Avla på eksemsto?

Sv: Avla på eksemsto?

I mina ögon är det säkrare att avla på en importerad eksemhäst som fått eksemet efter många års exsponering och har flera friska föl än på en nyimporterad eksemfri häst som skyddas till max (och statistiskt sett har ca 50% risk att få eksem). På den första vet du att den inte är särskilt känslig och om den nedärver deffekten så är det troligen inte i någon högre grad, medan den senare så har du ingen aning och kommer troligen heller inte att veta förrän du slutar att behandla den som eksemhäst (eller fölen får eksem).

Källa på det här?

Fast jag tycker ändå inte att man ska ta risken. Som sagt det finns friska fina ston att ta föl på. Alla ston ska inte ha föl, av olika skäl - och detta är ett av alla skäl som finns.

Exakt vad vill du ha källa på?

Att vissa islandsimporter får eksem första sässongen och andra får det långt senare är allmänt känt.
Att många importston får flera föl som ibland är helt eksemfria är också allmänt känt, och även att föl inte gör dem imuna mot att få eksem.
Att runt 50% av importerna får eksem är också allmänt känt, visa menar 30% andra 70% lite beroende på statistiskt underlag, geografisk fördelning, hur lång tid man mäter etc. Exakta procentsiffran är ointressant, min poäng var att en avsevärd andel importhästar får eksem.

Resten är mest personligt tyckande och en del högst rimliga antagande ( som det förmodligen finns belägg för) såsom att importer kan skyddas mot eksem genom att behandla dem som eksemhästar, att hästar som får eksem under de första åren i Sverige sannolikt har gravare problem med eksem än de som får det efter många säsonger.

Jag vill mest påpeka att allt inte är svart och vitt, det är att tro att en det i alla lägen är mindre risk att avla på en symptomfri häst än en som har eksem, man måste se på omständigheterna. Nej jag tycker det är dumt att avla på eksemhästar, men det finns grader i helvetet.

Nu är ju iofs eksem inte direkt nedärvbart alla gånger, dvs avkomman i sig behöver ju inte få eksem men kan däremot ta med sig detta som en disposition till sin ev blivande avkomma i framtiden och det är det som är lurigt med eksemet.:crazy:

Vill ha källa på att det skulle vara mindre risk att avla på ett importsto med eksem.

KL

Jag tycker det är totalt idiotiskt att avla på en häst som har exem oavsett vart den kommer ifrån.
Oansvarigt! Den aveln främjar ju inte minskning av eksem.
Jag tycker att man ska avla på hela och friska individer, för det finns gott om dom.
Att utrota sjukdomar är nästan omöjligt men vi kan minska dom rejält om vi tänker när vi avlar.

Men det är ju bra att se vilka personer man absolut INTE ska köpa häst av iaf.

KL

Jag tycker det är totalt idiotiskt att avla på en häst som har exem oavsett vart den kommer ifrån.
Oansvarigt! Den aveln främjar ju inte minskning av eksem.
Jag tycker att man ska avla på hela och friska individer, för det finns gott om dom.
Att utrota sjukdomar är nästan omöjligt men vi kan minska dom rejält om vi tänker när vi avlar.

Men det är ju bra att se vilka personer man absolut INTE ska köpa häst av iaf.

Jag applåderar ditt inlägg! :)

Ja det är svårt att veta vad som är arv och miljö, så därför ska man ju egentligen inte alls ta föl på eksemston. Du slog just huvudet på spiken, vilken av dessa ston är potentiell bärare av anlaget. Då är det bara en ren chansning att man inte få en avkomma med eksem.

Jag är SÅ glad för varenda en av dem som tänker som du!

Nä, men alla vi som älskar islandshästen och tycker det är viktigt att det finns en stark röst som lyfter fram Islandshästen i hästvärlden så att vi exempelvis kan få fram forskningsresultat gällande eksem m.m.
Det kostar bara 40-45 kr/månaden att bli medlem. Då får du tidningen också ;)

Vänligen
Rolle
IpL

Nu är det väl så att eksem är en defekt, så i Sverige får vi inte avla på individer med eksem.

Så oavsett om den är import eller inte så skall en häst som visat eksem inte betäckas.

Før det førsta, man kan aldrig veta... En del bor ju dær det inte finns svidknott
och då kan man inte veta om de utvecklar anlaget. Och en del som importerar behandlar hæsten som om den redan haft exem, och då får den ju inte det. Man kan ju inte kræva att alla som ska gå i avel ska utxættas før svidknott ett par år først som ett slags test!

Jag hade ett importerat eksemsto som klarade sig bra dygnet om hon fick heltæckande tæcke -alltså huva med øron och svanslapp också, och ordentligt med insmorning i ljumskarna. Hennes yngsta avkømma ær Skjøldur och han drar øverhuvudtaget inte till sig mycket insekter av något slag. Hans bror ær øver tjugo och ær också exemfri. På den tiden jag tog føl så avrådde man inte från att avla på importer med eksem.

Før det førsta, man kan aldrig veta... En del bor ju dær det inte finns svidknott
och då kan man inte veta om de utvecklar anlaget. Och en del som importerar behandlar hæsten som om den redan haft exem, och då får den ju inte det. Man kan ju inte kræva att alla som ska gå i avel ska utxættas før svidknott ett par år først som ett slags test!

Jag hade ett importerat eksemsto som klarade sig bra dygnet om hon fick heltæckande tæcke -alltså huva med øron och svanslapp också, och ordentligt med insmorning i ljumskarna. Hennes yngsta avkømma ær Skjøldur och han drar øverhuvudtaget inte till sig mycket insekter av något slag. Hans bror ær øver tjugo och ær också exemfri. På den tiden jag tog føl så avrådde man inte från att avla på importer med eksem.

Varför inte det?

Nu är det väl så att eksem är en defekt, så i Sverige får vi inte avla på individer med eksem.

Så oavsett om den är import eller inte så skall en häst som visat eksem inte betäckas.

Antar att det där var mer allmänt än till mig.

*kl*

Jag är ju av åsikten att eksemhästar borde få somna in så jag tycker att man absolut inte ska avla på såna hästar.

Jag vet att det går att mildra eksemen men jag tycker inte det är ok att hästen ska behöva lida flera månader varje år.

Man får ju inte avla på Schäfrar med dåliga höfter vilket också innefattar en stor del av rasen och jag tycker inte det är ok att avla på eksemhästar.

Men jag kan egentligen inte förstå resonemanget många har!!?? Ett exempel; ett sto importeras till Göteborg, hon får gå i en hage där det inte finns några knott och hon stallas in på nätterna. Stoet utvecklar inte eksem!! Hon sätts i avel!! Bra!! Samma häst blev istället imorterad till Stockholm, hon får gå i en flock och ute på nätter!! Hon utvecklar eksem!! HUR kan ni säga att man inte kan avla på det stoet när det enligt mig beror på omständigheter och miljö och hur man sköter hästen:confused:???!!

Man får inte eksem för att omständigheterna är sådana. Man får det för att det finns i generna.

ang. importer kan eksem vara ett resultat på både arv & miljö.
men jag hade ändå inte valt att avla på ett eksem sto. jag vill inte chansa och riskera avkommor med eksem. även om just avkomman inte fick eksem kan det vara möjligt att tredje ledet får det.

sen vill jag också att mina ston+föl ska kunna gå ute dygnet runt i flock och det känns inte schyst emot avelsstot med eksem heller. (-men det är hur jag vill ha mitt sto & föl)

Enligt artikeln i Islandshästen kan exem hos en importhäst också bero enbart på miljöfaktorerna - och i så fall kommer inte exemet att nedärvas. Därför menar man att det kan vara OK att avla på importston med exem så länge ingen av avkommorna uppvisat exem.

Får de däremot ett föl som utvecklar exem är sannolikheten för att en ärftlig disposition finns så stor att stoet omedelbart bör tas ur aveln.

Det är i alla fall min tolkning av den aktuella artikeln.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 760
Senast: Fetaost
·
S
Islandshäst Igår fick jag brev från "Institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi", Uppsala universitet. Jag blev tillfrågad att skicka in...
Svar
9
· Visningar
1 197
Senast: Svíþjóð
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama