Avla på färg

Sv: Avla på färg

Jag tog inte det som kritik, om du trodde det.;)

Men just eksem, för att få bukt med detta. Vi vet ju vad eksem kan göra med en individ, och vad det kan ställa till med för samma individ.
Man vet att eksem har en ärftlighet, detta har man nu sett genom studier. Man har också sett att svenskfödda avkommor har ökat i antal procentuellt vad gäller eksem, här får man nog utgå ifrån aveln på bl a eksemston även om inte hela sanningen ligger där. (tror jag)

Vad skrivs i avels målen? Jo en frisk, sund och robust hästras. Är en häst med eksem, frisk, sund och robust?

Utan att menat vara elak, så måste vi kanske sluta att vara mänskligt egoistiska och inte avla på material med eksem bara för att de är snälla. Jag fattar att detta kommer att ge skrik i forumet, men detta står jag för med utgångsläge från egen eksem häst som iofs mår bra men ändå.

Självklart vill vi ha starka friska hästar. Men avel är ju så mycket mer. Jag skulle t ex inte säga att en häst som är överbyggd, kortbent, kobent, har dålig resning och blandar in pass i alla gångarter heller är så bra avelsmaterial.

Om ett sto är otroligt vackert, har fina gångarter, underbart lynne, har hållt sig frisk hela sitt liv, gett utomordentliga avkommor men lider av ett lindrigt eksem som hon utvecklat sommaren efter importen så tycker jag att man gott kan säga att det positiva överväger. Men visst, om man hade exkluderat eksemet vore det ju perfekt. Men ärftligheten är dock så minimalt liten.

Dock undrar jag över alla importerade hingstar. Hur många 'dolda' eksemhästar har vi bland dem tro?

Men hur var det nu med trådämnet .....
Avla på färg....
Bättre att dela tråden....

Men ärftligheten är dock så minimalt liten.

Dock undrar jag över alla importerade hingstar. Hur många 'dolda' eksemhästar har vi bland dem tro?

Det är ju det den inte är, en häst med vad som kallas för lindrig eksem nedärver ju inte lindrig eksem den nedärver eksem. Eksem är eksem oavsett i vilken form eller fas den än befinner sig i.

Det finns säkert många sådana bland hingstarna, även vid utbrott brukar många inte heller vilja tal om det.

Men hur var det nu med trådämnet .....
Avla på färg....
Bättre att dela tråden....

Grundämnet.

Jag har börjat fundera på det här med att avla på färg. Enligt mej har det inte någon som helst roll vilken färg det blivande fölet kommer få. Utan jag skulle helt gå på lynne, gångarter och annat viktigt när jag letar hingst. Det har jag alltid tyckt varit självklart att man tänker på men nu tycker jag att jag hört många som verkligen tycker det är en extra bonus om man dessutom kan få läckra färger.

Vad tycker ni? Väljer ni bort hingstar ju för att det är en tråkig färg? tar ni hänsyn till färgen när ni väljer hingst? betalar folk mer för läckra färger när de ska köpa häst?Det är fritt att spekulera och diskutera! :laugh:

Så väljer inte jag hingst efter färg, däremot är det ju väldigt roligt om hingsten har en fin färg om den klarat första sållningen i mitt val av kriterier.

Hittills har valet legat på ridegenskaper och lynne för min del när det gäller valet, 2006 fick mitt sto gå med Dökkvi. En svart hingst, kanske lite tråkig i färg men en bra häst har ingen färg. Han har däremot väldigt fina rid egenskaper, och ett fantastiskt lynne ett extra + får han eftersom han gick med sina ston i hagen dygnet runt utom den stund han gick in för att äta lite extra mat.

Jag vill ha fram bra ridhästar, jag är ingen avlare på något sätt med mitt enda sto. Men jag kan försöka att avkommorna får så bra rid egenskaper och samtidigt är lätta och okomplicerade, eftersom hästarna främst ska vara avsedda för ridning och inte som prydnads figurer.

Detta år föddes en musblack, genom att pållen har en mer avvikande färg hoppas jag på att han får en mer blågrå nyans än mot råttgrått, men detta är bara min önskan som överkurs i övrigt ligger målet och kravet på samma nivå för denna häst.

Självklart vill vi ha starka friska hästar. Men avel är ju så mycket mer. Jag skulle t ex inte säga att en häst som är överbyggd, kortbent, kobent, har dålig resning och blandar in pass i alla gångarter heller är så bra avelsmaterial.

Nej hon är ett "jättedåligt" sto men ändå en stark frisk självbärig och lättriden läromästare även för barn och gången är inte sämre än att hon klarat att bli uppklassad från lätta klasser och rutinerade ryttare tycker hon är rolig att rida. Det gör henne tyvärr långt bättre än medelstona som jag sett betäckas :(

Hon överraskade med en urflott livmodersimport som blev 2 dm högre än hon trots ganska liten pappa vilket gjorde att vi misstänkte att en stor del av hennes exteriör berodde på att hon inte fått växa som hon skulle som föl. Sådant var rätt vanligt för 30 år sedan, det fanns många små fula undernärda ston som fått stora vackra föl. Får stona inte näring att växa pga för tidig betäckning eller lite/näringsfattig mat är det ofta frampartiet som drabbas mest, frambenen blir kortare. Jag vet inte om det är vetenskapligt studerat men jag har sett många sådana gamla frambenskorta ston från samma tidsepok vars exteriör aldrig gått i arv.
Och de få föl hon fått är fina tävlingsbara hästar, bla Snudda :love: som är känd här på sidan.

Men hon var absolut inget avelsämne att bedöma - däremot efter 28 år fortfarande ohalt och utan spatt eller allergier. Så man SKADAR knappast rasen genom att ta något föl på en sådan häst. Det är ingen defekt att vara ful, inte på samma sätt som att ha en sjukdom.

Nu tog vi de fölen främst för att hon var en oerhört värdefull surrogatmamma som passade hela fölflocken och gjorde att vi kunde ha marginaler för föl som behövde mjölk och/eller passning. Det finns som sagt många egenskaper som är värda att bevara :cool: Men vi hade inte betäckt henne om det tidigare fölet sett ut som mamma.

Det jag vänder mig mot i Sputnicks resonemang att man "kan avla när man inte kan rida längre" är att då avlar man ju på en sjuk häst. Annars kan man rida dem längre än det är försvarbart att betäcka ett sto för första gången. Skjóna som LindaMidinette stör sig på är 28 år och rids fortfarande, skulle man börja avla efter 30 då eller? Det vore iofs optimalt ur hållbarhetsdeklarationssynpunkt :D men knappast schysst mot hästen.

Åh, gamla Skjóna - kul att hon är still going strong. Henne har man följt sen man började med isisar på 80talet. Hon har ju färg iaf :D och som du säger, hållbarheten kan man inte klaga på. Vi som varit/är hingsthållare har sett betydligt sämre ston både exteriört och lynnesmässigt. Och man får inte glömma vad de faktiskt nedärver - gäller både hingstar o ston. Jag skulle gladeligen ha köpt en av Skjónas avkommor i komb med bra hingst.

Mitt sto är en brun tävlingsbar familjehäst, 4g som stadigt fått 5-6 i alla gångarter men hon har inget bra ökat tempo tölt (3,5-4). Hon har ok exteriör (ca 7.80-7.90 enl expert) är ej bedömd och har bara 95 i blup. Givetvis exemfri, spattfri, i övr frisk o sund. Hon nedärver sitt coola samarbetsvilliga snälla sätt medan båda avkommorna ärvt resp. pappas färg, gång och utseende. Årets föl är efter lågbluppad (102) silverbrun hingst så vissa skulle nog döma ut avkomman men hon blir en ganska stor fyrgångare med stor aktion, bra sväv i trav och trevlig exteriör vilket var precis vad jag ville ha. Åringen från samma sto är en lättbygd 5gångare med mycket temperament och fart som rör sig fint. Båda avkommorna ser bättre ut än många jag sett från på papperet bättre föräldrar. Nu ska stoet säljas och fölen sparas eftersom jag successivt tänker höja bluppen och avla fram de egenskaper jag vill ha. Och det innebär både bra lynne, gång och gärna som bonus mycket färg. Men har man ont om cash måste man börja någonstans. Hade mitt sto haft spatt el exem hade jag däremot inte tagit föl på henne...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Avel En slags spin off på diskussionen om vad som gör en hingst intressant. Att avla är ju alltid en avvägning där man väljer mellan olika...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 968
Senast: Karoliten
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 061
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka