Har lest hela tråden och jag har inte sett en enda som skriver att hen skulle vilja avla på silvergenen... Så det känns som det ämnet borde vara färdigdiskuterat.
Generellt angående genetiska defekter på SWB (och andra vbl ridhästar) så har vi ju förutom skimmelcancer, OCD, wwfs och struppipning som redan nämnts, även kissing spines/täta torntappar som finns hos var och varannan häst snart, PSSM och liknande sjukdommar börjar bli alltmer vanligt även på varmbloden, dessa och säkert flera andra åkommor känns mycket mer relevanta att diskutera.
För inte att tala om aveln på "överrörliga" hästar, särskilt inom dressyren där veka kotor snarare börjar bli regel än undantag, och hästarna redan från de föds rör sig så stort att det ger en enorm belastning på deras ben/kroppar innan de hunnit bli tillräckligt stärka för att det ska kännas hållbart (obs, min personliga åsikt).
Och även i hoppningen kan jag tycka att det är problematisk när man ser superkänsliga/-försiktiga unghästar som överhoppar med en meters margin, det kan knappast vara bra mtp belastningen det ger på deras unga kroppar. Hur får man en sådan häst hållbar? Det kräver nog extra insatser utöver det vanliga, och min gissning är att flera av dessa kommer få problem långt innan 15-16 års åldern....
Min teori är att det är sådana saker som gör att medellivslängden enligt försäkringsbolagen är bara 8 år - vi avlar fram hästar som går sönder när vi börjar belasta dem med träning och tävling....
Så frågan i trådrubriken kan krasst sett vinklas såhär:
Är det viktigast att avla fram en häst som går att sälja som föl/unghäst för mest möjligt pengar, eller att avla fram en frisk och hållbar häst?