Avla på fånghäst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Apollo 13
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 120
  • Visningar Visningar 10 769

Apollo 13

Trådstartare
Jag är verkligen inte kunnig på det här med avel och vänder mig därför till er om lite hjälp och åsikter.
Jag har fått ett erbjudande om att ta en häst på foder som har fång. Det är en liten dam som ska få ta det lungt och mest gå som sällskapshäst. Därför skulle jag vilja ge henne en uppgift och kom då på tanken att kanske betäcka henne. Däremot blir jag orolig för vad som kan hända med avkomman. Hur stor är risken att avkomman far illa? Trotts att jag inte kan något alls om avel så är jag ju inte dum och inser att det kanske inte är så smart att avla på vissa diagnoser, men min fråga är alltså hur pass mycket fång påverkar en avkomma, alltså hur stor är risken att åkomman råkar ut för det? Skulle det gå att korsa med någon ras som inte är lika benägen för fång för att minska riskerna för att avkomman ska råka illa ut.

Gärna ingen pajkastning, som ni ser frågar jag för att jag inte vet och vill ha svar innan jag utsätter de stackars djuren för eventuellt lidande. Raka och ärliga svar men som sagt ingen pajkastning tack.

Sv: Avla på fånghäst

Efter att ha haft en häst som drabbades av fång (halvblod) så skulle jag vara ytterst tveksam till att avla på en ett sto som varit fångbenäget. Det är väldigt smärtsamt för hästen och det känns extra orättvist att det även kan drabba en häst som enbart står på grovfoder, utan kraftfoder och att det inte ens är betessäsong.
Även skötseln av en fånghäst kan vara svår, har de fått betesfång är det inte säkert att de någonsin kan gå på bete igen (ska hon vara sällskapshäst får du nog ställa in dig på att de får gå i skogs- eller grushage på våren och sommaren. Visst finns det de som vågar släppa hästen på bete igen och det fungerar men personligen skulle jag inte våga.
Det finns många friska avelsston till salu eller till låns, jag skulle rekommendera dig att använda ett sådant.

Kan tala om att de flesta ston som haft fång inte har några problem att gå på bete när de är dräktiga/digivande.
Har själv ett sto som haft fång som 3 åring. Inga rotationer/sänkningar. Har inga problem med fång idag, har fått 4 föl och väntar nu sitt 5e, inga avkommor har fått fång.

Jag tycker att det är vanligt att ponny åker på fång som 3 åringar när de är färdigväxta och när uppfödaren släpper dem på samma bete som de gått som på 1 o 2 åringar.

Senast ändrad:

Samma sak här. Vet många ponnys som dom avlar på just för att dom har haft fång. Digivande ston får mycket sällan/nästan aldrig fång. Det måste vara en väldigt gammal lista....

Samma sak här. Vet många ponnys som dom avlar på just för att dom har haft fång. Digivande ston får mycket sällan/nästan aldrig fång. Det måste vara en väldigt gammal lista....

fast avkommorna da? jag har skummat lite och sett något om att dräktighet skulle vara bra för fången.. eller vad man ska säga.
men jag är orolig för avkomman också, jag tycker ju själv att det låter som en dålig ide att avla på ett sto som inte är friskt OM det är en sjukdom som ofta kommer tillbaka på avkomman. Men det är ju det som är det viktiga för mig, hur stor är lixom risken att det kommer tillbaka på avkomman, finns det några som helst uppgifter om det? Och finns det någon statistik på om det oftare kommer på avkommor med fång föräldrar eller är statistiken lika om man jämför med avkommor vars föräldrar inte har haft fång...

merci

För mig känns det givet. Har man sett vilken otrolig smärta fång medför så riskerar man inte att avkomman ska få det från sin mor.
Det finns så mycket bra friska ston att avla på så varför ska skiten in i avelsboxen bara för att det inte går att använda på annat sätt.

I de allra flesta fall så verkar det som att dräktighet och digivning kan förebygga fång. Så av det skälet är det många som till och med rekommenderar det som förebyggande.

Fång finns med på defektlistan som är tvingande för nya avelshingstar och som borde följas även för ston. MEN det finns två "men". Dels så är det bara ponnyer det är kasserande för och dels så är nog inte ärftligheten i det klarlagd, så just i detta fallet är jag kluven.

Jag har själv haft fångsto som klarade sig bra så länge hon var i avel. Och jag har haft ett halvblodssto som hade en riktigt ordentligt fånganfall under sista dräktighetsmånaden, när hon alltså var som tyngst. DET var verkligen inte roligt. Jag gjorde allt jag kunde komma på, i samråd med veterinärer. Jag var till och med i kontakt med djursjukhus för att ev göra ett kejsarsnitt för att rädda åtminstone en av dem. För jag var absolut beredd att ta bort stoet. Veterinärerna avrådde mig dock och efter fölningen blev hon symptomfri. Men jag vill aldrig mer vara med om det...

Jag tycker som grund att man inte avlar på djur man vet har en sjukdom/defekt.

Men i fallet fång kan det finnas undantagsfall, man bör se till orsaken att hästen fick fång, hur svår fång den haft och om den har haft upprepade anfall.

Har hästen haft upprepade anfall tycker jag den går bort som avelsdjur direkt, likaså om den har haft svåra anfall eller om fången beror på insulinresistens.

Har den haft ett, lindrigt anfall, beroende på t ex snabbt betessläpp, tycker jag man ska väga stoets förtjänster mot den ev. risk det är att ev. anlag för fång förs vidare. För min del får nog ett sto ha ganska högt avelsväre för att motivera att sätta det i avel fast det haft fång.

Att fång är ärftligt i någon form tror jag man får vara ganska säker på. Sen hur det ärvs, det är inte klarlagt.

Jag tror fortfarande på att alla hästar kan få fång. Har varit med om att 23 åriga halvblod har fått fång för första gången i sitt liv samt 3 åring som fått fång 1 ggr och sedan aldrig mer under sitt 17 åriga liv. Har hästen fått rotationer och sänkningar så den har ont är det en sak ur djurskyddskäl men att dissa bort ston ur avel för att de fått fångkänning av för snabbt släppning på kraftigt betegår jag inte med på.
Vem skulle komma på tanken att släppa sina shettisar på kraftigt bete direkt utan att förbeta?

Drar parallelen till att alla människor kan få eksem, det krävs bara starka lösningsmedel så är det där. Likaså kan alla hästar få fång om de inte sköts ordentligt.
MÅnga är det nog som haft pulsar och varit lite stappliga någon gång i sitt liv och hovslagaren sett breddad lamellrand några månader senare. Mer än så har mina fångston inte kännt av det.

Och jag har haft ett halvblodssto som hade en riktigt ordentligt fånganfall under sista dräktighetsmånaden, när hon alltså var som tyngst. DET var verkligen inte roligt.
Var det första gången hon fick fång eller hade hon haft det tidigare?

Vill bara påpeka att defektlistan gäller för ALLA avelsdjur oavsett sto eller hingst. Detta är lagstiftat och står i Jordbruksverkets författningar. (läs allmänna bestämmelser sid 1). Läs även generella krav (sid 2) http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff44333/1999-106.PDF

Att det sedan inte framkommer i alla storeglementena är oerhört beklagligt, men att det finns extra tillägg för hingstar beror ju på att de oftast producerar väldigt många fler avkommor än ston. Läs dock SHs storeglemente http://www.svehast.se/allm/2007Storegl.pdf sidan 5 punkt 3.2.4 Hälsotillstånd - Betänk att det är detta storeglemente som övriga avelsförbund ska rätta sig under...

Detta är ett urdrag ur lagen på sveriges riksdags hemsida:
"Med stöd av ett bemyndigande i djurskyddslagen (1988:534) har
regeringen i djurskyddsförordningen (1988:539) förbjudit avel
med sådan inriktning att den kan medföra lidande för djuren samt
bemyndigat Djurskyddsmyndigheten att meddela ytterligare
föreskrifter. Av Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:22)
om djurskyddskrav vid avelsarbete framgår bl.a. att djur som
nedärver, eller kan nedärva, letalanlag, defekter eller andra
egenskaper som medför lidande för avkomman inte får användas i
aveln. Även andra defekter som kan vara av betydelse i
avelsarbetet från djurskyddssynpunkt skall bedömas och registreras
samt ligga till grund för en avkommebedömning."

Den här länken är också bra läsning i ämnet: http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/77/08/791368a1.pdf

Huruvida man sedan kan undra varför vissa saker står med och vissa inte är ju upp till var och en, men det är fastslaget att avelsdjur med defekter som är upptagna på defektlistan ej får användas i avel ur djurskyddssynpunkt...

Vill bara påpeka att defektlistan gäller för ALLA avelsdjur oavsett sto eller hingst. Detta är lagstiftat och står i Jordbruksverkets författningar. (läs allmänna bestämmelser sid 1). Läs även generella krav (sid 2) http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff44333/1999-106.PDF

Att det sedan inte framkommer i alla storeglementena är oerhört beklagligt, men att det finns extra tillägg för hingstar beror ju på att de oftast producerar väldigt många fler avkommor än ston. Läs dock SHs storeglemente http://www.svehast.se/allm/2007Storegl.pdf sidan 5 punkt 3.2.4 Hälsotillstånd - Betänk att det är detta storeglemente som övriga avelsförbund ska rätta sig under...

Detta är ett urdrag ur lagen på sveriges riksdags hemsida:
"Med stöd av ett bemyndigande i djurskyddslagen (1988:534) har
regeringen i djurskyddsförordningen (1988:539) förbjudit avel
med sådan inriktning att den kan medföra lidande för djuren samt
bemyndigat Djurskyddsmyndigheten att meddela ytterligare
föreskrifter. Av Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:22)
om djurskyddskrav vid avelsarbete framgår bl.a. att djur som
nedärver, eller kan nedärva, letalanlag, defekter eller andra
egenskaper som medför lidande för avkomman inte får användas i
aveln. Även andra defekter som kan vara av betydelse i
avelsarbetet från djurskyddssynpunkt skall bedömas och registreras
samt ligga till grund för en avkommebedömning."

Den här länken är också bra läsning i ämnet: http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/77/08/791368a1.pdf

Huruvida man sedan kan undra varför vissa saker står med och vissa inte är ju upp till var och en, men det är fastslaget att avelsdjur med defekter som är upptagna på defektlistan ej får användas i avel ur djurskyddssynpunkt...
Men då är det bara att sluta avla då. Alla raser och kön kan ju få fång. Så är det ju bara. Dom 3 avkommorna som min fång ponny har fått har INGEN av dom visat några tecken på fång. Man måste ju se till VARFÖR stoet har fått fång. Bla. så fick min grannes märr fång 3 dagar innan fölning. Ingen av hennes avkommor har haft fång heller.

Jag har varit i kontakt med Djurskyddsmyndigheterna och Jordbruksverket samt många ledande hästveterinärer och alla har de varit ense om att ston som haft fång utan kvarvarande skador/förändringar på hovarna finns inga ur djurskyddsskäl, anledning att ta ur avel om de kan äta det foder de kräver för att må bra och fodra sitt föl med.

Knapplån!
Ja ursäkterna är många...
Men som det ser ut idag så finns det en lag o det är bara att följa.
Oavsett om man gillar den eller inte.
Även om avkommorna aldrig får det eller om alla hästar kan få det.
Alla kan bli alkoholister också...men inte behöver man låta bli att dricka för det innan man har alkoholproblem.
Men om man väl har det så bör man undvika alkohol eller hur?

HUR ska man kunna avgöra om ett sto haft fång el ej om hon inte har kvarstående förändringar på sina hovar?
HUR ska man kunna veta om ett sto som inte har synliga (rtg/verkning) fångförändringar på sina hovar, haft fång i tidigare ägares vård?

Ingen kan avgöra vem av mina avelston som haft fång, varken med röntgen el verkning. Hon kanske inte har haft fång alls eller?
Går på bete, äter alla sorters foder utan problem.

Kom gärna hit och tala om för mig vilket sto som ska ur avel hos mig!

Knapplån!
Ja ursäkterna är många...
Men som det ser ut idag så finns det en lag o det är bara att följa.
Oavsett om man gillar den eller inte.
Även om avkommorna aldrig får det eller om alla hästar kan få det.
Alla kan bli alkoholister också...men inte behöver man låta bli att dricka för det innan man har alkoholproblem.
Men om man väl har det så bör man undvika alkohol eller hur?

:bow: Kan inte annat än hålla med!:bow:

Alla raser och kön kan få fång. MEN vi vet inte att alla individer av alla raser kan få fång. Jag vet flera hästar som släppts på bete plötsligt tex som aldrig fått fång.

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 874
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 050
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 973
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?