Avla på eksemsto?

Sv: Avla på eksemsto?

Anledningen att det är högre krav på hingstar är att de kan få betydligt fler föl och få större genomslag och det är dessutom normalt är enklare att välja en annan hingst än att byta ut sitt sto.

Det spelar ingen roll.. exem som exem sto som hingst.
Och ett avelssto kan spåtta ut en 10-15 föl under en livstid så vill inte påstå att ett sto inte kan bidra till exemhästars existens så det köper jag inte;)

Hur svårt kan det vara igentligen.. får en häst exem är det förbjudet att avla thsts it.. inga ursäkter.. spelar ingen roll om stammen är världens bästa eller om hästen är den bästa i hela universum eller är snyggaste inga föl=)

Islandshästförbundet är ju bra roliga att tävla och avla på exemhästar är det fritt fram med men nåde dig stackars sate om du råkar raka bort lite hovskägg då jäklar har du gjort något som är ajja bajja:grin:

Undrar ja vilket av alternativena en häst lider mest av
:angel:

Problemet är mycket lätt att fixa om det nu är så stor risk att importer får exem typ över 80% vilket istort sett betyder att du kommer få exem på den hästen du tar hem från islands någon gång i livet.

Så då tycker jag att alla hästar som lämnar islands skall vara kastrerade som hingstar och streliserade som ston så har vi genast minskat risken med voll att vi sprider ut exemet mer än vad preoblemet redan är idag.

Jag bara väntar p åatt försäkringsbolagena snart inte kommer ersätta en om manmåste avliva en häst tacka vare exem eftersom problemet är så pass stort inom rasen.

Men få avlivar tyvärr sin exemhäst utan utsätter den för onödigt lidande halva året:crazy:

Har sett islandshästar som har kliat av sig delar av öron och blöder och varar ur man och svans och det skär i ens hjärta att se sånt.

Vill man ta föl efter en islänsk häst får man isåfall ta föl på stoet när hon står på islands och så får fölet vara i magen.
Eller om man vill avla på en viss hingst där får man väl ta och importera sperma som man gör på storhästsidan och gör man inte så idag får man väl se till att börja även på islandshästarna.

Vi i Sverige eller i norden har så pass bra Islandshästar idag att vi skulle inte behöva köpa en endaste islandshäst från Island längre.

Det spelar ingen roll om en häst får exem om den är född i sverige eller om den är född på Island för de kliar likaförbaskat lite mkt på bägge hästarna och bägge hästarna lider fruktansvärt.

Så ja som ni märker är jag stooooor motståndare mot exemavel oavsätt ras.
Tycker inte man ska avla på ett svenskt halvblod som har exem heller.

att de kliar sig är en sak, att de inte slutar skrubba sig en annan.

Min senaste uppfödning som fått eksem visade sig ordentligt i höstas. Innan dess hade han "kliat sig" en del men inte så att jag kunde sortera ut honom som eksemhäst. Jag tänkte, ärligt talat, inte ens tanken.
Sen släppte jag mina unghingstar och valacker på naturreservatet här i höstas, där är det lite våtmark. Och där blev det oerhört tydligt - 6 av 7 kliade sig litegrann medan den sjunde skrubbade av sig hela manen och kliade sig blodig i öronen, på mindre än en vecka... (han galopperar nu på de garanterat knottfria vidderna i hästens evigt gröna land)

Vad glad jag blir av att läsa att du är en ansvarstagande hästmänniska hur ont det än gör så ska sånna hästar avlivas om de har sådan kraftig exem:bow: till dig!

Och som en sa självklart ska även en islandshäst få klia sig lite för som en sa myggbett kliar man ehöver inte ha exem för de.
Men när jag hade hbl så kliade hon sig lite aldrig att manen var borta på några ställen eller så. Hon vart med bullig vid bringan och kliade man där njöt hon samt vid juvret.

Ser man inte skillnad på vanlig myggbetskliande och exem bör man sätta sig vid skolbänken och plugga lite:cool:

Problemet är mycket lätt att fixa om det nu är så stor risk att importer får exem typ över 80% vilket istort sett betyder att du kommer få exem på den hästen du tar hem från islands någon gång i livet.

Du överdriver risken en del, 80% är nog den högsta siffran jag hört. Nu har jag inget belägg för det, men jag är övertygad om att de hästar som klarat sig en 10 år i Sverige och får eksem i samband med extra belastning såsom sjukdom eller hög ålder har mindre anlag än den genomsnittliga Islandshästen att få eksem.

Så då tycker jag att alla hästar som lämnar islands skall vara kastrerade som hingstar och streliserade som ston så har vi genast minskat risken med voll att vi sprider ut exemet mer än vad preoblemet redan är idag.

Och jag tycker att de enda hästar som det är ursäktligt att importera och utsätta för risken att få eksem är just ston och hingstar av god kvalitet i syfte att berika aveln och eventuellt tävla. I teorin varken ökar eller minskar de den totala risken för eksem hos stammen nämnvärt.

Jag bara väntar p åatt försäkringsbolagena snart inte kommer ersätta en om manmåste avliva en häst tacka vare exem eftersom problemet är så pass stort inom rasen.

Mig vetgirigt så är det i närmast en ickefråga, jag känner inte till någon som fått ut pengar för att avliva en eksemhäst pga eksemet, möjligen kan det förekomma någon enstaka men antalet är försumbart. Det är överlag få hästar som behöver avlivas enbart pga eksem.

Men få avlivar tyvärr sin exemhäst utan utsätter den för onödigt lidande halva året:crazy:
Så du menar att min eksemhäst led? Hon gick ute dygnet runt året runt och var i stort sett symptomfri. Det behövdes täcke så kliade hon sig inte mer än någon annan och hon hade betydligt mindre besvär av flygfän än sina kompisar (hon stod lugnt och betade medan de andra visade klar irritation).

Har sett islandshästar som har kliat av sig delar av öron och blöder och varar ur man och svans och det skär i ens hjärta att se sånt.

Ja och ägarna borde skjutas snarare än hästen, kan man inte göra livet drägligt för hästen så ska man sälja eller ta bort den, men att döma alla eksemhästar till döden för att vissa inte tar hand om sina hästar är inte direkt produktivt.
Vill man ta föl efter en islänsk häst får man isåfall ta föl på stoet när hon står på islands och så får fölet vara i magen.
Eller om man vill avla på en viss hingst där får man väl ta och importera sperma som man gör på storhästsidan och gör man inte så idag får man väl se till att börja även på islandshästarna.
Hur går det ihop med ditt förslag om sterilisering innan import?

Vi i Sverige eller i norden har så pass bra Islandshästar idag att vi skulle inte behöva köpa en endaste islandshäst från Island längre.
Ja och nej, vi har en bra avelsbas men är inte i närheten av den isländska. Problemet är inte att ta in enstaka hästar som avelsmaterial utan att folk tar hem mer medelmåttiga hästar som lika gärna kan köpa i Sverige.

Det spelar ingen roll om en häst får exem om den är född i sverige eller om den är född på Island för de kliar likaförbaskat lite mkt på bägge hästarna och bägge hästarna lider fruktansvärt.

Nej för hästen spelar det ingen roll, det som har störst betydelse är dock att hästen blir väl omskött, kan man inte få hästen i stort sett klifri (det går med de flesta eksemhästar) så bör man överväga att ta bort dem.

Så ja som ni märker är jag stooooor motståndare mot exemavel oavsätt ras.
Tycker inte man ska avla på ett svenskt halvblod som har exem heller.
Ja du är en så stor motståndare att dina argument speglas av din aversion och är många gånger långt ifrån sakliga. Ta bara den att alla eksemhästar lider och borde bli avlivade för de kliar sig blodiga.... många hästar som har eksem har man svårt att se det för de har varit välskötta under många år.

Senast ändrad:

Islandshästförbundet är ju bra roliga att tävla och avla på exemhästar är det fritt fram med men nåde dig stackars sate om du råkar raka bort lite hovskägg då jäklar har du gjort något som är ajja bajja:grin:

Undrar ja vilket av alternativena en häst lider mest av
:angel:

Det är helt uppenbart att du inte kan skilja på äpplen och päron, islandshästförbundet har inget med det som bestäms ang tävling de får rätta sig efter de beslut som tas.

Ja och ägarna borde skjutas snarare än hästen, kan man inte göra livet drägligt för hästen så ska man sälja eller ta bort den, men att döma alla eksemhästar till döden för att vissa inte tar hand om sina hästar är inte direkt produktivt.

Nej för hästen spelar det ingen roll, det som har störst betydelse är dock att hästen blir väl omskött, kan man inte få hästen i stort sett klifri (det går med de flesta eksemhästar) så bör man överväga att ta bort dem.

Ja du är en så stor motståndare att dina argument speglas av din aversion och är många gånger långt ifrån sakliga. Ta bara den att alla eksemhästar lider och borde bli avlivade för de kliar sig blodiga.... många hästar som har eksem har man svårt att se det för de har varit välskötta under många år.

:bow::bow::bow:

Vad var det för stam på den uppfödningen? Har mamman visat eksemtendenser?
det är ingen islänning, så det spelar kanske inte så stor roll vad det är för stam. (jag råkade halka in i den här tråden på ett bananskal, men eksem är ju eksem oavsett ras så jag förutsätter att mina erfarenheter också räknas...)
Nej, inte minsta lilla eksemtendens hos mamma, mormor eller någon av mammans 5 syskon på mödernet. Ingen av de andra avkommorna med samma pappa som jag träffat har heller haft någon klåda.
På fädernet finns inget eksem bland de individer jag känner till.

Håller med!

Min första islandshäst var en islandsimport som fick exem tredje sommaren i Sverige - då kliade han snabbt av sig all man och svans. (Det var faktiskt "tack vare" exemet jag fick köpa honom - annars hade han inte blivit till salu.)

Efter några år hos mig hade han åter lång man ända ner på frambenen - och jag fick ofta frågor om han var sent kastrerad eftersom han hade så fantastisk man och svans.

Globenreykur

Så här såg vackraste Reykur ut när han var med på Globen Horse Show 2006.

jag vet inte vad det är du antyder, men jag anser själv så här:
Så länge hästen inte lider av sitt eksem och kan leva ett normalt hästliv så är det helt okej att ha den kvar, som brukshäst (ridning, tävling, whatever, dock inte avel). I mitt fall när det handlar om shettisar så anser jag att de ska kunna leva "ponnyliv" i hagen alla dagar året runt, med hästkompisar och utan täcke. DÅ känns det som ett bra hästliv i mina ögon och ponnyerna får vara kvar. (jag har ett 20-årigt sto som går in i den här kategorin, hon klarar sig med hjälp av Switch - vilket påminner mig om att jag bör bunkra...)
Den senaste jag tog bort hade varit tvungen att leva med luva för att skydda öronen mot knotten (utöver en massa smörja) och det hade inte funkat på honom (lite ängslig typ), därför fanns inget alternativ för mig, eftersom han dessutom inte hade någon barnponnypotential.
Skulle jag ha en tävlingshäst av något slag (troligen då en hopphäst i mitt fall) så skulle jag säkerligen kunna resonera annorlunda med en sådan och kunna acceptera mer omak.

Vad glad jag blir av att läsa att du är en ansvarstagande hästmänniska hur ont det än gör så ska sånna hästar avlivas om de har sådan kraftig exem:bow: till dig!

Och som en sa självklart ska även en islandshäst få klia sig lite för som en sa myggbett kliar man ehöver inte ha exem för de.
Men när jag hade hbl så kliade hon sig lite aldrig att manen var borta på några ställen eller så. Hon vart med bullig vid bringan och kliade man där njöt hon samt vid juvret.

Ser man inte skillnad på vanlig myggbetskliande och exem bör man sätta sig vid skolbänken och plugga lite:cool:

Okej så du tycker dom ska dö bara för att dom har eksem?:cool:

Det går ju att behandla och få dom helt symptomfria om man sköter dom på rätt sätt.

Och ang eksem på islandsrapporter är det oftast inte mer risk att avla på ett sto som fått eksem från island än ett sto som inte har det i sverige för oftast beror det inte på gener utan just att de aldrig har byggt upp ett imunförsvar.

Jag skulle verkligen inte vilja se att alla hästar från island kastrerades och steriliserades :confused: tänk vilka fantastiska hästar de har där och tänk hur det skulle bli i sverige efter ett tag när alla hästar är släkt med varandra och det blir inavel istället.

Och sen en annan konstig sak?? om man tar sperma därifrån är det väl samma sak som om man tar hit hingsten och avlar på den, det är ju samma gener oavsett om dom finns på island eller i sverige :confused:

Och ang eksem på islandsrapporter är det oftast inte mer risk att avla på ett sto som fått eksem från island än ett sto som inte har det i sverige för oftast beror det inte på gener utan just att de aldrig har byggt upp ett imunförsvar.

Nu kanske det är läge för att läsa på lite.

Det var så jag tolkade artikeln i senaste islandshästen.... att det var ok att avla på islandsfödda men inte svenskfödda just för att det var olika saker

Men jag har inga eksem hästar så jag behöver inte grubbla så mkt över det i alla fall :laugh:

Det var så jag tolkade artikeln i senaste islandshästen.... att det var ok att avla på islandsfödda men inte svenskfödda just för att det var olika saker

Men jag har inga eksem hästar så jag behöver inte grubbla så mkt över det i alla fall :laugh:

Så tolkade jag det också.

Fast det måste ju fortfarande innebära att man tar en extra risk om man avlar på en import med eksem...

Alla typer av allergi dit även eksem räknas orsakas av reaktioner i kroppens immunförsvar. Immunförsvaret har normalt till uppgift att skydda kroppen mot bakterier, virus och parasiter. Men ibland så reagerar immunförsvaret onormalt kraftigt på ämnen som för de flesta individer är helt ofarliga, immunförsvaret triggas igång onödigt hårt vilket kan ge resultat i bl a klåda.

Det jag kan invända mot även när det gäller importer, är att även om avkommor inte ärver just eksem så finns anlag i botten för allergi i någon form vilket i sämsta fall kan ge andra typer av allergier istället.

Nu framgår inte det i artikeln, men det är så allergier fungerar.:crazy:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 760
Senast: Fetaost
·
S
Islandshäst Igår fick jag brev från "Institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi", Uppsala universitet. Jag blev tillfrågad att skicka in...
Svar
9
· Visningar
1 197
Senast: Svíþjóð
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama