Avla på färg

Sv: Avla på färg

Visst är det kul med färg och den färgvariation som islandshästen har. Vad som sen är en häftig färg beror ju på betraktaren.

Hos mig finns det gott om färgvariation men ingen häst är vald "bara" för sin färg.

Vackrast är då "tråkbruna" Fruma som redan som tre-åring syntes i en flock. Det var många som var här med ston till hingst eller på besök som i en färgvarierad flock just pekade på henne och undrade vem hon var. Det är utstrålningen som gör "varje" färg vacker. :laugh:

För mig är lynnet nummer ett. Färg kommer sist, men säger som Mist kan man få allt i samma individ....

På gården där jag jobbar/bor färgavlas det. Hingstarna (tjaldur, svadilfari, Gaukur, (silver)Askur bla) vi betäcker med är det väl inget fel på men jag ifrågasätter ofta användningen av stona.
Stona vi har:
1 isabellskäck
1 gulsvartskäck
2 silversvartskäckar
1 musblackskäck
2 musblackar
7 silversvarta

Så här samlar vi på färg minsann.
Det är nu jag önskar min häst var svart så att jag kunde visa henne att de måste inte ha fin färg för att bli bra:angel:

Sedan har vi några "normalfärgade" (citat mrs X). Hela 3st!"!!!! :grin: Dessa avlas det på pga av den höga blupen.

Håller med här klart man inte väljer häst efter dess färg..Men nu menar jag om man nu råkar få ett föl med cool färg som ser bra..Ska amn inte få avla på färg bara för att man få anses vara oseriös avlare som avlar på färg???:(

Jag kan erkänna att jag var ute efter en viss färg när ja kollade efter islandshsät..

Jag skulle ha en Isabell punkt slut. jag hade inge brottom med att hitta den perfekta hästen(enligt mig).
Jag kollade på alla annonser med isabellston föll jag i smaken åkte jag och provred.

Hittade ingen som passade in på vad jag ville ha som redan ar inriden.
Så hittade jag Jorunns annons och de sa KLICK!... hennes psyke och personlighet var de som jag sökte efter OCH färgen!

Skulle aldrig ha valt jorunn bara för färgen typ hon är isabell men helt spritt språngande galen biter och attakerar allt och alla.. men man hon är iaf isabell..Nä så tänker jag inte!!!
Jag viste precis vad jag ville ha och det var följande

En lugn häst
En häst med kanon bra psyke
En 4 gångare
En isabell
Ett sto
Lätt med sina gångarter

En riktigt jäkla bra läromästare där alla kan rida på
En kraftigare islandshäst av typ gamla modellen!

Allt detta har Jorunn:love:

Kom så väl ihäg att jag fick skit för jag sa att jag viste att jorunn skulle bli en bra läromästare innan hon ens var inriden.. de får de som sa detta äta upp idag..För idag är hon en bra läromästare alla kan rida på henne hon är trygg och stabil blir nästan alltid rädd för saker ute och är kort och gott en jäkla bra ridhäst!:D

Ingen häst man vinner VM med men jag har inte köpt henne för att tävla VM utan för att ha kul med!

När man vet vad man vill ha specifikt så kan de ta flera år innan man hittar de man söker..
Jag hade tur och behövde bara leta i 1 år=)

Jag tycke rinte man ska behöva skämmas när man säger att jag vill ha en viss färg och kommer inte ge mig förrens jag har den häst med denna färg och som är bra annars med!

Avla på färg går överstyr när man tar och avlar på exemston/hingstar bara för de har den rätta färgen..Eller när man vet att ett sto har dåligt psyke men avlar iaf bara för att den har en snygg färg.
Eller när man vet att stoet eller hingsten har typ spatt eller andra ärftliga sjukdommar men avlar endå bara för att komma åt färgen.

Då är det fel... det är fel att avla då oavsätt färg tycker iaf jag!

Om jag ska leta efter häst igen så kommer jag letar efter en häst med ovanlig färg helt klart.. Det kryllar av häsatr om inte här så p island med konstiga och ovanliga färger som är bra individer och bra extriörmässigt.
Och eftersom jag inte ska tävla SM så har jag inte lika höga krav på hästens gång som de som tävlar där har..Så därför har jag mer i ubud så att säga=)=):D

/Niela.. som är stolt ägare till sin fina isabellsto Jorunn=)

Haha, "in your face" som min lillasyster skulle sagt! :rofl:

KL

Det är klart att en häftig färg drar till sig blickar, men aldrig i mitt liv att jag skulle avla bara på en färg.
Hellre en riktigt bra häst med "tråkig" färg än en vanlig familjehäst med ovanlig färg.
Det som drar till sig blickarna på tävlingsbanan är i vilket fall hästen som rör sig för 7 or och inte den lilla silversvarta (t ex) som går för 3.5 ;)

*kl*

Jag har ägt en islandshäst som hade "tråkig" färg, dvs svartbrunaktig. Sen har jag nu en häst som enligt mig har en ovanlig färg, har endast sett 3-4 islandshästar med exakt samma färg som Filipus.

Skulle jag köpa en ny häst skulle jag gå efter kvalitén på hästen, har den det som krävs för att gå högre klasser som jag vill rida, har den exteriören med mera.. Inte om den har färgen. Visst, jag vill ha en fux med vit man som Filipus men det skulle inte förvåna mig om jag köper en häst med "trist" färg, dvs brun eller svart.

Jag har faktiskt förälskat mig i 2 hästar med "trist" färg. Berserkur, för hans otroliga gångarter och för Heimirs Ör, samma sak där, vilka otroliga gångarter. Likaså Disa. Jag går efter gångarter, inte efter färg. Kommer göra likadant när jag ska avla och köpa pålle!

Snälla du, säg inte att din häst är en läromästare när hon inte ens är töltsatt och inte riktigt inriden. Hon må vara stabil och små barn kan rida på henne, men att kalla henne läromästare är ändå fel ord.

Vidare till diskussionen...
Vad man vill avla på i första hand verkar vara, och ÄR, väldigt individuellt. Somliga tycker att man kan få en kanonhäst MED färg, somliga förespråkar att färgen är lika viktig som andra egenskaper och andra är helt emot färgaveln.

Personligen tycker jag att det är skönt att den värsta "silver-boomen" har lagt sig. Alla skulle ha silverhästar i olika nyanser ett tag, och det blev populärt att ta in vilket "skräp" som helst från Island. Ingenting är bra när det blir för populärt, schäfern, collien och dalmatinern har varit med om det. För några år sedan var det islandshästarna och "silver-hysterin". Och man får väl avla med vilken färg man vill - så länge man inte tummar på gångarter, lynne eller exteriör.

Det tråkiga jag kan tycka är att folk betalar så sjuuukt mkt mer för ett föl med färg, det driver ju aveln åt fel håll, i mina ögon ska sägas. Salka ska träffa en svart herre med bra nedärvning så småningom, tur att jag ska behålla den fölungen själv ;).

Salka ska träffa en svart herre med bra nedärvning så småningom, tur att jag ska behålla den fölungen själv ;).

Gud ja, tänk. Inte kan man avla fram en svart häst. Det är bra att du skall behålla den själv.

Nästa år skall Yrpa få träffa Netts Ylur. Han är fux. Det blir inga spännande färger där inte.

Haha, "in your face" som min lillasyster skulle sagt! :rofl:

ja intalar man sig nåt riktigt länge och väl så kan man faktiskt börja tro det med:rofl::rofl:

KL

Det är klart att en häftig färg drar till sig blickar, men aldrig i mitt liv att jag skulle avla bara på en färg.
Hellre en riktigt bra häst med "tråkig" färg än en vanlig familjehäst med ovanlig färg.
Det som drar till sig blickarna på tävlingsbanan är i vilket fall hästen som rör sig för 7 or och inte den lilla silversvarta (t ex) som går för 3.5 ;)

som sagt....allt beror på vad man skall ha hästen till och vilka mål man har men som sagt så är ju målet iaf för mig att få fram hästen med ALLT, färg, exteriör, gång, lynne och UTAN eksem och spatt såna defekter finns det redan tillräckligt av ser ingen anledning till att utöka den %

Vidare till diskussionen...
Vad man vill avla på i första hand verkar vara, och ÄR, väldigt individuellt. Somliga tycker att man kan få en kanonhäst MED färg, somliga förespråkar att färgen är lika viktig som andra egenskaper och andra är helt emot färgaveln.

"Somliga tycker att man kan få en kanonhäst MED färg"
detta tycker jag:banana:

Personligen tycker jag att det är skönt att den värsta "silver-boomen" har lagt sig. Alla skulle ha silverhästar i olika nyanser ett tag, och det blev populärt att ta in vilket "skräp" som helst från Island. Ingenting är bra när det blir för populärt, schäfern, collien och dalmatinern har varit med om det. För några år sedan var det islandshästarna och "silver-hysterin". Och man får väl avla med vilken färg man vill - så länge man inte tummar på gångarter, lynne eller exteriör.

jag tror ärligt att det var SilverAskur som startade denna trenden i sverige iaf.

det verkar ju som att de galningarna som inriktade sig på silver (iaf på island) inte brydde sig ett dugg om nåt annat än färgen. och då får ju den färgen såklart dåligt ryckte när många silverhästar fick dåligt lynne bla.

men tur e att man inte kan dra alla över en kam iaf....det vet jag:love:

Det tråkiga jag kan tycka är att folk betalar så sjuuukt mkt mer för ett föl med färg, det driver ju aveln åt fel håll, i mina ögon ska sägas. Salka ska träffa en svart herre med bra nedärvning så småningom, tur att jag ska behålla den fölungen själv ;)

håller helt med dig jag skulle aldrig få för mig att betala mer bara för att hästen har en speciell färg iaf inte om den är helt värdelös vad gäller gångarter osv.

allt beror ju på vad man vill sattsa på, vissa vill ju sattsa på att bevara islandshästens unika färger, de seriösa tar då oxå hänsyn till exteriör lynnet osv.

andra riktar blint in sig på färg...

och ja de 3e skiter i färgen och vissa t.o.m skiter i om islandshästens unika färger försvinner(vilket jag verkligen hoppas att de INTE gör för det hör ju till)
och riktar enbart in sig på att avla fram tävlingshästar med mkt bensprattel.

sen kan ja tänka mej att de finns en 4e grupp av personer som vill avla fram trevliga arbetsamma lite grövre modeller mer familjehästar som inte bara blir avlade att springa runt runt och sprattla med benen. utan göra lite nytta med.

men jag tror dock att det finns endel folk som riktar in sig så himla mkt på gångarter att de glömmer lynnet tex....

det finns nog folk te allt.

Knapplån

Kom på en annan variabel som ochså är en helt "utseendegrej" som faktiskt bedöms på exteriörbedömningarna och det räknas ut blup på och det är man och svans!
Jag vet inte om man-svans bedömningen tas med när totalsiffran räknas ut eller om det bara är en fingervisning. Man och svans har i alla fall inte alltid varit med och det var inte alla som tyckte att det var en viktig variabel när det började bedömas (och säkert fortfarande många som tycker att det är onödigt).
Nu är det ju en lättare bedömningsvariabel än färg;) Mycket man och svans=bra lite= mindre bra. När det gäller färg finns det ju inget bra eller dåligt utan som det tidigare nämnts beror det ju på vad man själv tycker är fint.
Jag personligen tycker inte att konstantskimmelfärgen är speciellt snygg men tycker ändå att det är viktigt att den bevaras och tycker att det är tur att ett gäng entusiaster både på Island och andra ställen (Tim i Sverige tex) jobbar för att få fram fina konstantskimmlar. Mest synd tycker jag är att Hólar inte ville vara med och hjälpa till när de blev tillfrågade:mad:.

Man och svans utgör bara 1,5% av totalpoängen så egenskapen anses inte vara särskilt viktig. Men visst är det läckert med mycket tagel, och ett skydd mot insekter och väder.
Jag tycker en 10 är för mycket, 8 är lagom.

Lånar en knapp...

Så länge inte färg räknas som en egen punkt i bedömningen och vissa färger ger högre koefficient än någon annan är tack och lov en avelsbedömning öppen för och lika för alla. Och må det förbli så, att kvaliteten exteriört, rid- och lynnesmässigt avgör vilka som blir högt bedömda eller inte. Sen är valet fritt för resp hästägare att välja partner till sin häst. Smaken är ju tack och lov som baken :grin:

Att det finns de som avlar på sina gullegrisar för att de har färg och inget annat kan vi nog inte komma ifrån men det är iaf en väldigt liten andel. Finns säkert lika många som parar 2 bruna för att de älskar dem trots brist på avelskvaliteter. En otrevlig, exteriört felbyggd, icke töltande häst lär inte ge mycket betalt oavsett färg får man hoppas. Sen blir det som någon skrev mode i vissa hingstar -en del pga deras prestationer, en del på bra PR. Och som i allt annat är vissa duktiga på att framhäva saker, andra inte.

Bevara kvaliteten i vår ras på alla plan, användarmässigt såväl som färgmässigt, men låt inte det ena radera det andra!!!

NiAl;11108910 Bevara kvaliteten i vår ras på alla plan skrev:
Instämmer helt!

Jag tror vi ska vara glada att alla inte har samma mål i sin avel. Det är ett sätt att behålla mångfalden.
Sen hoppas man ju att lynne, gång och exteriör är viktiga egenskaper vilken inriktning man än väljer.
Det är ju faktiskt så att man inte når "sitt mål" på varje föl. Det blev ingen färghäst, VM-häst, familjehäst.... Har man då de viktiga egenskaperna som grund så har man ju förhoppningsvis en bra häst i alla fall.

Mina 2 första föl är 7år i år.
Fruma, bedömd "förstaklass". Tävlingshäst.
Andi, underbar familjehäst som varit utlånad på verksamhet ett år. Inriden av oss själva och två 17-åriga tjejer ändå gångartena på plats. Dock inte så mycket bensprattel men tävlingsbar.
Jag vet faktiskt inte vilken jag är mest "stolt" över. Två helt olika individer men ack så värdefulla.

Man och svans utgör bara 1,5% av totalpoängen så egenskapen anses inte vara särskilt viktig. Men visst är det läckert med mycket tagel, och ett skydd mot insekter och väder.
Jag tycker en 10 är för mycket, 8 är lagom.

ja egentligen är ju man och svans något viktigt med det är ju till någon nytta, för att skydda mot solen, och insekter osv.
färg är ju egentligen inte till någon nytta mer än att ljusa hästar ofta stöts ut/blir lägre i rang i flocken eftersom de "syns" för mkt.

men exteriör då, hur mkt är egentligen "praktiskt" och hur mkt är en "fröjd för ögat"

vi avlar mkt på vad vi vill SE kan jag ana.

Jag tror verkligen exteriören har stor betydelse. Se på hästar "byggda i nerförsbacke". Ofta blir det mycket svårare att få med baken och få hästen att "lyfta fram"- Och på halsen, en väldigt hög eller lågt ansatt hals kan skapa problem när hästen ska gå i rätt form. Ja, exteriören har helt enkelt stor betydelse, enligt mej.

Senast ändrad:

Grejen är väl att de flesta tänker så, att det viktigaste är gången och jag bryr mig inte om färgen på fölet. Och det börjar synas... Jag tycker att det bara finns bajsbruna islandshästar nu, mestadels iaf.

Fast bajsbrunt kan ju vara fint det också. Speciellt eftersom det finns så många nyanser av bajsbruna hästar. Ibland är de tom diarrébruna.

:rofl: tror nog att många här som hävdar att färgen är viktig tycker precis likadant som de som hävdar att egenskaper och gången är viktigast, bara det att man tagit med en till viktig-parameter... I min värld är det väl mest fuxar som är vanliga inom islandshästvärlden, och inte det bruna med svart man och svans??? (fanns ju en tråd om bruna hästar här oxå...) och som sagt, tur är att alla tycker olika om vilken färg som är finast! Sen tror jag kanske att de som är mer tävlingsinriktade bryr sig mer om egenskaper, medan de som "bara" hobby/skogs-rider tänker mer på färgen oxå?

Jag hoppas verkligen inte att det är så att det är måååånga som bara avlar på färg och skiter i egenskaper och gång, men jag har verkligen ingen aning...!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel En slags spin off på diskussionen om vad som gör en hingst intressant. Att avla är ju alltid en avvägning där man väljer mellan olika...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 968
Senast: Karoliten
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 061
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30