Avla på färg

Sv: Avla på färg

Och med 30% av orsaken i generna förklaras ökningen från ca 3% på 70-talet väl av att man faktiskt avlat på eksemhästar.

Tidigare tyska studier har visat att selekterar man inte bort eksemhästarna ur aveln så ökar andelen inhemskt födda eksemhästar för varje generation.

Och med 30% av orsaken i generna förklaras ökningen från ca 3% på 70-talet väl av att man faktiskt avlat på eksemhästar.

Tidigare tyska studier har visat att selekterar man inte bort eksemhästarna ur aveln så ökar andelen inhemskt födda eksemhästar för varje generation.

Vilket borde vara ganska normalt fortskridningssätt, med tanke på att eksem har en ärftlighet. Det jag tycker är märkligt, de flesta anser det är ok att avla på ett sto med eksem men däremot inte på en hingst med dito. Om jag förstått saken rätt genom det jag har läst, så är risken större att få en eksem individ med ett sto som har eksem än om man använder en hingst med eksem. Har jag uppfattat rätt eller fel?

Senaste jag hörde på föreläsning ang eksem:

Var tredje importhäst får eksem, svenskfödda får var 10:e eksem enligt de sista undersökningarna.

Jag har ett sto som jag älskar och hon är min ridhäst. Sen när hon inte kan vara det längre skulle jag gärna avla på henne om det nu skulle gå. Och även fast hon skulle ha eksem skulle jag göra det.

Så när du inte kan rida henne pga vad? Spatt? ...så avlar du på en defekt häst istället.

Jippie!

Det är kanske inte så rasen går framåt men det var ett VÄLDIGT tydligt exempel på vilka kriterier de flesta har för att sätta ett sto i avel.

Man kan inte använda henne till något annat eller råkar ändå ha henne och är fölsugen för att det är gulligt/billigt att få ett eget föl.

:crazy:

Nja.

Det är nog större tydlig ärftlighet för ston med eksem eftersom man inte TALAR OM vilka hingstar som har eksem :cool: Men stoägaren vet ju liksom oftast om att STOET har det.

Dessutom - om stoet visar eksem så finns hon, och fölet, i en landsände där det finns knott vilket också påverkar.

Generna borde komma lika mycket från båda föräldrarna.

Som biinformation kan jag säga att medan man fick slakta ut eksemhästarna på försäkringen och inte visste hur de skulle skötas så ingen kunde mörka eksemet - så fanns det inte så många svenskfödda hästar med eksem. Folk avlade inte på eksemston på 70 och 80-talet :p

De svenskfödda eksemhästar som fanns kunde man oftast direkt härleda till eksemhingstarna. (Styggur, Snaefaxi/Fáni)

:rofl: Inte så konstigt att Styggur och Snaefaxi fanns med i en del stamtavlor eftersom dom var två av dom ytterst få godkända hingstarna i landet på den tiden som användes i lite större skala. :grin:

Fáni är det lite annorlunda med. Där kan jag hålla med..

Nejmen, du vet väl inte varför jag skulle vilja ha ett föl?
Jag skulle jätte gärna ha en yngre häst som jag kan prägla själv och själv träna sedan. Kanske ta med på senare utbildning eller arbete.
Jag tycker inte jag behöver berätta varför jag vill ha ett föl.

Och jag skulle aldrig avla på en häst med spatt.
Det jag menar att när hon inte är min ridghäst längre och jag förhoppningsvis hittar något yngre så skulle jag avla på henne istället för att slakta eller sälja vidare. Så jag får bara hoppas på att hon håller sig frisk hela sitt liv och att jag möjligtvis senare kan ta ett föl på henne.

Och alla är inte stora avlare som endast kan ha jättefina högt bedömda hästar i avel. Min häst är underbar, hon har ett perfekt lynne och har ( ja kanske inte i dina ögon sett) okej gångarter.
Om jag då vill ha ett litet föl efter min pärla är det inte okej?

Jo det är OK så länge du behåller fölet själv och inte skickar ut det på marknaden sen när du inte kan behålla det av nån anledning. En valack skickar ju inte sina gener vidare men ston kan ju göra det. Osv i nästa generation...

Det var nog inte så Silverkedjan menade, men detta är en röd tråd för många stoägare. När hästen inte längre kan användas i ridning, så tar man föl oavsett vilka fel stoet är behäftat med. Det inkluderar både spatt, eksem och andra defekter. Här i Sverige är vi inte så selektiva när det gäller urvalet av vad vi använder i aveln, vi är inte heller så selektiva när det gäller avlivning.
Detta sätt har bidragit till att rasen har varit både robust och tålig i sitt ursprung, med vårat synsätt så tror jag för min del att rasen är på väg åt ett helt annat håll tyvärr.

Men om det blir ett stoföl då?
Jag tycker också att man bör ha så mycket ansvar att inte vilja, tänka på att avla fram en potentiell eksemhäst oavsett det är ett sto eller blivande vallack. Det är en så jobbig åkomma, och kan slå hur som helst och bli hur som helst beroende på rådande omständigheter.

Nja.

Det är nog större tydlig ärftlighet för ston med eksem eftersom man inte TALAR OM vilka hingstar som har eksem :cool: Men stoägaren vet ju liksom oftast om att STOET har det.

Dessutom - om stoet visar eksem så finns hon, och fölet, i en landsände där det finns knott vilket också påverkar.

Generna borde komma lika mycket från båda föräldrarna.

Som biinformation kan jag säga att medan man fick slakta ut eksemhästarna på försäkringen och inte visste hur de skulle skötas så ingen kunde mörka eksemet - så fanns det inte så många svenskfödda hästar med eksem. Folk avlade inte på eksemston på 70 och 80-talet :p

De svenskfödda eksemhästar som fanns kunde man oftast direkt härleda till eksemhingstarna. (Styggur, Snaefaxi/Fáni)

Från föreläsningen sades detta:

Ston med eksem får flertalet eksemavkommor.

Och:

En hingst fick hela 34% eksemavkommor.

Ja, jag tycker mig känna igen det där och jag tolkade det som att stoet fick flera eksemavkommor än hingsten.

Nu struntar jag i detta, det handlar om att avla på färg, inte på att avla på eksem. Har redan sagt allt jag kan säga i den här frågan.
Mera om färgavel tack!:)

Jag får bara göra ett passus i 'avla på eksem' och 'defekta häst'-debatten. Dessa två inlägg har jag saxat från silverkedjan.se och från ett inlägg av Silverkedjan.

'Min erfarenhet är att i de knottrika regioner jag har bott (Göteborg och Värmland) får på lång sikt upp till 90% av importhästarna förr eller senare eksem (om man inte hela tiden behandlar dem som om de haft det från början).'

'Alltså - hon är 125 cm på manken, 5 cm överbyggd, kortbent och kobent med platta fötter, lika mkt resning som en dammsugare och blandar in pass i alla gångarter. Töltade gjorde hon efter flera års träning upp till långsamt medeltempo om man var/är mycket duktig - annars blev och blir det grisepass '
(detta om ett sto hon avlat på ett antal gånger)

Detta tolkar jag som att:
a) alla importerade hästar bär på anlag för eksem på ett eller annat sätt. Då skall man alltså inte avla på dem? Oavsett hur de sköts, det spelar ju ingen roll för arvet. Eksem är eksem och då är de avelsodugliga?

Nej det köper inte jag.

b) bara de inte har eksem så kan vi avla på andra defekter??

Nej, det köper jag inte heller.

Och jag håller med dig. För det låter ju som om alla importer är odugliga, och det håller jag inte alls med om.
Och jag undrar, är det någon skillnad på en minutiöst skött import som inte utvecklar exem, än en som utvecklar det?
Om genotypen säger "exem" kan vi ju inte se förrän det ger utslag i fenotypen, och om man resonerar enligt tron på "biological range" så är det ju en interaktion mellan genotyp och miljö, alltså att det krävs ne viss miljö för att genotypen ska visa sig i fenotypen.
Om denna miljöfaktor inte tillkommer, visar sig inte exemet. Är det då OK att avla? Bara för att det inte syns?
Och om man misskött en importhäst så att man genom miljön lockar fram det maximalt exem av genotypens biological range, så är hästen kasserad som avelshäst?

Bara lite tankar. Är det kanske så att inga importer alls borde avlas på?

Nu finns det ju bevisligen importer som utsatts för hårda miljöer, utan att ha utvecklat eksem. Min personliga syn på detta är ändå, en import som går med eksemtäcke och skyddas mot det som kan skapa ett utbrott. "Kan" vara en eksemhäst, men genom åtgärder så har man "kanske" fördröjt utbrottet. Det är något man inte kommer att få reda på om hästen stannar kvar hos samma ägare i samma miljö, sen så är det ju inte ovanligt att dessa hästar faktiskt utvecklar eksem strax efter en försäljning trots avsaknaden av tidigare symptom.

Egentligen tror jag Silverkedjan själv ska svara på detta, men vid något tidigare tillfälle tror jag mig ha läst att SK anser att man visst kan avla på en import efter ett antal år i hård miljö. Jag tror to m att det skrevs att ett sådant sto välkomnades som avelhäst.

Nu får Silverkedjan rätta mig om jag skrev fel.

Senast ändrad:

Jag framför ingen kritik, utan bara funderingar. Jag tycker det hela är ganska spännande, och tycker självklart att man inte ska sätta en massa eksemhästar till världen...
Men det blir ju svårt om man bra ska avla på ston som varit "utsatta", för visst ska man ge sin islandsimport bästa möjliga vård för att den inte ska få exem? För inte kan den utsättas, bara för att man ska kolla om det kanske inte får exem?
Därför låter det ju som om det är lättast att helt enkelt inte avla på importer, och det tycker jag ändå är liiite synd.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Avel En slags spin off på diskussionen om vad som gör en hingst intressant. Att avla är ju alltid en avvägning där man väljer mellan olika...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 968
Senast: Karoliten
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 061
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka