för sig, att det inte är solen utan svidknott som orsakar eksem!
Jag undrar var du har fått det ifrån, att skäckar skulle vara känsligare för knotten än andra hästar/ponnyer. Skimmlarna får ofta melanom, men det är ett anlag, som sitter ihop med färgen.

Senast ändrad:

Fast helt fel är det inte.
De ljusa partierna har lite pigment och kan vara väldigt känsligt för sol dvs soleksem.
Tror att em76 har koll.

Jag skrev ju soleksem, inte knotteksem eller bara eksem. Vit hud blir lätt solbränd, samma sak med vita tecken på icke-skäckar.

om jag säger såhär; de som säger att färg inte är viktigt äger hästar med vanliga trista färger;)

Vad vill du skapa med att skriva det där?
Att avla på färg, att strunta i det där viktiga som finns, dvs gångarter, lynna, arv osv osv osv osv.

Då kan vi lika gärna släppa aveln fri.

Låt Hejsan och Svejsan avla på sin otroligt vackra konstantskimmel som INTE kan tölta och som dessutom attackerar människor..

BRAAA tänkt.

Nej, självklart skall vi bibehålla rasens mångfalt och alla färger, men att gå i första hand på färger är i mina ögon riktigt kasst och inte känns det som något jag skulle vilja beblanda mig med heller. Folk som tar föl på sina otroligt vackra silversvarta ston som efterlämnar ytterligare tregångare. Någon som väljer en skäckhingst till sitt silversto trots att båda har uppenbara exteriörfel osv osv.

Avel handlar ju om att matcha individer och visst är det riskfyllt. Man vet ju inte vad man får.

Jag har inget behov av att ha massa olika färger i min hage. Det får gärna fortsätta att bara gå "bruna trista hästar" i den.
F.ö, Diva den vackraste islandshästen i världen är ju "trist brun"

;)

Exakt!:bow:

Det gäller väl att det blir en blandad kompott så att säga. Släpp gärna in "färghingstar" i aveln men för att jag skulle använda en sådan måste den vara bra. Det finns många hingstar som har "tråkiga" (enligt många) färger och som inte ger läckra färger i sin avkommor men som ger desto bättre lynne och gångarter mm. Då skulle jag aldrig se det som ett alternativ att välja en sämre hingst bara för färgens skull.

Sen beror det ju på vad folk tycker är tråkiga färger. Tex en fux eller en brun tycker jag generellt är finare än en vindott eller rödskäck. Om jag nu skulle få välja färg på häst.
Men skitsamma, vill folk inte ha fuxar tar jag gärna alla för mej själv!;)

Men skitsamma, vill folk inte ha fuxar tar jag gärna alla för mej själv!;)

Fast om du avlar för att sälja avkommorna (inte bara samla på dig) ÄR det ju faktiskt intressant att veta vad de som förväntas köpa hästarna tycker om också!

knapp

Tycker också det är kul med färg absolut och själv är jag såld på gulbruna, köpte mig ett gulbrunskäckat sto, men hittade sedan hos samma uppfödare ett fuxsto :love: Nu gick det ju bra att fixa till papper och det ekonomiska även om det var liite pinsamt :o Nu var det även lite andra omständigheter som fick mig att köpa denna istället, Men nu måste jag erkänna även för mig själv att det är fuxar och svarta som är mina favoriter då det hittills varit de färgerna på hästar jag fallit för.

Men många gånger tror jag att folk, precis som jag faller för färg men ångrar sig lika många gånger oxå precis som jag när de hittar hästen med DET.

gledi998.jpg

gledic1.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Fast om du avlar för att sälja avkommorna (inte bara samla på dig) ÄR det ju faktiskt intressant att veta vad de som förväntas köpa hästarna tycker om också!

Joo självklart är det så. Men får jag bra gångarter, lynne och exteriör tror jag folk vill köpa dem ändå. Trots färgen!

Vad vill du skapa med att skriva det där?
Att avla på färg, att strunta i det där viktiga som finns, dvs gångarter, lynna, arv osv osv osv osv.

Då kan vi lika gärna släppa aveln fri.

Låt Hejsan och Svejsan avla på sin otroligt vackra konstantskimmel som INTE kan tölta och som dessutom attackerar människor..

BRAAA tänkt.

Nej, självklart skall vi bibehålla rasens mångfalt och alla färger, men att gå i första hand på färger är i mina ögon riktigt kasst och inte känns det som något jag skulle vilja beblanda mig med heller. Folk som tar föl på sina otroligt vackra silversvarta ston som efterlämnar ytterligare tregångare. Någon som väljer en skäckhingst till sitt silversto trots att båda har uppenbara exteriörfel osv osv.

Avel handlar ju om att matcha individer och visst är det riskfyllt. Man vet ju inte vad man får.

Jag har inget behov av att ha massa olika färger i min hage. Det får gärna fortsätta att bara gå "bruna trista hästar" i den.
F.ö, Diva den vackraste islandshästen i världen är ju "trist brun"

;)

hihi visste att du skulle reagera direkt;)

har jag sagt att brun hör till "trista" färger?:angel: inte i den meningen iaf:rofl:

näe men jag själv har både en brun häst och en häst med häftig färg.

när jag bara hade den bruna varianten så vet jag ju själv att man var såklart avis på de med hästar med fina och häftiga färger för vad man än säger så SYNS de faktiskt betydligt mer. det går inte att komma ifrån de drar ögonen till sig.

sen kan en svart med häftigt steg vara något som drar ögonen till sig med.

men det man vill uppnå är ju en häst med både det häftiga steget, det otroliga lynnet, den "perfekta" exteriören och den läckra färgen
färgerna är ju inte bara läckra utan de är ju oxå unika för islandshästarna, de skall bevaras så som gångarterna skall bevaras.

det är väl målet med islandshäst aveln enligt vad som skrivits iaf eller har jag helt fel?

och frågar du mig så är jag extremt emot avel på ston med lynnesfel och diverse andra fel såsom spatt och eksem och kass exteriör men jag anser att man inte skall avla på defekter.
vad får man lixom då fram utav sin avel? fler hästar med eksem och kass exteriör?

förstår inte folk som tänker att "ja lilla fialotta här hon var ju ingen höjdare o rida på kastade av folk hit och dit, sparkas och bits så hon får gå till avel istället" ja men gud va smart, folk glömmer visst att det är stona som lägger grunden för fölet, "nej men tar vi bort fölet så tidigt som möjligt så hinner det inte präglas av mamman":rofl:
näe nu slank jag nog in på annan ras här ja...

men jag känner de börjar bara bli mer o mer vanligt att man gör detta med islandshästa oxå, och hästar som tex är slut i benen och fått skador osv de betäcker man och tar föl på utan ens en tanke på att det kan vara ärftligt, och även om det sägs icke vara ärftligt så har ju stoet av någon anledning "sämre" kvalite på sin kropp.

okej en olycka tex en spark i hagen hör ju inte in i sammanhanget. men andra saker såsom förslitning osv.

nej färg går inte i första hand det har jag inte sagt heller men jag tycker faktiskt det är minst lika viktigt att man tar hänsyn till att bevara färgen som att bevara tölten.
faktiskt. eftersom de båda är unika för islandshästen och vi vill väl inte tappa nåt av det.

hade du fått välja hade du väl hellre haft hästar med skithäftiga färger gått i hagen som OXÅ har snygg exteriör och häftig gång INKLUSIVE ett gott lynne.

men sen kan man ju undra i vilken ordning man skall ta det, vad som är viktigast för uppenbarligen är det inte så ofta som allt klaffar.

men kan ta Glampi som exempel, ännu vet jag inte hur han kommer bli vad gäller gångarterna riktigt men han kommer ju inte bli helkass men vi vet ju inte om det håller upp till avelsvisningsklassen osv.
MEN han har stammen på sin sida, och han har färgen, exteriören och han har LYNNET det kan jag redan nu garantera.

och vad jag hört så är det lynnet som varit bristande hos silverhästar förut??? men hans pappa är riktigt underbar och även om han inte lyckades bli första klass så är det ju inte precis en dålig häst med dåliga gångarter duger gott till tävlingar för en vanlig dödlig men sen beror de ju på hur högt man sattsar.

MEN som sagt, man skall icke glömma stona, så ännu kan man inte veta ett skit om Glampi eftersom hans mamma inte är bedömd osv.

mamman är ju efter Jorik från Lönneberga e: mökkur så som sagt...stammen finns ju där iaf.
och vad jag sett av mamman så är det mkt fina gångarter.

men man kan väl säga som så att hingsten har med sin första klass exteriör förhoppningsvis uppvägt stoets mindre bra exteriör även om hennes exteriör är klart godkänd.
det är ingen överbyggd felvinklad sak eller så.

och jag tror mammans gångarter är hyffsat läckra om hon skulle bli tränad och visad, hade varit så skoj att se vad hon fått.
hon är riktigt fin.

nej nu måste jag avsluta...

Senast ändrad:

hålle med dig såklart är inte färg ALLT utan individen är ju det viktigaste.
fast självklart beror det ju på vad man är ute efter.

ett avelssto med bra exteriör, lynne, stam och färg + gång

och likaså hingstar skall ju ha de egenskaperna och helst vara första klass då.

men tex vad gäller hur folk prioriterar hästar till ridning o tävling så kan det ju se himla olika ut.

vissa kanske är ute efter en billig häst och då får de kanske inte hela paketet.

vissa ser bara till gångarterna och står ut med ett felaktigt lynne tex.

eller så möter man DET och bara faller för individen utan att man vet varför och då tycker man en då inte det gör så mkt om hästen kanske inte är så snygg och har lite dåliga exteriör och gångarter.

osv osv.

beror på vad man skall ha dem till alltså...

om man tänker på hur folk reagerar på en annons tex med en bild, då ser de ju i första hand färgen....sen gångarterna(om det nu är en sån bild) sen läser de infon....jaha "hästen är snäll och kan det och det" men ingenting vet man ju förrän man varit där och testat.
och för att en person skall sätta sig i bilen och göra mödan värd att åka dit så måste ju personen vara lockad av vad den SER på en annons.
ofta tror man ju inte tex på vad som står i texten förrän man känt själv vad gäller gångarter och så.

speciellt som många personer bara sätter ut bilder på hästar som står stilla då e det ju bara exteriör och färg man ser o inget lynne.

jag tycker inte man skall vara så bestämd på att avla fram en viss färg egentligen tycker jag man skall vara lite mer inriktad på att få fram olika färga och spännande färger.

jag skulle tex aldrig stå ut med att avla på BARA fux, eller BARA svarta eller BARA silverhästar osv.
hade varit så trist även om det slinker emellan en och annan, annan färg emllanåt.

jag skulle nog sattsat på att få fram hästar med roliga varierande färger, bra exteriör, bra gång och såklart bra lynne.
hela kittet lixom.

inte fastna för mkt i ett bara...utan försöka hitta den "perfekta hästen"

inte bara avla på gamla lotta för att "jag gillar henne så mkt" utan tänka lite mer långsiktigt på islandhästens framtida avel och fortlevnad.

Nej jag vet, men jag hade tänkt säga min åsikt (raderade inlägget) - vilken skiljer sig från din :D
Och jag insåg att klockan är för mycket för att jag ens ska orka. ;)

Nej jag vet, men jag hade tänkt säga min åsikt (raderade inlägget) - vilken skiljer sig från din :D
Och jag insåg att klockan är för mycket för att jag ens ska orka. ;)

men det är ju bara roligt att höra andras åsikter, man kan inte alltid tycka likadant i alla frågor då hade ju inte ens buke funnits, inte buke "tjaffs" heller:angel:

hihi visste att du skulle reagera direkt;)

har jag sagt att brun hör till "trista" färger?:angel: inte i den meningen iaf:rofl:

näe men jag själv har både en brun häst och en häst med häftig färg.

när jag bara hade den bruna varianten så vet jag ju själv att man var såklart avis på de med hästar med fina och häftiga färger för vad man än säger så SYNS de faktiskt betydligt mer. det går inte att komma ifrån de drar ögonen till sig.

Först vill jag bara be dig tänka dig för igen. Du gnäller och spelar martyr över vad vi skriver till dig, medans du pysslar med riktiga påhopp.

Nåja.. Åter till saken.

Brunt ÄR skittrist. Fux är ännu värre.

Men titta på Disa från Hocksbo. För att inte tala om DIVA.
Det är två otroligt tråkiga hästar med brun färg, inte syns de på banan. Sen har vi Hrekkur från Hålåsen också, trist fux.

En av dessa ÄR världens vackraste islandshäst.
Två av dessa kom in på banan och ÄGDE under SM. Jag har aldrig sett en så hänförd publik under SM som när Hrekkur kom in och bara drog alla blickar till sig. JAG reagerade på en fux. Vilket inte hör till vanligheterna.

Disa, vad kan man säga om denna trista bruna häst, ingen tittar på henne? Nej nej, helt fel. Hon ÄR otrolig.

Under SM fanns det
Hrannar frá Svada kol kir
Berserkur
Hrekkur
Disa
Embla
Reynir.

Av dessa har 1, alltså 1 en "ovanlig" färg, dvs skäck.
Just ja, att inte glömma Ör frá Prestbakka med Heimir i sadeln. Rödblack. Inte så vanligt, men inte heller en WOW färg.

Presonligen är jag inte mer för en silversvart. Varför skall jag betala mer pengar för en "spännande" färg när jag får en minst lika bra häst i en brun?

Och ja, Yrpa har eksem, och inte världens bästa exteriör. Värre än Thengills. Men tänk. Hon har ändå så mycket bättre gångarter än han ;)

Visst är det så att de flesta hästar som vinner och placerar sig bra i de stora mästerskapen är hästar med "vanliga" färger och de har massor med utstrålning och syns definitivt!
Men en häst med en ovanligare färg kanske syns även om den inte ligger i toppskiktet:laugh:.
Själv skulle jag hellre vilja ha den som vinner med den tråkiga färgen men alla är vi olika.
Jag avlar tex framförallt för att sälja hästarna inridna (eftersom att rida in dem bla är mitt jobb) och då är färgen inte lika viktig ur marknadsperspektiv, ska man sälja föl verkar det definitivt vara lättare att sälja "färgföl" än andra.
Jag tycker att man som avlare inte kan låta färgen gå ut över de andra egenskaperna men om man hittar allt i samma individ (tex Thristur frá Feti enl. mig) slår jag gärna till:D!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel En slags spin off på diskussionen om vad som gör en hingst intressant. Att avla är ju alltid en avvägning där man väljer mellan olika...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 968
Senast: Karoliten
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 061
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka