Avla på eksemsto?

Sv: Avla på eksemsto?

Fast man vet ju inte vilka som nedärver och inte så det är ju dumt att chansa. Kan ju ta ett tag innan avkommorna visar eksem.

Jag tror inte ni förstår vad jag vill få fram... Hur ska man våga avla på NÅGON importhäst!!??! Sto som hingst?? i ett annat sammanhang i ett annat stall med en annan ägare skulle ju den hästen kunna ha eksem!! Så jag hoppas ni som är så emot inte använder isländska hingstar när ni ska betäcka ert svenskfödda sto, då säger ni emot er själva....

Men jag kan egentligen inte förstå resonemanget många har!!?? Ett exempel; ett sto importeras till Göteborg, hon får gå i en hage där det inte finns några knott och hon stallas in på nätterna. Stoet utvecklar inte eksem!! Hon sätts i avel!! Bra!! Samma häst blev istället imorterad till Stockholm, hon får gå i en flock och ute på nätter!! Hon utvecklar eksem!! HUR kan ni säga att man inte kan avla på det stoet när det enligt mig beror på omständigheter och miljö och hur man sköter hästen:confused:???!!

Nej därför anser jag att man bör utveckla någon slags DNA-test eller liknande för eksem.

Fast man vet ju inte vilka som nedärver och inte så det är ju dumt att chansa. Kan ju ta ett tag innan avkommorna visar eksem.

Vi vet inte vilka svenskfödda som nedärver eksem heller, det finns sådana också, att avla är att chansa.

Vi vet inte vilka svenskfödda som nedärver eksem heller, det finns sådana också, att avla är att chansa.

Men man bör ju ändå minimera risken för ett livslångt lidande, eller har du en annan åsikt i det?
Dessutom trodde jag att alla de som avlar seriöst "chansar" så lite så möjligt på att dåliga egenskaper nedärvs. Avel ska ju förbättra är det ju tänkt. Eller det trodde jag i alla fall.

Jag tror inte ni förstår vad jag vill få fram... Hur ska man våga avla på NÅGON importhäst!!??! Sto som hingst?? i ett annat sammanhang i ett annat stall med en annan ägare skulle ju den hästen kunna ha eksem!! Så jag hoppas ni som är så emot inte använder isländska hingstar när ni ska betäcka ert svenskfödda sto, då säger ni emot er själva....

Men suck! Nej, det handlar inte om att avla svenskfött eller isländskt det handlar om att avla på friska individer - oavsett födelseland. Visst, eksem kan visa sig efter många år men då får man ju lov att ta hästen ur avel för att minimera risken för att sprida ytterligare "eksemgener".

Varför vill man avla på sjuka djur som riskerar att få sjuka avkommor? Många hästar med eksem lider. Varför ens tänka tanken att riskera att få fram en sån avkomma?

Har du missat att jag upprepade gånger påpekat att jag anser att man inte ska avla på eksemhästar?

Det jag påpekar är att det troligen är större risk att avla på nyimporterade hästar (och de som behandlas som eksemhästar) än de som utvecklat eksem efter många år i Sverige.

Eksem är inget trevlig, jag har själv haft en eksemhäst, dock led hästen troligen mindre än vad jag gjorde (hela sommaren hade jag hennes välmående i bakhuvudet) och hade det bättre än de flesta andra hagen på sommaren. Hon var i stort sett symptomfri med täcke och eftersom hon var täckad så blev hon mindre besvärad av insekter än de eksemfria. Sköter man eksemet så är det för många inget livslångt lidande.

Men suck! Nej, det handlar inte om att avla svenskfött eller isländskt det handlar om att avla på friska individer - oavsett födelseland. Visst, eksem kan visa sig efter många år men då får man ju lov att ta hästen ur avel för att minimera risken för att sprida ytterligare "eksemgener".

Varför vill man avla på sjuka djur som riskerar att få sjuka avkommor? Många hästar med eksem lider. Varför ens tänka tanken att riskera att få fram en sån avkomma?

Jag håller med till fullo!

Har du missat att jag upprepade gånger påpekat att jag anser att man inte ska avla på eksemhästar?

Det jag påpekar är att det troligen är större risk att avla på nyimporterade hästar (och de som behandlas som eksemhästar) än de som utvecklat eksem efter många år i Sverige.

Eksem är inget trevlig, jag har själv haft en eksemhäst, dock led hästen troligen mindre än vad jag gjorde (hela sommaren hade jag hennes välmående i bakhuvudet) och hade det bättre än de flesta andra hagen på sommaren. Hon var i stort sett symptomfri med täcke och eftersom hon var täckad så blev hon mindre besvärad av insekter än de eksemfria. Sköter man eksemet så är det för många inget livslångt lidande.

Klart jag vet att även svenskfödda kan nedärva/utveckla eksem men förstår inte varför du ska skriva en sån grej till mig? Lät mer som du tyckte det var ok att avla på eksem - och nej, jag har inte koll på exakt vad DU skrivit.

Det underlättar om man läser vad folk skriver istället för att tilldela dem åsikter de inte har.

Kanske det, men jag ansåg det relevant, det blir himla svårt om man måste kontrollera med alla om de anser det är relevant innan man postar och det förhindrar all form av vettig diskussion. Jag anklagade dig inte för att inte läsa, jag frågade endast om du inte sett att jag skrivit att jag inte tycker man ska avla på eksemhäster, en tämligen relevant fråga då det lät som du trodde att jag förespråkar det. Du skrev sedan själv att du inte hade koll.

Jag tycker det är en intressant etisk fråga, hur man kan fördöma avel på relativt säkra eksemhästar men tycka det är okej att avla på hästar man inte vet något alls om men som statistiskt sett har runt 50% risk att få eksem.

Senast ändrad:

Och får hon exem så hon inte blir symptomfri med exemtäcke och att hon står inne om dagarna och ute om natten kommer hon avlivas för det är inge liv att leva att ständigt gå runt och vilja klia ihjäl sig..
. Inne på dagarna och ute på nätterna?

Precis min fråga också ..
Det är ju på kvällen/natten som knott och flygfän kommer fram ur sina gömmor ...

MEN suck på dig själv!! HUR KAN DU VETA ATT HÄSTEN HAR EKSEM OM DU INTE UTSÄTTER DEN FÖR KNOTT, UTEVISTELSE osv!!??

Det kan man inte veta, och därför kanske man bör tänka en gång extra innan man sätter hästen i avel. Jag förstår resonemanget, även om risken minskar med en import så kvarstår problematiken, ska vi få bukt med eksemet så kan jag tycka att det är bättre att använda individer utan symptom som har varit exponerade.

Det undrar jag också, en häst som bor på gynnsam plats och behandlas såsom den redan har eksem skulle kunna ha ganska gravt eksem om man inte förebyggde eksemet till max. Denna häst har självklart samma gener oavsett miljö och nedärver med stor sannolikhet disposition för eksem, troligen av långt värre karaktär än hästen som lever otäckad i Värmland som fått eksem i samband med ett ormbett efter 10 år i Sverige men klarar sig bra med täcke.

Ja nu har vi lite olika insektstryck över vårat land, MEN det är ju egentligen få ställen som inte gör att hästarna exponeras lika mycket, i mellan Sverige kan det vara ett minst lika högt tryck av insekter mellan varven som i Värmland.

Har du däremot en import, täckar den i förebyggande syfte samt tar in den nattetid, då känns det väldigt riskabelt.

Längs kusterna, på diverse öar framförallt Öland och Gotland är exempel, vissa delar av Skåne har inte särskilt mycket knott. Jag hörde om en häst med eksem som flyttade 3 mil inom Skåne och kom till Helsingborgstrakten och blev "eksemfri" på en vecka. Bara att flytta hästen från en skogshage till en öppen där det oftast blåser kan göra skillnad, eller till en hage utan gräs, eller till en med bra lösdrift där hästen kan komma undan det värsta insektstrycket. Det hjälper förmodligen inte på de som är värst utsatta, men på de med lindrigare symptom så har det effekt.

Det är främst importerna jag tänker på, de som skyddas till max, man bor liksom där man bor.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 760
Senast: Fetaost
·
S
Islandshäst Igår fick jag brev från "Institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi", Uppsala universitet. Jag blev tillfrågad att skicka in...
Svar
9
· Visningar
1 197
Senast: Svíþjóð
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama