Sv: Avla på eksemsto?
Problemet är mycket lätt att fixa om det nu är så stor risk att importer får exem typ över 80% vilket istort sett betyder att du kommer få exem på den hästen du tar hem från islands någon gång i livet.
Du överdriver risken en del, 80% är nog den högsta siffran jag hört. Nu har jag inget belägg för det, men jag är övertygad om att de hästar som klarat sig en 10 år i Sverige och får eksem i samband med extra belastning såsom sjukdom eller hög ålder har mindre anlag än den genomsnittliga Islandshästen att få eksem.
Så då tycker jag att alla hästar som lämnar islands skall vara kastrerade som hingstar och streliserade som ston så har vi genast minskat risken med voll att vi sprider ut exemet mer än vad preoblemet redan är idag.
Och jag tycker att de enda hästar som det är ursäktligt att importera och utsätta för risken att få eksem är just ston och hingstar av god kvalitet i syfte att berika aveln och eventuellt tävla. I teorin varken ökar eller minskar de den totala risken för eksem hos stammen nämnvärt.
Jag bara väntar p åatt försäkringsbolagena snart inte kommer ersätta en om manmåste avliva en häst tacka vare exem eftersom problemet är så pass stort inom rasen.
Mig vetgirigt så är det i närmast en ickefråga, jag känner inte till någon som fått ut pengar för att avliva en eksemhäst pga eksemet, möjligen kan det förekomma någon enstaka men antalet är försumbart. Det är överlag få hästar som behöver avlivas enbart pga eksem.
Men få avlivar tyvärr sin exemhäst utan utsätter den för onödigt lidande halva året
Så du menar att min eksemhäst led? Hon gick ute dygnet runt året runt och var i stort sett symptomfri. Det behövdes täcke så kliade hon sig inte mer än någon annan och hon hade betydligt mindre besvär av flygfän än sina kompisar (hon stod lugnt och betade medan de andra visade klar irritation).
Har sett islandshästar som har kliat av sig delar av öron och blöder och varar ur man och svans och det skär i ens hjärta att se sånt.
Ja och ägarna borde skjutas snarare än hästen, kan man inte göra livet drägligt för hästen så ska man sälja eller ta bort den, men att döma alla eksemhästar till döden för att vissa inte tar hand om sina hästar är inte direkt produktivt.
Vill man ta föl efter en islänsk häst får man isåfall ta föl på stoet när hon står på islands och så får fölet vara i magen.
Eller om man vill avla på en viss hingst där får man väl ta och importera sperma som man gör på storhästsidan och gör man inte så idag får man väl se till att börja även på islandshästarna.
Hur går det ihop med ditt förslag om sterilisering innan import?
Vi i Sverige eller i norden har så pass bra Islandshästar idag att vi skulle inte behöva köpa en endaste islandshäst från Island längre.
Ja och nej, vi har en bra avelsbas men är inte i närheten av den isländska. Problemet är inte att ta in enstaka hästar som avelsmaterial utan att folk tar hem mer medelmåttiga hästar som lika gärna kan köpa i Sverige.
Det spelar ingen roll om en häst får exem om den är född i sverige eller om den är född på Island för de kliar likaförbaskat lite mkt på bägge hästarna och bägge hästarna lider fruktansvärt.
Nej för hästen spelar det ingen roll, det som har störst betydelse är dock att hästen blir väl omskött, kan man inte få hästen i stort sett klifri (det går med de flesta eksemhästar) så bör man överväga att ta bort dem.
Så ja som ni märker är jag stooooor motståndare mot exemavel oavsätt ras.
Tycker inte man ska avla på ett svenskt halvblod som har exem heller.
Ja du är en så stor motståndare att dina argument speglas av din aversion och är många gånger långt ifrån sakliga. Ta bara den att alla eksemhästar lider och borde bli avlivade för de kliar sig blodiga.... många hästar som har eksem har man svårt att se det för de har varit välskötta under många år.