Avla på eksemsto?

Sv: Avla på eksemsto?

Du läste inte vad jag skrev, va?

En häst som man måste bråka med dagligen för att kunna smörja den, OCH som är beroende av att ha en luva för att skydda öronen - det var just öronen som var värst sönderkliade på den här hästen, han BLÖDDE efter bara några dagar! - den lider minst lika mycket av behandlingen som av klådan.

Avlivning ÄR att föredra före lidande.
Jag skulle snarare önska att fler kunde se detta och sätta hästens bästa före sina egna känslor.
I min värld så är det inte ett värdigt hästliv att stå inne större delen av dygnet för att skyddas mot knott.

Vadå sina egna känslor :mad: Om man nu kan få den symptomfri så handlar det inte om sina egna känslor utan om att hästen faktiskt kan bli frisk.

Men som sagt många orkar inte och vill inte lägga ner jobbet...

Och jag kan tycka såhär, det är väl bättre att den får stå inne några timmar extra tillsammans med en kompis om det går att rädda den än att den ska behöva dö, det är ju inte sommar året om och den kan ju gå ute mer på vintern istället.

Nej, det är inte atomforskning, de är mer komplext troligen men framförallt har de inte de ekonomiska resurserna.

Och nu kommer vi tillbaks till medlemskapet i SIF, med många medlemmar får SIF större tyngd när vi försöker påverka, att välja att inte vara med är att underminera SIFs genomslagskraft. En medlem spelar ingen större roll men ett stort och livskraftigt förbund har mer att säga till om en ett litet där många potentiella vänder förbundet ryggen.

Det finns en hel del aspekter på medlemskap.

Och som sagt: jag har mina skäl. Mycket goda skäl till att avstå. De skälen väger tyngre än att vara med pga eksemfrågan. Där jag dessutom anser att det finns andra sätt att påverka.

Fast inte får man väl ut försäkringspengar för att avliva en häst med eksem? Jag kanske har fel, men det kan jag inte tänka mig. Åtminstone inte om det inte är väldigt extremt.

Jag tycker det är helt rätt att ta bort en häst med gravt eksem om man inte har möjlighet att lindra det såpass att hästen får ett bra liv. Jag tycker snarare att man ser mer av såna som ska göra allt och lite till (= för mycket) bara för att hästen ska hållas vid liv och då blundar för att hästen faktiskt lider, än såna som avlivar bara för att få ut försäkringspengarna. En död häst lider inte och jag ser faktiskt hellre att man avlivar "för tidigt" än "för sent".

Därmed absolut inte sagt att alla eksemhästar ska avlivas, kan man göra de symptomfria med behandling och samtidigt ge dem ett bra hästliv, så självklart finns det ingen anledning att avliva!

jag vet de som fått ut försäkringspengar för det, men det kanske inte går längre eftersom man har kommit på fler och bättre sätt att bota dom.

Det finns såklart dom som ska låta hästarna leva i det oändliga och inte tar bort hästen fast det behövs också.

men jag har sett många som kunnat rädda sina hästar som har haft fång och eksem som gett upp direkt bara för att dom inte har velat lägga ner tiden och pengarna på det.

det är upp till var och en hur man gör såklart, men min häst är min vän och skulle han bli sjuk skulle jag göra allt för att få honom frisk först och främst.

Min häst är min bästa vän och jag skulle aldrig avliva honom om det går att hjälpa honom om han skulle få eksem, men alla är vi olika och så jäkla svårt är det inte att ställe in hästen lite tidigare på eftermiddagen innan knotten kommer.

Våran gamla shettisvalack har riktigt grav eksem kliar ihjäl sig om man inte sköter det och jag är helt övertygad om att många hästar skulle kunna bli hjälpta precis som han.

Jag upplever att många tar bort sina hästar alldeles för lätt bara för att de vill ha ut sina försäkringspengar eller inte orkar sköta om dom.

Eksem produkter kostar inte srskilt mycket och har man inte råd att offra lite för sin häst ska man inte skaffa häst för det kostar att ha häst.

I min värld tar en ägare sitt ansvar om den tar bort en eksemhäst om de anser att de inte klarar av det, och fler borde göra så.

Båda inställningarna som presenteras här är absurda, en par säger att man bör ta bort alla eksemhästar punkt (Niela) och du att folk tar bort hästar i onödan som gått att rädda och nästan alla hästar kan bli symptomfria, blir de inte det så är ägarna ofta lata och har de inte råd med medel så borde de inte ha häst ens från början har man inte råd från början. Vilken föraktfull inställning.

Sanningen ligger någonstans mitt emellan, för övrigt anser jag det ansvarsfullt att ta bort en häst man inte mäktar med att sköta, sannolikheten att hästen får det bättre om man säljer den är inte så stor och i den mån det går att få ut pengar från försäkringsbolag för eksem så är det knappast lättvindigt.

Vadå sina egna känslor :mad: Om man nu kan få den symptomfri så handlar det inte om sina egna känslor utan om att hästen faktiskt kan bli frisk.

Men som sagt många orkar inte och vill inte lägga ner jobbet...

Och jag kan tycka såhär, det är väl bättre att den får stå inne några timmar extra tillsammans med en kompis om det går att rädda den än att den ska behöva dö, det är ju inte sommar året om och den kan ju gå ute mer på vintern istället.
Först - jag har inte fått en krona i försäkringspengar för de två jag har avlivat, jag har gjort det av djurskyddsskäl och inte för pengarnas skull.
Det är till och med så att jag har valt detta i stället för att sälja dem och därmed tjäna pengar på dem

Sen - Där jag bor räcker det inte med "några timmar extra" utan det är större delen av dygnet. Och vi har, beroende på vädret, knott från tidig vår till november, om inte vintern är väldigt tidig...

Och visst, jag kan väl säga att jag inte har någon större lust att hålla på med täcken och smörja på mina hästar, där jag framförallt anser att heltäckande kläder på sommarhalvåret inte är förenligt med det jag anser vara ett bra hästliv. Och, som sagt, när man dessutom måste bråka med hästen för att smörja den, då är det inte längre "för hästens bästa".

Senast ändrad:

Först - jag har inte fått en krona i försäkringspengar för de två jag har avlivat, jag har gjort det av djurskyddsskäl och inte för pengarnas skull.
Det är till och med så att jag har valt detta i stället för att sälja dem och därmed tjäna pengar på dem

Sen - Där jag bor räcker det inte med "några timmar extra" utan det är större delen av dygnet. Och vi har, beroende på vädret, knott från tidig vår till november, om inte vintern är väldigt tidig...

Och visst, jag kan väl säga att jag inte har någon större lust att hålla på med täcken och smörja på mina hästar, där jag framförallt anser att heltäckande kläder på sommarhalvåret inte är förenligt med det jag anser vara ett bra hästliv. Och, som sagt, när man dessutom måste bråka med hästen för att smörja den, då är det inte längre "för hästens bästa".

Men alla halvblod då som alltid går med heltäckande kläder, för att defryser eller för att det regnar eller för att det är flugor osv osv som aldrig går utan täcke och står inne från kl 3 till kl 7-8 året om. jag tror faktiskt inte de lider så himla mkt av att stå inne bara de har en kompis eller ha täcke, lider du av att du måste ha kläder på dig varje dag?

Du gör som du vill och jag respekterar ditt val du gör som du vill, men jag vill att du respekterar oss som hjälper hästarna och vill rädda dom också, alla vill göra sina egna val och jag har hästarna som mina vänner och blir de sjuka vill jag göra allt jag kan för att de ska må bra och fortsätta leva, jag tar inte bara bort dom i första taget. Men jag kan förstå att många inte orkar med jobbet, MEN jag är övertygad om att många hästar skulle gå att rädda och få symtomfria om man vill, men det är upp till var och en om man vill eller inte.

Det finns en uppsjö av eksem medel numera och det finns täcken och jag tror att om man börjar tidigt på våren innan det bryter ut så kan man få bort det.

Jag har bara sett många exempel av eksem hästar som haft det riktigt riktigt svårt som har blivit eksemfria med hjälp av olika medel, det finns hur många som helst och nånting ska man väl hitta som funkar.

Så bara man vill så går det.

Senast ändrad:

Min häst är min bästa vän och jag skulle aldrig avliva honom om det går att hjälpa honom om han skulle få eksem, men alla är vi olika och så jäkla svårt är det inte att ställe in hästen lite tidigare på eftermiddagen innan knotten kommer.

Våran gamla shettisvalack har riktigt grav eksem kliar ihjäl sig om man inte sköter det och jag är helt övertygad om att många hästar skulle kunna bli hjälpta precis som han.

Jag upplever att många tar bort sina hästar alldeles för lätt bara för att de vill ha ut sina försäkringspengar eller inte orkar sköta om dom.

Eksem produkter kostar inte srskilt mycket och har man inte råd att offra lite för sin häst ska man inte skaffa häst för det kostar att ha häst.

De två eksemhästar jag avlivat var också mina bästa vänner!! Den ena var egen uppfödning och jag har kämpat i MÅNGA år med båda två och haft mycket nära kontakt med en veterinär som forskar om eksemet, gjort stora undersökningar som kostat mycket pengar, behandlat med i stort allt som finns från vanlig medicin till ren hälsokost.

Köpt flera täcken som tvättats med enbart såpa för att inte irritera huden, byggt öppet och luftigt stall med tidig ingång och sen utgång vilket så klart påverkar mitt arbete, min fritid, min familj, ingen semester. Letat det bästa grovfoder som finns i trakten och haft kontakt med så många andra eksemägare i Sverige för att höra om hjälpmedel.

Att sedan generellt kalla oss LATA och inte ORKA - ta och titta omkring dej lite innan du anklagar oss för något!!! SNÅL är jag inte, eksemprodukterna kostade massor för det gick åt och hästarna blev irriterade av vissa medel så det var att prova sig fram genom allt som erbjöds i Sverige.

När hästen fick stora bölder som täcket fastnade i var det bara att konstatera det var ett djurskyddsärende och hästen led fruktansvärt. Det enda rätta mot hästen var att avliva honom. Den andra var med om ett trauma med lång tids behandling som skapade stress när han inte kunde röra sig som vanligt och eksemet, som varit relativt hanterbart fast det var gravt, blev ohanterbart och stora sår blossade upp fast jag gjorde allt för att hålla honom skyddad.

Som jag har sagt tidigare i den här tråden - DET ÄR INTE SÅ ENKELT!!! Allt är inte svart och vitt. Vi är många här som sysslat med islandshästar innan ni föddes och vi har nog både sett och varit med om mer än vad ni tror.

De två eksemhästar jag avlivat var också mina bästa vänner!! Den ena var egen uppfödning och jag har kämpat i MÅNGA år med båda två och haft mycket nära kontakt med en veterinär som forskar om eksemet, gjort stora undersökningar som kostat mycket pengar, behandlat med i stort allt som finns från vanlig medicin till ren hälsokost.

Köpt flera täcken som tvättats med enbart såpa för att inte irritera huden, byggt öppet och luftigt stall med tidig ingång och sen utgång vilket så klart påverkar mitt arbete, min fritid, min familj, ingen semester. Letat det bästa grovfoder som finns i trakten och haft kontakt med så många andra eksemägare i Sverige för att höra om hjälpmedel.

Att sedan generellt kalla oss LATA och inte ORKA - ta och titta omkring dej lite innan du anklagar oss för något!!! SNÅL är jag inte, eksemprodukterna kostade massor för det gick åt och hästarna blev irriterade av vissa medel så det var att prova sig fram genom allt som erbjöds i Sverige.

När hästen fick stora bölder som täcket fastnade i var det bara att konstatera det var ett djurskyddsärende och hästen led fruktansvärt. Det enda rätta mot hästen var att avliva honom. Den andra var med om ett trauma med lång tids behandling som skapade stress när han inte kunde röra sig som vanligt och eksemet, som varit relativt hanterbart fast det var gravt, blev ohanterbart och stora sår blossade upp fast jag gjorde allt för att hålla honom skyddad.

Som jag har sagt tidigare i den här tråden - DET ÄR INTE SÅ ENKELT!!! Allt är inte svart och vitt. Vi är många här som sysslat med islandshästar innan ni föddes och vi har nog både sett och varit med om mer än vad ni tror.

:bow::bow: Ja nu har ju jag turen att kunna hålla eksemet i schack på vår häst, men gratis är det fasen inte inte lat är jag inte heller för den delen.

Det är nog vettigt att ta reda på hur saker och ting ligger till innan man skriver kan jag ju tycka.:crazy:

Och tyvärr går det inte att hjälpa alla hästar, då är det bättre att de får vandra vidare. Så gäller för vår häst också, han kommer att få vandra vidare om vi inte kan ta hand om honom det är mest vänligast mot honom. Att stalla in honom går inte.

Senast ändrad:

Ja, jag blir så jäkla ledsen. Jag älskade ju de båda hästarna och kämpade i så många år.

Det var dig och några till jag tänkte på, det är fruktansvärt oförskämt att kalla folk som verkligen kämpat och gjort allt i sin makt och lite till för snåla och lata. Att ta bort en häst (och normalt utan att få ekonomisk kompensation) är något man gör för att man känner att man inte har ett annat val. Alla har heller inte samma resurser att kämpa med, den lätta utvägen är att sälja eller ge bort hästen, men det är inget som säger att hästen mår bättre av det.

Nu får man ju inte några försäkringspengar för eksem på islandshäst.;)

Man får i normala fall inte ut försäkringspengar för eksem, på nån ras.
Det har försäkringsbolagen sett till att skydda sig emot.

/Mirre som just kastrerat en (dubbelt) godkänd Tinker/IC-hingst för att han utvecklade eksem i sensomras som 7-åring.

men jag har sett många som kunnat rädda sina hästar som har haft fång och eksem som gett upp direkt bara för att dom inte har velat lägga ner tiden och pengarna på det.

Vem är det som avgör om hästarna kan räddas? Hur kan du veta att det hade gått utan att ha sett att det gick? Fång är ju något som ofta kommer tillbaka trots behandling, och så plågsamt som det är för hästen tycker jag att det är allt annat än egoistiskt att ta bort en fånghäst, även om det finns en liten chans att den kan bli bra. Eksem vet vi ju också om att det är återkommande, mer säkert än fång dessutom. Och jag tror inte att någon annan än ägaren själv kan avgöra vad som är ett drägligt liv för hästen och om det är värt att utsätta den för det lidande som krävs för att det eventuellt ska gå att ge den ett någorlunda okej liv. Det är alltid lätt att stå på sidan av och tycka vad som borde göras...

Nu finns det ju de som tycker annorlunda än mig även här, men jag tycker det är fullt okej att avliva fullt friska kor och grisar för att vi ska få mat, jag kan inte se varför det skulle vara värre att avliva en fullt frisk häst. Huvudsaken är väl att hästen har ett bra liv när det lever, kan man inte ge den det är det helt rätt att avliva. Jag är ganska säker på att det är extremt få som klarar av att avliva en häst enbart för pengar och helt saknar inblandade känslor.

Vill man åt pengarna så är det bättre att sälja, inte blir man rik på slaktvärdet direkt.

Man får i normala fall inte ut försäkringspengar för eksem, på nån ras.
Det har försäkringsbolagen sett till att skydda sig emot.

/Mirre som just kastrerat en (dubbelt) godkänd Tinker/IC-hingst för att han utvecklade eksem i sensomras som 7-åring.

Jo jag vet faktiskt ett halvblod som avlivades pga mycket grav eksem och där betalades försäkringspengar ut. På Islandshäst står det nog tom inskrivet som reservation redan från början, hur det är för övriga kallblodsraser vet jag ej.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 760
Senast: Fetaost
·
S
Islandshäst Igår fick jag brev från "Institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi", Uppsala universitet. Jag blev tillfrågad att skicka in...
Svar
9
· Visningar
1 197
Senast: Svíþjóð
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama