Avla på eksemsto?

Sv: Avla på eksemsto?

Jag skrev i normala fall. ;)
Jag har också efter en del tjafs och sen med försäkringsbolagets goda vilja fått delersättning pga att min var godkänd hingst och med 'tillräckligt antal avkommor' för att räknas som avelshingst. Men också för att FB svarade 'fel till mig' från början, dvs att jag skulle få ersättning vilket de senare hävdade att jag inte hade rätt till enl. klausuler.

Det var dig och några till jag tänkte på, det är fruktansvärt oförskämt att kalla folk som verkligen kämpat och gjort allt i sin makt och lite till för snåla och lata. Att ta bort en häst (och normalt utan att få ekonomisk kompensation) är något man gör för att man känner att man inte har ett annat val. Alla har heller inte samma resurser att kämpa med, den lätta utvägen är att sälja eller ge bort hästen, men det är inget som säger att hästen mår bättre av det.

Jag har inte kallat någon personligen för snål eller lat, jag sa att i många fall handlar det om det och jag tycker man ska försöka göra allt för att hjälpa sin häst först och främst.

Ni som redan har försökt med allt och inte lyckats ändå behöver ju inte ni ta åt er eller hur?

Jag sa ju faktiskt inget riktat till er personligen.

Och det är klart att även jag skulle ta bort hästen om man redan har provat allt och inget hjälper, men först skulle jag testa allt och se om det gick att rädda hästen.

Vem är det som avgör om hästarna kan räddas? Hur kan du veta att det hade gått utan att ha sett att det gick? Fång är ju något som ofta kommer tillbaka trots behandling, och så plågsamt som det är för hästen tycker jag att det är allt annat än egoistiskt att ta bort en fånghäst, även om det finns en liten chans att den kan bli bra. Eksem vet vi ju också om att det är återkommande, mer säkert än fång dessutom. Och jag tror inte att någon annan än ägaren själv kan avgöra vad som är ett drägligt liv för hästen och om det är värt att utsätta den för det lidande som krävs för att det eventuellt ska gå att ge den ett någorlunda okej liv. Det är alltid lätt att stå på sidan av och tycka vad som borde göras...

Nu finns det ju de som tycker annorlunda än mig även här, men jag tycker det är fullt okej att avliva fullt friska kor och grisar för att vi ska få mat, jag kan inte se varför det skulle vara värre att avliva en fullt frisk häst. Huvudsaken är väl att hästen har ett bra liv när det lever, kan man inte ge den det är det helt rätt att avliva. Jag är ganska säker på att det är extremt få som klarar av att avliva en häst enbart för pengar och helt saknar inblandade känslor.

Men vad är det som är så fel med att de får lida ett tag om de kan bli friska och leva ett normalt liv sen? vi är så himla blödiga och de ska inte få ha ont minsta lilla för då ska dom dö direkt utan att ens få chansen.

Jag vet flera fånghästar som blivit helt friska, vi hade en gammal connemara som hade kraftig hovbensrotation, vi ägde den inte och ägaren trodde på reinkarnation så vi kunde inte göra så mycket för vi kunde inte avliva någon annans häst. Men han fick homeopatmediciner och tro det eller ej men han vart helt frisk och hovbensrotationen gick helt tillbaka och han kunde leva ett helt normalt liv och ridas helt normalt.

Hovslagaren trodde inte sina ögon att det var samma häst, han levde i 6 år till, sen höll han inte hullet längre så då tog vi bort honom (vi fick honom)

En annan häst vi har här hemma råkade ut för en trafikolycka, han blev utdömd av 2 veterinärer och den 3.e sa att det fanns en liten chans att han skulle klara sig. Det har tagit tid och han fick ägna några veckor i en hängmatta, men nu är han helt frisk och kan till och med ridas :laugh:

Så jag tycker att om hästen kan bli frisk är det inte hela världen om de får lida ett tag.

Jag har inte kallat någon personligen för snål eller lat, jag sa att i många fall handlar det om det och jag tycker man ska försöka göra allt för att hjälpa sin häst först och främst.

Ni som redan har försökt med allt och inte lyckats ändå behöver ju inte ni ta åt er eller hur?

Jag sa ju faktiskt inget riktat till er personligen.

Och det är klart att även jag skulle ta bort hästen om man redan har provat allt och inget hjälper, men först skulle jag testa allt och se om det gick att rädda hästen.

Du, att inte nämna någon vid namn hjälper inte om man säger att många inte försöker nog, att folk är snåla, lata och vill ha ut försäkringspengar. Hade du sagt vissa eller enstaka så hade jag köpt det. Och hur många finns det som själv anser sig som snåla och lata? Det du gör är snarast att hoppa på de enstaka som faktiskt tar sitt ansvar, är man snål och lag säljer man hästen eller gör inget alls/för lite.

Personligen skulle jag inte provat allt om min häst tvingades fara illa under många säsonger för att så småningom eventuellt komma fram till något som hjälper. Har du någon aning om vilket lidande hästar kan få utstå medan mattarna testar preparat, det kan ta månader eller kanske längre för att se om en behandling verkar. Det finns otaliga fodertillskott, preparat och smörjor som sägs verka, så ska man prova allt och ge det en chans så kan man hålla på hela hästen liv utan att få önskat resultat. Hästen får lida och plånboken tar stryk och hela tiden gnager det på ens samvete.

Det är upp till var och en att ta sitt ansvar och inse att det är nog, och när man tagit det beslutet så är det sista man behöver höra att man är lat och snål.

Nu är det inte ens många som tar bort sina hästar pga eksem, de flesta får leva vidare oavsett om ägarna sköter eksemet väl eller inte. Det är ett betydligt större problem.

Men vad är det som är så fel med att de får lida ett tag om de kan bli friska och leva ett normalt liv sen? vi är så himla blödiga och de ska inte få ha ont minsta lilla för då ska dom dö direkt utan att ens få chansen.
Hur många känner du till som tagit bort eksemhästar direkt eksemet brutit ut? Jag känner inte till en enda. Jag kan i och för sig inte se vad som skulle vara så hemskt med det, kossor, får grisar, kycklingar mfl, avlivas dagligen även om de är vid god hälsa. Faktum är att vissa hästar också tas bort även om de är unga och friska bara för att man inte kan hitta någon köpare.

Senast ändrad:

Hur många känner du till som tagit bort eksemhästar direkt eksemet brutit ut? Jag känner inte till en enda. Jag kan i och för sig inte se vad som skulle vara så hemskt med det, kossor, får grisar, kycklingar mfl, avlivas dagligen även om de är vid god hälsa. Faktum är att vissa hästar också tas bort även om de är unga och friska bara för att man inte kan hitta någon köpare.

kl

Jag känner ingen i min bekantskapskrets som tagit bort sin eksemhäst , fast dom bort göra det. Jag har bara sett här på Buke nån enstaka.
Däremot fånghästar tas bort oftare tycker jag.

Jag håller med om fånghästar, men det är en utsvävning i diskussionen, om de nu inte råkar ha eksem också. och dessutom kan man få ut på försäkringen också.

Så jag tycker att om hästen kan bli frisk är det inte hela världen om de får lida ett tag.

Men det är ju en åsikt, inget faktum. Jag vet att min ena häst, 01:an, skulle snabbt tas bort om hon drabbades av en svår skada/kraftig eksem/plågsam sjukdom. Hon är helt enkelt för känslig som individ för att klara sådant. Den andra tar det mesta med en klackspark så hon skulle stå ut på ett annat sätt. Hon skulle tex kunna tycka att boxvila var ok, om än inte fantastisk. 01:an blev djupt olycklig när hon tvingades stå i sjukruta en helg, det trots sällskap utanför rutan.

Hur som helst, vi kan inte vet hur mycket hästarna lider. Vi måste gå till oss själva. Försöka se till hästen, så gott det går. Det gör att vi alla fattar olika beslut. Det finns inget rätt eller fel och de hästägare som med lätthet tar bort sin älskade vän - de är få!

Och varför inte det?:eek:

Rolle
IpL
Den tid på året när man själv helst går näst intill naken och är på stranden och badar, ska inte en häst behöva gå med kläder på sig som både värmer i solgasset och blir blöta när det regnar. Som hindrar från att rulla sig "på riktigt" och skita ner sig och som gör att klia manke blir som att äta kola med papper på.
Men alla halvblod då som alltid går med heltäckande kläder, för att defryser eller för att det regnar eller för att det är flugor osv osv som aldrig går utan täcke och står inne från kl 3 till kl 7-8 året om. jag tror faktiskt inte de lider så himla mkt av att stå inne bara de har en kompis eller ha täcke, lider du av att du måste ha kläder på dig varje dag?
Två fel gör inte ett rätt! :idea:

Jag tycker inte att det är ett dugg bättre med halvblod som har täcken på sig på sommarhalvåret och som bara är ute halva dagar. De lever inte heller vad jag kallar för "bra hästliv".

Mina hästar går ute dygnet runt under större delen av året (åtminstone april-oktober, inte sällan både före april och efter oktober om vädret tillåter) och resterande tid är de inne 8-10 timmar på natten (för att det står i djurskyddslagen att de måste vara inne den tiden, om man inte har ligghall till dem).

Och ja, jag lider av att behöva ha heltäckande kläder på mig på sommarhalvåret. Skillnaden är att jag har möjlighet att välja att klä av mig när det blir för varmt.
Hästarna har dessutom redan päls på sig som skyddar dem mot både sol och insekter i normalfall. Att dessutom klä på dem kläder den varma årstiden känns totalfel för mig.

Den tid på året när man själv helst går näst intill naken och är på stranden och badar, ska inte en häst behöva gå med kläder på sig som både värmer i solgasset och blir blöta när det regnar. Som hindrar från att rulla sig "på riktigt" och skita ner sig och som gör att klia manke blir som att äta kola med papper på.

Vet inte vad du använt för täcken men Boetts som vi använder andas ordentligt så de är inte alls varma under sommaren, har inte sett att de varit svettiga en enda gång. När det regnar och blåser längre tid får de givetvis gå utan eftersom knotten håller sig undan då med. Annars torkar täckena väldigt snabbt.
När vi dagligen arbetar med hästarna så ex kvällstid när knotten kommer så räcker det att vi kommer med täckena så kommer de med nedsänkt huvud mot täckena och sätter själva in huvudet i halsen på täcket. De är helt på det klara med att det hjälper när knotten kommer. De kan också utan problem klia varandra också.
Kan nämna att man inte kan se på dem att de har eksem och då har en av dem kraftig eksem med avskavd svans, man och blodiga öron. De smörjes givetvis också.

Men man måste vara alert med eksemhästar och inte missa en dag med täcket när de första knotten kommer på våren, då är det nästan kört den sommaren.

Men som Silversvart säger ser jag ibland eksemhästar som går utan skydd när det behövs och ser ut att ha stora problem. Man ska ha klart för sig att det krävs mycket kunskap och nogrannhet med eksemhästar för att de ska kunna leva utan obehag, men det går bra i nästan alla fall.

Rolle
IpL

Och du har aldrig satt på dig en tunn tröja på sommarkvällarna för att skydda dig mot myggen? ;)

Och du har aldrig satt på dig en tunn tröja på sommarkvällarna för att skydda dig mot myggen? ;)
Jovisst, det har jag gjort. Men jag har inte på mig den dygnet runt hela sommaren och jag tar på mig ren tröja varje dag... Och jag har inte päls under min tröja.

NI får göra hur NI vill, men de hästar som lever hos MIG lever hästliv på det sätt JAG anser är ett hästliv värt namnet.

Man får i normala fall inte ut försäkringspengar för eksem, på nån ras.
Det har försäkringsbolagen sett till att skydda sig emot.

/Mirre som just kastrerat en (dubbelt) godkänd Tinker/IC-hingst för att han utvecklade eksem i sensomras som 7-åring.

Det få man vist om hästen är försäkrat i bolaget sen fostertiden.
Vi har avlivat en svenskfödd 1 åring efter svensk mor (många generationer svensk) och islandsfödd far med syskon och många avkommor utanför islands utan eksem. Modern har även fler avkommor utan eksem.

Det var inga disk med försäkringen, ägaren fick pengar direkt.
Och hästen blev även avlivat direkt när eksemet upptäcktes.

Jag vet inga som försökt lindra det och sen tagit bort utan de jag känner till har gett upp för att de inte orkat haft, tid eller lust att lägga ner jobbet.

När jag säger många så menar jag inte alla och de som försökt men inte lyckats och gett upp behöver faktiskt inte ta åt sig, jag anklagade inte någon särskild, så varför bli arga på mig och anklaga mig för att vara kränkande när det inte var riktat till er personligen?

Ja att kossor, får och grisar avlivas är inget jag står för eller orsakar ändå så det kan du inte klaga på :p Jag är vegan och gillar inte alls att man föder upp djur för att äta, men det är jag det och nu säger jag det så ni inte missförstår mig igen, jag anklagar ingen som äter kött de får göra som de vill, det här är mitt personliga val, vill bara förtydliga så ni inte tror jag är militant vegan som försöker få er att sluta äta kött också :p

jag anklagar ingen som äter kött de får göra som de vill

Vad är skillnaden om andra väljer att äta kött och därmed väljer att exempelvis kor och grisar ska dö för deras skull, än att de väljer att avliva en häst för deras egen skull?

Den logiken förstår jag faktiskt inte, att du väljer att vara vegan, andra får äta kött om de vill. Du väljer att ta hand om dina eksemhästar på ditt sätt, men det är inte okej om andra väljer att avliva sina?

Jag hoppas att ingen missförstår mig nu, jag tycker inte det är okej att avliva hästar till höger och vänster för att det uppstår små problem emellanåt, tar man på sig ansvaret av ett djur så ska man också ta sitt ansvar och se till att djuret mår bra. Men jag tycker också att det yttersta ansvaret man har är att se till att djuret i fråga inte behöver lida, att djuret har ett bra liv när det lever är för mig betydligt viktigare än att det faktiskt lever.

Vad är skillnaden om andra väljer att äta kött och därmed väljer att exempelvis kor och grisar ska dö för deras skull, än att de väljer att avliva en häst för deras egen skull?

Den logiken förstår jag faktiskt inte, att du väljer att vara vegan, andra får äta kött om de vill. Du väljer att ta hand om dina eksemhästar på ditt sätt, men det är inte okej om andra väljer att avliva sina?

Jag hoppas att ingen missförstår mig nu, jag tycker inte det är okej att avliva hästar till höger och vänster för att det uppstår små problem emellanåt, tar man på sig ansvaret av ett djur så ska man också ta sitt ansvar och se till att djuret mår bra. Men jag tycker också att det yttersta ansvaret man har är att se till att djuret i fråga inte behöver lida, att djuret har ett bra liv när det lever är för mig betydligt viktigare än att det faktiskt lever.

Jag tycker inte det är okej att avliva något djur i onödan, men folk gör som de vill...

Och självklart ska de ha ett bra liv oavsett om de ska ätas eller inte.

Jag håller med om fånghästar, men det är en utsvävning i diskussionen, om de nu inte råkar ha eksem också. och dessutom kan man få ut på försäkringen också.

Bara som jämförelse vad man tagit beslutet att avliva för hästens skull.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 809
Senast: Fetaost
·
S
Islandshäst Igår fick jag brev från "Institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi", Uppsala universitet. Jag blev tillfrågad att skicka in...
Svar
9
· Visningar
1 201
Senast: Svíþjóð
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka