Sv: Avla på färg
Håller med här klart man inte väljer häst efter dess färg..Men nu menar jag om man nu råkar få ett föl med cool färg som ser bra..Ska amn inte få avla på färg bara för att man få anses vara oseriös avlare som avlar på färg???
Jag kan erkänna att jag var ute efter en viss färg när ja kollade efter islandshsät..
Jag skulle ha en Isabell punkt slut. jag hade inge brottom med att hitta den perfekta hästen(enligt mig).
Jag kollade på alla annonser med isabellston föll jag i smaken åkte jag och provred.
Hittade ingen som passade in på vad jag ville ha som redan ar inriden.
Så hittade jag Jorunns annons och de sa KLICK!... hennes psyke och personlighet var de som jag sökte efter OCH färgen!
Skulle aldrig ha valt jorunn bara för färgen typ hon är isabell men helt spritt språngande galen biter och attakerar allt och alla.. men man hon är iaf isabell..Nä så tänker jag inte!!!
Jag viste precis vad jag ville ha och det var följande
En lugn häst
En häst med kanon bra psyke
En 4 gångare
En isabell
Ett sto
Lätt med sina gångarter
En riktigt jäkla bra läromästare där alla kan rida på
En kraftigare islandshäst av typ gamla modellen!
Allt detta har Jorunn
Kom så väl ihäg att jag fick skit för jag sa att jag viste att jorunn skulle bli en bra läromästare innan hon ens var inriden.. de får de som sa detta äta upp idag..För idag är hon en bra läromästare alla kan rida på henne hon är trygg och stabil blir nästan alltid rädd för saker ute och är kort och gott en jäkla bra ridhäst!
Ingen häst man vinner VM med men jag har inte köpt henne för att tävla VM utan för att ha kul med!
När man vet vad man vill ha specifikt så kan de ta flera år innan man hittar de man söker..
Jag hade tur och behövde bara leta i 1 år=)
Jag tycke rinte man ska behöva skämmas när man säger att jag vill ha en viss färg och kommer inte ge mig förrens jag har den häst med denna färg och som är bra annars med!
Avla på färg går överstyr när man tar och avlar på exemston/hingstar bara för de har den rätta färgen..Eller när man vet att ett sto har dåligt psyke men avlar iaf bara för att den har en snygg färg.
Eller när man vet att stoet eller hingsten har typ spatt eller andra ärftliga sjukdommar men avlar endå bara för att komma åt färgen.
Då är det fel... det är fel att avla då oavsätt färg tycker iaf jag!
Om jag ska leta efter häst igen så kommer jag letar efter en häst med ovanlig färg helt klart.. Det kryllar av häsatr om inte här så p island med konstiga och ovanliga färger som är bra individer och bra extriörmässigt.
Och eftersom jag inte ska tävla SM så har jag inte lika höga krav på hästens gång som de som tävlar där har..Så därför har jag mer i ubud så att säga=)=)
/Niela.. som är stolt ägare till sin fina isabellsto Jorunn=)